Haluaisin kouluttautua terveydenhoitajaksi neuvolaan

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Tilanne tämä: olen tällä hetkellä vuorotyössä josta kyllä pidän mutta tulevaisuudessa työ on minulle aika mahdoton. Minulla on kaksi lasta, 5v ja 2 kk, joten vuorotyöhön palaaminen on aika mahdotonta koska mieskin tekee. Olen jo pidempään haaveillut terveydenhoitajan työstä neuvolassa, ja uskoisin että voisin olla siinä aika hyvä. Miten siis pystyisin kätevimmin kouluttautua kyseiseen ammattiin, ottaen huomioon elämäntilanteeni. Yritin koulujen sivuja selailla, mutta oli niin sekavaa että ajattelin kokeilla tätä kautta. Niin ja minulla i siis ole minkäänlaista pohjakoulutusta, suoraan työelämään mennyt ja siellä vain jotenkin edennyt...

"vieras"
Terveydenhoitajan tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto, joten koulutukseen pääsyvaatimuksena on 2. asteen tutkinto eli pitää olla käytynä lukio tai ammattikoulu.

Terveydenhoitajan työhön on kova tunku ja siksipä sadat terveydenhoitajat joutuvat työskentelemaan sairaanhoitajina. Terkkarilla on myös sairaanhoitajan pätevyys. Opinnot kestävät 4 vuotta.

"Vieras"
Aikuisilla eroaa nuorten puolesta...?. Vainko oppilaiden ikä? Ja onko olemassa mitään sellaista missä lähipäiviä olisi vähemmän ja osa etäopiskeluna ja ehkä harjoitteluina tms

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28816982]Aikuisilla eroaa nuorten puolesta...?. Vainko oppilaiden ikä? Ja onko olemassa mitään sellaista missä lähipäiviä olisi vähemmän ja osa etäopiskeluna ja ehkä harjoitteluina tms[/QUOTE]

Aikuispuolella pitää olla työhistoriaa alalta ja siis varmaankin lähihoitajan tutkinto tai muu terveys- ja sos.ala.

"Terkka"
Olen valmistunut terveydenhoitajaksi vuosi sitten ammattikorkeesta. Aienpana tutkintona perushoitaja. Opiskelin aikuispuolella. Koulua oli kaks päivää viikossa ja työharjottelua paljon, joka lukukausi 7 viikkoa. Aika rankkaa oli käydä työn ohessa, mutta olin motivoitunut.

gfdsa
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28817003:
Käyt iltalukiona lukion äitiys- ja vanhempainvapaan aikana, ja kirjoitettuasi haet ammattikorkeakouluun , jossa opinnot kestää 4 vuotta.
Tai opiskelet lähihoitajaksi, jonka jälkeen haet sinne AMK.hon
Ei tarvi välttämättä olla mikään lähäri, riittää kun on JOKU toisen asteen (TAI lukio) tutkinto!!

Itse oon opiskellut lähäriksi ja nyt terv.hoitajaksi aikuispuolella.

"jeps"
Lisäisin kuitenkin sen, että siihen kannattaa varautua, että neuvolatyöhön ei välttämättä pääse. Tunku on kova ja esim omista kollegoista moni työskentelee sairaalassa kolmessa vuorossa. Sinne äityisneuvolaan pääsee siitä kurssistaan muutama.

Ei tarvi välttämättä olla mikään lähäri, riittää kun on JOKU toisen asteen (TAI lukio) tutkinto!!

Itse oon opiskellut lähäriksi ja nyt terv.hoitajaksi aikuispuolella.
Ei , mutta jos tähtää terveydenhoitajaksi, niin eikös se olisi järkevintä opiskella lähihoitajaksi eikä vaikkapa autoasentajaksi ?
Iltalukio olisi siitä hyvä, että sen voi käydä äityiyslomalla etänä

gfdsa
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28817665:
Ei , mutta jos tähtää terveydenhoitajaksi, niin eikös se olisi järkevintä opiskella lähihoitajaksi eikä vaikkapa autoasentajaksi ?
Iltalukio olisi siitä hyvä, että sen voi käydä äityiyslomalla etänä
Mä oletin että ap:llä on JOKU tutkinto jo taskussa ja silloinhan hänen voi hakea suoraan ammattikorkeaan.. Ettei hänen tarvi lähteä opiskelemaan lukioon tai lähihoitajaksi..

"vieras"
[QUOTE="jeps";28817654]Lisäisin kuitenkin sen, että siihen kannattaa varautua, että neuvolatyöhön ei välttämättä pääse. Tunku on kova ja esim omista kollegoista moni työskentelee sairaalassa kolmessa vuorossa. Sinne äityisneuvolaan pääsee siitä kurssistaan muutama.[/QUOTE]
Lähihoitajan hommiin pääsee vaan eli vuorotyöhön. Ihan sama mikä koulutus. Äitiysneuvoloihin ei pääse.

"Vieras"
Vastauksista. Kuinka kauan tuon aikuispuolen koulutus kestää jossa paljon harjoittelija ja vähän lähipäiviä? Ja sitä tosiaan pelkään että käyn pitkän koulun ja sitten en pääse neuvolaan, koska se todella on se unelma. Kouluterveydenhoitaja myös, mutta en tiedä onko niitä enää olemassakaan...mutta sairaalaan en haluaisi..

"Vieras"
[QUOTE="Mie";28819158]Siis onko se niin että jos on ammattikoulussa opiskellut vaikka putkimieheksi, niin voi mennä ammattikorkeakouluun ja opiskella vaikka sairaanhoitajaksi tai miksi haluaa?[/QUOTE]

Näin on

"Terkka"
[QUOTE="Vieras";28819231]Vastauksista. Kuinka kauan tuon aikuispuolen koulutus kestää jossa paljon harjoittelija ja vähän lähipäiviä? Ja sitä tosiaan pelkään että käyn pitkän koulun ja sitten en pääse neuvolaan, koska se todella on se unelma. Kouluterveydenhoitaja myös, mutta en tiedä onko niitä enää olemassakaan...mutta sairaalaan en haluaisi..[/QUOTE]

Terveydenhoitajan koulutus kestää sekä nuoriso- että aikuispuolella neljä vuotta. Toki voi olla mahdollista käydä hiukan lyhyemmässä ajassa, mutta se edellyttää että voi suorittaa jotain harjoittelua kesällä. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että saat kesäksi terveydenhoitajan sijaisuuden jostakin ja se hyväksytään harjoitteluksi.

Meillä aikuispuolella tuo onnistui, mutta pitää olla opintoja niin paljon suoritettuna, että voi saada terkan sijaisuuden, yleensä 160-180 opintopistettä suoritettuna. Neuvolaan on kuitenkin vaikea päästä töihin opiskeluaikana, kun sinne pitää yleensä olla jo valmistunut. Itse tein yhden kesän töitä kotihoidossa terkan sijaisena ja sain sen hyväksyttyä harjoitteluksi. Multa meni kuitenkin tuo täysi neljä vuotta opiskeluun, kun opinnäytetyön teko kävi hitaasti.....

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28819279]Tiedä enkö voi, vaan en haluaisi...siksi kun mieskin tekee ja seikkoihin menee kouluun silloin kun ajattelin aikaisintaan palata työelämään. Tällöin vuorohoito enää onnistu eikä oikein ole apuja lähellä...sukulaiset asuu kaukana..[/QUOTE]

Esikoinen menee...

Yhteistyössä