Paljonko teillä on autolainaa? Oletan, että 30t on ihan normi?

  • Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28895360:
Usein? Kuinka usein? Aina niissä tapauksissa, kun asunto on lainoitettu 100% lainalla ja se joudutaan myymään vuoden-parin sisällä hankinnasta ja lisäksi sattuu vielä sellainen markkinatilanne, että hinnat ovat pudonneet enemmän kuin lainaa on ehditty maksaa? Kuinka usein omassa tuttavapiirissäsi näin on käynyt? Jos tämä on kovinkin tavallista, niin kovin on valikoitunutta seuraa.

Tottakai kaikkeen lainanottoon liittyy aina riskejä. Mikäli minkäänlaista riskiä ei olisi, niin minullakin olisi sijoutuslainaa suut ja korvat täynnä.
Kuten sanoin törmään näihin tapauksiin työssäni. Omaa tuttavapiiriäni olen onneksi osannut varoittaa, eikä,sieltä löydy montaa tapausta. Työssäni törmään näihin kuitenkin useita kertoja viikossa, kun käsittelen vajaan viisikymmentä kauppaa per viikko. Suhdanneheittelyt ovat suurempia asuntokaupassa kuin autokaupassa mitä tulee hintoihin ja asuntoihin liittyy enemmän muuttuvia tekijöitä, esim. työllisyystilanne alueella joka vaikuttaa markkinoihin, sekä asunnossa on isommat riskitekijät esim. vesivahinko, tuputtaa hintaa roimasti vielä korjauksen jälkeenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä paska;28895354:
0€ autolainaa, talolainaa tai mitään velkaa. Ja ajattelin pitääkin sen niin. Kuljen sitten fillarilla, jos ei omaan autoon raha riitä.
Minä ihailen reippaita ihmisiä, vaikka heillä sitten olisi niin ettei ole rahaa autoon. Mutta tiedän monia, joilla auto seisoo pihassa mutta ihminen hyppää pyörän satulaan ja polkee kauppaan, kuntosalille, kylään, kirjastoon... :)

Niin sen pitäisi ollakin, reippaita ihmisiä ja vähemmän saastetta.
 
......
Auton koolla voi turvallisuuden suhteen olla väliä tietyntyyppisissä kolareissa. Mutta ei ne vm. 2013 autot nyt ole loppujenlopuksi sen turvallisempia, kuin esim. 2003 vuoden. Päinvastoin. Moni -03 auto hakkaa mennen tullen turvallisuudessa monen uuden auton.

Lasten kuljettamiseen soveltuvan auton saa noin 5000, mikäli turvallisen ja siistin haluaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28894050]Edelliseen vielä, että jos on hyvin vähätuloinen, parilla tonnilla saa ihan hyvän auton ja sellaisen summan nyt luulisi kenen vaan pystyvän säästävän, jos on vähänkään jotain rahantajua.[/QUOTE]

kerrospa miten ja kuinka nopeasti, jos on pienet tulot ja kaikki mitä tulee myös menee....elämiseen + pakkolliset laskut
 
harmaillen
Liian isot autolainat. En syytä miestäni. Minä oli yhtä tyhmä. Me haluttiin statusautot. Nyt niihin ei ole varaa. Tai no rahaa on ja on.. kaikki meidän tulot menee lainoihin ja pakollisiin menoihin. Meillä esim. tyttö ei voi siirtyä parempaan musiikkopistoon soittamaan viulua, koska ei ole varaa maksaa vuosimaksuja sinne.
 
"Sadie"
En sitten tiedä onko minulla ollut vain tuuria, mutta juu ei, oma -03 auto on kulkenut jo pari vuotta ilman että kertaakaan olisi korjaamolla joutunut käymään. Jarrupalat sun muut saa helposti kotipihalla vaihdettua, mutta uudessa autossa taitaa takuu lähteä jos itse sitä korjailee? Jos noita helppoja korjauksia/vaihtoja yleensäkään voi uusissa autoissa tehdä itse?

