Onpa täällä tiukkapipoja alkoholin suhteen.

• Viestiketjun aloittaja "oho"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaa";28811755]Mulle hauskanpito ei ole sama asia kuin känni eikä känni varsinkaan ole sama asia kuin hauskanpito. En juo itseäni humalaan ikinä. Mutta silti absolutistista tulee lähinnä mieleen, että sillä on ongelmia alkoholin suhteen... Varsinkin, jos kailottaa asiasta kovaan ääneen tai arvostelee muiden alkoholin käyttöä.

En ymmärrä, mitä niin vaarallista siinä yhdessä saunaoluessa, päivällispöydässä nautitussa viinissä tai pikkukonjakissa on?[/QUOTE]

Kuten sanottu, mä olen käynyt nuoruudessa läpi vaiheen, jossa mulle hauskanpito=känni enkä silloin kyennyt ymmärtämään juomattomia.

Absolutismilla ja muiden toimintatapojen kovaan ääneen arvostelemisella on vissi ero. Absolutisti ei käytä päihdeaineita, muiden absolutismia tai alkoholin käyttöä arvostelevat ja/tai ymmärtämättömät ovat mun nähdäkseni vain pölvästejä.

Kannattaa joskus pyrkiä keskustelemaan alkoholismin tai läheisen alkoholismin kanssa kamppailleitten, absolutismin valinneiden tai päihdetyöntekijöiden kanssa alkoholista ja sen käytöstä. Siinä saa varmasti monenlaisia näkökulmia siihen, miksi esim. yksi annos alkoholia voi olla vaarallinen tai siihen, miksi joku vlitsee olla juomatta ihan vain siksi ettei huvita/tykkää juoda.

"eee"
[QUOTE="vieras";28812019]Ehkä sitten olen tiukkapipo kun en halua että omassa kodissani joudun katsomaan humalaisia, änkyrä kännissä oli joista puhumattakaan. Mutta toki alkoholia käyttävillä on sitten koko muu maailma vapaata tilaa juoda. Onko tämä nyt sitä rajoittamista?[/QUOTE]

Saako sinun kodissasi juoda lasin viiniä ruoan kanssa? Entä ottaa saunaoluen?

Horoperse Huovinen ehdotti juuri rajoittamista mm. vaikeuttamalla sen hankintaa.
En myöskään saa tiputtaa kotiviineistäni kirkkaita viinoja
Alkoholia saa nykyisin ostaa mukaansa vain klo 9-21
Ja kaikki juoma on jokapuolella räikeästi ylihinnoiteltua

Tuossa nyt muutama.
Minä kannatan keskioluen siirtämistä Alkoon :) samoin verotusta voisi nostaa reilusti.

"-p-"
Jo tän palstan joka sunnuntaiset viestit miestensä kännäykseen (ja niihin liittyviin tempauksiin ja katoamisiin) liittyen kertoo jotain siitä, mikä suomalaisessa alkoholikulttuurissa on pilalla. Itse en lasiin sylje, mutta ei sitä viinaa kaksi käsin tarvitsisi ottaa. Surettaa ne kaikki perheet, joiden elämä on pilalla alkoholin takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28812068:
Minä kannatan keskioluen siirtämistä Alkoon :) samoin verotusta voisi nostaa reilusti.
Itse juon monesti saunaoluen, juon viiniä ruualla ja saatan joskus ottaa martinin illalla. Silti en vastusta tuota.

Olisin valmis kokeilemaan vaikka kannabiksen vapauttamista jollain pilottialueella. Kannabis myyntiin vaikka apteekkiin reseptivapaana (alko ei taida olla oikea paikka). Alueeksi Kainuu taikka muu vastaava ja sitten seurata mitä vaikutuksia sillä on esimerkiksi häiriökäyttäytymiseen ja humalassa/huumausaineiden vaikutuksena ajamiseen.

On muuten normaalimpaa joutua selittelemään miksei ota ruoan kanssa viiniä kuin jos ottaisi. Aika monesti tulee selitys "Olen autolla"
Jep. Mulle oli melkoinen helpotus, kun aloitin jatkuvan lääkityksen, jonka sivuvaikutuksena on järjettömät krapulat pienistäkin määristä. On helpompaa, kun kaikki tutut tietävät lääkityksestä, eikä joudu joka kerta perustelemaan juomattomuuttaan aina uudestaan. Etenkään, kun samalla kärsii lapsettomuudesta; aiemmin joutui aina ensin selittämään, että nyt ei maistu, ja pian sen jälkeen että ei, en ole vieläKÄÄN raskaana, kiitos kysymästä...

Ja nyt absolutisteja ihmetteleville disclaimer: tykkään juoda esim lasillisen punaviiniä tai kuoharia silloin tällöin. En pidä päihtymisen tunteesta. (plus mulla tulee jo kahdesta-kolmesta annoksesta se lääkityksen aiheuttama järkky darra)

"höps"
[QUOTE="vieras";28812040]Sitä en tosiaan tarkoittanut, että kaikkien pitäisi lähtökohtaisesti juoda alkoholia.

