Apua vauvan 4kk ja taaperon 1, 5v nukutukseen!

• Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti
"apua"
Tilanne siis tämä: vauva nukahtaa vain tissille ja isoveli vaatii vieressä olon ja joskus silittelyä. Molemmat alkavat yhtä aikaa unille joten ei tahdo kädet riittää. Aina jompikumpi pistää shown pystyyn ja häiritsee toista! Sadepäivinä kun en saa vauvaa ulos aamu tai ilta päikkäreille on tilanne hankala. Vauva vaatii tissin ja rauhallisen ympäristön mutta taapero ei silloin tyydy mihinkään. Miten muut joilla lapset pienellä ikä erolla? Vinkkejä kokemuksia?

"apua"
Tuplavaunut käytössä eikä siihen sopivaa sadesuojaa.:/ suoja tarkoitettu vain kahdelle istuimelle, eikä istuin+koppa yhdistelmälle. Ei peitä siis vaunuja riittävästi. Lisäksi pukemis rumba on myös aika kova operaatio kun esikoisen joutuu aina ottamaan mukaan ha usein heti vauvan nukahdettua joudutaan tulla sisälle ruuan laittoon ja sylmäön eikä samalla reissulla joudeta jäämään ulos.

"mie"
Mulla lapset vajaan vuoden ikäerolla. Ensinnäkin missä isä on?? Siinä olisi yksi apukäsipari....

Meillä vauva nukkui aamu-unet kärrylenkillä, isompi siis valvoi (tuplat käytössä). Jos ihan vallan satoi niin sitten pieni nukkui liinassa ja mä touhusin isomman kanssa. Liina noin muutoinkin helpotti montaa asiaa.

Olisko isompi jo valmis opettelemaan itse nukahtamista? Tossa isän apu olisi hyvä. Hoitaisi tuon isomman nukutuksen jonkinaikaa "eri tavoin kuin sinä". Ei siis mitään huudatusta, mutta iltarutiinien jälkeen rauhoittuminen vaikka isän tai sun kainalossa sohvall tms. ja sitten omaan sänkyyn ennen kuin nukahtaa.

"höpöhöpö"
[QUOTE="mie";28832703]Mulla lapset vajaan vuoden ikäerolla. Ensinnäkin missä isä on?? Siinä olisi yksi apukäsipari....

Meillä vauva nukkui aamu-unet kärrylenkillä, isompi siis valvoi (tuplat käytössä). Jos ihan vallan satoi niin sitten pieni nukkui liinassa ja mä touhusin isomman kanssa. Liina noin muutoinkin helpotti montaa asiaa.

Olisko isompi jo valmis opettelemaan itse nukahtamista? Tossa isän apu olisi hyvä. Hoitaisi tuon isomman nukutuksen jonkinaikaa "eri tavoin kuin sinä". Ei siis mitään huudatusta, mutta iltarutiinien jälkeen rauhoittuminen vaikka isän tai sun kainalossa sohvall tms. ja sitten omaan sänkyyn ennen kuin nukahtaa.[/QUOTE]

Noo, olisko se isä vaikka töissä päivisin?! :D Meillä ihan sama tilanne kuin ap:llä ja isä on töissä eikä siis voi olettaa, että isä olis päivisin mukana arjessa. Vasta illalla voi auttaa askereissa.. Anteeks, mut mulle tuli vaan heti mieleen että lähinnä kyseessä olis päiväunet jne.

"mie"
[QUOTE="höpöhöpö";28832722]Noo, olisko se isä vaikka töissä päivisin?! :D Meillä ihan sama tilanne kuin ap:llä ja isä on töissä eikä siis voi olettaa, että isä olis päivisin mukana arjessa. Vasta illalla voi auttaa askereissa.. Anteeks, mut mulle tuli vaan heti mieleen että lähinnä kyseessä olis päiväunet jne.[/QUOTE]

Jaa ja mulle tuli yleensä mieleen nukuumaan meneminen. Jos lapsi oppii illalla, isän avustaman nukahtamaan itse niin voisi toimia päivälläkin...

sitten miksi tehdä tuosta ruokailustakin noin haasteellista- syöttää isomman kun saa pienemmän syötettyä. Tai sit jos kaava toistuu joka päivä niin syöttää isomman hieman etukäteen. Vaikka rytmitys toki onkin tärkeää niin hieman joustoa asioihin tilanteen mukaan.

Ja AP mä nukuin itsekin aika usein päikkärit kun nuo oli pieniä. Eli syömisien jälkeen pienempi rinnanpäälle ja isompi kainaloon. Sit koisattiin koko konkkaronkka samassa sängyssä. Pienempi heräsi usein ensin joten noustiin hiljaa sängystä ja jätettiin isompi jatkamaan unia.

tuoreessa muistissa
[QUOTE="mie";28832756]
Ja AP mä nukuin itsekin aika usein päikkärit kun nuo oli pieniä. Eli syömisien jälkeen pienempi rinnanpäälle ja isompi kainaloon. Sit koisattiin koko konkkaronkka samassa sängyssä. Pienempi heräsi usein ensin joten noustiin hiljaa sängystä ja jätettiin isompi jatkamaan unia.[/QUOTE]

Tämä se varmaan on helpoin ratkaisu, ellei isompi sitten ala pelleillä. Muuten en näe vaihtoehtoja kuin eri aikaan nukuttaminen, mutta siinä tietysti jää pois äidin oma aika.

