Lapsi virikehoitoon 15 päivänä kuussa klo 8-15.

• Viestiketjun aloittaja "hellu"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="niin";28808284]Tottahan tämä on. Tällä viikolla oli päiväkodissa leivottu. Hienoltahan se saadaan kuulostamaan ja ei siinä mitään, kivaa varmaan onkin. Eskariin menijä kertoi kuitenkin kotona totuuden. Puolet ryhmästä siivosi, sillä välin toinen puoli leipoi sen muutaman minuutin ja sitten vaihto. 4v pikkuveli oli rikkonut kuppiin yhden munan ja näin ollen oli leiponut. Oikeastiko tätä ei pystytä kotona tarjoamaan?

En ole mikään fanaattinen virikehoidon vastustaja yli 3-vuotiaiden kohdalla, mutta suren sitä, että terveet, "normaalit" vanhemmat saadaan uskomaan, että päiväkoti tarjoaa pienille lapsille jotain mihin koti ei pysty.[/QUOTE]

Eiköhän se, mitä se päiväkoti tarjoa, ole ne muut lapset eli kaverit sille lapselle ja se sosiaalistuminen. Leipomiset voidaan tehdä ihan kotona, mutta niitä kavereita ei välttämättä kotoa löydy ja yli kolmevuotiaalle on tärkeää sosiaaliset kontatkit samanikäisten kanssa.

"niin"
[QUOTE="vieras";28808508]Eiköhän se, mitä se päiväkoti tarjoa, ole ne muut lapset eli kaverit sille lapselle ja se sosiaalistuminen. Leipomiset voidaan tehdä ihan kotona, mutta niitä kavereita ei välttämättä kotoa löydy ja yli kolmevuotiaalle on tärkeää sosiaaliset kontatkit samanikäisten kanssa.[/QUOTE]

Kontaktit on toki tärkeitä, mutta niitä kontakteja saa esim kerhossakin, jossa on oikeasti sitä toimintaa se 2-3 X 3h viikossa. Päiväkodin arki on paljon odottamista ja jonottamista. Ja miksi viedä lapset päiväkotiin virikehoitoon nukkumaan? En siis aktiivisesti tätä vastusta, mutta luulen, että moni ei ole ihan kartalla siitä päiväkodin arjesta. Ja tuo sosiaalistuminen on mulle ihan sanahirviö. 3v lapsi ei tartte sellaista, siihen kerkeää kyllä sit lähempänä eskari-ikää:)

virikehoitoa täälläkin
Me hoidimme poikamme kotona, hän täytti äskettäin kolme vuotta. Molemmat olimme hoitovapailla ja muuten järjestimme työaikamme ja elämämme siten, että lapsen ei tarvinnut mennä kokopäivähoitoon.

Nyt sitten viemme hänet pph:lle. Saamme täten myös joskus yhteisen illan koko perhe, kun lapsi on puoli päivää hoidossa ja molemmat vanhemmat sen aikaa töissä. Poika on hoidossa max. 3 päivää viikossa ja korkeintaan 5h päivässä. Emme tuotakaan määrää aio käyttää.

Tämän lisäksi lapsi on erittäin kova ikävöimään kaverin seuraa, joten helppo, sosiaalinen lapsemme pärjää varmasti hoidossa. Hän leikkii mielellään kaikenikäisten lasten ja aikuistenkin kanssa.

En voi olla tämän enempää lapsesta erossa. Mutta luulen vilpittömästi, että hän viihtyy pph:lla, etenkin kun ko. nainen on aivan loistava tyyppi. Haluan hänen nauttivan myös muiden lasten seurasta. Enempää lapsia tuskin koskaan saamme, joten sisarusten puutteessa on hyvä saada noita leikkikavereita edes.

Omat sukulaiseni ovat kritisoineet tätä "kotona olemista", mutta esim. työpaikallani firma kannusti perhekeskeisyyteen ja vanhempainvapaisiin. Siitä heille iso kiitos. Mieheni ei olisi voinut kuvitellakaan, ettei hän olisi saanut jäädä hoitovapaalle. Ja jäisi vaikka koti-isäksikin. Mutta itse jään vuorotteluvapaalle (mikäli mahdollista) kun lapseni aloittaa koulun.

