Olisiko sinusta hyvä jos "sossutukien" eteen täytyisi tehdä pari vuoroa viikossa "jämätöitä"?

• Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
"Mies"
[QUOTE="vieras";28823020]
Eli tienpidosta vastaavan firman väki työttömäksi, vanhainkodin henkilökunta työttömäksi, asematunnelin huoltoyhtiö konkurssiin ja kunnan kiinteistöjä kunnostavat virolaiset ja puolalaiset vaikka poimimaan niitä marjoja?
Ei tietenkään. Työttömät olisivat apupoikina siellä.[/QUOTE]

Eli tarkoitus olis vain lyödä lyötyä ja nöyryyttää muutenkin heikossa asemassa olevaa ihmistä määräämällä se orjana työhön josta vierustoveri saa oikeaa palkkaa.

"vieras"
[QUOTE="Mies";28823056]Eli tarkoitus olis vain lyödä lyötyä ja nöyryyttää muutenkin heikossa asemassa olevaa ihmistä määräämällä se orjana työhön josta vierustoveri saa oikeaa palkkaa.[/QUOTE]

Ei todellakaan. Ainoastaan jos se kiinnostaisi työtöntä hankkimaan lisätienestejä ja hankkimaan työkokemusta vaikkakin vain "paskaduunista". Pakottaa/nöyryttää ei saa.

kerro lisää
[QUOTE="vieras";28822879]Kukaan järkevä aikuinen ihminen tai etenkään KÖYHÄ, ei asu 700 euron vuokra-asunnossa. Helsingin ulkopuolelle voi aivan hyvin muuttaa, niin ne ihmiset muuttaa pienimmistäkin syistä toiselle paikkakunnalle. Ja lapsille pitää pysty tarjoamaan elintaso. Jos siihen ei kykene eikä palkka kerta kaikkiaan riitä peruselämään - on mentävä sossuun tai vaikka kirkosta pyytämään hätäapua.[/QUOTE]

Jos kaikki pienipalkkaisissa töissä olevat ihmiset joutuvat muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta, kun palkka- ja hintatason välinen kuilu kasvaa, kuka ne heidän työnsä hoitaa? Toimisiko esim. jätehuolto hyvätuloisten omana vapaaehtoistyönä?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kerro lisää;28823085:
Jos kaikki pienipalkkaisissa töissä olevat ihmiset joutuvat muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta, kun palkka- ja hintatason välinen kuilu kasvaa, kuka ne heidän työnsä hoitaa? Toimisiko esim. jätehuolto hyvätuloisten omana vapaaehtoistyönä?
Siis jos vuokraan ei riitä palkkatulot, on tingittävä menoista ja tiukentaa rahan käyttöään. Menot tulojen mukaan! Se opetetaan jo pikkulapsille.

[QUOTE="Mies";28823056]Eli tarkoitus olis vain lyödä lyötyä ja nöyryyttää muutenkin heikossa asemassa olevaa ihmistä määräämällä se orjana työhön josta vierustoveri saa oikeaa palkkaa.[/QUOTE]

Ei jää tuohon. Se vierustoveri on pian työtön myös. Miksi maksaa kenellekään palkkaa, kun yhteiskunta antaa työttömiä työvoimaksi ilmaiseksi?

"Mä vain"
Suosittelen jokaista vanhempaa lämpimästi panostamaan lastensa kasvatukseen, jotta jälkipolvesta ei tule näitä sosiaalipummeja, jotka pelkäävät työtä! Ja nimenomaan tarkoitan heitä, jotka eivät kasvatuksensa ja kouluttamattomuutensa yms. takia pysty tekemään töitä.

