Kurjaa kun joitakin ekaluokkalaisia ei saateltu kouluun edes ekana päivänä

• Viestiketjun aloittaja "Taina"
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
[QUOTE="Oho";28844181]Ja mää kun olen ajatellut että saatellaan koko eka vuosi... Jos ei itse vanhemmat päästä töiden takia niin sitten pappa saattaa..[/QUOTE]

mitä sit jos ei oo isoavanhempia? kummia tai muuta lähellä

"Oho"
[QUOTE="Vieras";28844193]Väitätte siis, että lapsi eskarin jälkeen kasvaa kesän aikana niin isoksi, että on valmis olemaan aamut ja iltapäivät yksin kotona ja kulkemaan koulumatkat yksin?
Aika jännä...[/QUOTE]

Meillä on kyllä poika ollut tässä parina viikkona ennen koulua muutamia tunteja yksin kun ollaan oltu töissä. Ja tälläkin viikolla jää joka aamu yksin, kun me lähdetään töihin. Pappa tulee sitten saattamaan kouluun kuitenkin. Ja koulun jälkeen jää ip-kerhoon.

"vieras"
Täällä eskari on koulun yhteydessä joten ei todellakaan ekaluokkalaista saatella (kukaan muukaan) kouluun kun vuosi jo samassa paikassa kuljettu eskariin.
En huomenna saattele edes tuota eskariin lähtijää. Saa alkaa opettelemaan linja-autolla kulkemista heti alkuun. 2 veljeään menee samalla autolla yläasteelle niin ihan tarpeeksi saattajaa. Päivällä sitte isänsä on vastassa pysäkillä kun tulee koulusta.

pojo
[QUOTE="Linda";28843720]Meillä oli kyllä jokaisella ekaluokkalaisella vanhempi mukana. Kunnassamme on myös ohjeena, että ekaluokkalainen ei edes saisi kulkea koulumatkoja yksin.[/QUOTE]

Meilläkin on. Mikään pakottava vaatimushan se ei ole, mutta suositus. Eka- ja tokaluokat on myös jaettu kahteen ryhmään kukin, eka ryhmä tulee joinain päivinä vaikka kahdeksaan ja toinen ryhmä kymmeneen, niin ope saa pienemmän ryhmäkoon 8-10. Toisena päivänä kakkosryhmä tulee klo 8 ja muut klo 10. Ryhmät jaetaan siten, että samalta suunnalta tulevat lapset ovat samassa ryhmässä, että he voisivat kulkea koulumatkat yhdessä.

Rollolainen
[QUOTE="Oho";28844213]No meillä on! Ja siksi vastasinkin niin.[/QUOTE]

helppo on huudella jos ei ole oikeasti kokemusta asiasta.
ja muuten mä en saattanut utota kolmosta eses eskaroiin, ikkunasta vain katsoin kun taksi tuli pihalat hakeman,miski olisin lähtenyt kuljettamaan kun 5km matkaan saa kuljetuksen. Pihlata varmasti osaa ekarilaiennkin kulkea kotiin. eka luokalla sit ensimmäsienä päivänä saatoin, en sen jälkeen, kun se oli kuulemm aniin noloa, matka oli kilsa ja samalat auunnalta kulki muitkain lapsia.

"Oho"
helppo on huudella jos ei ole oikeasti kokemusta asiasta.
ja muuten mä en saattanut utota kolmosta eses eskaroiin, ikkunasta vain katsoin kun taksi tuli pihalat hakeman,miski olisin lähtenyt kuljettamaan kun 5km matkaan saa kuljetuksen. Pihlata varmasti osaa ekarilaiennkin kulkea kotiin. eka luokalla sit ensimmäsienä päivänä saatoin, en sen jälkeen, kun se oli kuulemm aniin noloa, matka oli kilsa ja samalat auunnalta kulki muitkain lapsia.
Mitä huudella! Minä kirjoitin että MEILLÄ on ajateltu saattaa eka vuosi. Eikö sitä olisi saanut kirjoittaa kun teillä ei ole niin tehty?

