No millaista oli? Kerro kaikki
No tuota, elikkä olin siinä ryhmässä, missä oltiin pelkästään suomalaisten kanssa. kun vaihtoehtona on myös kansainvälinen ryhmä. Suomalaisessa ryhmässähän on se pointtina, ettei tarvitse yksin majoittua isäntäperheeseen vaan saa jonkun toisen sinne myös. kuinkas ollakkaan, kun päästiin perille, ja tehtiin jakoja kuka mihinkin perheeseen, mä jouduin YKSIN siihen isäntäperheeseen. ja kyllä heti ekana iltana itku pääsi, kun oon muutenkin huono enkun kielessä ja kova jännittämään ja olinkin varautunu siihen, et saan jonkun tueks sinne ja yksin jouduinkin.. ja sattupa vielä niinkin, että siinä lähistöllä ei ollut ketään muita ryhmässäni olleita, joten koulumatkat ja matkat kaupunkiin jouduin tekemään aina yksin. se oli iltasin välillä pelottavaakin tulla bussilla yksin pysäkille ja siitä oli pieni kävelymatka isäntäperheeseen. kyllä välillä juoksin sen matkan ja lujaa!
Sitten.. Esitteissähän toitotetaan siitä, että jos ottaa aktiviteetteja ja muita reissuja jo etukäteen, niin ei tarvitse niistä paikanpäällä enää maksaa, vaan ottaa sen käyttörahan mukaan, tämäkin kusi melko pahasti.. vaikka oli aktiviteetit ennakkoon ottanu ja niistä jo maksanu, kyllä meitä sitten vielä paikan päällä rahastettiin. esim. elokuvateatteriin oltiin maksettu jo etukäteen liput, mutta paikan päällä meidän piti vielä maksaa 3D-laseista.. kyl siihen tuhraantu 50-60 puntaa kaikkineen tollasiin "ylimääräsiin maksuihin"
Opetus siellä oli hyvää, siitä ei valittamista. Asianmukaista ja opastettiin hyvin. Paikalla oli suomalaisia opettajia sekä myöskin kansainvälisiä opettajia.
Muuten reissu oli kokonaisuudessa hieno. Meillä oli vielä 3 päivän Pariisi-reissu lopussa. Itsestäni 3 viikkoa tuntui pitkältä ajalta, ja itsekkin olin jo melkeen täysi-ikäinen tuolla ollessani, mutta kyllä vaan koti-ikävä tuli, pakko myöntää. Huonosti kulki informaatio tuolla paikanpäällä. aina kaikki kuultiin muiden oppilaiden kautta, liiderit vähän itsekkin hukassa asioista. Mutta ihmeessä kannattaa lasta ajatella kurssille, jos itseään innostaa!

siitä kannattaa vaan pitää kiinni, että jos otatte suomalaisryhmän, että siellä todellakin majoitutaan muitten kanssa, ei yksin, (yksinasumisenkin saa tietysti lisämaksusta) koska välillä oli hankalaa isäntäperheessä kommunikointi, koska on huono kielessä ja niillä erilainen aksentti.
tulipa pitkä vuodatus, huh

kysykää ihmees jos haluatte tietää jotain erikoista, vastaan ihan mielelläni.
-Niina