Onko ihmiset nykyään erittäin rikkaita, vai onko rahan arvo sumentunut? Rakentamisesta..

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
meidän asunto on maksettu
Se on tiedossa, kyllä siitä kuitenkin saisi vähintään vuoden lainanmaksut. :D

En oikein tiedä mitä olisimme voineet tehdä? Säästää juu, täälläpäin vuokrat ovat niin älyttömät, että siinähän säästät vuosikausia maksaen samalla taivantuuliin vuokraa kun voit halvemmalla maksaa sitä lainaa pois. :D
Vuoden lainanmaksut? Eli teillä on aika uusi ja kallis auto? Jos asunto on pitänyt ottaa täysin velaksi, mun mielestä teillä ei olisi ollut varaa yli 5000e autoon. Ja paskapuhetta "tarvitaan kunnon auto syystä X".

Minä porhallan töihin 75km suunta mun -98 vuoden focuksella ja hyvin kulkee, ok ajaa, ilmaistointi on ja ei mitään murheita!

Omapa on asianne tottakai.

sama.
Alkuperäinen kirjoittaja meidän asunto on maksettu;28805671:
Vuoden lainanmaksut? Eli teillä on aika uusi ja kallis auto? Jos asunto on pitänyt ottaa täysin velaksi, mun mielestä teillä ei olisi ollut varaa yli 5000e autoon. Ja paskapuhetta "tarvitaan kunnon auto syystä X".

Minä porhallan töihin 75km suunta mun -98 vuoden focuksella ja hyvin kulkee, ok ajaa, ilmaistointi on ja ei mitään murheita!

Omapa on asianne tottakai.
Niin on. :) Onneksi

Hyvät tulot meillä on myös onneksi.

[QUOTE="vieras";28805669]No itse ihmettelen jo sitä, miten niin monella tämän ikäisellä (mekin olemme 26), on ylipäänsä varaa rakentaa joku 300 000 euron talo. Meillä rakentaminen suunnitteilla sitten kun säästöjä on saatu kokoon ja silloinkin joudumme turvautumaan halvimpiin talomallistoihin.[/QUOTE]

samoin ihmettelen minäkin. Ilmeisesti vanhemmat takaamassa lainoja ja/tai runsaasti perintöä saatu? Jos ei ole kumpaakaan noista käytettävissä niin ei varmaankaan isoja lainoja heltiä nykyään.

"vieras"
Autotallin rakentaisin samalla kuin talon, koska pihaa ei olisi järkeä laittaa ennen kun raksahommat tehty enkä haluaisi vuosikausia asua "pihattomasti". Sisustussuunnitelmaa en tilaisi, pihasuunnitelman sen sijaan kyllä, jotta saisimme mahdollisimman toimivan pihan. Kallista sitä pihaakin on joka vuosi muutella.

nim. Taloa etsimässä

hmm...
Ihme kun tilastollisesti pienituloisimmat asuvat vaatimattomimmin ja suurituloiset keskimäärin isommissa ja kalliimmissa asunnoissa. Toki kateellisten mielestä se on aina noin. :D Vai väitätkö tosiaan että vähävaraisimmat asuvat hulppeimmin ja isotuloiset ahtaasti köyhistellen? ;)

perus palstamamman juttu, aina! :D Köyhillä myös ticketin haalarit eikö? ;) Ai että kirpasee! :D
No ehkä tässä ei nyt ole ihan ymmärretty mitä tarkoitetaan. Toki pk-seudun ulkopuolella vuokralla asuu pääosin pienituloisia, opiskelijoita yms ja omistusasunnoissa paremmin tienaavia ja omakotitaloissa taas vähän isompituloisia.

Mutta jos puhutaan siis talojen rakentamisesta tulohaarukalla brutto 1800-8000e, niin ainakin täällä Pohjanmaalla ne "kalleimmat" talot ovat yleensä nuorien perheiden joiden vanhemmat ovat keskituloisia tai hieman alle keskitulon.
Yllättävän usein niissä perustaloissa asuu sitten isompituloiset.

