G: Antaisitko toisen naisen imettää vauvaasi, jos vaihtoehtona olisi, että vauva joutuisi huutamaan nälkäisenä?

Antaisitko ystäväsi imettää vauvaasi, jos vauva huutaisi nälkäisenä eikä korviketta olisi?

• Kyllä

Ääniä: 32 69,6%
  • En

Ääniä: 10 21,7%
  • En tiedä

Ääniä: 6 13,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    46
syö pääs
[QUOTE="vieras";28868407]Niin että lapsella ei ole oikeutta saada ravintoa kun sitä tarvitsee? Luuletko ettei Suomen kaltaisessa valtiossa ole asetettu mitään rimaa ja vähimmäistasoa miten lapsi pitää hoitaa? Luuletko että viranomaiset pitää muita tehtäviä tärkeimpinä kuin viattoman vauvan hoidon laiminlyöntiä ja jättävät asian sikseen?[/QUOTE]:headwall:

[QUOTE="voi elämä";28868390]Mitä lakia siinä rikotaan? Aina jaksaa huvittaa nää sun lapsettomat pätemiset..Ollaan olevinaan niin viisaita,mutta jos edes saat lapsia koskaan niin elämä opettaa..[/QUOTE]

Missä siinä? Tuo oli yleispätevä lausahdus sille, joka sanoi, että vanhemmilla on oikeus päättää, mitä riskejä ottavat.

vierasäiskä
Aaaaaaa, siis kuka vaan saa jatkaa tätä "mitä jos" listaa ihan oman mielen mukaan.

Ja kuka oikeasti heittää tuttipullon pois siksi että sillä syöttäminen ei ole alussa onnistunut?

Tarvitaan sitä pulloa myöhemmin vellienkin kanssa.
Sä sanoit, että haluaisitpa tietää, kenen täysimettäjän taloudesta ei löydy tuttipulloa ja korviketta. No, meiltä ei löydy. Ja siihen latelin syyt. Älä nyt itke siellä kun sulle kommentoidaan.

Ja en mä ainakaan ole tarvinnut mitään vellituttipulloja lasten kanssa.

Onpas lapsenhoidon taso korkealla, jos mietitään sitä, että ei se lapsi _kuole_...
No ei tuo ole realistinen kommentti muutenkaan, lapsi viedään sairaalaan tiputukseen ennenkuin aletaan katsomaan mitään kuolemista muutenkaan. Ihan pikkasen pakkomielteen omaista suhtautumista asiaan.

Kivahan se on jos suostuu imettämään toisen lasta jos tulisi joku katastrofi. Ja jos äiti ei kykenisi itse imettämään, niin tuskin kukaan äiti kieltää toista äitiä imettämästä, olettaen että esim. pullolla syöttäminen ei vaan ole mahdollista.

Mutta jotenkin huvittavaa että tässä nyt tehdään myrsky vesilasissa ja yritetään oikein tekemällä tehdä keinotekoisesti niin uskomattoman ihmeellistä tilannetta ettei vaan ole mahdollista hoitaa asiaa mitenkään muuten.

"Vieras"
[QUOTE="vieras";28868407]Niin että lapsella ei ole oikeutta saada ravintoa kun sitä tarvitsee? Luuletko ettei Suomen kaltaisessa valtiossa ole asetettu mitään rimaa ja vähimmäistasoa miten lapsi pitää hoitaa? Luuletko että viranomaiset pitää muita tehtäviä tärkeimpinä kuin viattoman vauvan hoidon laiminlyöntiä ja jättävät asian sikseen?[/QUOTE]

Että ls-ilmoa vaan jos lapsi joutuu venaamaan puoli tuntia ruokaansa? :LOL:

• Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28868427]Että ls-ilmoa vaan jos lapsi joutuu venaamaan puoli tuntia ruokaansa? :LOL:[/QUOTE]

Kyse on periaatteesta. Jotain äidin sairaalloista mustasukkaisuutta, itsekkyyttä isolla iillä ja empatiakyvyttömyyttä se on. Äidinrakkaudesta ei ole tietoakaan mikäli huudattaa vauvaa mielummin kun antaa tälle ruokaa. Sitä on ihan turha vääntää "Imetys on eri asia!! se on henk.koht tapahtuma äidille" :D

vierasäiskä
Mä en ylipäätään tajua miksi ihmisiä ahdistaa niin paljon, jos täytyy pohtia kuvitteellista tilannetta, jossa helpoimmat vastaukset ei ole mahdollisia. "ei toi vaaan ooooooo mahdollista joten en suostu pohtimaan enkä vastaamaan ootte tyhmiä!!11"

Vrt, "veneessä keskellä valtameren myrskyä on mummo, tyttölapsi, poikalapsi ja kalastaja. Jos yhtä ei heitetä veneestä pois, se uppoaa. Mutta kenet sinä heittäisit?" Onhan näitä ajatusleikkejä ollu iät ja ajat.

