Kurjaa kun joitakin ekaluokkalaisia ei saateltu kouluun edes ekana päivänä

• Viestiketjun aloittaja "Taina"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Onneksi meillä on tohon vielä pari vuotta aikaa, sitten lähtee isompi koulutielle ja jos minä tuossa työssä vielä silloin olen, mikä on oletettavinta, niin lapsi joutuu selviytymään koulumatkoista yksin, tottakai alkuun yritän saada lomaa, ettei ihan ekoja päiviä tartte yksin mennä, mutta sitten on selviydyttävä, koska mulla alkaa työt viimeistään klo 7.

"Vieras"
Kylläpä v*****aa lukea näitä syylistäviä tekstejä. Ihan vaan siksi että itsellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin jättää ekaluokkalainen yksin kotiin aamuisin. Tai no, on siellä aika-ajoin isompia sisarruksia. Meille ei järjestetty aamu- eikä iltahoitoa. Mä en voi ottaa opiskeluista vapaata eikä ole ketään kelle voisin nakittaa lapseni hoidon. :/ Ja joo, tiedän että joku tulee sanomaan että kai ny joku voi katsoa laste sen aikaa, että kai on sen verran tukiverkkoa. Mutta ei, ei ole. Kauhulla odotan että mitä vuosi tuo tullessaan. :(
Sanookohan laki tähän jotakin?? Siis yksinoloon?? Ennen oli ennen, nyt on nyt. Revi siitä.

[QUOTE="Vieras";28852316]Sanookohan laki tähän jotakin?? Siis yksinoloon?? Ennen oli ennen, nyt on nyt. Revi siitä.[/QUOTE]

Mitä laki siihen sanoisi, en usko ( en tosin tiedä ) että laki voisi kieltää ykkösluokkalaista menemästä yksin kouluun ja lähtemästä tyhjästä kodista.

( juu omani eivät lähteneet. Jos joku sitä kyselee)

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28852316]Sanookohan laki tähän jotakin?? Siis yksinoloon?? Ennen oli ennen, nyt on nyt. Revi siitä.[/QUOTE]

Varmasti sanoo. Ekaluokkalainen on vasta 7-vuotias ja aamupäivät ja iltapäivät yksinoloa ON liikaa.

[QUOTE="vieras";28852323]Varmasti sanoo. Ekaluokkalainen on vasta 7-vuotias ja aamupäivät ja iltapäivät yksinoloa ON liikaa.[/QUOTE]

Mutta laki sitä tuskin kuitenkaan voi kieltää. Olen samaa mieltä, että 7-vuotiaalle yksinolo sekä aamu- että iltapäivisin on liikaa.

"Ccc"
[QUOTE="vieras";28852323]Varmasti sanoo. Ekaluokkalainen on vasta 7-vuotias ja aamupäivät ja iltapäivät yksinoloa ON liikaa.[/QUOTE]

No ei sano. Se myös riippuu lapsesta pärjääkö. Esim. Meillä oltiin aamut kotona mutta kotiin tultiin vasta neljän jälkeen. Tuon ajan oli yksin. Kun ovesta astui sisään oli laittanut ruokaa meille, imuroinut jne. Ei kaikki ykköset täysin avuttomia ole.

-
[QUOTE="vieras";28843791]Kelalta on periaatteessa oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, mutta omalla työpaikallani ainakin niin synkkä tilanne ettei tuollaisita voisi tehdä. Se olis sama kuin ilmoittautua vapaaehtoiseksi ensimmäiseksi yt:ssä ulos lähtijäksi.[/QUOTE]

Mun pomo pitäis mua pimeenä, ellen olisi saattamassa omaa lastani kouluun ensimmäisenä päivänä. Mä en vaan tajua, että miten tollasessa duunissa voi edes olla, jos ei esimiehiltä heru sen verran sympatiaa, että uskaltais saattaa oman ekaluokkalaisensa ensimmäisenä päivänä kouluun. Kyllä mä etsisin jo kuumeisesti uutta duunia.