Tuossa työkaverin mersussa auto ei suostunut tunnistamaan avainta, ja varaosia joutui odottamaan pari kolme viikkoa. Tuollaiset älyttömät ongelmat ovat niitä jotka minua ahdistaa näissä uusissa suurimmaksi osaksi sähköllä toimivissa autoissa.
Eiköhän se ole aina vähän tuurista kiinni, kuinka paljon autossa on huollettavaa/korjattavaa, oli auto sitten uusi tai ei. Yhtälailla niitä vikoja uusistakin autoista löytyy. Ja valitettavaa on, että yhä vähemmän ja vähemmän autoille(niille uusille) pystyy ite mitään tekemään.

Huvitti vaan toi sun lausahdus, josta sai sen käsityksen, että vaan uudet autot tarvitsevat niitä huoltoja/korjauksia :D.

Ja kyllähän niitä autoja pitäisi yhtälailla huollattaa vaikka takuu olisi ummessa, harvat vaan sen jälkeen enään viitsivät, koska ei oo "pakko". Mikä sinänsä musta on typerää, tottahan se auto niitä huoltoja tarvii oli takuuta tai ei.
 
[QUOTE="Vieras";28895389] Suhdanneheittelyt ovat suurempia asuntokaupassa kuin autokaupassa mitä tulee hintoihin ja asuntoihin liittyy enemmän muuttuvia tekijöitä, esim. työllisyystilanne alueella joka vaikuttaa markkinoihin, sekä asunnossa on isommat riskitekijät esim. vesivahinko, tuputtaa hintaa roimasti vielä korjauksen jälkeenkin.[/QUOTE]

Suhdanneheittelyt lienevät tosiaankin suurempia asunto- kuin autokaupoissa, koska ensimmäisissä hinta voi muuttua kumpaan suuntaan tahansa. Auton arvonkehitys on tietysti siinä mielessä ennustettavampaa, että sen suunta on aina sama.
 
[QUOTE="mies";28895385]Äitillä on -94 Corolla. Uutena ostettu. Joka vuosi mennyt katsastuksesta läpi ja yhtäkään ylimääräistä huoltoa ei ole tarvinnut tehdä.[/QUOTE]
Mulla on -05 Renault Grand Scenic. Joka kerta laakista leimasta läpi ja huolto+korjauskulut keskimäärin 200-300€ vuodessa. Velkaa 0€.
 
[QUOTE="Sadie";28895442]Eiköhän se ole aina vähän tuurista kiinni, kuinka paljon autossa on huollettavaa/korjattavaa, oli auto sitten uusi tai ei. Yhtälailla niitä vikoja uusistakin autoista löytyy. Ja valitettavaa on, että yhä vähemmän ja vähemmän autoille(niille uusille) pystyy ite mitään tekemään.

Huvitti vaan toi sun lausahdus, josta sai sen käsityksen, että vaan uudet autot tarvitsevat niitä huoltoja/korjauksia :D.

Ja kyllähän niitä autoja pitäisi yhtälailla huollattaa vaikka takuu olisi ummessa, harvat vaan sen jälkeen enään viitsivät, koska ei oo "pakko". Mikä sinänsä musta on typerää, tottahan se auto niitä huoltoja tarvii oli takuuta tai ei.[/QUOTE]

mutta uudessa autossa oleva vika korjataan takuuseen firman piikkiin
 
"Vieras"
Lähinnä huvittaa nämä teidän autovelat :D
nukutteko te siellä autossa vai miksi se on niin tärkeä, että siihen kannattaa ottaa velkaa ja kantaa palkkaansa pankille? :D

Musta on kiva kun palkka tulee ja jää tilille käytettäväksi ;)
ja joo, jos teillä on varaa maksaa lainaa niin hyvä, mutta eikös sitten olisi varaa ehkä ostaakin se auto? Vähintään käytetty samankaltainen.