"mie"
Tämä se varmaan on helpoin ratkaisu, ellei isompi sitten ala pelleillä. Muuten en näe vaihtoehtoja kuin eri aikaan nukuttaminen, mutta siinä tietysti jää pois äidin oma aika.
Niin - alkuun voi olla haastavaa, mutta kun ne pienet oppi nopeasti. Sen vuoksi kannattaa ehkä tuota itsekseenkin nukahtamista juuri sen isän avustuksellakin harjoitella.

Mä ainakin koin että sopiva jousto yhdistettynä tiettyyn päätäväisyyteen kahden pienen kanssa oli parasta. Ja ehdottomasti kannattaa mennä noin muuten sieltä missä aita on matalin. Eli turhat puunaukset ja tuunaukset pois.

Luovuutta...
Meillä 1,5 vuoden ikäero lapsilla ja vähän samantapaisia ongelmia oli. Apua saatiin kantoliinasta, johon pistin pienen siksi aikaa kun heiluttelin isomman ulkona rattaisiin unille. Sitten laitoin pienemmän sisälle nukkumaan tai ulos toisiin rattaisiin.

"vieras"
Meillä lapsilla vähän isompi ikäero (2v) ja isompi periaatteessa nukahti hyvin itsekseen silloin kun nukkui päikkärit, mutta toki siinä piti ensin olla laittamassa välipalaa, potattamassa ja muutenkin rauhoitella ennen sänkyyn viemistä. Kantoliinalla on selvitty tilanteista joissa molemmat tarvii samaan aikaan syliä tai muuta hoivaa, ja toinen että laitoin isommalle jotain kivaa tekemistä tai vaikka välipalaa, joka yleensä piti lapsen hetken poissa makuuhuoneesta (tarroja, lastenohjelmia, joku erityislelu joka ei ole normaalisti saatavilla...) kun vauva ei suostunut imemään jos oli pientäkin häiriötä samassa huoneessa.

Meillä ei ole paikkaa johon voisin jättää lapsen ulos nukkumaan, mutta tietysti lenkille voi lähteä, jos ei vaunut ole vedenpitävää kangasta niin niihin vaan on hommattava joku suojus :) Tai isompi rattaisiin ja pienempi liinaan.

Jkökhjökgökhghk
Meillä lapsilla ikäeroa 1v2kk ja isompi nukku vaunuissa,nukahti kun lykkäsi vaan vaunut ulos...sit ku vauva kasvoi niin sekin nukkui ulkona,vierekkäin eri vaunuissa koisivat ;)

"apua"
Isä on tosiaan töissä joten ei päivällä ole apuna. Eikä meillä ruokailu nyt mikään ongelma ole kun taapero osaa itse syödä. Perhepetiin nukutus olisi ihan hyvä idea mutta jos vauva herää ensin niin hrvittää jättää isompaa yksin korkealle sängylle. Tuntuu että voi sieltä alas pyörähtää:/ Liinassa haluaisin imettää mutta en ole saanut sitä onnistumaan. Tuntuu että vauva tukehtuu rintaan siinä. Vinkkejä tähän liinailijoilta?

"Vieras"
Laitat esikoisen katsomaan muumeja siks aikaa ku nukutat sen pienemmän? Sitte pienen nukkuessa laitat isomman nukkumaan.
Paremmin en osaa auttaa, meillä tuo oli ainut keino saada esikoienn nukkumaan, nukuttaa silloin kun vauva nukkuu. Jos päiväunet ei osunu kohdalleen niin sitten esikoinen ei vaan nukkunu, tai nukku vasta 14-15 aikaan kun vauva meni seuraaville unille. Tietty esikoista oli sit illalla vaikea saada nukkumaan jos kukku kolmelta vasta.

"apua"
Paljon on helppoja päiviä mutta mukaan mahtuu kyllä niitäki päiviä kun mikään ei suju! Esikoinen sen verran ehtivä tapaus että ei pysy yhtään tv:n äärellä. Ei ole paljon katsonut niin ei oikein vielä ymmärrä sen päälle. Muumeja on kyllä ollut itsellä jo useamman kerran ikävä kun kaikki aina kehuu miten niillä saa isomman tyytyväiseksi.;)

"Vieras"
[QUOTE="apua";28834802]Paljon on helppoja päiviä mutta mukaan mahtuu kyllä niitäki päiviä kun mikään ei suju! Esikoinen sen verran ehtivä tapaus että ei pysy yhtään tv:n äärellä. Ei ole paljon katsonut niin ei oikein vielä ymmärrä sen päälle. Muumeja on kyllä ollut itsellä jo useamman kerran ikävä kun kaikki aina kehuu miten niillä saa isomman tyytyväiseksi.;)[/QUOTE]

Jos ei muumit vielä jaksa kiinnostaa kiin sitten teletapit ne kiinnostaa aina ;) Youtubessa on paljon jaksoja.

Mä nukutan lapset päiväunille niin, että esikoinen (2,5v) kattelee itekseen kirjoja sillä aikaa, kun mä nukutan kuopusta (9kk) toisessa huoneessa (sitteriin/turvakaukaloon heijatessa nukahtaa äkkiä). Sitten kun pienempi nukkuu, niin juoksujalkaa toista nukuttamaan, että ehdin ennen kuin toinen herää. Molemmat vaatii silittelyä, taputtelua ym nukahtaakseen, mutta vierekkäin ollessaan häiriivät toisiaan niin ettei nukkumisesta tule mitään. Ja toisinaan esikoinen ei malta olla hiljaa, vaan huutelee ja ramppaa ovella ja sillon pitää yrittää keksiä jotain muuta.. tai yrittää hetken päästä uudestaan.
Miehen ollessa kotona yritetäänki opetella itekseen nukahtamista, helpottas kummasti mun päiviä.

Yhteistyössä