Onpa täällä tiukkapipoja alkoholin suhteen.

• Viestiketjun aloittaja "oho"
  • Ensimmäinen viesti
tarviiko ymmärtää. mitä se on keneltäkään pois, jos joku ei vaan halua ryypätä. sehän on jokaisen henk.kohtainen ratkaisu. ja miksi ihminen on sellaisen ratkaisun tehnyt, ei kuulu kenellekään. toki ei sekään sitten ole kiva, jos tällainen ihminen tuomitsee ihmistä ja saarnaa ja motkottaa, jos joku joskus ottaa.

Kyllä
On tämä vaan yhteiskunnallisista ongelmista yksi hankalimmista. Kun osa kansasta alkaa lasiin sylkemään niin se ei vaan istu suomalaiseen kulttuuriin ja aiheuttaa kiusallisia tilanteita. Että mistä niiden selvinpäin olijoiden kanssa puhuisi? Kun ei täällä koskaan selvinpäin olla totuttu toisille puhumaan, ei ainakaan puolitutuille eikä aina tutuillekkaan. Että juokaa nyt hyvät ihmiset ettei kanssaihmisten tarvitse tuntea itseään vaivautuneeksi ja tuntea syyllisyyttä siitä että itse on änkyräkännissä taas virtsannut komeroon.

Minä muutin
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28811880:
Asennemuutosta alkoholiin tässä maassa kyllä tarvitaan. En itse juo ollenkaan, on vaan jäänyt juomatta ilman sen kummempaa päätöstä. Vuosia mennyt näin. Sen pitäisi olla ihan yhtä normaali asia kuin vaikka se perjantain saunaolut.
Nykyisin tapana on juoda yksi olut päivittäin, se on ihan mukavaa käydä kaupassa hakemassa kylmä kalja ja juoda se kotona, ei sitä enää lisää jaksa edes lähteä hakemaan.
Varsinkaan kun on kotitekoista kymmeniä litroja, jos tekeekin mieli joskus ryypätä.

"höps"
[QUOTE="vieras";28811872]Hän itse kirjoitti, että ei juo koska ei osaa asettaa rajoja alkoholin suhteen. Se on eri asia, kuin että alkoholi ei sovi. Ei kai alkoholi sopisi kenellekään jos sitä pitäisi aina kitata kaksin käsin.

Juomattomuus on ihan normaalia. Lähinnä tarkoitin sitä vääristynyttä suhdetta, eli juomattomuus johtuu juuri siitä, ettei kykene suhtautumaan alkoholiin normaalisti.[/QUOTE]

Joo, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta mun mielestä tuo ilmaus "vääristynyt suhde" on jotenkin...vääristynyt? Siinä tuntuu olevan perusolettamuksena se, että kaikkien pitäisi pystyä juomaan alkoholia kohtuudella.

[QUOTE="yks";28811895]En, mutta ihmettelisin, jos joku käskisi/edellyttäisi läheistensäkin olla ilman kahvia ja katselisi kieroon/arvostelisi niitä, jotka sitä juovat.[/QUOTE]

Kuinka moni on tuollainen absolutisti? Ellei sitten läheinen juo jatkuvasti kahvia epäterveellisiä määriä, kuinka paljon se onkin.

Vähän kuin
[QUOTE="höps";28811910]Joo, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta mun mielestä tuo ilmaus "vääristynyt suhde" on jotenkin...vääristynyt? Siinä tuntuu olevan perusolettamuksena se, että kaikkien pitäisi pystyä juomaan alkoholia kohtuudella.[/QUOTE]
se vääristynyt kuva että kun ei itse osaa juoda, niin ei kukaan muukaan.
Tuo ajatus tuntuu olevan yleinen juomattomilla.
Ja se miksi absolutismi joitakin jopa närästää, on se että juomattomat niitä rajoituksia ja kieltoja tänne on tunkemassa, ei käyttäjät.

Jokainen pitäkööt huolen omista asioistaan, niin kaikilla on kivempaa.

"yks"
Kuinka moni on tuollainen absolutisti? Ellei sitten läheinen juo jatkuvasti kahvia epäterveellisiä määriä, kuinka paljon se onkin.
Itsehän vertasit (näin ainakin ymmärsin) kahviabsolutistiin suhtautumista alkoabsolutistiin. Alkon suhten tuollaisia absolutisteja nimittäin on paljon, tyyliin valitse minä tai alkoholi (vaikka alkoholin suhteen olisi homma ihan hanskassa).

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vähän kuin;28811922:
Ja se miksi absolutismi joitakin jopa närästää, on se että juomattomat niitä rajoituksia ja kieltoja tänne on tunkemassa, ei käyttäjät.

Millä tavoin juomistasi on yritetty rajoittaa?