Aaaaaaa, siis kuka vaan saa jatkaa tätä "mitä jos" listaa ihan oman mielen mukaan.

Ja kuka oikeasti heittää tuttipullon pois siksi että sillä syöttäminen ei ole alussa onnistunut?

Mä olen muuten antanut vähän käytetyn tuttipulloni kaverille, en nähnyt mieltä säilyttää sitä, koska mun vauvani eivät pullon päälle ymmärtäneet. Vellejäkään eivät ole syöneet koskaan, aloiteltiin viljat puuroilla :) Korviketta ja pumpattua maitoa on kyllä ollut kaiken varalta, eihän sitä koskaan tiedä vaikka olisi sairaalaan joutunut. Hörpyttää olisi maito sitten pitänyt, se kävi mun vauvoiltani kyllä.

Mä olen muuten antanut vähän käytetyn tuttipulloni kaverille, en nähnyt mieltä säilyttää sitä, koska mun vauvani eivät pullon päälle ymmärtäneet. Vellejäkään eivät ole syöneet koskaan, aloiteltiin viljat puuroilla :) Korviketta ja pumpattua maitoa on kyllä ollut kaiken varalta, eihän sitä koskaan tiedä vaikka olisi sairaalaan joutunut. Hörpyttää olisi maito sitten pitänyt, se kävi mun vauvoiltani kyllä.
Vaarallista elämää olet viettänyt kerta kaikkiaan :D On the edge ihan tyystin :D

Kai sitä olisi voinut heittääkin. Esikoinen ei pulloa tarvinut sen jälkeen kun imetys alkoi onnistua 5vko iässä. Kakkonen sai joitain satunnaisia kertoja pumpattua maitoa pullosta, kolmosella ei pulloa koskaan ollutkaan. Nelonen on ensimmäinen tosissaan pullolle opetettu vauva jolla se on ollut käytössä n. kerran viikossa ja ensimmäinen noista jolle on velliä annettu. Korvikkeita ei ole tarvittu koskaan (vaikka kolmella vanhimmalla ne kaksi korviketetraa tulikin ostettua kaappiin varalle - ja heitettyä sitten pois).

Eli loppupelissä esikoisen vammasta joutuneet alun hankaluudet kun lasketaan pois niin neljän lapsen kokemuksella voisin pitää tuttipulloja aika turhina kapistuksina.

Vaarallista elämää olet viettänyt kerta kaikkiaan :D On the edge ihan tyystin :D
Ommuute :D Jos olisin joutunut sairaalaan ja olisin tajuissani, olisin soittanut parille lähistöllä asuvalle imettävälle kaverille, joista molemmat olisivat varmasti olleet valmiita ottamaan mun tissitakiaiseni hoitoon. Lasten isänkin kannalta helpompaa kuin koettaa taistella maito jollakin tavalla vauvan mahaan, siltä ei hörpyttäminen käynyt kovin näppärästi :xmas:

• Tykkää
Reactions: kepsis
huoooh
Oot päästäsi sekaisin. Ei se vauva mene pilalle jos maito kerran viivästyy. Voin myös kertoa, että ihan normaaleissakin olosuhteissa vauva saattaa joutua kitisemään sen puolisen tuntia odottaessaan maitoa. Joskus vain on sellainen tilanne.
Eipä meillä ole koskaan joutunut yli 10min odottamaan ja sekin on tuntunut ikuisuudelta se 1-10min jos ei ole päästy pysähtymään autolla. Puoli tuntia on aivan rääkkäystä pienelle vauvalle. Esikoinen ei koskaan joutunu yli minuuttia huutamaan, toka oli taas niin itkuinen vauva, että pari kertaa on mennyt melkein 10min mikä on sekin tosi pitkä aika. Ja hyvin todennäköisesti ei ole nälkää itkenyt, tämän ennakoin, mutta lohtua mahd vatsavaivaan joutui hetken odottamaan raasu. Ja kyllä minua joka ikinen minuutti riipaisi syvältä ja kyllä on äidissä vikaa jos ei puoli tuntia tunnu pahalta, niin pahalta että kestäisi toisen imettävän edes kerran.

huooh
[QUOTE="vieras";28868516]Ajatuksen tasollakin kammottaa, että hiv-riskin ottaminen on muka pienempi paha kuin puolen tunnin nälkä.[/QUOTE]

Itse pidän omaa hiv-mahdollisuutta yhtä pienenä kuin ystävilläni. Varsinkin ettei tietäisi siitä kun se on äskettäin raskauden aikana tarkistettu ja lisäksi tutkittu ettei edes tartu ja vaikka tarttuisikin, niin katso tekstini alku uudestaan. Ihan naurettavaa.

