Mediaanitulo on Suomessa 2450e ja todellisuudessa se on se määrä, mitä suurin osa suomalaisista tienaa. Harva saa 3000

• Viestiketjun aloittaja kakru
  • Ensimmäinen viesti
Jantteri
Palstalaisten palkoissa tuntuu usein olevan ns. palstalisä. Saisinkohan minäkin palkankorotuksen, jos sanon töissä palstailevani?

Lähoitajana ollessani sain juuri ja juuri 3000e, mutta tein silloin pelkkää yövuoroa, joka sisälti viikonloppujaj, pyhiä yms. Lisät tekivät yli tonnin, sillä peruspalkkani oli 1900egee KK.

Ei ihmiset niin suurpalkkaisia ole, kuin palstalla kuvitellaan. Monen hieno elämäntyyli ei todellakaan ole palkan ansiota, vaan se on joko lainarahalla kerskailua tai sitten tyypit ovat saaneet muita onnenpotkuja elämässään. Kuten me saatiin alle kolmekymppisinä niin iso perintöä, ettei tarvitse koskaan ottaa lainaa.

"Tiina"
[QUOTE="vieras";28875888]Ok. Mut kyllä nettotuloilla tarkotetaan ihan vaan bruttoa miinus verot. Ei siitä aleta henkilökohtaisia menoja miinustelemaan. Ne vähennetään vasta siitä netosta.[/QUOTE]

Voi hyvää päivää taas. Ne henkilökohtaiset asuntolainat, kotitalousremonttivähennytkset, autoedut yms. vaikuttavat veroprosenttiin ja näinollen myös siihen nettotuloon. Tällaiset asiat siis pitää myös huomioida, jos ruvetaan nettotuloja vertailemaan.

Minä sain veroprosenttini nollaan viime vuonna koko loppuvuodeksi kotitalousvähennyksen ansiosta. Silloin oli siis poikkeuksellisen isot nettotulot, vaikka bruttotulot eivät olleetkaan muuttuneet mihinkään.

"Heidi"
Äitini on naistentautien erikoislääkäri yksityisellä läääkäriasemalla ja viimeksi oli vuositulot jotakin vähän yli 100 000. Tuosta verot pois, niin ei se käteenjäävä osuus nyt mikään niiiiin suuri ole.
Kyllä se käteenjäävä osuus vain on suuri, vaikka veroprosentti olisi 60%. Kummasti näillä isotuloisilla hämärtyy se raja, mikä on paljon ja mikä vähän.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28875888]Ok. Mut kyllä nettotuloilla tarkotetaan ihan vaan bruttoa miinus verot. Ei siitä aleta henkilökohtaisia menoja miinustelemaan. Ne vähennetään vasta siitä netosta.[/QUOTE]

Ööö... ok. :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";28876062]Mistähän lienee käsitys, että DI:llä on aina huipppaikat? Suurin osa DI:stä aloittaa ihan perustehtävistä ja työparina saattaa olla datanomi. Mulla meni rapiat 10v, että pääsin 3000e kuukausipalkkaan. Nyt olen asiantuntijatehtävissä ja alaisia 20kpl. Palkka on 3200e/kk.[/QUOTE]

Palkkasi on kyllä todella huono, itse en DI:nä suostuisi ottamaan esimiesvastuuta tuollaisella palkalla.

Oma alani on diplomi-insinöörien keskuudessa niitä huonoiten palkattuja ja palkkani ensimmäisessä työpaikassani valmistumisen jälkeen noin 5 vuotta sitten oli tuon 3200 €/kk. Nyt saan 4100 €/kk, ei esimiesvastuuta tms. Suunnilleen samaan aikaan valmistuneista tuttavista suurin osa saa yli 4000 €/kk, yliopistolla töissä olevat toki selvästi alle tuon.

"tessa"
Mies tienaa sen reilun 5 tonnia ja minä kuuden tunnin päivällä 3000e, tosin mulla tulee siihen päälle vielä muita tuloja parin tonnin verran. Suuri osa lähipiiristä tienaa samaan tyyliin, osa toki vähemmän, mutta aika harva reilusti alle kolmea tonnia.

Kivimies
Helppohan se on henkseleitä paukutella kun rahaa tulee. Kaupassa käyt niin kaikki työntekijät siellä saa noin pari tonnia kuussa. Kävelet raksan ohi niin kaikki siellä nappaa sen kolmetonnia. Itse pikkasen erikoisemmissa oloissa työskentelevänä käteen jää se kolmisen tonnia... Aika hurjaa puhetta jos ketään alle 3000€ tienaavaa ei tunne.

Apina4321
Kaupan-alalla ei suurin osa saa edes 2000 euroa nykyään bruttona kun vakkariksi ei iteta vaan kaikki pidetään jonain 25h/viikko sopimuksella löysässä hirressä. Näin tekee esim. Clas Ohlson, Ikea ja moni ns. "parempi" työnantaja.

Kaveri isossa kaupassa töissä ja saa bruttona jotain 1800 eli käteen tulee 1400€. Työmotivaatio varmaan kova näillä suomen asumis ja elämiskuluilla...

vierailija
Ketjun aloittajalle tiedoksi että mediaanitulo tarkoittaa sitä summaa jonka tienaa henkilö joka on tasan keskellä tulojakaumassa, eli häntä enemmän tienaa 50% kansasta, samoin häntä vähemmän tienaa 50% kansasta, eli suurin osa ei tienaa alle 2450 EUR kuukaudessa, vaan tasan puolet. Tuossa kieppeillä tosin suurin osa pyörii +-250 EUR.

Onko nuo summat siis brutto vain netto?
Aina puhutaan bruttotuloista.

vierailija
Meillä on tismalleen sama koulutustaso puolison kanssa: 4 vuoden amk-tutkinto. Minä tienaan himpun alle 2500e/kk (täysi työviikko), mies 5500e/kk. Tuloeroa on ihan järjettömästi! Teen itsenäistä vastaanottotyötä terveydenhoitajana, työ on henkisesti kuormittavaa ja minkäänlaisia työsuhde-etuja ei ole. Jos olen esim sairas menen terveysasemalle, tiimipäivän ruoat kustannamme itse ja mietimme miten tekisimme paskapalkkaisen työmme vielä paremmin. Miehellä käynyt hyvä tsägä työelämässä, tekee asiantuntijahommia ja pian mahdollisesti siirtyy esimiestason töihin. Sairaana saa mennä diacoriin ja työpaikka kustantaa säännöllisesti juopottelut.

Sanon että olen tehnyt virheen ammatinvalinnassa. Joka kuu vituttaa saada palkka käteen kaikesta siitä paskasta mitä töissä joutuu setvimään. Puolisoa ei juuri omat työt stressaa. Eikä palkka vituta. Mutta onneksi voin tässä vielä uudelleenkouluttautua...

vierailija91
On se hienoa lukea kun joku tienaa vähän enemmän kuin joku muu niin heti ollaan itkemässä että on se helppoa kun rahaa tulee. Onko tullut mieleen että porukka tekee paljon töitä sen rahan eteen, on otettu riskejä, työllistetään muita, on paljon vastuuta? Kyllä silloin ansaitsee joka pennin. Itsellä ikää 24 ja ihan sähkärin koulutus ja tienasin syyskuussa bruttona yli 4000€ ja tunteja tuli syyskuun aikana lähes 250. Niin enkö minä olisi ansainnut palkkaani kun joku kotona istumalla ei saa puoliakaan siitä?

Yhteistyössä