"joojoo"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;28807830:
Jonkin verran kirjoittamani asiat pätevät kaikissa päiväkodeissa. Vanhemmille selvitetään kyllä silmät kirkkaina kaikkea muuta, mitä todellisuus on. Itsekin kaivan joka päivä pienen pienen ilon aiheen ja niistä puhutaan ja niitä esitellään vanhemmille. Ei sitä, että taas oli vaaratilanne Hyvin Lähellä. jne.

Vanhempainilloissa nyökytellään, kun johtaja kertoilee kaikki parhaimman kautta :D
Niin että jos osa päiväkodeista on tungettu täyteen kuin kanalat, niin kaikki pk:t maassamme ovat automaattisesti samanlaisia? Ja vanhemmat vaan tyhmiä ja sokeita?

Olen varmaan sitten tullut huijatuksi, kun töissä ollessani hain lastani tarhasta aina välillä aikaisemmin (aamuvuoron jälkeen klo 14.30-15 aikoihin) ja ryhmässä oli usein paikalla vain viisi lasta ja kolme tätiä. Kaikki istuivat nätisti pöydän ääressä välipalalla ja tädit kertoilivat joskus ihan avoimesti, että miten ihanaa on, kun välillä on kymmenen lapsen sijaan vain muutama paikalla, niin on kunnolla aikaa kaikille. (minusta se kymmenenkään ei ole paljon, btw)

Tokihan OIKEASTI kymmenen lasta oli piilotettu komeroihin ja kaappeihin ja pari tätiä lainattu kadulta sinne istuskelemaan, että näyttäisi siltä, että kaikki on hienosti. Itse vain sokeana laput silmillä uskoin sen mitä näin. Voi minua.

Hyvis vai pahis?
"Onhan kerhoja"
"Miksi ette vie kerhoihin?"
"Minä en hoidata muilla, mutta meillä viedään kerhoon kolmesti viikossa" (hämmästyn aina, että jengi ei tajua ristiriitaa tuossa viljelemässään lauseessa :D )
"Kerho kerho kaiken hoitaa, kerho kerho tietenkin!" (sävel Puuha-Pete)

Ihmeen vaikeaa se on näemmä ymmärtää, että niitä kerhoja EI OLE kaikkialla ja kaikkien saatavilla. Eikä kaikki asu isoissa kerrostalo/rivitalokomplekseissa suosituilla lapsiperhealueilla, joissa kavereita on joka sormelle.

Itse en vieläkään oikein tajua, että miksi Pahis-Äiti ei saa viedä lasta tarhaan kaksi kertaa viikossa 4h kerrallaan ja saada vaikka sivutuotteena sitä omaa aikaa. Mutta Hyvis-Äiti saa viedä lapsensa kerhoon kolmesti viikossa 3h kerrallaan ja saa nauttia siitä omasta ajastaan muiden hurratessa vieressä?

"vieras"
[QUOTE="joojoo";28809598]Niin että jos osa päiväkodeista on tungettu täyteen kuin kanalat, niin kaikki pk:t maassamme ovat automaattisesti samanlaisia? Ja vanhemmat vaan tyhmiä ja sokeita?

Olen varmaan sitten tullut huijatuksi, kun töissä ollessani hain lastani tarhasta aina välillä aikaisemmin (aamuvuoron jälkeen klo 14.30-15 aikoihin) ja ryhmässä oli usein paikalla vain viisi lasta ja kolme tätiä. Kaikki istuivat nätisti pöydän ääressä välipalalla ja tädit kertoilivat joskus ihan avoimesti, että miten ihanaa on, kun välillä on kymmenen lapsen sijaan vain muutama paikalla, niin on kunnolla aikaa kaikille. (minusta se kymmenenkään ei ole paljon, btw)

Tokihan OIKEASTI kymmenen lasta oli piilotettu komeroihin ja kaappeihin ja pari tätiä lainattu kadulta sinne istuskelemaan, että näyttäisi siltä, että kaikki on hienosti. Itse vain sokeana laput silmillä uskoin sen mitä näin. Voi minua.[/QUOTE]

Sun täytyy olla todella ulalla jos luulet etteivät pk-ryhmät ole täysiä. Niin on ihan valtakunnallisesti kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa. Se on fakta ja totta kai hoitajat ja opettajat hymyilevät ja ovat asiallisia, se on heidän työtään.

