Mikä siinä pienillä tuloilla pärjäämisessä on niin vaikeaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
se on teidän valintanne, teillä olisi isommat tulot ilman autoa. Meilläkän ei olisi kaikkea tätä mitä nyt on jos omistettais joku autonrämä.
Kun asuttiin 25 km päässä kaupungista ja miehellä oli työmatkaa 106km/ suunta oli pakko olla autoa ja sitten hetken päästä ahnkititin toinen, kun minäkin olin töissä , ri sunnalla kuin hän ja mun työmatka oli noin 80km/ suunta. Julkiset kulkenut sellaiisin aikoihin että olisi töihin päässyt. ja kyllä muistna että silloin oli tilanteita jolloin oltiin viel käyhempiä kuin nyt, piti todella pihistellä ja elää esim 100e/kk, nyt ei ole tällaisia tilanteita tullut eteen. ruokaaan riittää rahat aja rästiin ei ole jänyt yhtään laskua

Mihin ihmeeseen 2 työtöntä autoa tarvisikaan saatikka kahta? :D Meillä on suht pienet tulot ja 2 autoa ja tämä on meidän valinta :P Kalliimmaksi tulisi matkustella joka paikkaan julkisilla.

Ihan järjetöntä maksaa jotain 1000e kuussa vuokraa!

Ennemmin kannattaisi ostaa pieni rivitaloasunto tai pieni omakotitalo ja lyhentää lainaa, saa joskus sen talon omaksikin ja helpottaa seuraavan asunnon ostoa.

Mun mielestä ihan käsittämättömän hölmöä elää vuokralla noilla summilla.
Ennemmin vaikka vuodeksi pieneen asuntoon, kerää pesämunan jolla saa lainan ja sitten ostaa oman.

Esim. pienituloisten yksinhuoltajien tai eläkeläisten on turha edes haaveilla saavansa lainaa pääkaupunkiseudun kalliisiin asuntoihin. Siksipä kohta eläkkeelle jäävä työkaverinikin joutuu maksamaan yli 1000 e/kk vuokraa kolmiostaan Helsingissä. Hänellä täysi-ikäinen poika vielä puoliksi asuu kotona.

Sossustakaan ei saa tukia, koska tilille tupsahti 20 000 euroa perintörahaa. Mutta ei sillä lainaakaan (tai omaa asuntoa) saa, joten pakko maksaa ylisuurta vuokraa. Takaisin mamulähiöön tämä työkaveri ei aio enää ikinä muuttaa. Siellä saattaisi olla vähän halvempi vuokra, mutta mielenterveys ei kestäisi kuulemma enää sitä menoa.

[QUOTE="vieras";28854302]Mihin ihmeeseen 2 työtöntä autoa tarvisikaan saatikka kahta? :D Meillä on suht pienet tulot ja 2 autoa ja tämä on meidän valinta :P Kalliimmaksi tulisi matkustella joka paikkaan julkisilla.[/QUOTE]

Meillä auto pitää olla senkin takia, että päästään tapaamaan vanhempiamme ja sukulaisia, jotka asuvat kaukana. Julkisilla matkustaminen meidän perheen (+ lemmikkien) kanssa olisi mahdotonta.

Kaksi autoa me tarvitaan myös töiden takia. Miehellä on vuorotyö ja minulla on minuuttiaikataulut pienen koululaisen ja päiväkotilaisen viemisissä ja hakemisissa. Julkisilla ei onnistuisi.

[QUOTE="vieras";28853471]En jaksa tarkistaa tarkkoja summia, mutta 5 henkiselle perheelle pitäs jäädä vuokran, terveysmenojen, sähkön, veden jne jälkeen jotain 1600 euroa ainakin niin miten on mahdollista ettei se riittäisi??[/QUOTE]

Miten niin, miten se on mahdollista?

Jos 5-henkisellä perheellä on vaikka tulot 8000€ kuussa ja menot sen mukaiset, niin kai se nyt on melko selvää, ettei niitä samoja menoja makseta silloin, jos käteen jää asuinkustannusten jälkeen 1600€/kk.

