Olisiko sinusta hyvä jos "sossutukien" eteen täytyisi tehdä pari vuoroa viikossa "jämätöitä"?

• Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
Olisi tietysti oikein kannatettavaa, että kaikille olisi tarjolla mielekästä tekemistä ja elämänsisältöä. Jotenkin en vain näe, että tämä yhteiskunta voisi jättää ketään kuolemaan nälkään missään olosuhteissa.

Ja koska minkäänlaista säästöä ei syntyisi, eikä turhien jämätöiden teettäminen hyödyttäisi sitä työtöntäkään, jää jälleen ehdotuksen ainoaksi motiiviksi ilmeisesti kyykyttämisen halu.

Jos sossun rahaa saava on opiskelija ja osa-aikaasta työtä tekevä niin ei. Ittellä ollu tuo tilanne eikä siihen todellakaa olisi tarvittu viä lisätyötä.

Eikä kyllä mun mielestä tarvitte tehdä mitää ylimääräästä jos tekee töitä muuten koska kyllä toimeentulotukia saa töissäkäyvätki. Eikä todellakaa heti tuollaaseen koska joillaki tilanne voi olla väliaikaanen.

"Sissi"
En kannata tuota jämätöiden pakkoteettämistä työttömillä. Mutta sitä koulutustasoon sidonnaista sisiaalitukea kylläkin. Minusta olisi oikein että mitä koulutetumpi, sitä suurempi sosiaalituki. Sama voisi koskea mun mielestä myös työkokemusta. Mitä kokeneempi, sitä parempi tuki. Kannustaisi hankkimaan koulutusta ja työkokemusta.

Ennemmin koulutukseen sidonnainen sosiaalituki kuin pakkotyöhön. Niin että jopa sosiaalitukien varassa elävien toimeentulon taso olisi sidottu omaan viitseliäisyyteen ja innokkuuteen. Eikä vain kaikille tasapuolisesti taattu itsestäänselvyys. Se saa enemmän joka eniten näkee vaivaa.

"juups"
Sitten et saisi toimeentulotukeakaan
No juu en. Ei varmaan sit vois mitään.

Yks erittäin hyvä kommentti oli tässä ketjussa: Jos ihminen menee töihin, hänelle kuuluu palkka! Toimeentulotuella olevaa ei kuulu työllistää tekemään työtä sillä rahalla. Sen sijaan sen ymmärrän et työttömyysrahalla velvoitetaan menemään esimerkiksi koulutukseen, jos työnsaanti ei onnistu.

Itse teen kahdenlaista vapaaehtoistyötä (ja olen kotihoidontuella muuten), eli teen työtä saattohoidossa sekä vedän lapsille kerhoa. Mutta tällainenkaan työ ei kyllä sopisi "hanttihommaksi jollekin", vaatii tietynlaisen ihmisen, jos ihmisten parissa on.

apee
Eli tavoitteenasi on vain kyykyttää ja katkeroittaa?

Kohti oikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa?
Oikeudenmukaista ottaa toisten lompakoista tekemättä yhtään mitään asian eteen? Kenelle se on oikeudenmukaista? Niin sille luukkuilijalle ehkä. :D

En mä silti tätä ehdottanut, kysyin tosiaan mielipiteitä asiaan kun oli siitä toisaalla puhe. Tämä ei ollut MINUN ratkaisuehdotus tuolle sossuilulle.

"höh"
Todella moni, joka saa toimeentulotukea, tekee jo palkkatöitä. Monella vain on niin pieni palkka, että 1-2 lapsen ja vähäistenkin sairaskulujen kanssa putoaa alle toimentulotuen.

"vieras"
[QUOTE="höh";28818682]Todella moni, joka saa toimeentulotukea, tekee jo palkkatöitä. Monella vain on niin pieni palkka, että 1-2 lapsen ja vähäistenkin sairaskulujen kanssa putoaa alle toimentulotuen.[/QUOTE]

Moni tekee jopa kahta työtä ja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen.

Suomi, "hyvinvointivaltio", ja vuosi 2013.

Tänään harmaa
Mun mielestä sossutukien eteen pitäis oikeasti joutua tekemään edes jotain. Vaikka lukemaan vanhuksille sanomalehteä tms., mitä jokainen pystyy tekemään ilman koulutusta. Pysyisi joku rytmi ja pelkän laiskuuden takia työtä vieroksuviinkin kohdistuisi jotain vaatimuksia, ettei rahat tule ihan ilmaiseksi tilille. Sairaat tai pienten lasten vanhemmat vois olla tästä vapautettuja, kuten ylläkin joku mainitsi. Mutta jos lapsi on olosuhteiden takia virikehoidossa, niin ehdottomasti se aikuinen johonkin hyödylliseen työhön!

hahaa
[QUOTE="vieras";28818692]Moni tekee jopa kahta työtä ja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen.

