Mediaanitulo on Suomessa 2450e ja todellisuudessa se on se määrä, mitä suurin osa suomalaisista tienaa. Harva saa 3000

• Viestiketjun aloittaja kakru
  • Ensimmäinen viesti
kakru
Sosiaali- ja terveysalalla ei edes esimiesasemassa oleva saa kaikkine lisineen tuota 3000. Joku ylin johto toki varmaan saa alalla kuin alalla yli 3000.

(isä, sedät 3kpl, velipuoli, pappa ennen eläkkeelle jäämistä yms) työskentelevät erilaisissa tehdastöissä. On kokoonpainijoita, käämijöitä, sähkömiehiä yms. Vaikka on kaikki mahdolliset ikälisät osalla, niin KENENKÄÄN bruttopalkka ei yllä 3000.

Perus pankkitoimihenkilöt, myyjät, laskuttajat, maalarit, ohjaajat jne saavat kaikki bruttona alle 3000, kun moni saa alle 2000.

Mä olin ennen Citarissa töissä ja bruttopalkka oli 1780e KK ja lisät vähän nostivat. Olen hankkinut uuden koulutuksen ja lähihoitajana vakkariduuni, brutto 1900e ja lisät nostavat.

Mies varastoesimies ja brutto 1780e.

Kyllä esim. sairaanhoitaja voi saada 3000, mutta se ei mielestäni ole ihan sama asia, sillä shoitajan pitää tehdä yövuoroja ja pyhiä töitä, että saa saman.

Mä uskallan väittää, että SUURIN OSA suomalaisista bruttoaa alle 3000.

"tiina"
Tuo on ihan totta. Mä en tunne oikeasti ketään, kellä olis bruttopalkka 3000 tai yli. Tosin mun tuttuni ovat kaikki ihan vaan "amiksia".

Sitä ihmettelen myös, miten esim. palstalla lasketaan perhe pienituloiseksi, jos tulot ovat alle 6000 kahdella vanhemmalla Mun bruttotulot ovat noin 2000 ja miehellä noin 2500e. Kaikkineen meillä jää käteen joku 3300e.
Omistusrivari 100m2, kaksi autoa, terveellinen ja monipuolinen ruoka päivittäin, matkustellaan paljon kotimaassa, ulkomailla joskus, on muodikkaita vaatteita, pleikkarit jne ja säästöön saadaan jopa 1000e kuussa, jos halutaan.

Dippikastike
Perusduunarin on turha haaveilla mistään 3000 tuloista. Jotut lisät voivat nostaa palkkaa, mutta se tuntuu sitten selkärangassa kyllä, kun paiskit viikonloput ja juhannukset töissä saadaksesi saman, mitä "muut".
Toki joku onnekas voi saada tai oma firma..

sintt1
No jos mediaani tulo on tuon 2450€/kk tarkoittaa se sitä, että puolet suomalaisista tienaa sen alle ja puolet yli. Ei siihen mitään mutua tarvita. Mun mielestä kolmea tonni bruttona ei tarvitsekaan saada ilman koulutusta tai lyhyellä koulutuksella. Pitäisikö siirtyä kommarimalliin ja ottaa sama palkka kaikille käyttöön työstä riippumatta? Itse voi tehdä valintoja, joilla voi yrittää vaikuttaa palkkatasoonsa. Mun mielestä myös alle 3 tonnin kuukausipalkalla voi elää Suomessa ihan ihmisarvoista elämää.

ll
hmm.. perusduunari.. Mun mies on lattia-alalla töissä pääkaupunkiseudulla ja bruttotulot vaihtelee laidasta laitaan. Huonoin on tähän mennessä 1800 ja paras 5400e. Kuitenkin yleensä bruttotulot ylittävät 3000e rajan. Ei saa tuntipalkkaa.

55t€/v, N33
http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html

Vuonna 2011 yli 40 000e/vuosi (eli noin 3000e lomarahoineen) tienasi tuon mukaan noin 18% suomalaisista.