"joojoo"
[QUOTE="vieras";28809693]Sun täytyy olla todella ulalla jos luulet etteivät pk-ryhmät ole täysiä. Niin on ihan valtakunnallisesti kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa. Se on fakta ja totta kai hoitajat ja opettajat hymyilevät ja ovat asiallisia, se on heidän työtään.[/QUOTE]

Miten niin ulalla?
Tajuan kyllä, että on olemassa täpötäysiä ryhmiä. Miten se liittyy siihen, että täälläpäin ei tällähetkellä niin ole?

Hain lapselleni tarhapaikkaa viimevuonna elokuussa vasta, koska sain silloin tietää, että kesän määräaikainen soppari saikin jatkoa toistaiseksi voimassaolevana. Alueella on kolme päiväkotia, joista kaksi pientä yhden ryhmän päiväkotia ja yksi isompi, missä on neljä eri ryhmää. Yksi pk oli täynnä, mutta kahdesta muusta sain valita, koska paikkoja oli kummassakin jäljellä.
Lapseni ryhmässä aloitti vielä helmikuussakin uusia lapsia lähialueilta, koska tilaa oli.

Ja missasit selkeästi pointtini kokonaan.
Jos olen itse syksyn ja talven mittaan useasti nähnyt lasta hakiessa, että paikalla on vain muutama lapsi ja kolme tätiä, niin olenko silloin vain tyhmä ja uskon hymyileviä tätejä, jotka työkseen minulle satuilevat ihanista päivistä ja pienestä ryhmästä? Ovatko he kenties piilottaneet loput lapset kaappeihin joka ikinen kerta minun saapuessani, etten tajuaisi, että oikeasti ryhmä onkin täpötäysi?
Tsiisus.

"vieras"
[QUOTE="joojoo";28809728]Miten niin ulalla?
Tajuan kyllä, että on olemassa täpötäysiä ryhmiä. Miten se liittyy siihen, että täälläpäin ei tällähetkellä niin ole?

Hain lapselleni tarhapaikkaa viimevuonna elokuussa vasta, koska sain silloin tietää, että kesän määräaikainen soppari saikin jatkoa toistaiseksi voimassaolevana. Alueella on kolme päiväkotia, joista kaksi pientä yhden ryhmän päiväkotia ja yksi isompi, missä on neljä eri ryhmää. Yksi pk oli täynnä, mutta kahdesta muusta sain valita, koska paikkoja oli kummassakin jäljellä.
Lapseni ryhmässä aloitti vielä helmikuussakin uusia lapsia lähialueilta, koska tilaa oli.

Ja missasit selkeästi pointtini kokonaan.
Jos olen itse syksyn ja talven mittaan useasti nähnyt lasta hakiessa, että paikalla on vain muutama lapsi ja kolme tätiä, niin olenko silloin vain tyhmä ja uskon hymyileviä tätejä, jotka työkseen minulle satuilevat ihanista päivistä ja pienestä ryhmästä? Ovatko he kenties piilottaneet loput lapset kaappeihin joka ikinen kerta minun saapuessani, etten tajuaisi, että oikeasti ryhmä onkin täpötäysi?
Tsiisus.[/QUOTE]

Jos haet silloin tällöin lapsesi aamuvuoron jälkeen keskellä päivää, se ei tarkoita että koko päivän on ollut yhtä levollista ja rauhallista - lapsia vähän ryhmässä. Osa on voinut lähteä pitkin päivää.