Jos astrolabe vetäisisi mäyräkoiran viikonlopussa, niin varmasti puuttuisin vaikka en ole mikään absolutisti. En sietäisi edes sixpackia joka lauantai.

woo

Kyllä mä soisin, että puisto ja muut julkijuopottelut rajoitettaisiin kohtuukäytöksi, ihan vaan yleisen siisteyden ja hyvinvoinnin vuoksi.

Joidenkin kaupunkien keskustoissa nimittäin on ihan hemmetisti kusta, oksennusta, lasinsiruja ynnä muuta roskaa sunnuntaiaamuisin ja toki myös erilaisten kaupunkifestareiden jälkeen myös arkisinkin.

"jaa"
[QUOTE="rrr";28811868]No valtaosa absolutisteistakin taitaa olla sitä mieltä että ei noissa mitään vaarallista ole.
Jos ei vain kiinnosta, eikä pidä alkoholin mausta. Ihan oikeasti, ei siinä tarvitse olla mitään tuon kummempaa! Vähän niin kuin kaikki ei juo koskaan limpparia, tai syö koskaan kalaruokia, tai käy koskaan lätkämatseissa, tai kudo koskaan kaulaliinaa, tai katso koskaan hömppäohjelmia, tai pelaa koskaan tietokonepelejä....... että kun kaikki ihmiset ei tykkää samoista asioista. En kykene käsittämään mikä tuossa nyt on NIIN outoa.

Ja sitten joillakin absolutisteilla on muita syitä siihen, ja sekin on täysin ok. Eikä siinäkään pitäisi olla mitään outoa.[/QUOTE]

Ehkä mä ilmaisin itseäni epäselvästi. Mä siis ihmettelen sitä, että jotkut on ottaneet asiakseen paheksua kaikkea alkoholin käyttöä. Vaikka mulla olis sata lasta, niin mitä vaarallista siinä yhdessä saunaoluessa (useimmiten vielä ykköskaljaa...) tai päivällisellä nautitussa viinilasillisessa on?

woo
[QUOTE="jaa";28811946]Ehkä mä ilmaisin itseäni epäselvästi. Mä siis ihmettelen sitä, että jotkut on ottaneet asiakseen paheksua kaikkea alkoholin käyttöä. Vaikka mulla olis sata lasta, niin mitä vaarallista siinä yhdessä saunaoluessa (useimmiten vielä ykköskaljaa...) tai päivällisellä nautitussa viinilasillisessa on?[/QUOTE]

Itse ei välttämättä näe sitä määrää samalla tavalla mitä sen toinen näkee.

Miehelläni on esimerkiksi tuttu, joka juo vaan "pari" rauhassa. Käytännössä tissuttelee koko ajan ja on joka ilta pienessä hiprakassa. Tyyppi ihmettelee miksen tykkää kun hän on lasteni seurassa. Toisella on kassi täynnä kaljaa ja jatkuvasti tölkki rennosti kourassa, välttämättä en haluaisi antaa lapsille mielikuvaa, että suurkulutus on hienoa ja normaalia.

Mielestäni lasi viiniä ruoan kera on ihan normaalia lastenkin seurassa, mutta ei jos sen jälkeen otetaan jälkkärilasi, digestiivi, saunaolut, yömyssy jne samana päivänä.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="oho";28811648]Itse en lainkaan ymmärrä absolutisteja. Joskus on kiva ottaa ja pitää hauskaa.[/QUOTE]

joo, suurimmalla osalla nuppi vaan ei kestä viinaa, siitä on hauska kaukana silloin

"jaa"
Itse ei välttämättä näe sitä määrää samalla tavalla mitä sen toinen näkee.
Jaa, no ei oo kyllä siitäkään kyse. Tietenkään ei oo ok, jos kaikkea tuota täytyy saada samana päivänä. Mutta jotenkin tuntuu tyhmältä, että sitä yhtä lasillista viiniä tai yhtä olutta joutuu perustelemaan. Ranskassa kukaan ei ihmettele viinilasillista ruoan kanssa, Saksassa oluen maistelu illalla ei herätä närää. Miksi täällä? Kun tosiaan ne omat viikottaiset alkoholiannokseni vaihtelevat nollasta ihan muutamaan.

Se asiasta vouhkaaminen vain ärsyttää. Tottakai voin elää täysin ilman alkoholia. Voin elää ilman smetanaakin, mutta hitto on se nyt joidenkin ruokien kanssa nautinto.

