Kokoomus haluaa panna työkykyiset sossupummit töihin.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"miu"
Jos toimeentulotukiperheiden lapsista 70%:ta tulee toimeentulotuen asiakaita itsekin niin jotain on pielessä. Tästähän tilastoja taannoin esiteltiin ihan televisiossa, dokumentti "asiakuuden periytymisestä2.

Ongelma on todellinen. Meille muodostuu kokoajan suurempi ja suurempi väestön osa joka on "irtautunut" siitä väestöstä joka kuitenkin tekee töitä tai aktiivisesti ainakin sitä yrittää saada. Heille tuet riittävät, lamaantunut elämäntapa periytyy, tuella tosiaa pärjää kun asiaan on tottunut jo lapsesta saakka. Tämä ei ole kenekään etu. Ei kenkään.

Tarvitaan muutakin kuin tukien leikkauksia. Tarvitaa opastusta, tarvitaa ammattilaisia nostamaan näitä lamaantuneita ihmisiä takaisin "elämän syrjään kiinni". Se että rahahanat suljetaan ei yksin auta. Ei ainakaan niille toisen sukupolven ttt-asiakaille.

..mehän niitämme nyt 90-luvun laman viljaa. Tämän silloiset päättäjät saivat aikaan kun säästivät ihmisten hyvinvoinnin takaamisesta.

-
Tiedän liikkaa niitä nuoria, jotka on suorittaneet nipinnapin peruskoulun. Käy kokeilemassa jossain duunissa ja toteaa, että tä on kyllä liian tylsää eikä palkka ole 20 euroa tunnissa, niin en mä viitsi. Osa tuntuu elävän jossain ihan ihme sfääreissä. Pitäis irrota joku suurenkin pampun paikka ilman opiskeluja tai työkokemusta...

[QUOTE="vieras";28894211]Aivan, ja justhan tuossa eilen siinä pk-yrittäjäketjussa eräs yrittäjä kertoi, miten hänellä oli vaikeuksia saada kesätyöntekijää, kun vaatimukset näillä naperoilla oli kovat. Esitettiin kovat palkkatoiveet, festariviikonloppuina ei voi olla töissä ja mitä muita vapaita vaadittiin jo heti kättelyssä..

Eipä tullut moinen kuulonkaan omassa nuoruudessani![/QUOTE]

Eikä nuo tulevaisuuden toivot pääse edes aamulla töihin...niillä kun on joku hiton uniapnea joka toisella :)

"vieras"
Tiedän liikkaa niitä nuoria, jotka on suorittaneet nipinnapin peruskoulun. Käy kokeilemassa jossain duunissa ja toteaa, että tä on kyllä liian tylsää eikä palkka ole 20 euroa tunnissa, niin en mä viitsi. Osa tuntuu elävän jossain ihan ihme sfääreissä. Pitäis irrota joku suurenkin pampun paikka ilman opiskeluja tai työkokemusta...
Näinpä.. minä olen myös kuullut vastaavista tapauksista. Työmoraali ei ole nuorilla sellainen, joka vanhemmilla työikäisillä on.

[QUOTE="vieras";28894222]Ei voi sanoa, että "missä ne työpaikat", jollei yritä hakea. Vai oletko eri mieltä? Kyllä, useisiin paikkoihin on hirvittävä määrä hakijoita, kaikkiin hakemuksiin ei edes saa vastausta, mutta olen varma siitä, että sinnikkyys palkitaan.[/QUOTE]

Niin, kuten sanottu, kyllä aika moni varmasti niihin avoinna oleviin paikkoihin hakeekin. Ja totta - joku aina valitaan. Kaikki paikat eivät kuitenkaan ole syystä tai toisesta mahdollisia kaikille. Esim. ymmärrät varmaan, ettei porilainen trukkikuski hae opettajanpestiä Lappeenrannasta.

"äiti kotona"
Niin mullakin on semmonen tuntuma, että jotkut ei oikeen tajua, että työn tekeminen on kunniallista.

Mutta en missään nimessä halua kiusata sellaisia työttömiä, jotka tekevät parhaansa tai ovat yrittäneet jo vuosikymmen toisensa jälkeen.

