Kurjaa kun joitakin ekaluokkalaisia ei saateltu kouluun edes ekana päivänä

• Viestiketjun aloittaja "Taina"
  • Ensimmäinen viesti
"Muuan"
Kyllä meidän kunnassa on suositus, ettei ekaluokkalaiset kulje yksin koulumatkoja! Kuten jossakin edeltävässä keskustelussa tänään kävi ilmi, että koululla ei ole toki juridista oikeutta kieltää kulkemasta yksin tai mikään laki ei kiellä ekaluokkalaisia kulkemasta pyörällä kouluun. Silti käsittääkseni suurimmassa osassa kunnassa ohjeistetaan ja suositellaan syystä x ja y ja ö, ettei ekaluokkalaiset kulje yksin fillarilla kouluun!

Myös meille vanhemmile sanottiin kouluun tutustuessa, sekä infolapun muodossa, että SUOSITELLAAN lapsen viemistä ja hakemista koko kouluvuosi.

Itse olen kulkenut yksin pyörällä kouluun heti tokasta koulupäivästä lähtien. Omanikin saa mennä yksin kouluun ekan luokan aikana.

Onko teidän lapset sitten yksin kotona? Lähtee aamulla ominpäin kouluun? Te jotka perustelette sillä, ettei vanhemmat ole aina kotona viemässä.
Meillä on AP/IP sitä varten, että työssä käyvien lapset eivät joudu olemaan yksin kotona.

Jos kunta suosittelee, että ekaluokkalainen saatetaan kouluun, kunnan täytyy järjestää kuljetus.

Mä en ymmärrä, että ekaluokkalainen ei muka voisi kulkea itse koulumatkaa.
Minä esim. olen pienten kanssa kotona, enkä tosiaankaan aio pakata joka päivä pieniä mukaan ja kulkea saattamassa ekaluokkalaista.
Tässä alussa vien ja haen silloin kun ei ole joku isommista kulkemassa samaan aikaan, jatkossa saa kulkea yksin.

Khimaira
[QUOTE="vieras";28843765]Helposti. Eka-tokaluokkalaisen vuoksi on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen. Päivää saa tehdä lyhennettynä ja kelalta saa korvausta sitä varten, jos jää kotiin. Tossa ei myöskään sanottu, että saattajan tarvitsisi olla oma isä tai äiti. Iltapäiväkerho on nykyään pakko järjestää ja monissa kunnissa on aamukerhokin. Aamuisin saattavat kerhosta kouluun, jos kerho on eri tiloissa kuin koulu.

Mutta en kyllä ole tätä ennen kuullut, että missään kunnassa olisi tuollaista ohjeistusta. Eskarilaisilla vielä on.[/QUOTE]

se kelan tuki on jotain 50e näppiin/kk.

Onko työnantajalla velvollisus antaa työajan lyhennys minne työntekijä sen haluaa? esim. juuri siihen aamupäivään?

dsdsf
Suurin osa? Mä en tiedä ketään kuka olisi aamupäivähoidossa...En edes tiedä järjestäänkö täällä sellaista. Pikkuisen on pitkä päivä lapsella jos joutuu olemaan 5.45 - 18.30...
Meidän tytön kanssa samassa koulussa aloitti 68 ekaluokkalaista, joista AP toimintaan oli imoittautunut 59. Parilla oli aamulla ihan pieni vauva mukana, yksi raskaana jne, joten loppujen äidit varmaan mammalomalla tms.

Onhan ekaluokkalainen tosi pieni, jos heti pitää herätä aamulla yksin tyhjään kotiin ja huolehtia kaikesta itse.

Khimaira
Onko teidän lapset sitten yksin kotona? Lähtee aamulla ominpäin kouluun? Te jotka perustelette sillä, ettei vanhemmat ole aina kotona viemässä.
Meillä on AP/IP sitä varten, että työssä käyvien lapset eivät joudu olemaan yksin kotona.
Meodän ekaluokkalainen tulee olemaan sisarustensa kanssa/ yksin, riippuen siitä monelta koulu alkaa. Miksei voisi olla..?

Meidän kunnassa aamupäivähoitoon oli lappujen mukaan tulossa 117 lasta. Ekaluokkalaisia on reilut 60, joten loput varmaan tokaluokkalaisia. Lähes jokainen tulee ap hoitoon. Poikkeuksia varmaan ne, joilla on äiti, isä, mummo, kummi tms kotona.

"vieras"
[QUOTE="Muuan";28843795]Jos kunta suosittelee, että ekaluokkalainen saatetaan kouluun, kunnan täytyy järjestää kuljetus.

Mä en ymmärrä, että ekaluokkalainen ei muka voisi kulkea itse koulumatkaa.
Minä esim. olen pienten kanssa kotona, enkä tosiaankaan aio pakata joka päivä pieniä mukaan ja kulkea saattamassa ekaluokkalaista.
Tässä alussa vien ja haen silloin kun ei ole joku isommista kulkemassa samaan aikaan, jatkossa saa kulkea yksin.[/QUOTE]

Suositus ei käytännössä tarkoita yhtään mitään. Kunta voi vaikka suositella, että kaikilla tytöillä on päällä punainen takki ja pojilla sininen, mutta jokainen perhe päättää silti asian itse :)

• Tykkää
Reactions: rops
"mirva"
Mä olen olettanut, että jokainen ekaluokkalainen menee aamuhoitoon, ellei vanhempi tai isosisarus ole kotona. Meidän kaupungissamme aamupäivähoidossa on lähes jokainen eka- ja tokaluokkalainen.