-
Kylläpä v*****aa lukea näitä syylistäviä tekstejä. Ihan vaan siksi että itsellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin jättää ekaluokkalainen yksin kotiin aamuisin. Tai no, on siellä aika-ajoin isompia sisarruksia. Meille ei järjestetty aamu- eikä iltahoitoa. Mä en voi ottaa opiskeluista vapaata eikä ole ketään kelle voisin nakittaa lapseni hoidon. :/ Ja joo, tiedän että joku tulee sanomaan että kai ny joku voi katsoa laste sen aikaa, että kai on sen verran tukiverkkoa. Mutta ei, ei ole. Kauhulla odotan että mitä vuosi tuo tullessaan. :(
Mutta siis mihin aikaa sulla sitten alkaa koulu aamuisin?
Mikäli teilläpäin ei ole järjestetty mitään iltapäivätoimintaa, niin missä niiden muiden lapset sitten on koulun jälkeen. Tuskin olet ainut vanhempi, jonka ekaluokkalainen on koulupäivän jälkeen yksin. Ihan korvessa tuskin asutte, jos kerran opiskelet siellä kuitenkin. Miksette koita järjestää jotankin niiden muiden vanhempien kanssa tai lastesi ystävien vanhempien kanssa? Mikäli joku lapsesi ystävän vanhempi on kotona iltapäivisin, niin voisitteko sopia jonkinlaisesta korvauksesta, jos hän katsoisi omasikin perään koulun jälkeen?
Mä olin kuvitellut, että noin pienille on kunnan/kaupungin pakko järjestää jonkinlaista iltapäiväkerho toimintaa.

Pläähs
Meillä on 8v. ekaluokkalainen (aloitti koulun vuoden myöhemmin), aamulla laitan koulutaksiin ja iltapäivällä palaa sieltä, kun itse olen töissä. Ruoka odottaa jääkaapissa, syö sen sieltä, leikkii tai pelaa tai katselee filmejä. Minä soitan lapselle jossain vaiheessa ja JOSKUS lapsi soittaa minulle noiden kolmen tunnin yksinolon aikana. Yleensä soiton syy on se, jos joku peli on hukassa tai lelu tai lempivaate kadoksissa. Koskaan ei ole pelännyt tai stressannut.

-
Alkuperäinen kirjoittaja Pläähs;28852421:
Meillä on 8v. ekaluokkalainen (aloitti koulun vuoden myöhemmin), aamulla laitan koulutaksiin ja iltapäivällä palaa sieltä, kun itse olen töissä. Ruoka odottaa jääkaapissa, syö sen sieltä, leikkii tai pelaa tai katselee filmejä. Minä soitan lapselle jossain vaiheessa ja JOSKUS lapsi soittaa minulle noiden kolmen tunnin yksinolon aikana. Yleensä soiton syy on se, jos joku peli on hukassa tai lelu tai lempivaate kadoksissa. Koskaan ei ole pelännyt tai stressannut.
Mä olisin pelännyt itseni hengiltä tuon ikäisenä yksin kotona. 12- vuotiaana pidin puukkoa aina hollilla, jos olin yksin kotona :)

"Minttu"
Mä en vieny. Nousi aamulla kujalta isompien kans linkkuun ja hurautti kouluun. Kulkenu jo eskariin isompien kans. Sinne vein muutaman kerran mut pian halus kulkea itsekseen ja luotan lapseen että pärjää. Eskarista hain ip.stä sitten.
Mutta viime vuonna ehkä viis vanhempaa näin aamulla viemässä ekaluokkalaisija. Eikä täällä tarvi kuljettaa. Saavat kulkea ominpäin.

"höh"
[QUOTE="Tiina";28843711]KUmpikin pyöräili yksin meidän ohitse koulumatkalla ja toinen seisoi arkana yksin pihalla, toinen oli muiden lasten kanssa. Kun lapsia kuulutettiin jonoon, nämä seisoivat vähän erillään, kun ei ollut vanhempaa saattamassa.

Mulla on vielä kesälomaa. Koulussa aloitti 65 ekaluokkalaista ja kaikilt 63:lta muulta näytti olevan vanhempi mukana. Suurin osa lähti töihin koululta päin, osalla vapaata syystä tai toisesta.[/QUOTE]

No mutta jos noin harmittaa heidän puolestaan, niin olisit voinut käydä juttelemassa heille jotain.

Itse kyllä priorisoin lapset, mutta ehkä kaikki eivät vaan pysty, työelämä on kovaa.

"Minttu"

Tässä on ihan kuntakohtainen laki. Olen tarkistanu asian. Jos koulu/kunta/päivähoito hyväksyy sen että lapset kulkee ilman aikuista koulumatkan ni sitten kulkee. Miksi näistä pitää tehdä niin tolkuttoman vaikeita asioita?!
Ja jos ei ip.tä järjestetä ni sitten on lapsen pärjättävä puhelimen varassa kotona sen aikaa ku vanhempi tulee kotiin. Kait sinunki 7vuotias osaa hetken olla ilman valvontaa jo?

"Minttu"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28847591:
ei meillä ole koskaan saateltu ekalaista kouluun. taksi on hakenut pihalta ja tuonut pihaan. ei ole ollut mitään tarvetta lähtee norkoilemaan sinne koulun nurkille.
No näinpä. Tässä on sitä maalaishenkistä järkeä.