Mutta jos puhutaan nyt niistä ihmisistä jotka juovat alkoholia eivätkä ole absolutisteja niin mielestäni sen normaalin suhteen alkoholiin omaava kykenee kyllä juomaan alkoholia kohtuudella ja tuntee omat rajansa.[/QUOTE]

Mun mielestä ei voi puhua automaattisesti "suhteesta" alkoholiin. Kyseessä on kuitenkin keskushermostoon vaikuttava aine, joka vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin. Jos jollain karkaa mopo käsistä jo kohtuullisesta määrästä alkoholia (esim. tulee kova halu juoda lisää), se ei välttämättä johdu psyykkisestä suhteesta vaan fysiologisista syistä.

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
[QUOTE="höps";28812115]Mun mielestä ei voi puhua automaattisesti "suhteesta" alkoholiin. Kyseessä on kuitenkin keskushermostoon vaikuttava aine, joka vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin. Jos jollain karkaa mopo käsistä jo kohtuullisesta määrästä alkoholia (esim. tulee kova halu juoda lisää), se ei välttämättä johdu psyykkisestä suhteesta vaan fysiologisista syistä.[/QUOTE]

Jep. Jo pelkästään se, että ihmisillä pitäisi olla suhde alkoholiin, on mun mielestä aika kieroutunutta. Mikä on suhteesi pinaattiin? Millainen suhde sinulla on kahviin?

"vieras"
Parempi se absolutismi kuin alkoholin liikakäyttö, jos on valittava. En ole absolutisti, mutta en ole muistaakseni kahteen vuoteen juonut tipan tippaa alkoholia, eikä tunnu missään. Mies ei myöskään juo. Olen onnellisempi näin kuin niin päin, että valittelisin sen sijaan alkoholisoituneesta puolisosta tai olisin krapulassa puolet viikonlopusta.

Alkoholi ei sovi monillekaan ja jos joku ei sitä halua juoda, niin mikä ihme siinä on? Alkoholi ei ole yhtä kuin hauskanpito tai rentoutuminen. Alkoholismi on suuri ongelma Suomessa. Varmaan jokainen tietää ainakin yhden alkoholistin perheessään. Varmaan jokainen tietää myös ne terveyshaitat, mitä liiallisesta käytöstä seuraa. Samoin monet lapsiperheet varsinkin on köyhiä ja ruuastakin joutuu nipistämään, joten siinäkin on syytä tarpeeksi olla kaljoittelematta.

Itse juon monesti saunaoluen, juon viiniä ruualla ja saatan joskus ottaa martinin illalla. Silti en vastusta tuota.

Olisin valmis kokeilemaan vaikka kannabiksen vapauttamista jollain pilottialueella. Kannabis myyntiin vaikka apteekkiin reseptivapaana (alko ei taida olla oikea paikka). Alueeksi Kainuu taikka muu vastaava ja sitten seurata mitä vaikutuksia sillä on esimerkiksi häiriökäyttäytymiseen ja humalassa/huumausaineiden vaikutuksena ajamiseen.
Kannabiksen vapauttamista en kannata. Siinähän taitaa olla suurena pelkona se, että käyttäjät siirtyisivät ns. kovempiin aineisiin. Ja eikös kannabiksesta ole ihan terveydellistäkin haittaa? Ei ole niin tuttu aihe itselleni.

[QUOTE="vieras";28812186]Miksi?[/QUOTE]

Ehkä siten ihmiset oppisivat käyttämään alkoholia hieman sivistyneemmin kun ei olekaan joka perjantaille sitä mäyräkoiraa keskiolutta. Ehkä sitä kehitystä on pakko siivittää vaikeuttamalla keskioluen saamista sekä kalleuttamalla sitä.

"Ömh"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28812210:
Kannabiksen vapauttamista en kannata. Siinähän taitaa olla suurena pelkona se, että käyttäjät siirtyisivät ns. kovempiin aineisiin. Ja eikös kannabiksesta ole ihan terveydellistäkin haittaa? Ei ole niin tuttu aihe itselleni.
miten hitossa kannabiksesta siirryttäisiin kovempiin aineisiin, varsinkin kun alkoholi ja tupakka on helposti todettavissa sitä kovemmaksi aineeksi?

Uskotko tosiaan vieläkin niitä juttuja mitä joskus koulussa kerrottiin?

Eikös
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28812217:
Ehkä siten ihmiset oppisivat käyttämään alkoholia hieman sivistyneemmin kun ei olekaan joka perjantaille sitä mäyräkoiraa keskiolutta. Ehkä sitä kehitystä on pakko siivittää vaikeuttamalla keskioluen saamista sekä kalleuttamalla sitä.
tuo sama idea ollut kieltolaissa?
Saihan silloin toki lääkekäyttöön alkoholia..

Ei tainnut mennä ihan putkeen?