Jos lapsiryhmä on hyvin pieni, herää ihmetys että missä vika? Miksi pk on epäsuosittu? Kenties vanhemmat ovat hakeneet siirtoa toiseen päiväkotiin joka on parempi.

"Mä vain"
Meillä molemmat lapset 2 ja 4 v "joutuvat" päiväkotiin ainakin kahtena päivänä viikossa ja heidän päiväkotiaika on klo 6-19. Mutta onneksi olen ns. keikkalainen ja voin "rajoittaa" työni max kahteen päivään viikossa. Olemme miehen kanssa samassa työssä :) Ihan hirveää minusta tämä ja en todella ymmärrä näitä äitejä, jotka ovat itse kotona, mutta pitävät jopa 6 tuntia lapsiaan jollain toisella hoidossa siksi, etteivät itse vanhemmat keksi mitään "virikkeitä" kotona. Ja tällaisten virikkeitä hakevien vanhempien ei kannata kyllä ainakaan suurperhettä perustaa.

"vieras"
ihmetellen on yksi nimimerkki. Ja tällä olen kirjoittanut.

Olen itse hoitanut lapseni , eivät ole olleet virikehoidossa.

Lapseni ovat myös käyneet seurakunnan kerhossa , musiikkiopistossa. Ja harrastamaan kuskasin heitä urheilua 3 x viikko , 50 km:n päähän kotoa / suunta.

Että ihmettelen näitä laiskoja äitejä jotka vievät lapsensa vikerikehoitoon.

Lisäksi samaan aikaan kun hoidin lapset kotona toimin myös yksityisyrittäjänä. Joten lapsillani oli mahdollisuus harrastaa myös kalliita harrastuksia ilman että tarvitsi mennä sosuun luukulle.
Sori mutta olet kirjoittanut myös nuo viestit nimimerkillä "suosittelen". Kiinni jäit.

"joojoo"
[QUOTE="vieras";28809775]Jos haet silloin tällöin lapsesi aamuvuoron jälkeen keskellä päivää, se ei tarkoita että koko päivän on ollut yhtä levollista ja rauhallista - lapsia vähän ryhmässä. Osa on voinut lähteä pitkin päivää.

Jos lapsiryhmä on hyvin pieni, herää ihmetys että missä vika? Miksi pk on epäsuosittu? Kenties vanhemmat ovat hakeneet siirtoa toiseen päiväkotiin joka on parempi.[/QUOTE]

Voihan vainoharhaisuus :D
Asun pienellä paikalla ja tiedän nimeltä lapseni kaikki tarhakaverit. Ryhmä ei ole ylisuuri 20 lapsen ryhmä, vaikka kuinka niin väittäisitte.
Muutkaan ryhmät täällä eivät ole. Ns. virikelapsia esikoiseni ryhmässä oli viime vuonna kaksi kappaletta.

Täällä on menossa jonkinsortin vauvabuumi nyt ja isommat sisarukset ovat varmasti hyvin pitkälti kotona, kun äidit ovat äitiyslomalla, mutta virikelapset eivät ole mikään ihmetys myöskään. Tilaa kerran on :) Tilanne saattaa olla eri sitten 3-5 vuoden kuluttua toki.

Itse olen äitiyslomalla myös ja esikoiseni jäi toukokuussa kotiin kanssani. Jatkaa tuossa samassa tarhassa ja samassa ryhmässä sitten pikkusisaruksen kanssa aikoinaan, jos vaan siihen sitten pääsevät. Aivan ihana ryhmä ja hoitajat, joissa ei muuten ole sitä paljon parjattua vaihtuvuutta, vaan ovat työskennelleet tuolla vuosikausia, osa ihan parikymmentä vuottakin. Ei voi kovin kakka ilmapiirikään olla, kun hoitajien viihtyvyys on tuota luokkaa :)

