Mielipiteeni on muuttunut keskusteltuani töihinmenosta kaverini kanssa. Mitä te ajattelette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joku tässä kuviossa nyt mättää?Menet töihin ja joudut muuttamaan halvempaan/ pienempään asuntoon vai olet kotona,hoidat lapsiasi ja asut niinkuin ennenkin.Eli luovut asunnostasi,jotta pääset tekemään toiselle töitä,juu ei .

Niin ne joutuu muutki töis käyvät tinkimään jostaki jos rahat ei riitä.

Tämä on jo parempi. Aivan kuten aloittava yritys ei kannata alussa, mutta lopulta se alkaa tuottamaan. Samasta syystä mennään opiskelemaan ja kärsitään köyhyyttä ja elämistä lainarahalla.

Ap:n aloitus tuo hyvin esille tukiviidakon ja sen vaikutukset. Yksinäiselle työn vastaanottaminen on melkein aina kannattavaa, mutta perheelliselle se voi tuoda vain pientä hyötyä. Tuo rahallinen hyöty taas kamppailee lapselle ajateltavien hyötyjen kanssa. Saako lapsi enemmän siitä että vanhempi on töissä vai siitä että hän pysyy lapsen kanssa kotona.

Jos lapsen hyöty on kotona oleva vanhempi, niin silloin palkkanumerollahan ei ome merkitystä? Lapsihan menee sen viisikertaisenkin palkan edelle....... Vai missä vaiheessa se rahallinen hyöty sitten päihittäisi sen lapsen hyödyn kotona olevasta vanhemmasta?

Ja koska nyt on kuitenkin kyse jo kohtalaisen isoista lapsista, niin pitkällä tähtäimellä hekin taitavat hyötyä enemmn siitä töissä käyvästä vanhemmasta.

Liian hyvät tuet. Ihmisen ei pitäisi tässä maassa miettiä haluaako elättää itse perheensä vai elää pummina.

Ilman tukia tuo perhe jäisi kodittomiksi ja kuolisi kylmään ja / tai nälkään. Se työnteon ja oman rahan tienaamisen pitäisi olla itsestäänselvää eikä mikään mukavuuskysymys.

Ja minä olin niin idiootti että kävin tänään täyttämässä työkokeilun paperit. Saan normi minimipäivärahan ja lisäksi joudun maksamaan eskarilaisen iltapäivähoidon ja 50 km:n bensakulut per päivä.
Tosin suostuin vain kahteen kuukauteen vaikka työnantaja olis halunnut ainakin kolme. Ei vaan oo varaa kovin kauaa ilmaiseksi tehdä töitä ainakaan yhteen putkeen.
Täytyy toivoa että tuo 2 kk riittää siihen että saan jatkossa edes pätkiä palkallista työtä. Nekin sitten tuo omat ongelmansa noiden hoitopaikkojen suhteen.
Meillä kuitenkin 6 lasta vaikka koulussa ovatkin niin kyllä tää arjen pyörittäminen ihan työstä useimmiten käy. Mies yrittäjä ja päivät on minimissään 10 h.

Niin ne joutuu muutki töis käyvät tinkimään jostaki jos rahat ei riitä.
just ja menisit sellaisiin töihin jossa sinun nykyinen elintasosi laskee kun vaihtoehtona on olla menemättä ja säilyttää nykyinen elintaso? en oikein jaksa uskoa että kukaan lähtee töitä tekemään huonontaakseen elintasoaan. vika ei ole tukien suuruudessa kun niillä just ja just pystyy elämään vaan vika on palkan maksajan päässä .

• Tykkää
Reactions: Akaatti
just ja menisit sellaisiin töihin jossa sinun nykyinen elintasosi laskee kun vaihtoehtona on olla menemättä ja säilyttää nykyinen elintaso? en oikein jaksa uskoa että kukaan lähtee töitä tekemään huonontaakseen elintasoaan. vika ei ole tukien suuruudessa kun niillä just ja just pystyy elämään vaan vika on palkan maksajan päässä .

Eihän tämän esimerkkimme henkilön "elintaso" (tuilla ylläpidetty...) ollut huononemassa, vaan hän oli saamassa vähintään 150 euroa lisää rahaa per kuukausi.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Jestas, mitä valitusta. Suomalaisilla on oikeasti asiat hemmetin hyvin, mutta koko ajan valitetaan. Juuri muuta suomalaisten suusta ei sitten kuulekaan. Minä menisin töihin tonnilla. Työssä voi aina edetä, saada paremman paikan, parempaa palkkaa, oppia uutta, saada kokemusta. Kotona makaamalla voi saada makuuhaavan.

Työlläni haluan kustantaa lapsilleni kodin ja turvata perustarpeet heille ja itselleni. Olen ylpeä siitä että pystyn itse ansaitsemallani palkalla nämä järjestämään ja palkastani maksan veroa, siten turvataan niiden tukeminen, jotka eivät itse PYSTY omaa asumistaan ja elantoaan työllään turvaamaan. Jos käyttäisin näitä tukia, vaikka itsekin pystyisin omat menoni kattamaan omalla työpanoksellani, kokisin syöväni yhteistä kakkua varkain, mikä on pois esimerkiksi lasteni tulevaisuudesta, koulunkäynnistä, terveydenhoidosta tms:sta. Kokisin olevani loinen. Näin se kuulkaa menee!