Se, että itse et tunne (/tiedä) heitä, ei kumoa tilastoja. Sehän riippuu ihan tuttavapiirin koulutus- ja uravalinnoista että paljonko tienataan. Ja kun pienipalkkainen useimmiten hengaa muiden pienipalkkaisten kanssa, niin tottakai siitä tulee harha että oma tuttavapiiri edustaa tyypillista otosta suomalaisista. Jos taas tuttavapiiri koostuu di:stä, lääkäreistä, ekonomeista... jne, niin voi "normaali" palkkataso tuntua ihan erilaiselta.

55t€/v, N33
[QUOTE="vieras";28875852]Onko nuo summat siis brutto vain netto?[/QUOTE]

Aina puhutaan bruttotuloista jos muuta ei ilmoiteta. Nettotuloihin kun vaikuttaa niin moni asia; asuinkunta, työmatkavähennykset, kirkkoon kuuluminen, asuntolaina...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 55t€/v:
Aina puhutaan bruttotuloista jos muuta ei ilmoiteta. Nettotuloihin kun vaikuttaa niin moni asia; asuinkunta, työmatkavähennykset, kirkkoon kuuluminen, asuntolaina...
Ok. Mut kyllä nettotuloilla tarkotetaan ihan vaan bruttoa miinus verot. Ei siitä aleta henkilökohtaisia menoja miinustelemaan. Ne vähennetään vasta siitä netosta.

"vieras"
Varmastikin tuttavapiiri vaikuttaa tosi paljon siihen käsitykseen, että mikä on normitulo. Itse olen valmistumassa ktm:ksi (ekonomiksi), mieheni on DI ja suurin osa ystävistäni ktm, opettajia, insinöörejä/DI ym. Joten varmastikin meidän tuttavapiirissä on eri käsitys hyvästä palkasta kuin jossakin toisessa.

55t€/v, N33
[QUOTE="vieras";28875888]Ok. Mut kyllä nettotuloilla tarkotetaan ihan vaan bruttoa miinus verot. Ei siitä aleta henkilökohtaisia menoja miinustelemaan. Ne vähennetään vasta siitä netosta.[/QUOTE]

Ööööhhhh... Lankeankohan nyt provoon: mutta kun veroprosenttiin nimenomaan vaikuttaa asuinkunta, kirkkoon kuuluminen, asuntolaina- sekä työmatkavähennykset. Ero lopullisessa veroprosentissa voi olla jopa luokkaa 10%. Siksi ei ole mitään järkeä verrata nettotuloja.

Jos olet ihan oikeasti noin pihalla siitä miten verotus toimii, suosittelen lämpimästi tutustumaan aiheeseen esim. Verohallinto -sivustolla.

vieras2
[QUOTE="vieras";28875910]Vaikka kuinka pinnistelen, niin en saa nyt ketään mieleeni jolla tietäisin olevan ALLE 3000e brutto kuukausipalkka. Joten kyllä ihmiset elävät eri todellisuuksissa.[/QUOTE]

Sama juttu.

hmmmmmmmmmmmmmmm
Ei ole olemassa mitään virallista nettotuloa tai sen määritelmään. Nettotulo on se, mitä kullakin JÄÄ käteen ja siihen vaikuttaa tosiaan juurikin veroprosentti, kuuluuko kirkkoon, missä asuu yms...

Tottakai on aina joku poikkeus. Mutta palstalaiset eivät tunnu koskaan tajuavan sitä, että jos omasta tuttavapiiristä löytyy joku, joka ei sovi tilastoon/tutkimukseen, niin se ei muuta tilastoa.

Keskimäärin korkeasti koulutetut ovat hoikempia ja urheilullisempia, kuin muu väestö. Minä tiedän tämän. Tiedän myös, että itse olen normaalipainoinen ja urheilullinen amisduunari.

