Onpa täällä tiukkapipoja alkoholin suhteen.

• Viestiketjun aloittaja "oho"
  • Ensimmäinen viesti
Tiedätkö että kaikilla ei todellakaan ole hauskaa. Itselläni on aina aluksi, mutta seuraavana aamuna perseet vetäneenä hävettää, kuvottaa, on vaan morkkis ja syyllisyys. Ja ei, en yleensä osaa ottaa kohtuudella. Niinpä olen mielummin ilman, sekö on tiukkapipoisuutta ja en ymmärrä kännäämisen hauskuutta?

Joskus harvemmin otan ja aina se on melkein sama juttu.

• Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="eee";28811703]Mäkään en ymmärrä täydellistä absolutismia. En vaan jotenkin ymmärrä.[/QUOTE]

Miksi on niin vaikea ymmärtää? Jotkut ei pidä alkoholin mausta niin paljon että viittisi esim. saunassa tai ruuan kanssa juoda vähän. Joillakin menee aina örvellykseksi, kuten esimerkiksi äidilläni joka on nyt ollut n. 10 vuotta ilman pisaraakaan. Itselläni sama homma ja en tartte alkoholia juuri mihinkään. Joskus on kiva nollata ja tyhjätä pää ja juoda perseet olalle.

Myös kaikki kaverini ovat samaa kastia. Kyllä olemme sivistymättömiä raukkoja joilla on alhainen koulutustaso yms yms niin ei tarvi tulla sitä kertomaan.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Ken guru
Mä voin ehkä avata vähän tätä niille jotka eivät ymmärrä, kun olen kokenut molemmat puolet.

Nuorena, aina tuonne 25 vuotiaaksi asti tykkäsin ottaa alkoholia ja siitä tuli se mukava tunne. Mutta nyt tuo tunne on jotenkin poistunut. Ekan siiderin jälkeen mulle tulee jo paha olo. (Olen jopa miettinyt että voisinko olla allerginen jollekin ainesosalle). Kun sen siiderin olen sitten juonut, niin mulle tulee pahan olon lisäksi sellainen olo etten pysty kontrolloimaan tekemisiäni riittävän hyvin. Vähän sellainen avuton olo.

Tosi vaikea selittää, mutta ennen siis mulle hiprakka ja humalakin oli miellyttäviä olotiloja, nykyään ne merkitsevät pahaa oloa ja tunnetta että en ole "kasassa".

Että siksi en oikeastaan juo enää koskaan. Ei vaan kiinnosta. Plus että mulle tulee aivan kauhea krapula jo pienestäkin alkoholimäärästä, ja muutun aina loppuillasta sellaiseksi laskuhumalan aikaansaamaksi hirviöksi :saint:.

• Tykkää
Reactions: idunnor
"jaa"
Mäkään en ymmärtänyt raittiita silloin, kun mulle hauskanpito=känni. Nykyään mulla on yleensä huomattavasti hauskempaa selvinpäin, joten en tarvitse alkoholia.
Mulle hauskanpito ei ole sama asia kuin känni eikä känni varsinkaan ole sama asia kuin hauskanpito. En juo itseäni humalaan ikinä. Mutta silti absolutistista tulee lähinnä mieleen, että sillä on ongelmia alkoholin suhteen... Varsinkin, jos kailottaa asiasta kovaan ääneen tai arvostelee muiden alkoholin käyttöä.

En ymmärrä, mitä niin vaarallista siinä yhdessä saunaoluessa, päivällispöydässä nautitussa viinissä tai pikkukonjakissa on?

Olen tiukkapipo alkoholin suhteen ja myönnän sen.Kun lapsuutensa katseli alkoholisti isänsä riehumista...joskus heilui kirveen kera, välillä lenteli huonekalut, niin ihme jos se ei olisi jättänyt jälkiä ja minulla se ilmenee siten, etten siedä alkoholia, juopuneita. Kun näen juopuneen voisin verrata sitä siihen kun ns härälle näyttää punaista vaatetta.
Olen nuorempana joskus kokeillut alkoholia ja vetänyt kännit.Ei sopinut mulle...parempi olla edelleen tiukkapipo.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Tiedätkö että kaikilla ei todellakaan ole hauskaa. Itselläni on aina aluksi, mutta seuraavana aamuna perseet vetäneenä hävettää, kuvottaa, on vaan morkkis ja syyllisyys. Ja ei, en yleensä osaa ottaa kohtuudella. Niinpä olen mielummin ilman, sekö on tiukkapipoisuutta ja en ymmärrä kännäämisen hauskuutta?

Joskus harvemmin otan ja aina se on melkein sama juttu.
Tämähän osoittaa vain sinun vääristyneen suhteen alkoholiin. Kyllä alkoholia voi ottaa kohtuudella ja silloin on hauskaa eikä tarvitse hävetä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28811819]Tämähän osoittaa vain sinun vääristyneen suhteen alkoholiin. Kyllä alkoholia voi ottaa kohtuudella ja silloin on hauskaa eikä tarvitse hävetä.[/QUOTE]

Entä vääristynyttä on siinä että jonkun juomattamuus on ongelma.

"höps"
[QUOTE="vieras";28811819]Tämähän osoittaa vain sinun vääristyneen suhteen alkoholiin. Kyllä alkoholia voi ottaa kohtuudella ja silloin on hauskaa eikä tarvitse hävetä.[/QUOTE]

Joillekin se ei sovi edes kohtuudella otettuna, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Mä poltan pilveä kohtuudella eikä se tuota mulle mitään ongelmia, mutta en mä silti pidä sen kohtuukäyttöä minään normaalitilanteena, josta kaikkien on lähdettävä.