Kai tuo vähän riippuu lapsestakin. Kolme ipanaa koulutielle olen saattanut ja kaikki toimi eri tavalla. Esikoistytärtä saattelin ja menin vastaan varmaan ekan viikon, poika ei päästänyt kertaakaan saattelemaan kun "hän osaa itteki ja sitäpaitsi lupasin kävellä Jeren ja Jessen kans" ja kuopustytön kanssa käveltiin moneen kertaan koulumatka vikoina lomapäivinä mutta hän halusi kumminkin ekana päivänä saattajaksi. Iltapäivällä oli joku kaveri sanonut, että saa kävellä hänen ja hänen äitinsä kanssa kotiin niin tää neitonen oli ylpeänä kertonut, että "kiitti vaan mutta mä meen mun isosiskon kaa"

asefaser
Omasta näkökulmastani 7-vuotias voi hyvin kulkea koulumatkansa yksin, olettaen siis, että se on turvallinen ja tarpeeksi lyhyt. Kaupungeissa ainakin löytyy yleensä joku luokkakaveri joka kulkee samaa reittiä, itse sain ensimmäisenä koulupäivänäni jo luokkakaverista matkaseuraa.

Mutta kyllä mielestäni on vähän surullista jos ei ensimmäisenä koulupäivänä saateta. Se on kuitenkin ihan valtavan iso juttu niin lapsille kuin vanhemmillekin, kun lapsi aloittaa koulun. Luulisi nyt, että voisi yhden tai kaksi vapaata sitä varten järjestää, ei se koulun aloitus kuitenkaan yllätyksenä tule.

"vieras"
Täällä kaikki vissiin asuvat koulun lähellä ja lapset kulkevat jalan kouluun. Mitenköhän tuo saattaminen onnistuisi täällä maalla, jossa lähes kolmannes koululaisista kulkee koulukyydityksessä?? Kaikkien vanhemmatko menevät koko ensimmäisen kouluvuoden ajna mukaan linja-autoon, jossa ruuhkaisimpina vuoroina muutenki viimeisenä kyytiin nousseet seisovat matkansa ajan? Tai jäävät pois työstä ajaakseen omilla kyydeillään 10-30 km matkan edestakaisin kaksi kertaa päivässä? Siinä ei nimittäin kovin kummoista työpäivää ehtisi tehdä, kun koulupäivä kestääsen neljä tuntia

Ja en tosiaankaan puhu nyt ensimmäisten päivien saattamisesta, vaan tuosta suosituksesta ensimmäisen (ja toisen) vuoden koululaisten koulumatkojen saattamisesta.....

"vieras"
[QUOTE="Taina";28843693]Tuli paha mieli näiden pienten koululaisten puolesta.[/QUOTE]

Itse vietiin lapsi ekana päivänä kouluun hirveen kiukun kera, koska olisi halunnut mennä ekastapäivästä alkaen taksilla. Mä en vaan luottanu eskarivuoden kokemusten perusteella siihen että taksi tulis ajoissa/ollenkaan ekana päivänä.

"vieras"
[QUOTE="Linda";28843720]Meillä oli kyllä jokaisella ekaluokkalaisella vanhempi mukana. Kunnassamme on myös ohjeena, että ekaluokkalainen ei edes saisi kulkea koulumatkoja yksin.[/QUOTE]

Teidän kunnassa on ilmeisesti paljon työttömiä

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Khimaira
[QUOTE="vieras";28843897]Tarkoitatko opettajaa, poliisia, postinjakajaa, kaupankassaa vai mitä kohderyhmää?[/QUOTE]

Sitä kohderyhmää jossa joustoa voi (haluaa) saada..

Its olen 3-vuorotyössä, joten olen toivonut mahdollisimman paljon yövuoroja, jolloin olen aina kotona kun koulua alkaa/ päättyy. Ihan koko syksyä/ talvea/ kevättäs e ei tietenkään onnistu, mutta pääpainoisesti niin.
Toki jonkun verran tulee sellaisiakin päiviä jolloin ekaluokkalainen joutuu lähtemään ja tulemaan yksin/ isosisarusten kanssa, mutten ole huolissani niistä.

Ollaan opeteltu viime keväästä saakka oven aukaisua, yksin oloa, jne. Välipalan tekeminen + vaatteiden pukeminen nyt pitääkin jo sujua. En näe siinä mitään ongelmaa että soitan sitten varmistussoiton aamulla että lähtee ajoissa jos isompaa sisarusta ei ole kotona.

No sellaista se elämä on.

Mä sain oikein luvan vielä toisena eskaripäivänä saatella pysäkille.... kun näytin oikein koiranpentunaamaa. Poika tosin totes melkoisen topakasti että maanantaina (eli siis tänään) ei sitten to-del-la-kaan enää saatella, hän menee yksin.