Suomi, "hyvinvointivaltio", ja vuosi 2013.[/QUOTE]

En tiedä mitään naurettavampaa ja kiittämättömämpää kuin suomalainen joka sanoo ettei Suomi ole hyvinvointivaltio. Tosiaan ei ole tainnut oikeasti matkata maailmalla. :D Eipä ole kovin montaa paikkaa jossa asiat olisivat paremmin! Naurettavaa, toivottavasti et kehtaa sanoa tuota ääneen missään tilanteessa.

"juups"
Alkuperäinen kirjoittaja Tänään harmaa;28818695:
Mun mielestä sossutukien eteen pitäis oikeasti joutua tekemään edes jotain. Vaikka lukemaan vanhuksille sanomalehteä tms., mitä jokainen pystyy tekemään ilman koulutusta. Pysyisi joku rytmi ja pelkän laiskuuden takia työtä vieroksuviinkin kohdistuisi jotain vaatimuksia, ettei rahat tule ihan ilmaiseksi tilille. Sairaat tai pienten lasten vanhemmat vois olla tästä vapautettuja, kuten ylläkin joku mainitsi. Mutta jos lapsi on olosuhteiden takia virikehoidossa, niin ehdottomasti se aikuinen johonkin hyödylliseen työhön!
Meinaakko, et jokainen toimeentuloasiakas on niin luotettava, et sen vois päästää lukeen lehtee mummeleille ja vaik ulkoiluttaan niitä.... Huhheijaa, mä ainakin repisin peliverkkarini, jos mun mummoo lähtis tua laitoksessa joku täysin tuntematon vaikka ulkoiluttaan... :eek: En kyllä luota niin paljoo kaikkiin ihmisiin, et uskoisin kaikista olevan tohon hommaan. Ja kyllä jonkun pitäs kuitenkin ottaa siitä vastuu, jos esim just vanhusten seuraks päästettäs joku ihan täysin ulkopuolinen vieras ihminen.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"vieras"
[QUOTE="juups";28818721]Meinaakko, et jokainen toimeentuloasiakas on niin luotettava, et sen vois päästää lukeen lehtee mummeleille ja vaik ulkoiluttaan niitä.... Huhheijaa, mä ainakin repisin peliverkkarini, jos mun mummoo lähtis tua laitoksessa joku täysin tuntematon vaikka ulkoiluttaan... :eek: En kyllä luota niin paljoo kaikkiin ihmisiin, et uskoisin kaikista olevan tohon hommaan. Ja kyllä jonkun pitäs kuitenkin ottaa siitä vastuu, jos esim just vanhusten seuraks päästettäs joku ihan täysin ulkopuolinen vieras ihminen.[/QUOTE]

Vois pian mummon korut sun muut hävitä... :LOL:

"vieras"
Toimeentulotukeen varattuja varoja jää vuosittain käyttämättä satoja miljoonia euroja ja silti tämä nyt muka onkin ongelma?

Miksei kehitysapu ole kenellekkään ongelma? Miten suomella on varaa laittaa yli 1,1miljardia euroa vuosittain, eli +1100,000,000 euroa rahoittamaan afrikan huume-, ihmis- ja asekauppaa?

Miten olisi jos työtön tehdessään työttömänä yleishyödyllistä vapaaehtoistyötä saisikin siitä vaikka 100-200€/kk lisäkorvauksen? Itse lähtisin tuohon jos olisin työtön. Tuollainenhan olisi yhteiskuntaa hyödyttävää, työtöntä aktivoivaa ja kannustavaa toimintaa. Sen lisäksi se voisi näyttää hyvältä CV:ssä.