Kyllä porukat on vammaisia autojen kanssa. Esim. 8 tonnilla saa auton joka on oikeasti hyvin lähelle 30k€ uutta perheautoa jos vaan uskaltaa ja osaa ostaa käytettyä.
 
[QUOTE="Sadie";28895442]Ja kyllähän niitä autoja pitäisi yhtälailla huollattaa vaikka takuu olisi ummessa, harvat vaan sen jälkeen enään viitsivät, koska ei oo "pakko". Mikä sinänsä musta on typerää, tottahan se auto niitä huoltoja tarvii oli takuuta tai ei.[/QUOTE]
Aivan. Tuo on täysin väärä asenne että vanhaa autoa huolletaan enää vain pakolla ja silloinkin toinen käsi selän takana. Vaikka vahna auto olisi myyntiarvoltaan huono, antavat säännölliset huollot sille käyttöarvoa ja "ilmaisia" lisäkilometrejä.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
autoton
En jaksa lukea keskustelua, mutta minusta 30t on paljon rahaa enkä ikinä ottaisi tuollaista autolainaa. Auton arvo laskee kuin lehmän häntä ja se on silmissäni huono sijoitus.
 
"Sadie"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28895626:
Aivan. Tuo on täysin väärä asenne että vanhaa autoa huolletaan enää vain pakolla ja silloinkin toinen käsi selän takana. Vaikka vahna auto olisi myyntiarvoltaan huono, antavat säännölliset huollot sille käyttöarvoa ja "ilmaisia" lisäkilometrejä.
No niinpä. Mun ex-auto, josta oli juuri takuu umpeutunut, oli huollossa. Appiukko totesi että miksi, eihän sitä enää tarvi missää huollos kuljettaa... Aha.
 
"Sadie"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28895632:
Sikäli mikäli sieltä pikkupräntistä ei löydy juuri sitäkin vikaa poissulkeva ehtolauseke.
Tuskimpa montaa sellaista vikaa on, mitä takuu ei korjaisi. Jollet nyt itse ole lekalla mennyt autoasi paskomaan. Mikä sellainen vika voisi olla mikä ei mene takuuseen?
 
"Sadie"
[QUOTE="vieras";28895696]Mitäs sitten on huolto? Uusia litkuja sisään ja pari suodatinta. Loput osat vaihdetaan kun hajoavat.[/QUOTE]

No tota.. niin. Vai meinaatko että aivan kunnossa olevia osia pitäisi huvikseen vaihtaa? Eiköhän niissä huolloissa tarkisteta että kaikki on ok, kori on kunnossa yms.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28895389]Kuten sanoin törmään näihin tapauksiin työssäni. Omaa tuttavapiiriäni olen onneksi osannut varoittaa, eikä,sieltä löydy montaa tapausta. Työssäni törmään näihin kuitenkin useita kertoja viikossa, kun käsittelen vajaan viisikymmentä kauppaa per viikko. Suhdanneheittelyt ovat suurempia asuntokaupassa kuin autokaupassa mitä tulee hintoihin ja asuntoihin liittyy enemmän muuttuvia tekijöitä, esim. työllisyystilanne alueella joka vaikuttaa markkinoihin, sekä asunnossa on isommat riskitekijät esim. vesivahinko, tuputtaa hintaa roimasti vielä korjauksen jälkeenkin.[/QUOTE]

Kaikilla ei ole tarkoituksena tehdä asunto- tai autokaupoilla voittoa! Toki olisi mukavaa, ettei miinukselle mennä, mutta ensisijaisesti asunto ja autokin joillekin ovat välttämättömiä perustarpeita. Elämäntilanteen muuttuessa, esim. perheen kasvaessa on tarpeen muuttaa isompaan asuntoon tai vaihtaa autoa.