Niin ne muuttuu, samaista lasta sai vielä 2 vuotta sitten olla kaksi tarhantätiä irrottamassa otettaan irti minusta, kun vein hoitoon.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
"vieras"
[QUOTE="vieras";28843765]Helposti. Eka-tokaluokkalaisen vuoksi on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen. Päivää saa tehdä lyhennettynä ja kelalta saa korvausta sitä varten, jos jää kotiin. Tossa ei myöskään sanottu, että saattajan tarvitsisi olla oma isä tai äiti. Iltapäiväkerho on nykyään pakko järjestää ja monissa kunnissa on aamukerhokin. Aamuisin saattavat kerhosta kouluun, jos kerho on eri tiloissa kuin koulu.

Mutta en kyllä ole tätä ennen kuullut, että missään kunnassa olisi tuollaista ohjeistusta. Eskarilaisilla vielä on.[/QUOTE]

En jaksa lukea koko ketjua, mutta tässä pisti silmään.. Ip:tähän EI ole minkään kunnan pakko järjestää.

Kävin aiheesta koulutuksessa viime viikolla ja tätä muun muassa korostettiin.

"näin meillä"
Meillä ekaluokasta jo pari vuotta, mutta... Pari ensimmäistä aamua saatoin lapsen kouluun, sen jälkeen kulki aamuisin yksin kouluun + iltapäivällä kaverin kanssa puolen kilometrin matkan iltapäiväkerhoon. Hyvin sujui.

Aamulla herätin lapsen ennen omaa töihin lähtöä. Yhdessä tehtiin aamupala. Kännykän herätys soi, kun oli aika pukea ulkovaatteet ja lähteä kävelemään kouluun. Aamupäivätoimintaa ei meidän kunnassa ollut, iltapäiväkerhokin tosiaan puolen kilometrin päässä koululta. Lapseni kanssa ekaluokan aloitti n. 80 muuta pientä koululaista. Arvioisin, että suurin osa lapsista kulki yksin koulumatkansa viimeistään parin ekan kouluviikon jälkeen.

jepulisy
meidän kunnassa ei ole aamupäiväkerhoa, enkä ole kuullutkaan tuommoisista saattamis ohjeista koko vuoden ajan... miten ne lapset pärjää elämässä, jos vielä koulumatkallakin tarvitaan saattaja? tuntuu kyllä erikoiselta.. täällä ekaluokkalaiset haetaan ilttiinkin vain kaksi ekaa viikkoa, sitten kun reitti on tutuksi tullut, kulkevat he jokainen itsekseen koulupäivän jälkeen ilttiin... tämä siis pirkanmaalla.

[QUOTE="Vieras";28844079]Toivottavasti ei kovin moni!
Ekaluokkalainen on kuitenkin pieni vielä ja kaipaa aikuisen läsnäoloa aamuissa/iltapäivissä.

Ne jotka haluavat keventää omatuntoaan väittävät, että ekaluokkalainen voi aivan hyvin olla aamuisin yksin kotona, kunhan hänelle soittaa koska pitää lähteä koulumatkalle.[/QUOTE]
Kylläpä v*****aa lukea näitä syylistäviä tekstejä. Ihan vaan siksi että itsellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin jättää ekaluokkalainen yksin kotiin aamuisin. Tai no, on siellä aika-ajoin isompia sisarruksia. Meille ei järjestetty aamu- eikä iltahoitoa. Mä en voi ottaa opiskeluista vapaata eikä ole ketään kelle voisin nakittaa lapseni hoidon. :/ Ja joo, tiedän että joku tulee sanomaan että kai ny joku voi katsoa laste sen aikaa, että kai on sen verran tukiverkkoa. Mutta ei, ei ole. Kauhulla odotan että mitä vuosi tuo tullessaan. :(

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
Saraldo
Meillä ei ole aamupäivähoitoa. Saatin lasta kouluun ehkä ensimmäiset kaksi viikkoa (olin kesälomalla). Sen jälkeen en edes saanut saattaa. KUKAAN ei täällä saattanut ekaluokkalaista kouluun enää syyskuussa. Ihan järjetöntä edes olettaa, että normaalia päivätyötä tekevä ihminen voisi viedä ja hakea lapsen koulusta joka päivä. Ja mitä tulee osittaiseen hoitovapaaseen, työnantajan ei tosiaan tarvitse antaa sitä lyhennystä aamupäivään. Eikä edes päivittäin, vaan hän voi päättää, että työntekijä tekee nelipäiväistä viikkoa.

