Öööh... ensinnäkin. Meillä on sovittu, että joka toinen viikonloppu mies laittaa ruoat ja vastaa ruokahuollosta. Vaikka minä olen kotona lasten kanssa 24/7, niin en oikeasti jaksa olla AINA se, joka mietttii että mitä tänään syötäisiin. Joten ottakaapa tekin sellainen systeemi. Mies laittaa joka toinen viikko ruoat, KAIKKI. IHAN kaikki. Sillä aikaa on sinun ulkoiluviikkosi. Ja sitten taas seuraavalla viikolla miehen päävastuu on ulkoilusta, ja sinun päävastuu ruoanlaitosta. Meiläkään ei mies ole mikään gourmet kokki, mutta ennenmmin syön hänen pöperöitä kuin huolehdin joka saatanan ateriasta itse.
Ja viikonlopun nukkumiset hoidatte luonnollisesti siten, että joko joka toinen viikonloppu toinen nukkuu pidempään ja se joka on herännyt aamulla, "saa" nukkua päiväunet. Tai sitten rytmi on lauantaina toinen, sunnuntaina toinen. Ja jos kuopuksen nukkumaan meno on vaikeaa, kannattaisiko miettiä jos jättäisi ne viikonloppupäikkärit jo pois? Ei meilläkään ole kukaan kolmesta lapsesta nukkunut kotona enää päikkäreitä kolmivuotiaana. En vaan jaksa taistella niiden kanssa ja nukuttaa niitä tuntitolkulla. Mielestäni se on merkki siitä, että lasta nyt vaan ei väsytä. Laittakaa se sitten vähän aiemmin nukkumaan...
Eli siis
"Miehen viikko"
-mies tekee kaikki ateriat päivässä tai seuraavalle päivälle valmiiksi. Suosikaa isoja ruokaeriä
-nainen ulkoilee päivittäin sään ja mielen salliessa lasten kanssa
-mies herää lauantaisin lasten kanssa ja saa nukkua päikkkärit sinä päivänä. Nainen Sunnutaisin. Tai mies nukkuu tällä viikolla molempina päivinä pitkään, mutta naisella on oikeus päikkäreihin.
"Naisen viikko"
-nainen tekee kaikki ateriat päivässä tai seuraavalle päivälle valmiiksi. Suosikaa isoja ruokaeriä
-mies ulkoilee päivittäin sään ja mielen salliessa lasten kanssa
-nainen herää lauantaisin lasten kanssa ja saa nukkua päikkkärit sinä päivänä. Mies Sunnutaisin. Tai nainen nukkuu tällä viikolla molempina päivinä pitkään, mutta miehellä on oikeus päikkäreihin.
JA MITÄ TULEE TUOHON, ETTÄ MIES EI SUOSTU HERÄÄMÄÄN VAAN VETKUTTELEE SÄNGYSSÄ. Sanot suoraan miehellesi, että sinä joko herään seuraavana aamuna, tai sitten hän nukkuu sohvalla tulevan yön, josta lapset tulee hänet seuraavana päivänä herättelemään. Tai itse menet toiseen huoneeseen nukkumaan, jos mahdollista. Jos miehelle ei järjestely sovi, niin itse varmaan nostaisin seuraavaksi yöksi lasten patjat vanhempien huoneeseen ja nukuttaisin lapset siellä. Ja itse menisin nukkumaan lastenhuoneeseen, joten miehelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin herätä lasten kanssa.
Iltapalat tietenkin hoidetaan joka toinen päivä periaatteella, tai vuoroviikoin
Onneksi meillä ei tarvi näistä tapella, nämä on päivänselviä asioita :