Olisiko joku apuraha systeemi hyvä. Pitkäaikaistyötön voisi anoa apurahaa työttömyyskorvauksen päälle, jos osallistuu johonkin yleishyödylliseen vapaaehtoistoimintaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28894264:
Niin, kuten sanottu, kyllä aika moni varmasti niihin avoinna oleviin paikkoihin hakeekin. Ja totta - joku aina valitaan. Kaikki paikat eivät kuitenkaan ole syystä tai toisesta mahdollisia kaikille. Esim. ymmärrät varmaan, ettei porilainen trukkikuski hae opettajanpestiä Lappeenrannasta.
Ymmärrän hyvin. Ymmärrän myös sen, että jos jokin ovi ei aukea, on haettava toinen. Itsekin olen tehnyt näin, vaikka ikää on jo. Vanhalla alalla ei mene kovin hyvin, joten päätin kouluttautua uudelleen täysin toisenlaiselle alalle töiden ohella ja jo nyt kysellään töihin tuolla uudella alalla. En vain ymmärrä sitä, että nähdään aina kaikki kovin kielteisenä, ikään kuin annetaan heti periksi.

"vieras"
Rahat on loppu. Veronkorotukset alentavat verokertymää. Kuinka kauan luulette valtion saavan vuosittain 9.000.000.000 euroa syömävelkaa? Se on miljoona euroa per tunti. Unohtamatta kuntien velanottoa. Kohta sossupummit ja työttömät joutuvat töihin. Paskaduunia paskapalkalla. Se on tulevaisuutta.

"vieras"
[QUOTE="äiti kotona";28894268]Niin mullakin on semmonen tuntuma, että jotkut ei oikeen tajua, että työn tekeminen on kunniallista.

Mutta en missään nimessä halua kiusata sellaisia työttömiä, jotka tekevät parhaansa tai ovat yrittäneet jo vuosikymmen toisensa jälkeen.

Olisiko joku apuraha systeemi hyvä. Pitkäaikaistyötön voisi anoa apurahaa työttömyyskorvauksen päälle, jos osallistuu johonkin yleishyödylliseen vapaaehtoistoimintaan.[/QUOTE]

Aivan, tässä kuten toisissakin ketjuissa ei ole kyse siitä, että haluttaisiin lytätä niitä, jotka yrittävät. Jossakin taisi olla juttua ehdotuksesta, että työttömän olisi mahdollista tehdä hieman töitä, vaikka keikkaluontoisesti, menettämättä työttömyysturvaansa. Nythän työnteosta ikään kuin rangaistaan ottamalla tuet pois, jos vähänkin astuu työkentälle. Tuollaisessa ehdotuksessa olisi järkeä, työtön ei syrjäytyisi kokonaan työelämästä ja joskus pienetkin keikat voivat avata uusia ovia.

[QUOTE="äiti kotona";28894268]Niin mullakin on semmonen tuntuma, että jotkut ei oikeen tajua, että työn tekeminen on kunniallista.

Olisiko joku apuraha systeemi hyvä. Pitkäaikaistyötön voisi anoa apurahaa työttömyyskorvauksen päälle, jos osallistuu johonkin yleishyödylliseen vapaaehtoistoimintaan.[/QUOTE]

Mieluiten niin, että siitä yleishyödyllisestä kehitetään oikeita työpaikkoja. Apurahojen hakeminen ei ole ihan pikkujuttu, ja nuo apurahat eivät missään tapauksessa saisi olla pois varsinaisilta apurahatyöskentelijöiltä, kuten taiteilijoilta ja tutkijoilta. Apurahojen osalta eläke- ja sosiaaliturva-asiat ovat todella ongelmallisia, joten siksi en pitäisi tätä hyvänä vaihtoehtona. Mutta mikäs ongelma se on - jos on rahaa maksaa työstä apurahaa, lienee rahaa maksaa palkkakin:) Ellei sitten idea ole se, että mitä vaan, kunhan ei ihmiselle makseta oikeaa palkkaa...