Mun tyttö lähti syys-lokakuussa itsenäisesti aamulla. Hänet herätettiin ennen kuin viimeinen aikuinen lähti ovesta ulos. Aamupala laitettiin valmiiksi, vaatteet, reppu, puhelin valmiiksi. Sitten pari soittoa ja viimeinen soitto oli se, jolloin tytön piti lähteä kotoa. Tyttö soitti koululta, kun oli perillä. Näin mentiin pari kuukautta, kunnes isä jäi työttömäksi. Mitään ongelmia ei ollut, ja tiedän, että tyttö olisi kyllä sanonut jos yksin kotona olisi ollut ylitsepääsemätön juttu. Huomenna alkaa tokaluokka, isä on edelleen kotona, mutta ei todellakaan saata kouluun eikä hae.

"VIERAS"
saman huomasin tänään itsekin, eli suurimmalla osalla oli vanhempi mukana ( kesäloma järjestetty koulun alkuun, mammaloma, iltavuoro jne.) yksi naapurin pojista sitten kulki yksin. ok, matka on lyhyt ja tuttu mutta se apeus kun kysyin matkalla että jännittääkö...kyllä tajusin että harmitti :( mutta samainen poika on joutunut ulkoilemaan yksin jo 2-vuotiaasta, isää näkyy silloin tällöin, äiti on kotona ollessaan vain sisällä eli ehkä raukka jo tottunutkin selviämään yksin.
itse en olisi kuvitellutkaan laittavani omaani yksin ekana päivänä!!! enkä olisi itse kyllä halunnut ekalle mennä ilman vanhempaa...

joo-o
[QUOTE="vieras";28845021]Täällä kaikki vissiin asuvat koulun lähellä ja lapset kulkevat jalan kouluun. Mitenköhän tuo saattaminen onnistuisi täällä maalla, jossa lähes kolmannes koululaisista kulkee koulukyydityksessä?? Kaikkien vanhemmatko menevät koko ensimmäisen kouluvuoden ajna mukaan linja-autoon, jossa ruuhkaisimpina vuoroina muutenki viimeisenä kyytiin nousseet seisovat matkansa ajan? Tai jäävät pois työstä ajaakseen omilla kyydeillään 10-30 km matkan edestakaisin kaksi kertaa päivässä? Siinä ei nimittäin kovin kummoista työpäivää ehtisi tehdä, kun koulupäivä kestääsen neljä tuntia

Ja en tosiaankaan puhu nyt ensimmäisten päivien saattamisesta, vaan tuosta suosituksesta ensimmäisen (ja toisen) vuoden koululaisten koulumatkojen saattamisesta.....[/QUOTE]

Mä mietin itse tätä samaa. Että autollako pitäis kouluun viedä vai mennä itse koulubussin mukana. Tähänpä olisi kiva saada näiltä saattelijaäideltä vastaus. :D Meillä on pysäkki 150 metrin päässä ja sinne ei todellakaan saataajaa tarvii kun pysäkkikin näkyy melkein pihaan.

Itse muistan kyllä kuinka menin ihan yksin eskariin kun äiti jäi siskovauvan kanssa kotiin. Olisivat tulleet saattamaan mutta en halunnut. Tuttua reittiä oli helppo mennä yksinkin.

On se vähän haljua jos ekana päivänä yksin. Mutta joskus vaan ei voi mitään.
Mutta että koko vuosi pitäisi saattaa :D Täälläpäin ei todellakaan ole mitään aamukerhoja, edes ip-paikkaa ei pitää varmana ekaluokkalaisenkaan kohdalla. Ensimmäinen meni ok, kun olin vielä hoitovapaalla. Viikon sain saatella ja sitten tuli kielto.

Kun nuo pienemmät menee kouluun, täytyy varmaan vaan ilmoittaa töihin että seuraavat kaksi vuotta aion muuten tulla ja mennä miten lystään, ei kai haittaa? Että maanantaisin tulisin puoli kymmeneltä ja tiistaina puoli yhdeksän. Torstaisin lähden kello yksitoista ja sitten perjantaisin en tulisi lainkaan kun on lapsella niin lyhyt koulupäivä niin turhaahan se olisi.

Yhteistyössä