"vieras"
Taas sen huomaa, että täälläkin on työstä vieraantuneita ihmisiä. Valitetaan, että työstä pitää saada kunnon palkka, jos sen sossusta saaman rahan vuoksi tekisi jokusen tunnin töitä, niin sehän olisi ihan oikeaa palkkaa. Eihän se tarkoita, että sitä työtä pitäisi tehdä 8 tuntia päivä sen parinsadan eteen, vaan jokunen tunti, joka kattaisi rahasumman. Niitä hommia toiset tekevät ihan työkseen, eikä valita, mutta monet on niin kermaperseitä, etteivät voi tehdä mitään ruumiillista työtä, kun se on niin raskasta.
Ilmaiseksi sitä rahaa pitäisi vain saada ja itse istua perhe homeessa sohvalla.

valinta edessä
On tää vaan niin nurinkurista. Olen yh ja 3 lasta, en saa toimeentulotukea kun elarit, lapsilisät, asumistuki ja työttömyyskorvaus ylittää rajat. Ja nyt olis valinta edessä: jatkanko näin työttömänä ilman sossua vai otanko vastaan työn missä pien palkka ja sit saan/joudun hakemaan toimeentulotukea sossusta. Työkkäri valinnan antoi, ei tule karenssia jos kieltäydyn, juuri tuon palkan takia, kun joutuu sit sitä sossua apuun pyytää.
Mut täällä kun ei juuri työtä ole tarjolla, eli jos tost kieltäydyn, niin työttömyys tulee takuuvarmasti jatkumaan ties kuin pitkään. Jo nyt on työttömyyspäiviä kasassa yli 900pv.

Ja tuo työ on fyysisesti rankkaa, eikä terveyskään ole huippuluokkaa, et ei kiva jos sit sossun myötä joutuu viel jotain lisätyötäkin tekemään. Kun sitä työtä ei tarjota pelkästään työttömyyskorvauksella olevalle.

aika pimeetä

(ja otan muutekseen tuon tarjotun työn vastaan, jos sossu pakottaa viel johokii muuhunkin vaan siks et saan sit tt-tukea niin en hae tt-tukea, täytynee vaan pärjätä vähemmällä kuin työttömyyskorvauksilla)

EU on syypää kaikkeen, se on toiminut kimmokkeena meidän vatipäille päättäjille jotka kieli poskessa säätää uusia leikkauksia, säästöpaketteja ja vielä vähän lisää uusia talouskuureja metsäkansallemme.

Jos lähdetään ihan pienestä, kouluruoka on liian kallista, pitäisi vääntää vielä halvemmalla parempaa. Vieläkös keittiöt saa ottaa vastaan oppilaiden keräämiä marjoja tahi hedelmiä? Esim. viime vuonna omppuja tuli taas ovista ja ikkunoista sisään, ei niitä saanut antaa kouluille vaan sinne kompostiin ne sitten mätäni mitä ei itse kerinnyt mehustamaan ja hilloamaan.

Tuo vanha tapa opettaisi nuorille myös sitä työntekoa ja koulu saisi pitkin vuotta varastoistaan hyviä mehuja, hilloja, piirasmarjoja ym. oppilaille. 50-luvun vanhassa keittokirjassa esiteltiin pihlajanmarjahyytelö ja mainittiin sivulauseessa että aiemmin sitä tarjottiin jopa kouluissa. Nyt harva edes tajuaa että tuo tilhien herkku on aikamoinen vitamiinipommi.

Yhteiskunnan kuluja pitäisi pienentää, siellä missä itse voidaan talkoovoimin paikata vajetta ja saada parempaa aikaan.

Ehdottaisin että jopa jo nykyään töissäolevat velvoitettaisiin vaikka kerran viikossa antamaan muutama tunti aikaansa talkootyöhön yhteiskunnan hyväksi. Se varmaan meinaisi että perheeltä tai yksilöltä jäisi yksi harrastuskerta väliin tai illan Emmerdalet jäisi katsomatta.

Ah :popcorn:

"jep"
[QUOTE="vieras";28823000]Samaa mieltä siinä et pätkätyöt pitää mahdollistaa ilman järkyttävää byrokraattista paperisotaa :( Oon itsekin ollut siinä tilanteessa kun olin välivuodella ja tuntui ettei työkkärin tädit osanneet itsekään perustella ja selittää niitä. Hyvin monimutkainen paperiviidakko nuorille selvitä! Ja olevinaan motivoitua hakemaan töitä kun tietää jo valmiiksi millainen paperityö on edessä..

Mutta ei käy valittaminen.. Jos haluaa kunnon palkkaa ja mukavan elintason täytyy nähdä vaivaa ja saada hyvä koulutus. Niin se menee, meillä on sentään täysin ilmainen (!) koulujärjelmä ettei ole rahasta kiinni![/QUOTE]

Lähden heti kouluttautumaan hyvä palkkaiselle alallle,kun joku takaa että niitä töitä sitten löytyy ja jätän nämä mummojen ja pappojen ahterien pesut sitten vaikka niille sossutukien saajille .