Eihän se olekaan
[QUOTE="vieras";28811845]Entä vääristynyttä on siinä että jonkun juomattamuus on ongelma.[/QUOTE]
ongelma syntyy vasta siinä vaiheessa kun juomaton tarttuu toisen pulloon.
Besserwissereistä ja paternalisteista ei kukaan pidä, joten lopettakaa se, tämä koskee ihan kaikkia, ei vain absolutisteja.

"vieras"

Jatkan vielä.
Tämäkin ketju osoittaa, että se suhde alkoholiin on niin vääristynyt suomalaisilla. Ulkomailla ihmiset voivat juoda tai olla juomatta eikä kukaan ihmettele. Juomattomuus ei muualla myöskään johdu mistään alkoholistivanhempien aiheuttamista traumoista tai kykenemättömyydestä asettaa omia rajoja. Voi olla ihan alkoholista riippumattomia syitä siihen juomattomuuteen. Täällä kaikki pyörii sen alkoholin ympärillä.

"jaa"
[QUOTE="vieras";28811859]Jatkan vielä.
Tämäkin ketju osoittaa, että se suhde alkoholiin on niin vääristynyt suomalaisilla. Ulkomailla ihmiset voivat juoda tai olla juomatta eikä kukaan ihmettele . Juomattomuus ei muualla myöskään johdu mistään alkoholistivanhempien aiheuttamista traumoista tai kykenemättömyydestä asettaa omia rajoja. Voi olla ihan alkoholista riippumattomia syitä siihen juomattomuuteen. Täällä kaikki pyörii sen alkoholin ympärillä.[/QUOTE]

Nimenomaan. Ei ihmetellä absolutismia, mutta ne absolutistitkaan ei ihmettele toisten kahvikonjakkia...

"rrr"
[QUOTE="jaa";28811755]En ymmärrä, mitä niin vaarallista siinä yhdessä saunaoluessa, päivällispöydässä nautitussa viinissä tai pikkukonjakissa on?[/QUOTE]

No valtaosa absolutisteistakin taitaa olla sitä mieltä että ei noissa mitään vaarallista ole.
Jos ei vain kiinnosta, eikä pidä alkoholin mausta. Ihan oikeasti, ei siinä tarvitse olla mitään tuon kummempaa! Vähän niin kuin kaikki ei juo koskaan limpparia, tai syö koskaan kalaruokia, tai käy koskaan lätkämatseissa, tai kudo koskaan kaulaliinaa, tai katso koskaan hömppäohjelmia, tai pelaa koskaan tietokonepelejä....... että kun kaikki ihmiset ei tykkää samoista asioista. En kykene käsittämään mikä tuossa nyt on NIIN outoa.

Ja sitten joillakin absolutisteilla on muita syitä siihen, ja sekin on täysin ok. Eikä siinäkään pitäisi olla mitään outoa.

"vieras"
[QUOTE="höps";28811849]Joillekin se ei sovi edes kohtuudella otettuna, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Mä poltan pilveä kohtuudella eikä se tuota mulle mitään ongelmia, mutta en mä silti pidä sen kohtuukäyttöä minään normaalitilanteena, josta kaikkien on lähdettävä.[/QUOTE]

Hän itse kirjoitti, että ei juo koska ei osaa asettaa rajoja alkoholin suhteen. Se on eri asia, kuin että alkoholi ei sovi. Ei kai alkoholi sopisi kenellekään jos sitä pitäisi aina kitata kaksin käsin.

Juomattomuus on ihan normaalia. Lähinnä tarkoitin sitä vääristynyttä suhdetta, eli juomattomuus johtuu juuri siitä, ettei kykene suhtautumaan alkoholiin normaalisti.

"yks"
Alkoholi on pahaa, kallista, epäterveellistä, sosiaalisesti vaarallista... harvalla tuntuu kohtuukäyttö pysyvän aisoissa Suomessa.
Ööö. Olenpa nyt vähän eri mieltä.
Alkoholi voi maistua jonkun mielestä hyvältä (itse pidän mm. oluen ja kuohuviinin mausta kovin, voin juoda hyvin alkoholittomiakin versioita ihan vaan maun vuoksi). Kallista... ? No, tuo on suhteellista. Jos kuoharipullo maksaa kympin, en pidä sitä pahana viikonlopun ylellisyydeksi. Epäterveellistä? Pä'invastoin! Kohtuullisessa määrin alkoholilla on todettu olevan terveyshyötyjä, suurkulutus on sitten tietysti asia erikseen, mutta niinkuin monessa muussakin asiassa, kohtuus on kultaa. Sosiaalisesti vaarallista? MIKSI? Itse liitän alkoholin nimenomaan sosiaaliseksi juomaksi! Sitten, jos joku alkaa yksin ryyppäämään ihan vaan ryyppäämisen ilosta, niin siitä tulee vaarallista. Ei alkoholin nauttiminen ole sama asia kuin kontrollin menetys tms, mikä on tietysti normaalille kohtuukäyttäjälle itsestään selvä asia.

Asennemuutosta alkoholiin tässä maassa kyllä tarvitaan. En itse juo ollenkaan, on vaan jäänyt juomatta ilman sen kummempaa päätöstä. Vuosia mennyt näin. Sen pitäisi olla ihan yhtä normaali asia kuin vaikka se perjantain saunaolut.

Yhteistyössä