-

Toi muuten kuulostaa tosi hyvälle. Jotain sellasia yleishyödyllisiä juttuja... roskien keräämistä tienvarsilta, auttamaan lastentarhaan vaikka pihalle valvomaan niitä tai jotain... kouluun välitunneille apuvahdeiksi, kun ei opettajien silmät riitä oikein mihinkään, vanhainkoteihin juttuseuraksi, mitä tahansa avustavia tehtäviä. Mäkin keksisin heti meiltä duunista jotain sellaista ei kovinkaan vastuullista, mutta jotain pikkuhommaa pariksi tunniksi. Eli siis sellasia juttuja, jotka ei missään nimessä korvaa ammattilaisia, eikä tätä "aputyövoimaa" voisi käyttää ilmaisena työvoimana ja jättää palkkaamatta ammattilaisia.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28894208:
Eivät nuo mainitut 12790 työpaikkaa tule jäämään ilman työntekijää. Se, että jokin työpaikka on avoinna vaikka tänään, ei suinkaan tarkoita sitä, että se ei kelpaisi kenellekään. Jos sama työpaikka on avoinna vielä viikon kuluttua, se ei tarkoita, etteikö kukaan ole hakenut. Joskus hakuaika voi olla vaikka kuukauden. Kaikkiin töihin katsos kun ei oteta ensimmäistä pipopäätä, joka soittaa, vaan rekrytointiprosessi voi olla hyvinkin pitkä.
No jos 400000 ei löydy yhtään soveliasta niin johan on kumma työ! :D

"äiti kotona"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28894291:
Ellei sitten idea ole se, että mitä vaan, kunhan ei ihmiselle makseta oikeaa palkkaa...
En minä sitä, kunhan heitin vaan. Työttömyysasiat eivät ole minulle tosiaan kovin tuttuja, mutta olen yleisesti kiinnostunut sosiaalipolitiikasta. Kaikenlainen "tuet-pois" puhe pelottaa minua, kun en tiedä mitä sillä ajetaan takaa. Ja silti toisaalta olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä töitä. Se on terveellistä.

Viha (kateus tms.) erituloisten välillä on minun tuntumani mukaan kasvamassa. Se on tympeää. Ei kannattaisi olla epäreilu.

"heli"
Tämä ei ehkä niin liity tähän - tai osin - mutta sanompa silti. Yleinen ilmapiiri on mennyt pahasti sellaiseen suuntaa että jokaisen pitäisi saada tehdä vain juuri sitä mitä haluaa, milloin haluaa jne. Mä ymmärrän että yksilönkorostuksessa on puolensa. Mutta nykyinen individualismin ihannointi menee välillä yli. Ei, tässä maailmassa ei aina voi tehdä vaan niitä asioita jotka tuntuvat mukavilta ja itselle sopivilta.

Luuletteko että kun sotien jälkeen Suomea rakennettiin että niistä ihmisistä tuntui kivalta tehdä sitä työtä? Ei todellakaan kaikista. Mutta se oli pärjäämisen vuoksi pakollista. Ja niinhän me sieltä nousimmekin. Niillä "uhrauksilla". Nyt puhutaan että maailma pitäisi muuttaa niin että yöllä kuppavatkin saisivat ne haluamansa palvelut silloin kuin heille sattuu olemaan sopivaa... jne. Näitä juttuja on paljon. Kouluissa opettajien aika menee siihen että jokaista kersaa pitäisi kohdella eritavoin, riippuen vähän miten kenenkin vanhempi haluaa pilttiään kasvatettavan...

Me elämme tässä maailmassa laumana. Ei se onnistu että jokaisessa tilanteessa hyysätään yksilöllisyyttä. Eirllaisuuden ymmärtäminen on tärkeää. Mutta niin on myös yhetisöön sopeutuminen, kompromissien tekeminen ja ymmärrys siitä että oma etu ei aina ole etusijalla.

"vieras"
[QUOTE="heli";28894322]Tämä ei ehkä niin liity tähän - tai osin - mutta sanompa silti. Yleinen ilmapiiri on mennyt pahasti sellaiseen suuntaa että jokaisen pitäisi saada tehdä vain juuri sitä mitä haluaa, milloin haluaa jne. Mä ymmärrän että yksilönkorostuksessa on puolensa. Mutta nykyinen individualismin ihannointi menee välillä yli. Ei, tässä maailmassa ei aina voi tehdä vaan niitä asioita jotka tuntuvat mukavilta ja itselle sopivilta.