Unohdetaan nyt persaukiset ja miljonäärit tästä.

"vieras"
samoin ihmettelen minäkin. Ilmeisesti vanhemmat takaamassa lainoja ja/tai runsaasti perintöä saatu? Jos ei ole kumpaakaan noista käytettävissä niin ei varmaankaan isoja lainoja heltiä nykyään.
Ilmeisesti sitten. Itse en tosin haluaisikaan mitään jättilainaa vanhempien takauksella, kun en halua jättilainaa ollenkaan. Nykypäivänä työmarkkinat ailahtelevat, ja itselläni ala ei valitettavasti ole varma työllistäjä. Eri asia varmaan hoitoalalla tms. työskentelevillä, joilla työtä varmasti riittää aina. Olisihan se iso talo kiva, mutta pitää olla realisti.

Niisaa
No ei köyhällä ole varaa edes uusiin haalareihin.

Mutta suurin näyttämisen halu (merkkivaatteet, hieno auto, "muodikas talo") yms ovat yleensä kaikkein tärkeimpiä keskituloisille tai hieman alle keskituloisille.

"hmmm"
No ei köyhällä ole varaa edes uusiin haalareihin.

Mutta suurin näyttämisen halu (merkkivaatteet, hieno auto, "muodikas talo") yms ovat yleensä kaikkein tärkeimpiä keskituloisille tai hieman alle keskituloisille.
Eipäs muuten pidä paikkkaansa, tästä oli taannoin tilastokin. Voin yrittää kaivaa. Ihan loogisesti se menee niin, että isotuloisillla on eniten kalliita vaatteita, asuntoja jne, keskituloisilla keskiverran ja pienituloisella vähiten.

[QUOTE="hmmm";28805714]Eipäs muuten pidä paikkkaansa, tästä oli taannoin tilastokin. Voin yrittää kaivaa. Ihan loogisesti se menee niin, että isotuloisillla on eniten kalliita vaatteita, asuntoja jne, keskituloisilla keskiverran ja pienituloisella vähiten.[/QUOTE]

Ei varmaan mene kaikissa asioissa ihan noin. Oletko sattunut katsomaan sitä ohjelmaa, missä Irlannin kiertolaiset järjestää ylihulppeita häitä? Monesti ihmiset pröystäilee siinä kohdassa missä pystyy, jotkut niillä Ticketeillä, toiset autoilla, yhdet asunnoilla. Sellaisen, joka on aina ollut rikas ei ole mitään tarvetta pröystäillä Ticketillä (itsehän en rikas ole mutta näin ajattelen), kun taas sellainen, jolle ison talon hankkiminen on "hiinä ja hiinä", niin se ehkä helpommin hankitaan sellaisella "pystyttiinpäs tähän!" -asenteella.

voi luoja
Ei varmaan mene kaikissa asioissa ihan noin. Oletko sattunut katsomaan sitä ohjelmaa, missä Irlannin kiertolaiset järjestää ylihulppeita häitä? Monesti ihmiset pröystäilee siinä kohdassa missä pystyy, jotkut niillä Ticketeillä, toiset autoilla, yhdet asunnoilla. Sellaisen, joka on aina ollut rikas ei ole mitään tarvetta pröystäillä Ticketillä (itsehän en rikas ole mutta näin ajattelen), kun taas sellainen, jolle ison talon hankkiminen on "hiinä ja hiinä", niin se ehkä helpommin hankitaan sellaisella "pystyttiinpäs tähän!" -asenteella.
Kuka helvetti pröystäilee jollain ticketillä?! Me olemme suurituloisia ja se on aina ollut sellainen "helppo ostos" ei tarvitse miettiä onko hyvä vai huono kun sen laadun ja kaikki siitä tunnetaan. Saa helpolla myyntiin ja minä pihiyksissäni rahaakin siitä melko paljon. ;)