Tottahan toki sitä sitten olisi yksi sun toinen asia, josta voisi tinkiä ja säästää, mutta painotinkin kovasti sanaa NYT. Meidän juoksevia kulujamme EI katettaisi tuolla 1600€ kuukausisummalla. Se ei kertakaikkisesti riittäisi, koska menomme ovat tuota summaa suuremmat. Tässä kuussa pelkät perheemme harrastuskustannuksetkin ovat jo yli 700 euroa...muihin laskuihin, ruokaan, bensaan jne. jäisi siis vain 900€. Ei riitä. Ei niin millään.

Kyllä me henkiin jäisimme ja ajan kanssa, jos tuolla summalla olisi pakko toimeen tulla, niin totta hitossa me sitten tulisimme. Mutta kyllä tosiaan paskoisin housuihini, jos huomisesta lähtien joutuisimme tuolla kuukausisummalla elämään.

Ja mitä noihin vuokriin ja sähköihin tulee, niin me asumme sellaisessa asunnossa, jonka asuinkustannuksia ttt:n kautta ei kokonaan huomioida. Tai ainakin naapurit (ovat ttt:n asiakkaita) joutuvat lyhentämään sähkölaskuaan siitä perusosasta, sillä ttt:n kautta ei makseta niin suuria sähkölaskuja, mitä näissä asunnoissa on (talvella jopa yli 300€/kk).

Miten niin, miten se on mahdollista?

Ja mitä noihin vuokriin ja sähköihin tulee, niin me asumme sellaisessa asunnossa, jonka asuinkustannuksia ttt:n kautta ei kokonaan huomioida. Tai ainakin naapurit (ovat ttt:n asiakkaita) joutuvat lyhentämään sähkölaskuaan siitä perusosasta, sillä ttt:n kautta ei makseta niin suuria sähkölaskuja, mitä näissä asunnoissa on (talvella jopa yli 300€/kk).

Miksi ihmeessä olette niin hölmöjä että maksatte vuokraa ja vielä tuollaista sähkölaskua ja samaan aikaan ostatte 10000 euron auton? :o

[QUOTE="vieras";28854476]Miksi ihmeessä olette niin hölmöjä että maksatte vuokraa ja vielä tuollaista sähkölaskua ja samaan aikaan ostatte 10000 euron auton? :o[/QUOTE]

No kun ei sillä 10 000€ saanut ihan semmoista taloa tältä seudulta, jonka mä haluaisin, jos tästä pois muuttaisin...mutta sellaisen auton sai, jolla mä tykkään ajaa.

Ihan en nyt ymmärrä, että miksi mun olisi pitänyt tyytyä halvempaan autoon, jos niissä halvemmissa autoissa ei ollut sellaisia asioita, mitä autolta koemme tarvitsevamme. Kyllä me halvempiakin katsomassa käytiin, mutta ei miellyttänyt.

Kuten ei myöskään miellytä 100 000€ maksavat rötiskötalot. Ja niin kauan, kun mä olen äitiyslomalla/hoitovapaalla, pankki ei pidä meitä parhaana mahdollisena lainanottajaperheenä sellaiselle summalle, jonka me lainaa haluaisimme, jotta saisimme tältä seudulta tätä asuntoa vastaavan talon.

Mä rakastan asua tässä ja olen valmis maksamaan tässä asumiseen vaadittavat asuinkustannukset. Joten siksi me ollaan niin hölmöjä, että asutaan tässä ja ostettiin tosiaan vielä se meille sopiva autokin. Seuraavaksi ostetaan varmaan kesämökki, mutta sitäkään me ei varmaan saatais tehdä?

Siksi ihmettelenkin suuresti miksi joillakin on niin suuri palkka että sillä tulee monta ihmistä toimeen, kun sen palkan tarkoituksenahan on että se yksilö tulee sillä toimeen.