"Vieras"
On tää vaan niin nurinkurista. Olen yh ja 3 lasta, en saa toimeentulotukea kun elarit, lapsilisät, asumistuki ja työttömyyskorvaus ylittää rajat. Ja nyt olis valinta edessä: jatkanko näin työttömänä ilman sossua vai otanko vastaan työn missä pien palkka ja sit saan/joudun hakemaan toimeentulotukea sossusta.

Aha. Saat siis elatusmaksut, asumistuet ja työttömyyskorvaukset ja vielä pitäisi saada toimeentulotuki... Hoh hoi. Tietysti työ ja sitä kautta ehkä uusi paremmin palkattu työ. Jotain vastinetta pitäisi näiden kaikkien tukien eteen mielestäni tehdä noin yleensä, en tarkoita pelkästään ap. Minä olen ollut pelkästään maksupuolella, ai niin, olihan minäkin hetken äitiyslomalla. Mutta en ole ikinä saanut senttiä ja penniäkään asumistukea tai toimeentulotukea ja elareita. Missä vaiheessa suomalaisista on tullut tällaisia pummeja, säälittävää, oikeesti!

"carelia"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28822556:
Tarkoitat siis, että sitoudutaan pysymään työttöminä, jotta voidaan tulla sinne seuranpitoon?

Tahtomattasi taisit livauttaa koko idean älyttömyyden: aiemmin sentään ajatus oli, että työttömät pitäisi työllistää - nyt tämä Risikon ideahan on päinvastainen. Risikon ideassa työttömille ei yritetäkään löytää työpaikkaa (ei edes mitään väliaikaisia palkkatukitöitä!), vaan Risikon ideassa heille etsitään puuhastelua työttömyysajalle. Ajatus on siis, että he pysyvät työttöminä.

Millä perusteella muuten asumistuki voisi olla vastikkeellinen? Veikkaan, ettei sinulla ole harmainta aavistustakaan asumistuen historiasta - miksi sitä on alunperin alettu maksaa - eikä toisaalta myöskään siitä, mikä merkitys sillä on nykyisin.

No, toivottavasti vanhuksia syöttävät jatkossakin alan koulutuksen saaneet, oikeasti osaavat ihmiset. Iäkkään vanhuksen syöttäminen ei nimittäin ole mitään pelkkää lusikan kippaamista suuhun - joissain tapauksissa asia on todellakin osattava ellei hjalua nielemisvaikeuksista kärsivän vanhuksen tukehtuvan ruokaansa. Ja välituntivalvojina voisivat jatkossakin toimia opettajat eivätkä jotkut sattumanvaraiset hengaajat - ainakin itse haluaisin omien lasteni koulussa olevan näin.
Mulle ei ajatuksena ole työttömien työllistäminen, vaan rahan vastikkeellisuus. Jos työllistyy niin sitten nää "hätäaputyöt" lopettaa. Miksi monet omaiset käy hoitolaitoksissa syöttämässä puolisoaan/mummoaan jne. Miksi joka vuosi näkee kuvia aliravituista vanhuksista, kun henkilökunnalla ei ole aikaa niin paljon yhdelle huono syömäiselle. Voishan se syöttämisen sijaan sit vaikka jutella laitosvanhuksen kanssa tai lukea hänelle kirjaa jne. Osa työttömistä on ihan oikeasti normaaleja ihmisiä, joilla on normaali kyky oppi asioita, luultavasti suurimmalla osalla työttömistä on näin. Enkä minä ois vapauttamassa opettajia välituntivalvonnasta vaan lisäämässä sinne apureita. Ei kai tässä kukaan oo ehdottanutkaan, että alkoholisoitunut pikkukriminaali Pera laitettais syöttämään Martta-muoria, jolla on ALS. Tositarinaan perustuva elokva Koskemattomat, kyl kertoo tarinan sellaisenkin onnistumisesta joskus (ok yks miljardista).