[QUOTE="vieras";28805702]Ilmeisesti sitten. Itse en tosin haluaisikaan mitään jättilainaa vanhempien takauksella, kun en halua jättilainaa ollenkaan. Nykypäivänä työmarkkinat ailahtelevat, ja itselläni ala ei valitettavasti ole varma työllistäjä. Eri asia varmaan hoitoalalla tms. työskentelevillä, joilla työtä varmasti riittää aina. Olisihan se iso talo kiva, mutta pitää olla realisti.[/QUOTE]

hoitoalalla vaan ne palkat on sitte sitä lajia ettei niillä mitään huippusuurta lainaa saa.

niiiih
Meilä on asuntolainaa 250k auto maksettu. 25v laina-aika ja molemmilla vakituiset työpaikat. Nettotulot 5000e paitsi nyt kun olen lasten kanssa kotosalla.
Ei todellakaan hirvitä, täällä Helsingissä tuntuu kaikilla olevan enemmänkin lainaa, koska vaihtoehdoksi jää kallis vuokra-asuminen.

LiisiX
[QUOTE="hmmm";28805714]Eipäs muuten pidä paikkkaansa, tästä oli taannoin tilastokin. Voin yrittää kaivaa. Ihan loogisesti se menee niin, että isotuloisillla on eniten kalliita vaatteita, asuntoja jne, keskituloisilla keskiverran ja pienituloisella vähiten.[/QUOTE]

Riippuu ihan missäpäin Suomea ollaan! Asuiessani PK-seudulla tuo piti pitkälti paikkaansa. Toki on aina miljonäärejä jotka ajavat ladalla ja persaukisia, jotka meinaa hukkua velkoihin ja pikavippeihin, mutta bemari on oltava. Asun nyt kaukana pk-seudulta alueella, jossa on vuosi toisensa jälkeen ollut Suomen paras työllisyystilanne ja täältä löytyy kunnat, joissa on suhteessa asukaslukuun ollut paljon suurituloisia ja jonakin vuonna mennyt jopa Kauniaisten ohi.
Pk-seudulla kivitalo oli varakkaiden "the juttu". Täälläpäin ei kukaan rakenna kivitaloa. En edes tiedä, onko tähän lähialueelle oikeasti edes rakennettu parin vuoden aikana yhtäkään kivitaloa?
Kun me etsimme taloa, välittäjä sanoi suoraan, että kivitalot eivät täällä mene kaupaksi. Meidän talomme on kivitalo, koska me tykkäämme tästä. 2002 rakennettu ja alueen ainut kivitalo. Oli muuten halvempikin, kuin saman kokoinen peruspuutalo naapurista, toki heillä isompi tontti.
Täällä kaikki haluavat perinnetalon tai modernin puutalon. Hirsitaloja on muutamia. Täällä sitten erotutaan sillä, että varakkailla on isompi tontti ja varakkaat rakennuttavatsen perus dekotalonsa isommalle tontille ja vähän erilleen kunnan asuinalueista. Rikkaimmat eivät osta tonttiaan kunnalta, vaan vähän kalliimmalla yksityiseltä ja sopivasti sen kunnan tonttipellon sivulta.
Talojen ulkonäöstä ei sinänsä erota asuuko sielä ekonomipariskunta yhden lapsen kanssa, vaikka siivooja ja talkkari viiden muksun kanssa. Tontti, alue ja talon sisustus kertoo paljon enemmän.

• Tykkää
Reactions: Sami77
Alueelliset erot ovat suuria. Olen asunut eri monessa eri kunnassa. On oikeasti olemassa kuntia, joissa rikkaat elävät sitä askeettisemmin, mitä enemmän rahaa on. Lääkereillä on tavallisemmat autot, kuin hoitajilla ja jos lääkäri ylennetään ylilääkäriksi, niin melkein vaihdetaan koko auto polkupyörään. "Ettei kukaan vain saa tietää, että meillä on rahaa ja ettei kukaan vaan saa tietää, että pröystäillään".

Joissakin kunnissa tulot voi päätellä suoraan ulkoisista tekijöistä.