"vieras"
[QUOTE="Minttu";28852471]Tässä on ihan kuntakohtainen laki. Olen tarkistanu asian. Jos koulu/kunta/päivähoito hyväksyy sen että lapset kulkee ilman aikuista koulumatkan ni sitten kulkee. Miksi näistä pitää tehdä niin tolkuttoman vaikeita asioita?!
Ja jos ei ip.tä järjestetä ni sitten on lapsen pärjättävä puhelimen varassa kotona sen aikaa ku vanhempi tulee kotiin. Kait sinunki 7vuotias osaa hetken olla ilman valvontaa jo?[/QUOTE]

Tuossahan lapsi oli joutumassa jäämään yksin kotiin niin aamulla kun illallakin. Ja äiti oli huolissaan mitä siitä tulee ja miten lapsi pärjää.

En tykkää tuosta tyylistä "eiköhän lapsi pärjää nyt kuitenkin" - kai nyt hengissä selviää tietenkin!! Mutta onko se tämän päivän vanhemmuuden rima? Lastensuojelulaki VAATII lapselle hyvää hoitoa. Säälittävää jos lasta ajattelee niin vähän että jättää tämän aamuksi ja illaksi yksin.

"kiva"
Mulla on nyt tokaluokkalainen. Viime vuoden oli ip:ssa, aamupäiväksi täällä ei ole mitään. Hänellä oli 2 9.15 menoa, ja oli pakko lähteä töihin, eli herätin tytön, aamupala oli valmiina.varmistelin soitoilla, että on herännyt ja lähtee oikeaan aikaan. Hyvin monesti lähdin noin 7.30 eli ne 8.30 aamutkin olivat haasteellisia mulle. Ei ollut ongelmia.

Nyt kakkosella ei saanut ip-paikkaa, joten pitää pärjätä yksin/kaverin kanssa noin 12.30/13.15 - 16.30. Ja aikoo pärjätä nytkin. Kun tuli eilen koulusta, oli syönyt välipalaa, nukkunut hetken, tehnyt läksyt, ja lähtenyt kaverin kanssa ulos.

???
[QUOTE="Minttu";28852471]Tässä on ihan kuntakohtainen laki. Olen tarkistanu asian. Jos koulu/kunta/päivähoito hyväksyy sen että lapset kulkee ilman aikuista koulumatkan ni sitten kulkee. Miksi näistä pitää tehdä niin tolkuttoman vaikeita asioita?!
Ja jos ei ip.tä järjestetä ni sitten on lapsen pärjättävä puhelimen varassa kotona sen aikaa ku vanhempi tulee kotiin. Kait sinunki 7vuotias osaa hetken olla ilman valvontaa jo?[/QUOTE]

Ei ole olemassakaan mitään "kuntakohtaista lakia". Kunta ei voi velvoittaa ketään saattamaan koululaisia. Koulukyydin kunta voi järjestää vaikka kaikille mutta ei voi edes velvoittaa tätä käyttämään.

• Tykkää
Reactions: rops
"poikia3"
Tämä keskusteluhan on suorastaan huvittava.

Itse olen saattanut kaikki 3 lastani ekana päivänä kouluun ja jonkin verran pidemmän aikaakin. Itse asiassa edelleen kolmasluokkalainen saa päivittäin kyydin kouluun (matkaa on miltei 3-kilometriä), vitosluokkalainen pyöräilee itse. Saattaa talvella hypätä kuitenkin auton kyytiin.

Eli olen aamuisin edelleen kotona, kun lapset joko lähtevät itse ja vien tuon kuopuksen. MUTTA tämä vaatii työnantajalta kyllä joustoa. Itse venytän päivää sitten iltapäivästä, töissä olen viimeistään 9.30. Vastaavasti joudun sitten olemaan töissä 17.30 asti.

Espoossa ei tietääkseni ole lainkaan aamupäiväkerhoja, iltapäiväkerhoihin mahtuvat varmasti ne ekaluokkalaiset, eli tokaluokkalaisile ei paikkaa taata.

On mielestäni aivan käsittämätöntä syyllistää ketään siitä, että ekaluokkalainen joutuu olemaan aamuisin yksin kotona. Töissä kuitenkin suurimman osan on pakko käydä, kaikilla työpaikoilla joustot eivät ole mahdollisia, tai niitä ei voida toteuttaa työntekijän haluamalla tavalla.

Omassa työssäni yksi positiivisimmista puolista on nuo joustot.

Taisinkin jo sanoa että sellaista tukiverkkoa tai mahdollisuutta ei ole että joku voisi katsoa lapsen perään ennen koulupäivää ja sen jälkeen. Muutoin olisinkin saanut asian järjestettyä. Eli ne muidenkin lapset taitavat olla ihan itsekseen. :( Paskamainen tilanne kyllä mutta en mahda mitään. Valitus asiasta on vireillä (siis siitä ettei aamu- ja iltahoitoa järjestetty) mutta jotenkin en jaksa uskoa että se menee läpi.

Yhteistyössä