"vieras"
Itse pidän omaa hiv-mahdollisuutta yhtä pienenä kuin ystävilläni. Varsinkin ettei tietäisi siitä kun se on äskettäin raskauden aikana tarkistettu ja lisäksi tutkittu ettei edes tartu ja vaikka tarttuisikin, niin katso tekstini alku uudestaan. Ihan naurettavaa.
Niin tässähän ei ollut kyse siitä,e ttä saako antaa toisen imetettävksi, vaan siitä, että jos ei anna, niin se on vauvan laiminlyömistä. Kaikki äidinmaidon hankkimisesta vastaavat ihmiset sairaaloissa ovat ilmeisesti mielisairaita hysteerikkoja.

huooh
Huvittaa kun itsekkäitä mammoja vaan vituttaa ajatus että toinen imettäisi vauvansa hädänkin uhalla ja oikein yritetään kaivaa jotain todella pieniä mahdollisuuksia että kyllä jotain voi joskus jossain jotenkin tulla kun ei muutakaan keksitä. :D Todennäköisemmin kävelen vauvasi kanssa auton alle joten jospa jätän kadulle vaan?

[QUOTE="vieras";28868610]No harvalla aikuisellakaan on, mutta yhdelläkään ei pitäisi olla. Äitejä testataan raskausaikana ja positiivisille annetaan neuvoksi välttämään imetystä.[/QUOTE]

Ei tietenkään pitäisi. Raskausaikana tarkistetaan kyllä, mutta moni imettävä äiti harrastaa kyllä suojaamatontakin seksiä kuten ne perheenisät, jotka pettävät jne. Ja siis kyllä, minusta suojaamaton seksi on typerää.

"vieras"
Huvittaa kun itsekkäitä mammoja vaan vituttaa ajatus että toinen imettäisi vauvansa hädänkin uhalla ja oikein yritetään kaivaa jotain todella pieniä mahdollisuuksia että kyllä jotain voi joskus jossain jotenkin tulla kun ei muutakaan keksitä. :D Todennäköisemmin kävelen vauvasi kanssa auton alle joten jospa jätän kadulle vaan?
Ja huvittaa kun hysteerikkoja vituttaa ajatus, että toisen vauva ei saa traumaa, vaikka heidän tissejään ei käytetäkään. Todennäköisemmin kävelee auton alle.

"vieras"
Ei tietenkään pitäisi. Raskausaikana tarkistetaan kyllä, mutta moni imettävä äiti harrastaa kyllä suojaamatontakin seksiä kuten ne perheenisät, jotka pettävät jne. Ja siis kyllä, minusta suojaamaton seksi on typerää.
Nimenomaan eli ne vieraita imettävätkin voivat olla kantajia. Mitä enemmän imettäjiä kuten seksipartnereitakin, sitä suurempi riski.

bb b
Jos miettii, kuinka monet harrastavat Suomessa suojaamatonta seksiä (sekä imettävät äidit että muut naiset ja miehet) niin harvalla vauvalla tuntuu olevan HIV-tartunta...
Totta, mutta samalla logiikalla ei turvaseksissäkään ole järkeä koska Suomessa on aika vähän HIV-tartuntoja? Eikö? Ja imetyksen kautta voi tarttua myös muut veriteitse tarttuvat taudit.

Ja minua ei siis todellakaan häiritse ajatus toisesta (minulle läheisestä) naisesta imettämässä lastani. Mielestäni imetys on tärkeää ja siihen pitää kannustaa. Itse imetin kuopusta yli 2-vuotiaaksi. Kannatan täysimetystä ja mielestäni Suomessa imetetään liian vähän ja lopetetaan liian aikaisin. Useasti liian vähäisen tuen ja imetystietouden vuoksi. Kuopukseni ei ikinä ole edes maistanut korviketta. Silti imetys on vain imetystä ei sen kummempaa. Voisin vallan hyvin imettää vaikka naapurin lasta jos äiti niin toivoisi eikä itse pystyisi imettämään.

Ja en siis haluaisi että lastani imetettäisi joku toinen ja tämä johtuu vain ja ainoastaa tautiriskistä. Se on pieni, mutta mahdollinen. Jos tilanne olisi aivan absurdi, tyyliin Lapissa, ei kauppoja lähimailla, minä sairaalassa, lapsi ystävälläni tms. niin tietenkin lasta saisi ja pitäisi imettää. Tälläinen tilanne on kuitenkin aika epätodennäköinen. Noin normitilanteessa korvikkeen saisi mihin vuorokauden aikaan tahansa, helposti ja nopeasti.

"vieras"
Peesi, tosin en usko että nuo ketkä antaisi lapsen mielummin kärsiä, ovat oikeasti äitejä tai koskaan lapsia saamassa (tai pitämässä heitä kauaa - lastensuojelulaki)

Yhteistyössä