"mie"
hoitoalalla vaan ne palkat on sitte sitä lajia ettei niillä mitään huippusuurta lainaa saa.
Itse olen hoitaja ja kyllä me ainakin oltaisiin saatu niin iso laina kuin vain haluttiin, ei vain ollut tarvetta, kun oli jo omia säästöjä (itse tienattuja, ei perintöjä). Hoitoalalle valmistuu kuitenkin jo 21-vuotiaana, jos heti lukiosta jatkaa opiskeluja. Siinä sitten ehdittiin laittamaan monta vuotta rahaa säästöön palkasta, kun oli pieni vuokra (n.500€ kk /kahteen pekkaan maksettiin), eikä ollut autolainaa eikä lapsia tai muitakaan suuria menoja. Alettiin rakentaa omakotitaloa kun olin 26v. Velattomia olemme n. 5 vuoden päästä...:)

Huutelen puskista
Minä en haluaisi ottaa harteilleni 100 %:n lainaa tai alkaa rakentaa tarpeisiini liian isoa taloa (200 neliötä kolmelle on todellakin liikaa!). Jos haluaa puurtaa niska limassa pystyäkseen maksamaan lainat ja korot, mikäs siinä. Ehtiikö siitä ihanasta lukaalistaan silloin nauttimaan, ehtiikö olla kotona? Minä haluan hengittää helpommin enkä olla niin tiukassa pankin kuristuspannassa. Mutta priorisointi- ja arvokysymyhän tuo on.

Huutelen puskista
[QUOTE="hmmm";28805537]Nykyään monet ajattelevat, että lainaa otetaan niin paljon kuin saadaan. Tai niin paljon kuin just nyt on vara maksaa, ei mitään ajatusta tulevaisuuteen, mahdolliseen työttömyyteen (nyk aika yleistä) ja siihen, että korkotilanne voi muuttua paljonkin. Te olette järkeviä :)[/QUOTE]

Aamen. Moni nuori perhe on oikeastikin hajonnut liian tiukan taloudellisen tilanteen aiheuttaman stressin takia tai ainakin se on ollut vahvasti myötävaikuttamassa. Nuorena sitä on usein liian optimistinen tulevaisuuden suhteen ja ajattelee, että kyllä nuorelle (ja koulutetulle) riittää aina töitä. Katsokaa vaikka kymmenen vuoden takaista IT-buumia ja nykytilannetta. Ei riittänyt töitä. Miksei voisi tyytyä vähän vähempään? Mulle kaikki heti nyt? Aloittajalle pisteet, olet järkevä nuori nainen!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28805630:
Liikaa sisustus/puutarha- ohjelmia, sanon minä.
Jep. Ja liikaa asuntomessuja (missä yhteen pihaan oli saatu laitettua 50 000e ja pelkistä sisustusratkaisuista kuten seinäpaneeleistä ja Puustellin kalusteista sai aikaan sen 100 000e).

"hmmm"
Ihme kun tilastollisesti pienituloisimmat asuvat vaatimattomimmin ja suurituloiset keskimäärin isommissa ja kalliimmissa asunnoissa. Toki kateellisten mielestä se on aina noin. :D Vai väitätkö tosiaan että vähävaraisimmat asuvat hulppeimmin ja isotuloiset ahtaasti köyhistellen? ;)

perus palstamamman juttu, aina! :D Köyhillä myös ticketin haalarit eikö? ;) Ai että kirpasee! :D
Mutta eikö tämä tilastofakta tule jo siitä, että lapsiperheet asuvat keskimäärin ahtaammin ja hyvätuloiset eläkeläliset joilla paljon varallisuutta ja kohtuulliset eläkeet, asuvat usein omakotitaloissa tai isoissa asunnoissa. Heillä sis henkeä kohden paljon neliöitä, myös tulot ovat hyvät (kaksi eläkettä tai pallkkaa).

siis jos lapset muuttaneet pois, on niitä neliöitä paljon ja samoin tuloa per henkilö.

Yhteistyössä