Ei kaikkialla tarvitse aina nähdä pahaa ja hakemalla hakea negatiivisia juttuja. Ihmeellinen ajatusmaailma joillakin, kun ei millään tahdota uskoa, vaan vängällä väitetään asioita mistä ei edes tässä tapauksessa mitään tiedetä :D

tiiän mamman jolla lapset 5, 3 ja 1 vee ja nyt toi 3 vee alottaa hoidon, sanoi että kiva saada omaa aikaa että ei ehdi ees siivota kun koko ajan on pihalla, ja saa viettää aikaa nuorimman kanssa kotona. hoitaa kotona kolmivuotiaaksi kuulema. Ja meidän pihalla on 10 lasta alle 10-vuotiaita, siis 6 alle neljävuotiasta. Ei on enemmän äksöniä kuin päikyssä.

Eli tuommosen takia virike hoitoon.

tiiän mamman jolla lapset 5, 3 ja 1 vee ja nyt toi 3 vee alottaa hoidon, sanoi että kiva saada omaa aikaa että ei ehdi ees siivota kun koko ajan on pihalla, ja saa viettää aikaa nuorimman kanssa kotona. hoitaa kotona kolmivuotiaaksi kuulema. Ja meidän pihalla on 10 lasta alle 10-vuotiaita, siis 6 alle neljävuotiasta. Ei on enemmän äksöniä kuin päikyssä.

Eli tuommosen takia virike hoitoon.
Niin no, tuo kuulostaa siltä, että hänen arkensa ei oikein toimi, jos kaikki lapset pyörivät jatkuvasti jaloissa. Eli kyse ei ole vain virikehoidosta, vaan on muitakin syitä. Ehkä hän kokee stressaavaksi, ettei pysty hoitamaan kotitöitä ja siksi perheen hyvinvointi kärsii tms.

meillä
Näitä kun lukee, tulee kyllä aina paha mieli. E siis pitäisi lukea ;).
Meillä viime syksynä poika aloitti päiväkodin 3-5h/pv (silloin 5v), tyttö 3v oli kotona ja vauva syntyi syksyllä. Kevät oltiin ulkomailla ja lapset kotihoidossa. Nyt menee vanhempi eskariin ja keskimmäinen 4-v ns virikehoitoon, aikaa en ole päättänyt vielä, ajattelin 9-12 4pv viikossa. Haluaa kovasti kavereita ja odottaa kovasti päiväkodin alkua. Mielestäni tärkein anti on siellä se ns odottelu ja ryhmässä olo, ett osaa odottaa tarvittaessa omaa vuoroaan ja pystyy toimimaan ryhmässä. Kotona näitä taitoja on vaikea opetella. Pojalle ainakin minusta oli hyvä ennen eskaria tutustua ryhmässä toimimiseen. Vauva saapi olla kotona ehkä jonnekin 3.5 vuotiaaksi. Sitten taitaa olla aika palata takaisin työelämään, nytkin toki keikkaluonteisesti töissä olen käynyt.

"vieras"
[QUOTE="joojoo";28809863]Voihan vainoharhaisuus :D
Asun pienellä paikalla ja tiedän nimeltä lapseni kaikki tarhakaverit. Ryhmä ei ole ylisuuri 20 lapsen ryhmä, vaikka kuinka niin väittäisitte.
Muutkaan ryhmät täällä eivät ole. Ns. virikelapsia esikoiseni ryhmässä oli viime vuonna kaksi kappaletta.

Täällä on menossa jonkinsortin vauvabuumi nyt ja isommat sisarukset ovat varmasti hyvin pitkälti kotona, kun äidit ovat äitiyslomalla, mutta virikelapset eivät ole mikään ihmetys myöskään. Tilaa kerran on :) Tilanne saattaa olla eri sitten 3-5 vuoden kuluttua toki.