Kaikille pomoille, isoille ja pienille, se puoltoista tonnia kouraan vaan, kyllähän nyt ahkeran ja fiksun pitääi sillä toimeen tulla ihan mainiosti, ja olla vielä onnellinen ja kiitollinen.
Saa kirppikseltä pukujakin ja vaikka mitä johtajankin arvolle sopivaa!

No kun ei sillä 10 000€ saanut ihan semmoista taloa tältä seudulta, jonka mä haluaisin, jos tästä pois muuttaisin...mutta sellaisen auton sai, jolla mä tykkään ajaa.

Ihan en nyt ymmärrä, että miksi mun olisi pitänyt tyytyä halvempaan autoon, jos niissä halvemmissa autoissa ei ollut sellaisia asioita, mitä autolta koemme tarvitsevamme. Kyllä me halvempiakin katsomassa käytiin, mutta ei miellyttänyt.

Kuten ei myöskään miellytä 100 000€ maksavat rötiskötalot. Ja niin kauan, kun mä olen äitiyslomalla/hoitovapaalla, pankki ei pidä meitä parhaana mahdollisena lainanottajaperheenä sellaiselle summalle, jonka me lainaa haluaisimme, jotta saisimme tältä seudulta tätä asuntoa vastaavan talon.

Mä rakastan asua tässä ja olen valmis maksamaan tässä asumiseen vaadittavat asuinkustannukset. Joten siksi me ollaan niin hölmöjä, että asutaan tässä ja ostettiin tosiaan vielä se meille sopiva autokin. Seuraavaksi ostetaan varmaan kesämökki, mutta sitäkään me ei varmaan saatais tehdä?

Aivan vapaasti, eihän se minulta ole pois :D Mutta en todellakaan ymmärrä tuota asennetta, että jos ei ole kerralla asunnon hintaa niin sama sitten tuhlata nekin vähäiset säästöt ja ostaa auto. Oletko kuullut pitkäaikaisesta säästämisestä? Ja jos ja kun maksatte kovaa vuokraa niin voi olla, ettei pankki kovin mielellään siihen päälle vielä mökkilainoja antele ;)

[QUOTE="vieras";28854302]Mihin ihmeeseen 2 työtöntä autoa tarvisikaan saatikka kahta? :D Meillä on suht pienet tulot ja 2 autoa ja tämä on meidän valinta :P Kalliimmaksi tulisi matkustella joka paikkaan julkisilla.[/QUOTE]

pyöräkin on keksitty ja autoilun kuluiksi pitää laskea vakuutukset, renkaat , korjaukset ym,. ei vain se polttoaine aj kyllä se usin on niin että autolla kulkemien tule kalliimmaaksi kuin jullkisten käyttö ja pyuörilyhän on lähes ilmaista

[QUOTE="vieras";28854568]Aivan vapaasti, eihän se minulta ole pois :D Mutta en todellakaan ymmärrä tuota asennetta, että jos ei ole kerralla asunnon hintaa niin sama sitten tuhlata nekin vähäiset säästöt ja ostaa auto. Oletko kuullut pitkäaikaisesta säästämisestä? Ja jos ja kun maksatte kovaa vuokraa niin voi olla, ettei pankki kovin mielellään siihen päälle vielä mökkilainoja antele ;)[/QUOTE]

Jospa nyt tehdään niin, että kun sä nyt kuitenkaan et meidän raha-asioista ihan hirmuisesti mitään tiedä (ihan jo siitä syystä, etten ole niistä koskaan tällä foorumilla niin tarkasti selvittänyt, että edes voisit tietää), niin älä turhaan vaivaa päätäsi meidän raha-asioillamme :)

no eipä olut autoa silloinkaan kun mies oli töissä, vaikak täihi oli 7 km ja työ sattoi joskus alkaa jopa klo 04 aamuyöllä, pyöräll hän jaksoio veivata. Ei siiehn matkaan mee kuin puoli tuntia hyvällä pyörällä. Silti sai ajaa päivittäin aiutoa =) kun bussikuskina oli

pyöräkin on keksitty ja autoilun kuluiksi pitää laskea vakuutukset, renkaat , korjaukset ym,. ei vain se polttoaine aj kyllä se usin on niin että autolla kulkemien tule kalliimmaaksi kuin jullkisten käyttö ja pyuörilyhän on lähes ilmaista

Onko sulle meidän autot joku ongelma? Me kun maksamme mielellään niiden kuluista. Isot bonukset niin ei ole vakuutuksetkaan pahat, huollot ja korjaukset ilmaisia, osat tukkuhintaan. Esimerkiksi jos mentäisiin viikonlopuksi isovanhemmille niin linkkurilla maksaisi 250 euroa edes takaisin, autolla 50-60 euroa.