Kuka vittu
[QUOTE="vieras";28812177]Parempi se absolutismi kuin alkoholin liikakäyttö, jos on valittava. En ole absolutisti, mutta en ole muistaakseni kahteen vuoteen juonut tipan tippaa alkoholia, eikä tunnu missään. Mies ei myöskään juo. Olen onnellisempi näin kuin niin päin, että valittelisin sen sijaan alkoholisoituneesta puolisosta tai olisin krapulassa puolet viikonlopusta.

Alkoholi ei sovi monillekaan ja jos joku ei sitä halua juoda, niin mikä ihme siinä on? Alkoholi ei ole yhtä kuin hauskanpito tai rentoutuminen. Alkoholismi on suuri ongelma Suomessa. Varmaan jokainen tietää ainakin yhden alkoholistin perheessään. Varmaan jokainen tietää myös ne terveyshaitat, mitä liiallisesta käytöstä seuraa. Samoin monet lapsiperheet varsinkin on köyhiä ja ruuastakin joutuu nipistämään, joten siinäkin on syytä tarpeeksi olla kaljoittelematta.[/QUOTE]
sinä olet määrittelemään mitä on hauskanpito ja rentoutuminen, muiden kuin itsesi osalta?

Jos haluaa juoda, niin mikä ihme siinä on?

Myös urheilulla on terveyshaittoja, joka vuosi menee miljoonia siihenkin.

[QUOTE="aloittaja";28812242]Miksi sitten lapset eivät saa tarumoja Italiassa,Espanjassa yms alkoholinkäytöstä kun suomalaiset lapset muka saavat?[/QUOTE]

Onko aihetta tutkittu Italiassa, Espanjassa yms? Mä olen kuullut tutkimuksista Suomessa, jossa on tutkittu sitä, miten aikuisen päihtyneisyys vaikuttaa lapsen kokemaan turvallisuuteen ym. Vastaavia tutkimuksia Italiasta, Espanjasta yms en ole lukenut (enkä etsinyt luettavakseni). Onko sulla siis aiheesta tutkimuksiin perustuvaa tietoa, vai pelkkä mutu-tuntuma?

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
[QUOTE="Ömh";28812219]miten hitossa kannabiksesta siirryttäisiin kovempiin aineisiin, varsinkin kun alkoholi ja tupakka on helposti todettavissa sitä kovemmaksi aineeksi?

Uskotko tosiaan vieläkin niitä juttuja mitä joskus koulussa kerrottiin?[/QUOTE]

Vastustan kaikkia huumausaineita, niiden saamista ei pidä helpottaa. Kieltäisin myös tupakan. Ne koulussa kerrotut asiat ovat käsittääkseni edelleen ihan tosia.

"vieras"
Jep. Jo pelkästään se, että ihmisillä pitäisi olla suhde alkoholiin, on mun mielestä aika kieroutunutta. Mikä on suhteesi pinaattiin? Millainen suhde sinulla on kahviin?
On totta, että myös fysiologiset seikat vaikuttavat. Mutta ei kyse aina ole fysiologisista syistä. Mistä pitäisi puhua jos ei suhteesta? Jos kuitenkin käytän kyseistä ainetta, vaikka nyt niitä kahvia ja pinaattia. Molempia käytän kohtuudella, onhan mulla silloin jonkunlainen suhde niihin, tykkään niistä. Miksi se olis sen kummempi alkoholiin?

Joillakin voi olla ihan vääristynyt suhde vaikka ruokaan, maailman monet vakavasti ylipainoiset (en tarkoita paria kiloa ylipainoa) ihmiset sen osoittavat. Ei kaikkien ylipaino johdu mistään sairaudesta. Eikö se psyykkinen suhde siihen kyseiseen asiaan ole silloin jotenkin ongelmallinen?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28812217:
Monissa Euroopan maissa saa väkeviä viinoja ruokakaupoista, halvalla ja keskellä yötä jos siltä tuntuu. Onko se lisännyt heidän alkoholiin liittyviä ongelmiaan? Miksi siellä ihmiset osavaavat itse ajatella ja tehdä päätöksiä?

"Ömh"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28812258:
Vastustan kaikkia huumausaineita, niiden saamista ei pidä helpottaa. Kieltäisin myös tupakan. Ne koulussa kerrotut asiat ovat käsittääkseni edelleen ihan tosia.
Ei ne kylläkään ole, minulle kerrottiin esim. rehtorin toimesta ala-asteella.
"kerran kun otat siitä jointista hatsia niin sä haluut vaan lisää ja lisää ja lisää ja sit sä alat vetää heroiinia!"
Arvaa karisiko jo ensimmäisen kokeilun jälkeen kaikki viimeisetkin uskottavuuden rippeet valistukselta?
Samoiten, netti on täynnä tutkimuksia ja tietoa, ja niitä tulee jatkuvasti lisää, jotka entisestään romuttaa valistuksen vanhoja valheita.

Vastustatko siis myös alkoholia ja kofeiiniakin?
Jos et, niin miksi?

Yhteistyössä