Itse olen äitiyslomalla myös ja esikoiseni jäi toukokuussa kotiin kanssani. Jatkaa tuossa samassa tarhassa ja samassa ryhmässä sitten pikkusisaruksen kanssa aikoinaan, jos vaan siihen sitten pääsevät. Aivan ihana ryhmä ja hoitajat, joissa ei muuten ole sitä paljon parjattua vaihtuvuutta, vaan ovat työskennelleet tuolla vuosikausia, osa ihan parikymmentä vuottakin. Ei voi kovin kakka ilmapiirikään olla, kun hoitajien viihtyvyys on tuota luokkaa :)

Ei kaikkialla tarvitse aina nähdä pahaa ja hakemalla hakea negatiivisia juttuja. Ihmeellinen ajatusmaailma joillakin, kun ei millään tahdota uskoa, vaan vängällä väitetään asioita mistä ei edes tässä tapauksessa mitään tiedetä :D[/QUOTE]

Voi hyvänen aika, kukahan se oli vainoharhainen ja negatiivinen :D Lue viestisi. Sanot että muut ovat väärässä, koska ovat siinä luulossa että päiväkotiryhmät ovat täysiä. Sinun pitää se itsekin ymmärtää, että myös pienimmillä paikkakunnilla näin on. Tällä hetkellä välttämättä omien lastesi pk:ssa niin ei ole joka kerran kun haet lapsesi, mutta syksyisin poikkeuksetta niin on sekä todennäköisesti silloin kun laitat lapsesi uudestaan päiväkotiin.

se kyllä vaikuttaa supermammalta joten ei ihme jos ei jaksa. Ja mies on. Siellä sisällä kun vaimo lasten kanssa pihalla. Ja tässä on niin paljon lapsia ja aikusia ettei tartte ihan haukkana vahtia. ja vanhin näkyy olevan pihala kavereiden kaa ilman valvontaa.

"Mä vain"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;28809899:
Näitä kun lukee, tulee kyllä aina paha mieli. E siis pitäisi lukea ;).
Meillä viime syksynä poika aloitti päiväkodin 3-5h/pv (silloin 5v), tyttö 3v oli kotona ja vauva syntyi syksyllä. Kevät oltiin ulkomailla ja lapset kotihoidossa. Nyt menee vanhempi eskariin ja keskimmäinen 4-v ns virikehoitoon, aikaa en ole päättänyt vielä, ajattelin 9-12 4pv viikossa. Haluaa kovasti kavereita ja odottaa kovasti päiväkodin alkua. Mielestäni tärkein anti on siellä se ns odottelu ja ryhmässä olo, ett osaa odottaa tarvittaessa omaa vuoroaan ja pystyy toimimaan ryhmässä. Kotona näitä taitoja on vaikea opetella. Pojalle ainakin minusta oli hyvä ennen eskaria tutustua ryhmässä toimimiseen. Vauva saapi olla kotona ehkä jonnekin 3.5 vuotiaaksi. Sitten taitaa olla aika palata takaisin työelämään, nytkin toki keikkaluonteisesti töissä olen käynyt.
Meillä ainakin on opetettu kotona tuo odottelu ja hyvin osaavat toimia ryhmässä, jos tarve vaatii. Mutta jokainen tehköön niinkuin huvittaa, tympii vain vanhemmat, jotka "oman huvin ja halun" vuoksi lapsia tänne lykkäävät ja sitten vievät toisille kasvatettavaksi.
Ja todennäköisesti sinullakin on pointti ihan se, että haluat "keskittyä" vauvaan, etkä jaksa kiukuttelevaa leikki-ikäistä pyörimässä jaloissa, joka usein kyselee ja välillä uhmaa. Ja nuo "virikehoitolapset" vievät todellakin paikat heiltä, jotka oikeasti tarvitsevat niitä!

meillä
Vauvahan on jo lähestymässä vuotta, ei minulla ole ollut ongelmaa häneen keskittyä, vaikka kotona 4- ja 5- v ovat olleet. Täällä ei vaan ole tuon ikäisiä päivällä missään ja kaipaavat kovasti seuraa. Mies on vielä ulkomailla töissä, joten siinä mielessä on hyvä, että saa koiran kertaalleen kunnolla vaunujen kera lenkitettyä ja voi vauvan kanssa käydä kaupassa ruoat ostamassa, muuten en nyt mitään omaa aikaa tuolla päiväkodilla hae.

