Jelpatkaa elastuskysymyksessä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iskä111
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iskä111

Vieras
Moi, eli meillä avioerotilanne ja vaimo on muuttamassa pois. Sovimme alustavasti että hän saa kolmen lapsen lapsilisät ja yh-korotuksineeen eli 510€ kuussa. Ja sovimme että hän hoitaa niistä lasten kiinteät kulut, kuten harrastukset, vakuutukset ja puhelinlaskut ja vaatteet. Meillä siis yhteishuoltajuus tulossa ja lapset molemmilla 50/50. Mun laskujen mukaan tuosta jää kulujen jälkeen eksälle taskuunkin rahaa, meillä ei kuitenkaan lapset ole harrastaneet mitään kallista koskaan eikä ole osteltu merkkivaatteita.

No nyt hän sanoi, ettei tuo summa riitä, että tarvii enemmän rahaa eli elatusapua.. Kuitenkin on sovittu että minä maksan ruoat puolet kuusta, kun lapset täällä on ja osallistun harrastusvälineiden kustannuksiin. Nyt en tajua että miksi mun pitäisi mitään muuta maksaa?? Hän itse sanoi että on liian tiukillla ja tarvii lisää rahaa. Mulla on netto 2500 ja eksällä 1900. Eikai mun tehtävä ole häntä elättää?? Mä vielä itse jään lasten takia tähän lasten kotitaloon jotta niillä se pysyisi turvana, yksin kun makselen kaikki talon laskut ja lainat niin ei mulla ole varaa maksella mitään elatuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja iskä111;28842677:
No lasten valvojalle mennäänkin, mutta ne voi toimia aika mielivaltaisesti, mitä nyt juttuja lueskellu..

Kyllä ne siellä katsovat molempien tulot ja menot ja niiden perusteella laskevat tuleeko elareita maksettavaksi.

No lasten valvojalle mennäänkin, mutta ne voi toimia aika mielivaltaisesti, mitä nyt juttuja lueskellu..

Ei siellä mitään mielivaltaisesti toimita.

Olen itse eronnut ja lastenvalvoja, otti minun ja mieheni palkkatiedot ylös. Sen jälkeen kirjasi lapsen harrastuksista menevät kulut.
ja muut kulut.

Tuli laskelma, minkä verran lapsi tarvitsee kuussa rahaa ja sen mukaan antoi meille summan, joka olisi sopiva elatusmaksuksi.
Kysyi entiseltä mieheltäni ja minulta onko ok. Summa oli sopiva ja allekirjoitimme paperit

Siellä teidän asianne selviää, ei kannata etukäteen murehtia

Isän puolta siellä ei ainakaan pidetä, sen olen monelta mieheltä kuullut.
Luulen, että sinulle määrätään jonkinsorttiset elarit. Mieheni maksaa aiemman liittonsa lapsista 350 euroa per kk sen lisäksi että ex-vaimo saa lapsilisät. Mies myös maksaa lasten leirimaksut ja harrastukset jne. Yhteishuoltajuus kyseessä.

Luulen, että sinulle määrätään jonkinsorttiset elarit. Mieheni maksaa aiemman liittonsa lapsista 350 euroa per kk sen lisäksi että ex-vaimo saa lapsilisät. Mies myös maksaa lasten leirimaksut ja harrastukset jne. Yhteishuoltajuus kyseessä.

Asuuko ne lapset teillä 2 viikkoa joka kuukausi. Apeella asuu.

Onko heillä lapset 50/50?
Ja otetaan huomioon jos ap:n vaimo saa jo lapsilisät.
Jotkuthan laittavat nekin puoliksi. Toki sitten kulutkin maksetaan puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja iskä111;28842764:
Juuri tätä pelkään ja olen monta tälläistä tarinaa kuullut. Se että puoliksi hoidetaan lasten kulut ei eksälle sovi..No ehkä mun pitää hakea sitä lähivanhemmuutta sitten itselleni..

Kyllä siellä ihan oikeat laskelmat tehdään :)
Ja tapaamiset laitetaan myös paperille :)

Jos lapset ovat vanhemmilla tasan, ei kovinkaan suuria elatusmaksuja voi tulla. Ex vaimon elatuksen tueksi tulee myös lapsilisät ja tuloissa ei suurtakaan eroa. Toinen juttu sitten, pitäisikö sinun maksaa joku osuus vaimolle talosta tai miten sen velat katsotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja iskä111;28842764:
Juuri tätä pelkään ja olen monta tälläistä tarinaa kuullut. Se että puoliksi hoidetaan lasten kulut ei eksälle sovi..No ehkä mun pitää hakea sitä lähivanhemmuutta sitten itselleni..

Sitä et taida saada, ellei ex-vaimosi ole alkoholistinarkki. Lapset määrätään erossa lähes poikkeuksetta äidille. Oman mieheni ex on mielenterveysongelmainen ja haluaisimme lasten muuttavan meille, koska hän on kyvytön lapsista huolehtimaan, mutta mies ei saa lähivanhemmuutta koska exänsä vastustaa.

Toivotaan iskä111 - että asiasi hoituu parhain päin ja oikeudenmukaisesti. Näemmän haluat ja yritän paljon lastesi eteen ja heidän parhaakseen.

Tsemppiä ja voimia sinun tulevalle elämänpolullesi !

Luulen, että tuloeronne on sen verran pieni, ettei elatusmaksuja tule. Ellei sinulla ole valtavasti omaisuutta eksään verrattuna.

Lastenvalvojalla selviää, kannattaa sinne varata aika. Eivät ne siellä ole kuin lapsien puolta.

Yhteistyössä