Minä en ymmärrä miksi työtön ei voisi tehdä yleishyödyllisiä yhteiskuntaa hyödyttäviä tehtäviä vastikkeeksi saamastaan tuesta/korvauksesta? En todellakaan ehdota mitään kymppi ja tunti taksaa, vaan 30-40 € per tunti. Silloin jää mainiosti aikaa työn haulle. Tai vastaavasti olisi kansalaispalkka ja siihen liittyvät kansalaisvelvoite työt, joista korvaus maksettaisiin tekijän ammattitaidon ja koulutuksen perusteella. Suurin osa työikäisistä kuitenkin saa rahansa vastikkeeksi tekemästään työstä.

[QUOTE="mjt";28823859]Tämä hätäapu työ vaan johtaa ikävä kyllä ammattilaisten työpaikkojen vähenemiseen. Onhan tämä jo nähty tukityöpaikkojen kanssa.[/QUOTE]

Entä jos se työ on tyyliin graffittien pois pesemistä / piiloon maalaamista? Kuka sitä nyt tekee? (oli tosi hienoa katsoa ekana päivänä uutta bussipysäkin katosta ja iltaan mennessä oli jo sutattu teksti "eka")

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28824033:
Entä jos se työ on tyyliin graffittien pois pesemistä / piiloon maalaamista? Kuka sitä nyt tekee? (oli tosi hienoa katsoa ekana päivänä uutta bussipysäkin katosta ja iltaan mennessä oli jo sutattu teksti "eka")
No eikös kaupungin työntekijät niitä poista jos niitä poistetaan? Esim. puistotyöntekijät mahdollisesti?

"carelia"
Tässä maassa on ihan varmasti tekemättä jäävää työtä. On kouluja/luokkia, joissa opettajan aika menee liiaksi järjestyksen pitoon. Vanhusten ongelma on yksinäisyys, liikkumattomuus, virikkeettömyys. Avustavia tehtäviä joihin julkisella sektorilla ei ole varaa ja joitten puutteeseen ei kuole, mutta elämän laatu paranisi kun olisi avustavia käsiä. Seurakunnat, yleishyödylliset yhdistykset, kunnat, valtio voisivat näitä hätäaputöitä järkätä. Yrityksille en ns.ilmaista ja puoli-ilmaista työvoimaa antaisi. Hoitoalalla valitetaan(ja varmaan aiheesta) ettei ole aikaa tehdä töitä kunnolla tai niin hyvin kuin haluaisi. Koulussa ei resursseja laittaa riehuvia oppilaita jäähylle käytävään, osa kun tarvitsee sinne vahdin.

"vieras"
Julkinen sektori ottaa vuosittain 10 miljardia velkaa elättääkseen joutilaita elämäntapatyöttömiä. Kuinka kauan te luulette Suomen saavan syömävelkaa teidän elättämistä varten?

"vieras"
Kun aletaan käydä tämmöistä keskustelua niin olisi ihan oleellista että selitettäisiin edes perusasiat, ettei toiset puhuis sitten aidasta ja toiset aidan seipäästä.
Itse en ainakaan vielä ole mistään saanut selvää, että oliko ehdotuksessa kyse MINKÄ TUEN saajista?!
Oliko kyse toimeentulotuesta, työmarkkinatuesta vai mistä?!
Tämä olisi aika oleellinen tieto...
Itse ainakin kun olin työmarkkinatuella niin se velvoitti jo käymään kursseilla ja olemaan aina välillä työllistettynä.
Mutta siis onko jollain faktatietoa mistä tuesta tässä nyt oli kysymys?

[QUOTE="vieras";28822879]Kukaan järkevä aikuinen ihminen tai etenkään KÖYHÄ, ei asu 700 euron vuokra-asunnossa. Helsingin ulkopuolelle voi aivan hyvin muuttaa, niin ne ihmiset muuttaa pienimmistäkin syistä toiselle paikkakunnalle. Ja lapsille pitää pysty tarjoamaan elintaso. Jos siihen ei kykene eikä palkka kerta kaikkiaan riitä peruselämään - on mentävä sossuun tai vaikka kirkosta pyytämään hätäapua.[/QUOTE]

700 euroa on pienehkö kolmion vuokra Jyväskylässäkin, kaupungin vuokra-asunnotkin ovat yleensä tuota enemmän.

Yhteistyössä