"joojoo"
[QUOTE="vieras";28809902]Voi hyvänen aika, kukahan se oli vainoharhainen ja negatiivinen :D Lue viestisi. Sanot että muut ovat väärässä, koska ovat siinä luulossa että päiväkotiryhmät ovat täysiä. Sinun pitää se itsekin ymmärtää, että myös pienimmillä paikkakunnilla näin on. Tällä hetkellä välttämättä omien lastesi pk:ssa niin ei ole joka kerran kun haet lapsesi, mutta syksyisin poikkeuksetta niin on sekä todennäköisesti silloin kun laitat lapsesi uudestaan päiväkotiin.[/QUOTE]

Luin uudestaan omat viestini ja poimin sieltä sinulle mm. tämän pätkän ensimmäisestä viestistäni tähän keskusteluun:
"Niin että jos osa päiväkodeista on tungettu täyteen kuin kanalat, niin kaikki pk:t maassamme ovat automaattisesti samanlaisia? Ja vanhemmat vaan tyhmiä ja sokeita?"

Ja tähän vastattiin väittämällä, että olen todella ulalla jos en tajua, että ryhmät ovat valtakunnallisesti (=kaikkialla) täysiä ja se on kuulemma fakta. Tarkka lainaus meni kutakuinkin näin: "Sun täytyy olla todella ulalla jos luulet etteivät pk-ryhmät ole täysiä. Niin on ihan valtakunnallisesti kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa. Se on fakta ja totta kai hoitajat ja opettajat hymyilevät ja ovat asiallisia, se on heidän työtään. "

Sitten alettiin maalailla kuvaa lapseni epäsuositusta päivähoitoryhmästä, josta kaikki ovat kaikonneet parempiin hoitoihin, kun mikään ryhmähän ei vaan voi olla muuta kuin täpötäysi ja ylikansoitettu tai sitten siinä on oltava jotain vikaa.

Tuohon luonnollisesti sitten kerroin, että ei meillä ei todella ole (nykytilanteessa) ylitäysiä ryhmiä ja veikkailin muutaman syyn siihen (esim. meneillään oleva vauvabuumi alueellamme).

Miten tuo tekee minusta negatiivisen tai missä vaiheessa olen väittänyt, että kaikki muut ovat väärässä, jos kertoilen vaan esikoiseni ryhmän tilanteesta tarkemmin? Kaikki pienet paikkakunnat eivät ole sama asia, kuin tämä minun pieni paikkakuntani. Puhuin vain ja ainoastaan tästä.

Mihin pohjaat tämän lauseesi: "Tällä hetkellä välttämättä omien lastesi pk:ssa niin ei ole joka kerran kun haet lapsesi, mutta syksyisin poikkeuksetta niin on."

Sanoin jo, että sain valita pk-paikan lapselleni kahden tarhan väliltä viime ELOKUUSSA, koska tilaa oli. Tunnen myös jokaisen lapseni tarhakaverin vähintään etunimeltä, suurimmalta osalta vanhemmatkin. Jollei ryhmään salakuljeteta lapsia muista tarhoista, niin en oikein keksi, että miten se ryhmäkoko paisuu ylisuureksi välillä, mutta minä en vaan tajua sitä..? Että toisina kertoina, kun hain lasta, niin ryhmäkoko on ok ja toisina ei? Kun ryhmässä on kaikkinensa vain kymmenen lasta, joista kaikki eivät tokikaan ole paikalla ma-pe 7-17. Eli ryhmäkoko pienenee entisestään monena päivänä.
Musta tämä on tosi jees juttu, mut ilmeisesti toisille täyttä utopiaa, kun pitää kirjoituksiani väännellä ja käännellä aivan ihmeellisiksi :D

Ehkä minua luullaan provoksi. Eihän nyt missään päiväkodissa voi asiat olla mitenkäänpäin hyvin. Nehän ovat helvetin esikartanoita.

Yhteistyössä