Minä en kyllä ymmärrä tuota kauheaa närkästystä. Itse menisin töihin, mutta en teeskentele olevani jotenkin hemmetin paljon parempi ihminen kuin se, joka jää kotiin. Ei minun napaani ihan oikeasti kutita nuo muiden valinnat. Ei kai kotona lasten kanssa olon tarvitse olla kaikkien mielestä mitenkään ihanteellista, mutta että ihan tuohtumaan pitäisi alkaa tai heittäytyä marttyyriksi kun nyt itse käy töissä. Voivoi. Tuollekin paikalle löytyy varmasti työntekijä, mikäli ketjussa mainittu yh-äiti ei sitä nyt vastaan ota.

Tähän vastineeksi tulee tietenkin sitten näitä hemmetin järkeviä: "entä jos kaikki jäisivät kotiin piikittämään kannabista".

Taitaa enimmäkseen olla ongelma yksinhuoltajien hyvät oltavat.. ei niinkään ne tuet. :D
Eikö ap:n kaveri laske mahdollisia työsuhde-etuja, lomarahoja jne? Ne kummasti lämmittää itseäni muutaman kerran vuodessa.. veronpalautuksia saa myös pari satkua julkisen liikenteen bussikortista eikä päivähoitomaksut päätä huimaa tuolla palkalla..

Jos napattais yh-korotukset veks ym niiltä työnhakijoilta, jotka eivät aiokaan mennä aluksi normaalilla palkalla hommiin töitä tarjottaessa.. vois mieli muuttua. ;) Se palkka nousee yleensä parin vuoden sisään, samalla voi katsoa parempaa työtä.. helpompi töistä on vaihtaa kuin työkkärin kirjoilt hyppiä töihin.

Mutta joillakin se on paremmat kortit elämäs.. moni vanhempi jäis kotia räkimään kattoon mutta ei puolisosta huolimatta niin voi tehdä. Yh voi helpostikin.. tuosta tarttis jonkun vähän alkaa miettimään..

Se mikä on pielessä, on se että palkat ovat liian pieniä. Suomessa on hampaaton ammattiyhdistysliike, lukuunottamatta joitakin aloja, kuten paperiteollisuus, opetusala ja akt Rädyn aikana ja aiemmin. Tämä on johtanut suoranaiseen orjatyöhön pienillä palkoilla. Vaikka sosiaalituetkin ovat pieniä, niistä saa usein saman rahan kuin työstä. Paras ratkaisu olisi palkkojen korottaminen noin 30 prosentiilla pienipalkkaisimmilla aloilla. Toinen, mutta ei aivan yhtä hyvä ratkakaiu olisi noin 1300 euron kansalaispalkka, joka alkaisi pienentyä asteittain kun palkka nousee yli 2000 euron.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Minäkin menisin töihin ennemmin tuossa tilanteessa. Ei ennestään työkokemusta niin jostain se on aloitettava! Kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että hänet voidaan laittaa johonkin työkokeiluun ja silloin tekee oikeasti ilmaiseksi niitä töitä..

En ymmärrä tuota laskeskelua ja 150 nettohyötyä. Se 2100 euroa on kuitenkin OMAA rahaa, itse tienattua ja siihen päälle tulee vielä lapsilisät ym. Ensimmäisessä työpaikassa aloittaessani palkka oli 1300 eikä käynyt mielessäkään laskea mikä olisi ollut vaihtoehto jos olisin ollut työttömänä, toki se palkka oli pieni, mutta olin tosi tyytyväinen siitä että niitä töitä oli ja sai työkokemusta.

Jotain väärää tässä on, että niillä tuillakin pitäisi olla varaa samaan tai jopa parempaan kuin työssä käymällä. Esim. tässä tapauksessa tuo liian isossa asunnossa asuminen --> nyt tuilla siihen on varaa, mutta työssä käymällä ei ehkä ole (tai sitten joutuu jo oikeasti miettimään pitäisikö muuttaakin edullisempaan).

• Tykkää
Reactions: aamuntorkku
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28954261:
Liian hyvät tuet. Ihmisen ei pitäisi tässä maassa miettiä haluaako elättää itse perheensä vai elää pummina.

Ilman tukia tuo perhe jäisi kodittomiksi ja kuolisi kylmään ja / tai nälkään. Se työnteon ja oman rahan tienaamisen pitäisi olla itsestäänselvää eikä mikään mukavuuskysymys.

Totta. Mutta laitoinkin jo aiemmin että jossainhan se vika on jos kuitenkin työssäkäyvänä, normipalkkaa ansaitsevana on vielä OIKEUTETTU asumistukeen ym.... SIlloinhan se on ihan jo valtiolta tunnustus että tolla palkalla ei eletä kesivertoasunnossa...

