Niin, siis nyt tuntuu etten haluaisi kenenkään vieraan lasta ottaa hoitooni, varsinkaan vauvaa. Mitä tahansahan voi sattua ja tuo hiv-riski lienee siitä epätodennäköisimmästä päästä. Kuitenkin voi tulla tilanteita joissa joku läheinen tarvitsee vauvalleen välttämättä hoitajan ja jos muita ei olisi tarjolla niin kai sen lapsen olisi sitten parempi olla minun hoidossani kuin jäädä kokonaan vaille hoitajaa.Ja lisäys vielä, jos itse imetän omaa lasta niin minä otan sen riskin itse. Mutta jos imettäisin vieraan lasta, minä ottaisin heidän puolestaan sen riskin, näen nämä aivan eri asiana.
Minä voin itse päättää omasta ja lapseni asioista, mutta mielestäni minulla ei ole oikeuttaa päättää tällaisessa asiassa jonkun toisen äidin ja lapsen puolesta asioita.
Tuskin lapsi mitään tautia saisi, mutta en myöskään antaisi vieraan lapsen matkustaa autossani ilman turvavyötä, vaikka 99,99 %:n todennäköisyydellä ei mitään lapselle sattuisi, vaikka hänelle ei turvavyötä olisikaan kiinnitettynä.
Unohdin kokonaan stressin! Vauva on kyseisessä tilanteessa äärimmäisen stressaantunut, eikä niitä haittoja voi korvata millään. Elinikäiset häiriöt kortisolintuotannossa, unihäiriöt, you name it.Elinikäiset traumat.
Vakavia häiriöitä loppuelämäksi kieroutuneiden kiintymyssuhteiden takia, perusturvallisuuden peruuttamaton järkkyminen, selviytymisongelmia työssä, ystävyyssuhteissa ja perhe-elämässä, vakavat syömishäiriöt ja hetkellisen aliravitsemuksen perimään koodautunut jälki. Heikko itsetunto. Seuraukset voi sitten päätellä, ei tuollaisesta lapsesta enää veronmaksajaa tule.
Eikä edes aloiteta kerran hätätilassa annetun KORVIKKEEN haitoista (tunnussana suolinukka!).
Jos minä ymmärsin aloitusVIESTIN (toisin kuin otsikon ja äänestyskysymyksen) oikein, kyseessä oli äkillinen poikkeustilanne, jossa vaihtoehtoina oli imettää vierasta lasta tai antaa korviketta.Niin, siis nyt tuntuu etten haluaisi kenenkään vieraan lasta ottaa hoitooni, varsinkaan vauvaa. Mitä tahansahan voi sattua ja tuo hiv-riski lienee siitä epätodennäköisimmästä päästä. Kuitenkin voi tulla tilanteita joissa joku läheinen tarvitsee vauvalleen välttämättä hoitajan ja jos muita ei olisi tarjolla niin kai sen lapsen olisi sitten parempi olla minun hoidossani kuin jäädä kokonaan vaille hoitajaa.
En nyt muista koskiko aloitus nimenomaan puolta tuntia, jos siinä ajassa olisi korviketta saatavilla en imettäisi vauvaa vaan yrittäisin muuten parhaani mukaan lohduttaa tätä. Jos nyt kyse taas on vaikka 6-8h ajasta niin mielummin imettäisin jo valmiiksi nälkäänsä itkevää vauvaa kuin pitäisin tätä esim yön yli nälässä.
Jos vauvan äidiltä ei saada kysyttyä haluaako tämä vauvan saavan rintamaitoa vai olevan nälässä en voi tietää äidin kantaa ja koska vauvan puolesta näen parempana että tämä saa ruokaa ruokkisin tämän. Jos se äiti siitä suuttuu niin sitten suuttuu.
En tiedä osittaisimetyksistä, mutta minun täysimetetyillekin olisi ihan vapaasti saanut antaa korviketta jos en ole itse kykenevä näitä imettämään eikä omaa maitoa ole muutoin tarjolla.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28869960:Jos osittaisimetyksellä oleva vauva on hoidossa henkilöllä, joka imettää, pitäisikö siinäkin tapauksessa mieluummin ensisijaisesti imettää itse hoidossa oleva vauva, kuin antaa korviketta?
