Onko ihmiset nykyään erittäin rikkaita, vai onko rahan arvo sumentunut? Rakentamisesta..

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
"ffff"
[QUOTE="sasa";28815006]Jonkun keskituloisen, joka tienaa runsaat pari tonnia kuukaudessa nettona, kannattaa mieluummin ottaa vaikka vuosi rokulia ja hoitaa hankintoja ja organisointia täyspäiväisesti työnään. Silti saa talon halvemmalla kuin talotehtaiden välistävetämänä.[/QUOTE]

Talo tuli tehtaan kautta avaimet käteen (siis pelkkä talon hinta) 247.000 ja oli siten paljon halvempi, kuin olisi raksafirman kautta teetättänyt tai palkannut timpurit.

[QUOTE="sasa";28815006]Jonkun keskituloisen, joka tienaa runsaat pari tonnia kuukaudessa nettona, kannattaa mieluummin ottaa vaikka vuosi rokulia ja hoitaa hankintoja ja organisointia täyspäiväisesti työnään. Silti saa talon halvemmalla kuin talotehtaiden välistävetämänä.[/QUOTE]

Tätä oli muuten joku laskenutkin jossain, en vain valitettavasti yhtään muista missä. Mutta lopputulema kuitenkin oli juuri tuo, että hoitamalla itse kilpailutuksen ja rakennusaikaisen logistiikan normaalituloinen ihmisen säästää enemmän, kuin sen vuoden aikana saisi nettona työstään.

[QUOTE="ffff";28815034]Talo tuli tehtaan kautta avaimet käteen (siis pelkkä talon hinta) 247.000 ja oli siten paljon halvempi, kuin olisi raksafirman kautta teetättänyt tai palkannut timpurit.[/QUOTE]

Nyt voitkin sitten koettaa selittää itsellesi, että millä se talotehdas pysyy pystyssä, kun se tekee asiakkaille taloja persnettohinnalla... :D Talotehtaan timpuritkaan kun eivät ole töissä talkoilla.

"Susu"
Meillä on tulot bruttona 1800e 2200e. Autolainaa yli 40t ja talolainaa yli 250.000 :)
Hyvä että nyt hymyilyttää. Ootteko ottaneet huomioon, että taantumakin saattaa iskeä, siitä on nyt jo aivan selviä merkkejä taloudessa. Milläs maksatte sitten jos esim asuntolainan korko tuplaantuu?? Sitte teille ei jää ku velka käteen, talo lähtee alta. 90-luvun laman aikana se on heitellyt jo 18% kummankin puolin, et kaikki on mahdollista.

"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28815035:
Tätä oli muuten joku laskenutkin jossain, en vain valitettavasti yhtään muista missä. Mutta lopputulema kuitenkin oli juuri tuo, että hoitamalla itse kilpailutuksen ja rakennusaikaisen logistiikan normaalituloinen ihmisen säästää enemmän, kuin sen vuoden aikana saisi nettona työstään.
Meillä pankin talopeli-tyyppinen laskentaohjelma antoi säästöksi 173t euroa verrattuna teetettyyn työhön. Tosin teimme kaiken itse maansiirto/louhinta- ja sähkötöitä lukuunottamatta. Aika hyvä korvaus parin vuoden työstä, vaikka ei kovin tieteellinen ohjelma ollutkaan.

[QUOTE="Susu";28815058]Hyvä että nyt hymyilyttää. Ootteko ottaneet huomioon, että taantumakin saattaa iskeä, siitä on nyt jo aivan selviä merkkejä taloudessa. Milläs maksatte sitten jos esim asuntolainan korko tuplaantuu?? Sitte teille ei jää ku velka käteen, talo lähtee alta. 90-luvun laman aikana se on heitellyt jo 18% kummankin puolin, et kaikki on mahdollista.[/QUOTE]

Tuo kommentoimasi viesti oli kai jo aiemmin todettu keskustelua kirvoittamaan tarkoitetuksi provoksi...

Mutta tuohon korkoasiaan kommentoisin sen verran, että nykyään, aitojen markkinakorkojen aikaan tuollaiset reilusti yli 10% reaalikorot ovat yksinkertaisesti mahdottomia. Kovin suuria korkojen nousupaineita tässä ihan lähiaikoina en kykene näkemään muutenkaan, ei tämä maailmantalous nyt sentään vielä ihan raketoimassa ole. :)

Viimeksi muokattu:
"sasa"
[QUOTE="Susu";28815058] Ootteko ottaneet huomioon, että taantumakin saattaa iskeä, siitä on nyt jo aivan selviä merkkejä taloudessa. .[/QUOTE]

Heh, ootkos uutisia viime kuukausina katsonut? Suomihan on ollut tilastokeskuksen mukaan taantumassa jo huhtikuusta 2012... Selviä merkkejä on juu :)

"Susu"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28815080:
Tuo kommentoimasi viesti oli kai jo aiemmin todettu keskustelua kirvoittamaan tarkoitetuksi provoksi...

Mutta tuohon korkoasiaan kommentoisin sen verran, että nykyään, aitojen markkinakorkojen aikaan tuollaiset reilusti 10% reaalikorot ovat yksinkertaisesti mahdottomia. Kovin suuria korkojen nousupaineita tässä ihan lähiaikoina en kykene näkemään muutenkaan, ei tämä maailmantalous nyt sentään vielä ihan raketoimassa ole. :)
En itsekään pidä realistisena korkojen nousua mihinkään 18%, jos en täysin mahdottomanakaan, mutta jo parinkin prosenttiyksikön nousu tarkoittaa monelle perheelle mittavia lainanmaksuongelmia. Lainoissa ei myöskään useimmin puhuta parin vuoden takaisinmaksuohjelmasta vaan laina-ajat ovat 15-25 vuoden luokkaa. Siinä ajassa talous saattaa heittää häränpyllyä vielä jonkin kerran.