• Tykkää
Reactions: Millenia
Jos lapsen hyöty on kotona oleva vanhempi, niin silloin palkkanumerollahan ei ome merkitystä? Lapsihan menee sen viisikertaisenkin palkan edelle....... Vai missä vaiheessa se rahallinen hyöty sitten päihittäisi sen lapsen hyödyn kotona olevasta vanhemmasta?

Ja koska nyt on kuitenkin kyse jo kohtalaisen isoista lapsista, niin pitkällä tähtäimellä hekin taitavat hyötyä enemmn siitä töissä käyvästä vanhemmasta.

Ei lapset hyödy köyhyydestä ja niukkuudesta. en oikein usko että velvollisuus yhteiskuntaa kohtaan on mitenkään hedelmällinen tässä, päättäjät ja varakkaat eivät ole antaneet hyvää esimerkkiä.

Olen samaa mieltä siinä että lapset hyötyisivät töihin menosta, ainakin tässä tapauksessa. Kyse on juuri pitkän ajan kannattavuudesta ja esimerkillä kasvatuksesta. Ei tarvitse kuin verrata töissä olevia nuoria työttömiin verrattuna. Töissä olevat voivat henkisesti paremmin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="Jenis";28954446]Eihän tämän esimerkkimme henkilön "elintaso" (tuilla ylläpidetty...) ollut huononemassa, vaan hän oli saamassa vähintään 150 euroa lisää rahaa per kuukausi.[/QUOTE]

Nimenomaan. Lisäksi hän pääsisi kiinni työelämään ja saisi mahdollisuuden ruveta tekemään töitä ja mahdollisesti vuosien saatossa etenemään urallaan, saamaan parempaa palkkaa ja paremman toimenkuvan jne. Jostain on aloitettava - tulevaisuudessa tällä voisi olla kauaskantoisia seurauksia ap:n työllistymiseen!

Vai onko parempi vaihtoehto vinkua siitä 150 eurosta ja jäädä kotiin lojumaan huomatakseen, ettei työllistykään vuoden päästä eikä sen jälkeenkään? Onkin pitkäaikaistyötön, jota ei enää töihin huolita ja työttömyys muuttuukin loppuelämän kestäväksi?

• Tykkää
Reactions: Data
Ei se palkka nouse koskaan jos ei tee työtä sen eteen. Mä lähtisin töihin tulla palkalla ja muutaman vuoden päästä palkka olisikin jo parempi. Sama tilanne hänellä on edessä joka tapauksessa, mutta mitä aikasemmin aloittaa sitä nopeammin se palkka nousee.

[QUOTE="Jenis";28954446]Eihän tämän esimerkkimme henkilön "elintaso" (tuilla ylläpidetty...) ollut huononemassa, vaan hän oli saamassa vähintään 150 euroa lisää rahaa per kuukausi.[/QUOTE]

Ja sen lisäksi se mitä todennäköisimmin tulee vaan paranemaan tuosta. Kotiin jäädessä sen uuden työpaikan saaminen muuttuu koko ajan epätodennäköisemmäksi ja tuosta työstä voi aina yrittää ponnistaa eteenpäin parempaan paikkaan. Kotona maatessa on hankalampi sitä parempaa paikkaa saada missään vaiheessa, kun kokemus ei kasva, paremminkin katsotaan, että taidot ovat ruvenneet vanhenemaan.

Eipä oikeastaan ihmetytä lainkaan, että tämän maan talous menee päin helvettiä, jos tuet on sitä luokkaa että ihmisten edes kannattaa laskea mennäkö töihin vai maata kotona tuilla. Tukien pitäisi taata korkeintaan ihan minimitoimeentulo.

Eipä oikeastaan ihmetytä lainkaan, että tämän maan talous menee päin helvettiä, jos tuet on sitä luokkaa että ihmisten edes kannattaa laskea mennäkö töihin vai maata kotona tuilla. Tukien pitäisi taata korkeintaan ihan minimitoimeentulo.

Toimeentulotuki ainoaksi tukimuodoksi? Tosin tuokaan ei estä aloituksessa mainittua. Jos tuet olisivat tuloista riippumattomia lapsilisien tapaan ja veroprosentti kiinteä 60% niin asiat olisivat ehkä paremmin.

Noh... ajattelen että työttömyyskorvaus ym tuet on tarkoitettu korvaamaan sitä palkkaa, silloin kun palkkatyöhön ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta.

Eli jos joudun nyt työttömäksi, saan suunnilleen palkkaa vastaavaa tukea, jolla selviän kaikista laskuistani. Mutta todellakin vain väliaikaisesti, eikä tätä suurta etua pidä käyttää väärin.

Mutta jotkut kai sitten "tottuu hyvään", ja alkaa ajattelemaan noin. Että olisivat oikeutettuja vielä johonkin suurempaan, koska kotona makaamalla saa saman kuin työstä.

Yhteistyössä