Ohis
En tiedä mitään naurettavampaa ja kiittämättömämpää kuin suomalainen joka sanoo ettei Suomi ole hyvinvointivaltio. Tosiaan ei ole tainnut oikeasti matkata maailmalla. :D Eipä ole kovin montaa paikkaa jossa asiat olisivat paremmin! Naurettavaa, toivottavasti et kehtaa sanoa tuota ääneen missään tilanteessa.
Ei minusta ainkaan tunnu sellainen valtio hyvinvointivaltiolta, jossa esim. kaverini tekee tällä hetkellä kolmea työtä: On laivasiivoajana aamuisin ja iltaisin, ja keskipäivällä tekee henkilökohtaisen avustajan töitä. Lisäksi tähän tulee vielä tiskausta keittössä viikonloppuisin. Näin tekemällä jää vajetta toimeentulotukiin noin 200 euroa. Asuu vaatimattomasti: lapsilla yhteinen huone ja itse asuu olohuoneessa. Todellakin käy jo seitsemänä päivänä viikossa töissä. Nyt tähän pitäisi sitten lisätä vielä jotain lehtien keruuta metsästä, jotta saisi tuon 200 euroansa kuukaudessa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28818749:
Miten olisi jos työtön tehdessään työttömänä yleishyödyllistä vapaaehtoistyötä saisikin siitä vaikka 100-200€/kk lisäkorvauksen? Itse lähtisin tuohon jos olisin työtön. Tuollainenhan olisi yhteiskuntaa hyödyttävää, työtöntä aktivoivaa ja kannustavaa toimintaa. Sen lisäksi se voisi näyttää hyvältä CV:ssä.
No tätähän on ehdotettu tavallaan jo.

Että saisi muutaman satasen kuukaudessa tienata ilman että tuet tippuisivat.

[QUOTE="juups";28818721]Meinaakko, et jokainen toimeentuloasiakas on niin luotettava, et sen vois päästää lukeen lehtee mummeleille ja vaik ulkoiluttaan niitä.... Huhheijaa, mä ainakin repisin peliverkkarini, jos mun mummoo lähtis tua laitoksessa joku täysin tuntematon vaikka ulkoiluttaan... :eek: En kyllä luota niin paljoo kaikkiin ihmisiin, et uskoisin kaikista olevan tohon hommaan. Ja kyllä jonkun pitäs kuitenkin ottaa siitä vastuu, jos esim just vanhusten seuraks päästettäs joku ihan täysin ulkopuolinen vieras ihminen.[/QUOTE]
Täälläpäin liikelaitos säästää ja aiemmin oli lehdes, että esim. kehitysvammaasten ulkooluttamisen hoitaas joku muu ku hoitohenkilökunta. No itte kehitysvammaasten paris töitä tehneenä tiedän, että kaikki heistä ei todellakaan noin vain lähde pihalle tuntemattoman ihmisen kans. Ja aika helvetin nolo "säästöehdotus" tuo edes oli.

Ei kaikki vanhuksetkaan luota kehenkä vain eikä kaikkia vanhuksia todellakaa voi laittaa kenen tahansa matkaan. Jotaki vastuuta pitääs kuitenki olla, että jos jotaki tapahtuu ettei aiva ummikon kans oo sairaita ihmisiä liikentees.

[QUOTE="Sissi";28818672]En kannata tuota jämätöiden pakkoteettämistä työttömillä. Mutta sitä koulutustasoon sidonnaista sisiaalitukea kylläkin. Minusta olisi oikein että mitä koulutetumpi, sitä suurempi sosiaalituki. Sama voisi koskea mun mielestä myös työkokemusta. Mitä kokeneempi, sitä parempi tuki. Kannustaisi hankkimaan koulutusta ja työkokemusta.

Ennemmin koulutukseen sidonnainen sosiaalituki kuin pakkotyöhön. Niin että jopa sosiaalitukien varassa elävien toimeentulon taso olisi sidottu omaan viitseliäisyyteen ja innokkuuteen. Eikä vain kaikille tasapuolisesti taattu itsestäänselvyys. Se saa enemmän joka eniten näkee vaivaa.[/QUOTE]

No sehän olisikin tosi reilu "sosiaaliturva". Esim. 95-vuotias mummo, joka on käynyt kansakoulun ja sen jälkeen työskennellyt miehensä tilalla, saisi pienempää tukea. Samoin ihminen, jolla on vaikea sairaus tai vamma, minkä vuoksi ei ole kouluttautunut - tai ei ole vielä ehtinyt kouluttautua. Ja kouluttamattomuus ei muuten aina tarkoita samaa kuin työtön. Tunnen esim. yhden it-alan ihmisen, jolla jäivät opinnot väliin, kun työelämä vei mukanaan.

"hehee"
Ja ihan eniten oikeastaan ihmetyttää tässä nyt se, että puhutaan pakosta kun edes vapaaehtoisuuteen perustuviin ratkaisuihin ei ole viitsitty panostaa riittävästi. Niin mistä ne rahat sitten ykskaks löytyy, kun halutaan pakottaa?

Ei tämä minusta kerro mistään muusta kuin niistä todellisista motiiveista.
Eihän se oikeastaan ole mikään pakko, mutta jos rahaa haluaa saada niin kannattaa suostua. ;) Eli kukaan ei kyllä pakota.

Yhteistyössä