Mutta ajattelepas se trauma ja murhe kun oma lapsi on saanut RUOKAA Huh huh... En selviäs koskaan siitä! Luoja paratkoon! Se pitää tehdä mahdollisiman hankalaksi! Ajakoon vaikka 100km abc:lle keskellä yötä (paitsi siinä voi sattua auto-onnettomuus!!) kunhan ei ruoki RINNASTA sitä maitoa!Unohdin kokonaan stressin! Vauva on kyseisessä tilanteessa äärimmäisen stressaantunut, eikä niitä haittoja voi korvata millään. Elinikäiset häiriöt kortisolintuotannossa, unihäiriöt, you name it.
Itku tulee kohta.
Minä taas käsitin että kysymys oli tilanteesta jossa korviketta ei ole tarjolla eli vaihtoehdot on antaa vauvan olla nälässä tai imettää tätä. Kuinka pitkästä ajasta tuossa on kysymys jäi epäselväksi.Jos minä ymmärsin aloitusVIESTIN (toisin kuin otsikon ja äänestyskysymyksen) oikein, kyseessä oli äkillinen poikkeustilanne, jossa vaihtoehtoina oli imettää vierasta lasta tai antaa korviketta.
Puoli tuntia tuli kaiketi siitä, että hyvin harva kuitenkaan asuu niin kaukana kaupoista, ettei korviketta kohtuullisessa ajassa saisi. Jos asuu, en ymmärrä miksei vauvaa sitten vietäisi samalla kyydillä sairaalaan ja sivistyksen pariin äidin kanssa, joka äkillisesti hoitoon joutuu.
Mikä siinä on niin vaikeaa tarkistaa se asia vauvan vanhemmilta ennenkuin se tissi lipsahtaa sinne väärään suuhun? Joku pakottava imetystarve?Alkuperäinen kirjoittaja mietis tätä skenaariota..;28870048:Mutta ajattelepas se trauma ja murhe kun oma lapsi on saanut RUOKAA Huh huh... En selviäs koskaan siitä! Luoja paratkoon! Se pitää tehdä mahdollisiman hankalaksi! Ajakoon vaikka 100km abc:lle keskellä yötä (paitsi siinä voi sattua auto-onnettomuus!!) kunhan ei ruoki RINNASTA sitä maitoa!
Aloitusviesti Tytsiltä. Ihan omia sanojaan oli tuo puoli tuntia näköjään.http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2289281-jos-imettaisit-talla-hetkella-ja-ystavasi-myos-imevaisikainen-lapsi-hanella-joutuisi-onnettomuuteen-tms/
Pohjautuu siis tähän ketjuun. Tilanne: vauvasi olisi siis ystäväsi luona hoidossa ja joutuisit yllättäen sairaalaan. Ystävälläsi (jolla itsellään imeväisikäinen vauva) ei olisi kotona korviketta ja vauvasi olisi täysimetyksellä. Hyväksyisitkö tässä tilanteessa, että ystäväsi imettäisi vauvaasi vai pitäisikö hänen lähteä ostamaan kaupasta korviketta ja tuttipullo ja antaa vauvasi huutaa nälkäänsä ainakin puoli tuntia ja mahd. vielä kauemmin?
Toisessa ketjussa kiisteltiin siitä, mikä olisi valtaosan päätös. Sori huono selitys, kysymystä oli jotenkin hankala kuvailla.
Tää oli hyväElinikäiset traumat.
Vakavia häiriöitä loppuelämäksi kieroutuneiden kiintymyssuhteiden takia, perusturvallisuuden peruuttamaton järkkyminen, selviytymisongelmia työssä, ystävyyssuhteissa ja perhe-elämässä, vakavat syömishäiriöt ja hetkellisen aliravitsemuksen perimään koodautunut jälki. Heikko itsetunto. Seuraukset voi sitten päätellä, ei tuollaisesta lapsesta enää veronmaksajaa tule.
Eikä edes aloiteta kerran hätätilassa annetun KORVIKKEEN haitoista (tunnussana suolinukka!).
Ja miksi tehdä galluppi vääristelevällä kysymyksenasettelulla, kun aloitusviestistä kuitenkin selviää korviketta todennäköisesti löytyvän puolen tunnin sisään?Myönnän, en jaksanut kaikkia sivuja lukea.
Miksi pitää asiasta tehdä galluppi jos on kykenemätön ymmärtämään/käsittämään/hyväksymään eriävä tapa ajatelle asiaa. Kun kuitenkin vaihtoehdoissa on useampi valinnanvara.