Aina ei edes pitkä asumisaika takaa voittoa. Esim. vesivahinkojen riski kasvaa sitä enemmän mitä kauemmin on samassa asunnossa asunut.
 
"sasa"
[QUOTE="Sadie";28895705]No tota.. niin. Vai meinaatko että aivan kunnossa olevia osia pitäisi huvikseen vaihtaa? Eiköhän niissä huolloissa tarkisteta että kaikki on ok, kori on kunnossa yms.[/QUOTE]

Nämä "tarkistushuollot" ovat pahimman luokan kusetusta. Jokainen pystyy itse tarkistamaan pissapojan nesteen, jäähdytysnesteen ja vararenkaan paineen. Eikä niitäkään vähiä tehdä vuosikymmenten perinteiden mukaisesti kunnolla. Luepa vaikka Tekniikan Maailman huoltotestejä vuosikymmenten varrelta. Valohoitoa parhaimmillaan.
 
[QUOTE="Sadie";28895687]Tuskimpa montaa sellaista vikaa on, mitä takuu ei korjaisi. Jollet nyt itse ole lekalla mennyt autoasi paskomaan. Mikä sellainen vika voisi olla mikä ei mene takuuseen?[/QUOTE]
No joo, en tunne nykyisiä takuuehtoja mutta kaveri osti jokunen vuosi sitten uuden auton josta takuuaikana paloi kaikki alakerran laakerit viallisen öljynsuodattimen (merkkihuollossa asennettu merkkisuodatin) takia. Korjaus maksoi useita tuhansia ja Ford-liike suostui korvaamaan pelkän öljynsuodattimen takuuseen vedoten ties mihin.
 
"Sadie"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28895736:
No joo, en tunne nykyisiä takuuehtoja mutta kaveri osti jokunen vuosi sitten uuden auton josta takuuaikana paloi kaikki alakerran laakerit viallisen öljynsuodattimen (merkkihuollossa asennettu merkkisuodatin) takia. Korjaus maksoi useita tuhansia ja Ford-liike suostui korvaamaan pelkän öljynsuodattimen takuuseen vedoten ties mihin.
Kuulostaapas kummalta..
Asiaan monesti kyllä vaikuttaa myös se, kuinka hyvin itse on asioista perillä ja osaa asioita vaatia. Kyllähän ne monesti siellä yrittää pissiä silmään ja laittaa asiakkaan maksamaan vaikka takuun piikkiin kuuluu.
Sama jo ostaa käytetyn auton jossa ilmenee heti vikaa. Myyjäliike yrittää aina laittaa vastuusta, laittaa asiakkaan maksamaan ja sitten on näitä "eiköhän kummatkin osapuolet (myyjä ja ostaja siis) osallistu kustannuksiin.
 
[QUOTE="vieras";28895696]Mitäs sitten on huolto? Uusia litkuja sisään ja pari suodatinta. Loput osat vaihdetaan kun hajoavat.[/QUOTE]
Öljyt ja suodattimet ovat tietysti peruskauraa huolloissa. Lisäksi määräajoin vaihdetaan esimerkiksi sytytystulpat, jakohihna, apulaitehihna(t) jne riippumatta siitä ovatko ne kuluneet. Sen lisäksi vaihdetaan tarvittaessa kuluneet osat kuten jarrupalat/-kengät/-levyt/-rummut, pyöränlaakerit, vetonivelet, pyöräntuennan puslia ja niveliä jne.
On paljon halvempaa vaihtaa osa jo ennen sen lopullista hajoamista tai jo siinä vaiheessa kun nivelessä on jo havaittavissa pientäkin välystä sillä katsastuksen uusintamaksut eivät nekään ole ilmaisia. Ja mielestäni sellainen osoittaa jonkinlaista asennevammaa että autoa korjataan vain katsastukseen tai "haetaan katsarilta vikalista" ja korjataan sitten ne mitä pitää. Kyllä auto pitää oletusarvoisesti olla aina kunnossa.
 

Yhteistyössä