Meillä on vain yksi lapsi ja ei ole ollut vielä ikinä yksin kotona. Olisi aika karua jättää aamulla yksin kotiin ja sitten herätä tyhjään taloon ja huolehtia itse kaikesta. Lapsi on myös niin arka, että hätääntyisi varmaan pienestäkin.

"vieras"
Tuntuu ihan hullulta tämä nykymeno, että ei saisi lapset enää edes yksin kouluun kulkea. Mut saatettiin ekana päivänä ja sen jälkeen käveltiin kavereiden kanssa koulumatkat ja ne olikin aivan parasta aikaa, edelleen on niin hauskat muistot koulumatkoilta.

äitipä äiti
Samaten meidän kotikaupungissa on ohje ja suositus, ettei ekaluokkalainen saa kulkea yksin koulumatkoja. Täällä on järjestetty myös aamuhoito 1-3lk
Aika jännä juttu. Kuulin nyt ekakertaa tällaisesta suosituksesta.
Meillä on kuitenkin yksi lapsista käynyt jo koko peruskoulun, tälläkin hetkellä 6 lasta on peruskoulussa, nytkin yksi ekalla. Ja lisäksi olemme asuneet 3 eri kunnan alueella ja lapset ovat käyneet 4 eri koulua..

"vieras"
Koulu on vastuussa koulumatkoista. Senpä vuoksi en ihmettele yhtään, että kunnissa suositellaan koulumatkoja vanhempien kanssa. Tämä oli minulle uusi juttu, mutta ymmärrän, kun ajattelen kunnan päättäjien ja vastuuhenkilön näkökulmasta. Näin saa vastuun siirrettyä vanhemmille.

Meillä koulu on 400 metrin päässä. Olisi hassua, ettei lapsi voisi kulkea yksin koulumatkaa, koska he kulkevat samoja reittejä myös vapaa-ajallaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28843826]Siis jääkö jonkun ekaluokkalainen OIKEASTI yksin aamulla kotiin?!!![/QUOTE]

Mikä siinä on niin ihmeellistä? Toiset osaavat jo lähteä itse kouluun.

Täällä alkoi koulut jo viimeviikolla. Tytön repussa oli jos jonkinlaista infoa ja monessa lippulappusessa painotettiin, ettei ekaluokkalaista saisi päästää kulkemaan yksin koulumatkoja. No todellakin saa tyttö mennä ominpäin kouluun heti kun itse kokee, että haluaa mennä.
Täällä suositellaan vielä tokaluokkalaisillekin saattamista. Tosin kunnassamme on aamuhoito 1-3lk ja käsittääkseni eka-tokaluokkalaisista jokainen on aamuhoidossa, ellei vanhempi tms ole kotona.

En mä osaisi vielä kuvitellakaan, että tyttö jäisi yksin kotiin nukkumaan ja lähtisi ominpäin kouluun. Ei edes tunne kelloa vielä.
Iltapäivästä saa kyllä tulla yksin kotiin ja olla ominpäin kotona, jos kokee, että uskaltaa ja haluaa.

[QUOTE="vieras";28843838]Mikä siinä on niin ihmeellistä? Toiset osaavat jo lähteä itse kouluun.[/QUOTE]

Jos osaa, uskaltaa ja haluaa niin ok. Mikäs siinä. Suurin osa ekaluokkalaisista ei osaa edes kelloa vielä, joten ei tiedä koska pitää lähteä yms.

"vieras"
Ei meidän suuressa, 500 oppilaan koulussa ole aamupäivähoitoa. Ei siis ole muita vaihtoehtoja, kuin parin viikon totuttelun jälkeen jättää ekaluokkalainen lähtemään itseksee (tai isosisaruksen kanssa) parina aamuna viikossa lähtemään kouluun. Alussa pari viikkoa saadaan sumplittua, mutta koko vuotta ei millään. Aikamoista puhelinrumbaa kyllä tulevat aamut olemaan...

Kumpa oli joka paikassa
Hyvinkäällä ainakin muutamassa koulussa aamuhoitoa eli ip tädit ovat paikalla aamullakin. Mun mielestä tosi hieno juttu. Ensiksikin tädit saavat tuolla tavoin koko päivä työn ja tarve työpaikan vaihtoon ole niin suuri. Lapsille se taas tuo pysyvyyttä, tutun hoitajan ja ei tarvitse olla yksin aamuja eikä taivaltaa itsekseen kouluun.

"vieras"
Ja meillä isosisarus on kyllä tokaluokasta lähtien myös lähtenyt osan aamuista itsenäisesti, sujuu kunhan herättää ennen töihinlähtöä, siinä vaiheessa vaatteet päälle ja aamupalat eteen, ehkä telkkarin katsomista tai leikkiä, ja kännykässä herätys kun pitää lähteä. Hyvin sujui.

• Tykkää
Reactions: chrissy

Yhteistyössä