Gallupit ovat ihmisten mielipiteitä varten. Ei sitä varten, että oma näkemys on se ainoa ja oikea.
Niin, huomaa ettet lukenut koska aloittaja on ainoastaan keskustellut asiallisesti, totta kai oman mielipiteensä kertoen.Myönnän, en jaksanut kaikkia sivuja lukea.
Miksi pitää asiasta tehdä galluppi jos on kykenemätön ymmärtämään/käsittämään/hyväksymään eriävä tapa ajatelle asiaa. Kun kuitenkin vaihtoehdoissa on useampi valinnanvara.
Gallupit ovat ihmisten mielipiteitä varten. Ei sitä varten, että oma näkemys on se ainoa ja oikea.
Elinikäiset traumat.
Siis ihan oikeesti, miettikää nyt itse niillä aivoillanne ja maalaisjärjellä. Tottakai korviketta tässä valmiissa maailmassa saa jokainen jonkun ajan päästä, mutta turha vaiva ja stressi mutta erityisesti lapselle ikävää ja ahdistavaa joutua turhan takia odottamaan.Ja miksi tehdä galluppi vääristelevällä kysymyksenasettelulla, kun aloitusviestistä kuitenkin selviää korviketta todennäköisesti löytyvän puolen tunnin sisään?
Vastaukset eivät ole mitenkään vertailukelpoisia alkuperäisen kysymyksenasettelun lisäksi aloitusviestissä kuvattuun tilanteeseen. Tilastoa vääristää se, että eiköhän jokainen äiti antaisi vieraan imettää, _jos korviketta ei olisi_ ollenkaan.
Olen niiin samaa mieltä. Järjetöntä mutta todella itsekästä myösAlkuperäinen kirjoittaja voi elämä..;28870136:Jos tuntisin ja tietäisin äidin niin kyllä antaisin ja olisin kiitollinen vielä päälle. Olihan entisaikaan imettäjätkin, mutta nykymammoille koko imetys on vissiin niin ihme asia, että pitää tehdä siitä joku "juttu". Ruokaahan se vauva siinä vaan saa!
Hei tsäpis, luepas nyt koko ketju, tää asia on jo käsitelty melko perusteellisesti.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28870154:En lukenut vieläkään koko ketjua, joten en tiedä, onko kukaan tuonut tätä näkökulmaa esille, mutta minusta ainakin imetys on sen verran intiimi läheinen hetki, että se kuuluu vain äidille ja lapselle, eikä edes hyvälle ystävälle. Itse en olisi mielissäni, jos joku ystäväni imettäisi omia lapsiani, eikä se liity siihen, onko olemassa joku hiv-riski vai ei, vaan ihan pelkästään mustasukkaisuus. Olisihan se varmaan aika kova kolaus äitiydelle, jos siellä sairaalassa menisi viikko ja toinenkin ja tämän ajan jälkeen oma lapsi ei enää huolisi rintaa kuin siltä "vara-äidiltä". Ilmeisesti kukaan ei ole tältä kannalta tätä tuonut vielä ilmi, koska onhan se nyt kamalaa edes näin teoriatasolla myöntää, että ikävältähän se tuntuisi ja mieluummin toivoisi toimittavan ikään kuin sitä varaimetyksen mahdollisuutta ei olisi.
Aika itsekästä ajattelua, kun sille vauvalle se tissi tarkoittaa vaan ja ainoastaan RUOKAA.Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28870154:En lukenut vieläkään koko ketjua, joten en tiedä, onko kukaan tuonut tätä näkökulmaa esille, mutta minusta ainakin imetys on sen verran intiimi läheinen hetki, että se kuuluu vain äidille ja lapselle, eikä edes hyvälle ystävälle. Itse en olisi mielissäni, jos joku ystäväni imettäisi omia lapsiani, eikä se liity siihen, onko olemassa joku hiv-riski vai ei, vaan ihan pelkästään mustasukkaisuus. Olisihan se varmaan aika kova kolaus äitiydelle, jos siellä sairaalassa menisi viikko ja toinenkin ja tämän ajan jälkeen oma lapsi ei enää huolisi rintaa kuin siltä "vara-äidiltä". Ilmeisesti kukaan ei ole tältä kannalta tätä tuonut vielä ilmi, koska onhan se nyt kamalaa edes näin teoriatasolla myöntää, että ikävältähän se tuntuisi ja mieluummin toivoisi toimittavan ikään kuin sitä varaimetyksen mahdollisuutta ei olisi.