Jospa nyt tehdään niin, että kun sä nyt kuitenkaan et meidän raha-asioista ihan hirmuisesti mitään tiedä (ihan jo siitä syystä, etten ole niistä koskaan tällä foorumilla niin tarkasti selvittänyt, että edes voisit tietää), niin älä turhaan vaivaa päätäsi meidän raha-asioillamme :)

Luulet itsestäsi liikoja jos kuvittelet vaivaavan :) Mutta se on tullut jo varmasti kaikille selväksi että sä et ole todellakaan se penaalin terävin kynä oikein missään asiassa :D

Ilmeisesti ainakin osa suomalaisista elää jonkinlaisessa oikeistolibertaristisessa utopiassa, jossa kaikilla on mahdollisuus saavuttaa mitä tahansa, ja köyhyys ja sairauskin ovat puhtaasti omia valintoja. Epäilemättä moni voisi parantaa omaa taloudellista tilannettaan, ja kannustinloukut ovat todellinen ja ikävä ilmiö. Mutta onhan se nyt ihan hullua olettaa, että toimivassa yhteiskunnassa kaikki voisivat olla yrittäjiä tai kovapalkkaisia asiantuntijoita. Ei se onnistu tosielämässä koskaan.

[QUOTE="Niinpä";28854565]Siksi ihmettelenkin suuresti miksi joillakin on niin suuri palkka että sillä tulee monta ihmistä toimeen, kun sen palkan tarkoituksenahan on että se yksilö tulee sillä toimeen.
[/QUOTE]
Palkalla on tarkoitus elättää perhe eikä pelkästään itseään, sillä eivät lapset ansaitse omaa elantoaan ja puolisokin saattaa olla jostain syystä kotona. Onhan se tietysti hyvä, jos ansaitseminen ei ole yhden henkilön varassa. Mutta jos perheessä vain yksi on ansiotyössä, niin keneltä se olisi pois, jos koko perhe tulee sillä toimeen eikä ole sosiaalitoimiston asiakkaana.

Täällä on jo mainittukin että ehkä se on se sokeus asioille, joista voisi pihistää ja säästää. Tai oikeastaan haluttomuus todellisuudessa tehdä niin, kun kyse on luopumisesta kalliista harrastuksista, uusista vaatteista ja elektroniikasta, tupakasta ja alkoholista jne.

Varmaan siksi, että elämä on ihan vitun tylsää rahattomana. Ei voi tehdä mitään kivaa.

Meillä pelkkiin asumiskuluihin menee jo 1500€, että ei meillä tonnilla elettäisi vaikka miten päällään seisoisi.

Eli me emme ainakaan tulisi toimeen pienillä tuloilla.

Palkalla on tarkoitus elättää perhe eikä pelkästään itseään, sillä eivät lapset ansaitse omaa elantoaan ja puolisokin saattaa olla jostain syystä kotona. Onhan se tietysti hyvä, jos ansaitseminen ei ole yhden henkilön varassa. Mutta jos perheessä vain yksi on ansiotyössä, niin keneltä se olisi pois, jos koko perhe tulee sillä toimeen eikä ole sosiaalitoimiston asiakkaana.
No mutta kyllähän sitä pienelläkin palkalla perheenkin elättää, monella kun ei ole vaihtoehtoa.

Kaikille vaan 1500 kouraan kuussa (- verot), kyllä sillä pienellä palkalla toimeen tulee isompikin lauma kun on vaan ahkera ja fiksu!

Yhteistyössä