Luuletteko että kun sotien jälkeen Suomea rakennettiin että niistä ihmisistä tuntui kivalta tehdä sitä työtä? Ei todellakaan kaikista. Mutta se oli pärjäämisen vuoksi pakollista. Ja niinhän me sieltä nousimmekin. Niillä "uhrauksilla". Nyt puhutaan että maailma pitäisi muuttaa niin että yöllä kuppavatkin saisivat ne haluamansa palvelut silloin kuin heille sattuu olemaan sopivaa... jne. Näitä juttuja on paljon. Kouluissa opettajien aika menee siihen että jokaista kersaa pitäisi kohdella eritavoin, riippuen vähän miten kenenkin vanhempi haluaa pilttiään kasvatettavan...

Me elämme tässä maailmassa laumana. Ei se onnistu että jokaisessa tilanteessa hyysätään yksilöllisyyttä. Eirllaisuuden ymmärtäminen on tärkeää. Mutta niin on myös yhetisöön sopeutuminen, kompromissien tekeminen ja ymmärrys siitä että oma etu ei aina ole etusijalla.[/QUOTE]

Kyllä kirjoituksesi liittyy hyvinkin tähän aiheeseen, ja erinomaisesti kirjoititkin, ja olen kanssasi aivan samaa mieltä :)

"vieras"
Itse tein siivojan hommia 21-30v. vaikka olin ammattikoulussa ihan muun alan käynyt, mutta kun sitä työtä ei ollut tarjolla niin siinä ne vuodet vierähti kummasti.
Alle 20v. olin myös taimitarhalla töissä yhtenä kesänä, ja kauppa-apulaisenakin olin yhtenä jouluna joulun alla.
Noin 40v. ollessani opiskelin sitten uuden ammatin itselleni.

Elikkä kyllä mielestäni nuorempana on hyvä ottaa vastaan työtä kuin työtä, kyllä siitä hyötyä on ja antaa nuoresta sellasen kuvan että on toimelias ja työtä pelkäämätön.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28894348]Itse tein siivojan hommia 21-30v. vaikka olin ammattikoulussa ihan muun alan käynyt, mutta kun sitä työtä ei ollut tarjolla niin siinä ne vuodet vierähti kummasti.
Alle 20v. olin myös taimitarhalla töissä yhtenä kesänä, ja kauppa-apulaisenakin olin yhtenä jouluna joulun alla.
Noin 40v. ollessani opiskelin sitten uuden ammatin itselleni.

Elikkä kyllä mielestäni nuorempana on hyvä ottaa vastaan työtä kuin työtä, kyllä siitä hyötyä on ja antaa nuoresta sellasen kuvan että on toimelias ja työtä pelkäämätön.[/QUOTE]

Sama juttu, olen myös suunnilleen sinun ikäisesi, ja aina jos jokin ovi on sulkeutunut, olen etsinyt toisen. Aina ei ole helppoa tai "mukavaa" ollut, eihän se elämän tarkoitus olekaan, että kaikki sujuu aina mukavasti tai helposti. Kaikista työkokemuksista on yhteen summattuna hyötyä, olen sen nyt huomannut, kun jälleen olen tarttunut uusiin opintoihin.

"äiti kotona"
heli
Niin! Olen huomannut, että kouluissa puhutaan aivan liikaa oman itsensä löytämisestä ja itsensä toteuttamisesta, pitää miettiä mitä haluaisi tulevaisuudessa tehdä jne. Miten nuoria voidaan näin pahasti harhauttaa ja voisiko joku ope vastata, ettekö tosiaan opeta, että työtä pitää silti tehdä, vaikkei unelma-ammattiin pääsy onnistuisi.

Ei sillä, että tämä olisi koko kuva, mutta nuorten sopisi siistiä suunsa, he antavat monesti tosi huonon kuvan halustaan tehdä tämän yhteiskunnan eteen mitään. Siis käsittävätkö he edes, että yhteiskunta rakentuu yhteisyyteen.

Eivät vain työttömät ole individualisteja vaan töihinkin heitä on toki päässyt. Sellaisia, jotka tekevät vain itselleen. Ihan yhtä pahoja ovat.

Yhteistyössä