"vieras"
Ehkä sitten olen tiukkapipo kun en halua että omassa kodissani joudun katsomaan humalaisia, änkyrä kännissä oli joista puhumattakaan. Mutta toki alkoholia käyttävillä on sitten koko muu maailma vapaata tilaa juoda. Onko tämä nyt sitä rajoittamista?

woo
[QUOTE="jaa";28812002]Jaa, no ei oo kyllä siitäkään kyse. Tietenkään ei oo ok, jos kaikkea tuota täytyy saada samana päivänä. Mutta jotenkin tuntuu tyhmältä, että sitä yhtä lasillista viiniä tai yhtä olutta joutuu perustelemaan. Ranskassa kukaan ei ihmettele viinilasillista ruoan kanssa, Saksassa oluen maistelu illalla ei herätä närää. Miksi täällä? Kun tosiaan ne omat viikottaiset alkoholiannokseni vaihtelevat nollasta ihan muutamaan.

Se asiasta vouhkaaminen vain ärsyttää. Tottakai voin elää täysin ilman alkoholia. Voin elää ilman smetanaakin, mutta hitto on se nyt joidenkin ruokien kanssa nautinto.[/QUOTE]

Voisin kuvitella, että ne jotka kokevat sen yhden lasin suurempana, kuin se onkaan, ovat niitä joilla on alkoholin kanssa ongelmia.

Moni alkoholisti kieltäytyy täysin alkoholista, koska mopo ei vaan pysy käsissä.

On muuten normaalimpaa joutua selittelemään miksei ota ruoan kanssa viiniä kuin jos ottaisi. Aika monesti tulee selitys "Olen autolla"

Viimeksi muokattu:
"yks"
[QUOTE="vieras";28812000]joo, suurimmalla osalla nuppi vaan ei kestä viinaa, siitä on hauska kaukana silloin[/QUOTE]

SUURIMMALLA osalla? Hmm... joillakin joo ei varmaan kestä, mutta suurimmalla osalla?? Itse tunnen muutaman, joille alko ei sovi tai pää ei kestä tai on jotain ongelmia, mutta ehdottomasti valtaosalla ei ole alkon suhteen minkäänlaista ongelmaa.

[QUOTE="yks";28811932]Itsehän vertasit (näin ainakin ymmärsin) kahviabsolutistiin suhtautumista alkoabsolutistiin. Alkon suhten tuollaisia absolutisteja nimittäin on paljon, tyyliin valitse minä tai alkoholi (vaikka alkoholin suhteen olisi homma ihan hanskassa).[/QUOTE]

Minä en ole törmännyt tuollaisiin enkä ole absolutisti. Astrolabekin saattaa välillä kysyä haluaisinko lasillisen.

woo
[QUOTE="yks";28812028]SUURIMMALLA osalla? Hmm... joillakin joo ei varmaan kestä, mutta suurimmalla osalla?? Itse tunnen muutaman, joille alko ei sovi tai pää ei kestä tai on jotain ongelmia, mutta ehdottomasti valtaosalla ei ole alkon suhteen minkäänlaista ongelmaa.[/QUOTE]

Tilastojen mukaan todella monella suomalaisella on alkoholin suhteen ongelmaa.

"vieras"
[QUOTE="höps";28811910]Joo, ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta mun mielestä tuo ilmaus "vääristynyt suhde" on jotenkin...vääristynyt? Siinä tuntuu olevan perusolettamuksena se, että kaikkien pitäisi pystyä juomaan alkoholia kohtuudella.[/QUOTE]

Sitä en tosiaan tarkoittanut, että kaikkien pitäisi lähtökohtaisesti juoda alkoholia.

Mutta jos puhutaan nyt niistä ihmisistä jotka juovat alkoholia eivätkä ole absolutisteja niin mielestäni sen normaalin suhteen alkoholiin omaava kykenee kyllä juomaan alkoholia kohtuudella ja tuntee omat rajansa.

"mami"
Alkoholinkäyttö on minusta ihan ok, humaltuminen ei. Hiprakkaiset ja humalaiset ihmiset on vastenmielisiä. Tällaiset "hiprakassa olen tosi hauska ja nauran paljon"- ihmiset ärsyttää, ja eivät ole hauskoja kuin omasta mielestään.

Esimerkiksi
[QUOTE="vieras";28811934]Millä tavoin juomistasi on yritetty rajoittaa?[/QUOTE]
Horoperse Huovinen ehdotti juuri rajoittamista mm. vaikeuttamalla sen hankintaa.
En myöskään saa tiputtaa kotiviineistäni kirkkaita viinoja
Alkoholia saa nykyisin ostaa mukaansa vain klo 9-21
Ja kaikki juoma on jokapuolella räikeästi ylihinnoiteltua

Tuossa nyt muutama.

Eli toisinsanoen
[QUOTE="mami";28812041]Alkoholinkäyttö on minusta ihan ok, humaltuminen ei. Hiprakkaiset ja humalaiset ihmiset on vastenmielisiä. Tällaiset "hiprakassa olen tosi hauska ja nauran paljon"- ihmiset ärsyttää, ja eivät ole hauskoja kuin omasta mielestään.[/QUOTE]
sinusta viinapulloa saa kyllä haistaa, mutta ei maistaa.

Yhteistyössä