[QUOTE="vieras";28875910]Vaikka kuinka pinnistelen, niin en saa nyt ketään mieleeni jolla tietäisin olevan ALLE 3000e brutto kuukausipalkka. Joten kyllä ihmiset elävät eri todellisuuksissa.[/QUOTE]

Olin juuri kirjoittamassa ihan samaa, tosin sillä erotuksella, että omassa elämänpiirissäni raja on pikemminkin 4000e/kk paikkeilla ja ne heikoiten ansaitsevat ovat lähinnä lehtoreita.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28875934:
Olin juuri kirjoittamassa ihan samaa, tosin sillä erotuksella, että omassa elämänpiirissäni raja on pikemminkin 4000e/kk paikkeilla ja ne heikoiten ansaitsevat ovat lähinnä lehtoreita.
Näin on. Ja kyllä tuo minimi 4000e on lähellä totuutta.

"Katja"
Jos mediaanitulo on 2450e/kk niin PUOLET suomalaisist tienaa ALLE sen. Eli 50% suomalaisista on yli 2,5miljoonaa ihmistä. Yli 2,5milj. suomalaista tienaa siis alle 2450. Juuri tuohon mediaanitulon paikkeille (2450-2600) asuu varmasti myös iso suomalaisista. Naisten keskipalkka suomessa on selvästi alle 3000e.

Eli kun laskee yksi plus yksi ja miinustelee yksi miinus yksi niin voi todeta, että SUURIN OSA suomalaisista tienaa alle 3000.

"Jepjepjep"
Joo mutta suurimmalla osalla suomalaisista ei ole korkeakoulututkintoa. Eli suurin osa suomalaisista ei ole käynyt amk:ta tai yliopistoa. Ne alat, joilla peruspalkka on noin 3000 vaatii vähintäänkin alemman korkeakoulututkinnon.

Olisi kiva, että muistettaisiin, että vaikka oma tuttavapiirisi koostuu ekonomeista, insinööreista, tradenomeista, lääkäreistä, juristeista ja yrittäjistä, niin suurin osa suomalsista on kuitenkin ihan perustyöläisiä.

[QUOTE="Katja";28875956]Jos mediaanitulo on 2450e/kk niin PUOLET suomalaisist tienaa ALLE sen. Eli 50% suomalaisista on yli 2,5miljoonaa ihmistä. Yli 2,5milj. suomalaista tienaa siis alle 2450. Juuri tuohon mediaanitulon paikkeille (2450-2600) asuu varmasti myös iso suomalaisista. Naisten keskipalkka suomessa on selvästi alle 3000e. [/QUOTE]

Tarkennuksena se, että kyse on tietysti työikäisestä väestöstä, ei kaikista suomalaisista.

Omassa tuttavapiirissäni ei taida kukaan tienata alle 3000, mikäli tekee normaalia työaikaa. Taitaa suurin osa tienata jopa reilusti yli 3000.

Mutta ymmärrän kyllä, että monet alat ovat sellaisia, joissa bruttopalkka on alle 2000 ja hienoa, että niitäkin hommia joku tekee.

Kyllähän se vaikuttaa paljon ketä tuntee, miten asian näkee. Olen opiskelija ja tottakai tunnen nyt monta muutkin opiskelijaa (vaikka kaikki luokkalaiseni) joilla kaikilla on yhtä huono rahatilanne opintojen ajan (no suurimmalla osalla kuitenkin). Tunnen myös paljon lapsiperheitä koska olemme itsekkin sellainen, tunnen myös paljon kotihoidontuella olevia äitejä koska ikäluokassani on paljon pienten lasten vanhempia. Heillekkin joka lantin laskeminen on tuttua... En taida tuntea kuin yhden perheen jossa raha ei ole tiukassa. Perheessä on kaksi lääkäriä joilla molemmilla erikoistumisala ja vakituinen työ. .Joten ap:n väittämä on helppo uskoa.

Yhteistyössä