Nojoo, kaikenkaikkiaan pitäisin tätä hetkeä kohtuullisen epävakaana isoille lainoille monestakin syystä.

0.8%
[QUOTE="Susu";28815058]Milläs maksatte sitten jos esim asuntolainan korko tuplaantuu?? [/QUOTE]

Jos laina on otettu 1-5 vuotta sitten, on sen korko todennäköisesti luokkaa 0.5-1%. Tuplaantuminen tarkoittaisi lainan koroksi 1-2%, joka on yhä vähemmän kuin nykyiset uusien lainojen korot. Tuskinpa siis kovin moni siihen korkojen tuplaantumiseen vielä tuupertuisi...

[QUOTE="Susu";28815113]En itsekään pidä realistisena korkojen nousua mihinkään 18%, jos en täysin mahdottomanakaan, mutta jo parinkin prosenttiyksikön nousu tarkoittaa monelle perheelle mittavia lainanmaksuongelmia. [/QUOTE]

No, tuskinpa parin prosenttiyksikön nousu vielä kovin mittaviin ongelmiin johtaisi. Pankit toki myönsivät jokunen vuosi sitten lainoja hiukan nykyistä väljemmin ehdoin, mutta eivät ne ihan sokeita ole kuitenkaan olleet. Ja ovathan ne "liian isot" lainat tässä halpojen korkojen aikaan jo lyhentyneetkin ja koko ajan lyhenevät.

Sinällään korkojen kehitys on kiinteästi yhteydessä talouden sykleihin, eli reippaammin korot alkavat nousta vasta siinä vaiheessa, kun maailmantalous pääsee vähän pysyvämmälle kasvu-uralle. Jos se vielä joskus sellaiselle pääsee... :)

"saara"
Huh. Onneksi rakennettiin jo 9v sitten ja ns. maalle. Lainaa otettiin 160 000e ja saatiin 2500neliön tontti, 200 neliön talo ja talli/varasto siihen lisäksi. Osittain on kyllä pistetty omaa rahaa, et en tiedä lopullista summaa, mitä tähän on mennyt. Mut nyt on 5 numeroinen luku lainaa ja ihan tosi tyytyväinen oon tähän tilanteeseen. Nettotulot perheessämme on n. 5500e/kk ja 6 lasta. Hyvin pärjätään.

kääk!
Kyllä aina vaan kauhulla lueskelen näitä ketjuja. Ymmärrän että alueelliset erot on valtaisat, mutta silti tuntuu hurjilta ihmisten lainat. Me otettiin asuntolainaa 70t kun ostettiin rintamamiestalo maalta. Tuntuisi hurjalta joku 200t laina. Siinä olisi kyllä velkavankeudessa koko ikänsä... Toki ei vuokrallakaan kannata elää, kun on vuokratkin niin suuret.

Remppaa ollaan tehty talossa sitä myötä kun rahaa ja aikaa on ollut. Mahdollisesti joskus tehdään pieni laajennus taloon että saadaan työ/harraste huone miehen jutuille, muuten tämä pieni talo riittää meidän nelihenkiselle perheelle. Aluksi kauhistelin kuinka vähän säilytystilaa ym. täällä on mutta sitten hoksasin että meillä on vaan liikaa turhaa tavaraa. Viimeaikoina olen lueskellut minimalismi aiheisia blogeja ja tajunnut että meillä on runsain mitoin tilaa tässä meidän talossa. Ja ennen kaikkea pihalla!

Siitä mitä muut ajattelevat meidän elintasosta, en jaksa välittää. Pääasia että on itse tyytyväinen elämäänsä. Täällä maalla olen tosin huomannut että vaatteilla on aivan turha pröystäillä kun ei täällä ole kukaan katsomassa (markettihaalarit todellakin riittää) ja rahaa ei mene kahveilla käynteihin ym. juttuihin joihin kaupungissa saa helposti tuhlattua sievoisen summan kuukaudessa (joskin toisinaan kaipaan tällaisia juttuja). Suurin menoerä lienee lainan maksun ja ruoan jälkeen onkin sitten bensakulut, tosin itäbensa kuljettaa puolta edullisemmin.

No ei kai kysymyksistä kannata loukkaantua.

Jos olet itse tyytyväinen taloosi, niin ei kai ne kysymykset silloin pitäisi mitenkään saada oloasi epävarmaksi tai vastaavaa.

Sentään ovat kiinnostuneita teidän hankkeesta, mitä muutakaan siinä sitten kommentoisi jos ei esitä kysymyksiä.

Olisiko pelkkä "Ok" sitten riittävä kun puhut talostanne?

Alkuperäinen kirjoittaja kääk!;28815543:
Kyllä aina vaan kauhulla lueskelen näitä ketjuja. Ymmärrän että alueelliset erot on valtaisat, mutta silti tuntuu hurjilta ihmisten lainat. Me otettiin asuntolainaa 70t kun ostettiin rintamamiestalo maalta. Tuntuisi hurjalta joku 200t laina. Siinä olisi kyllä velkavankeudessa koko ikänsä... Toki ei vuokrallakaan kannata elää, kun on vuokratkin niin suuret.
Eli miten sitten ratkaisisit asumispulman vaikkapa pk-seudulla asuvan lapsiperheen kohdalla, joka nyt ei ole sattunut vaikkapa voittamaan lotossa? Vuokralla ei kannata asua, mutta omaankaan ei kannata lainaa ottaa... ööh?

Sanotaan se nyt jo valmiiksi, että erilaiset ASO:t ym. välimallin viritykset ovat todellakin juuri sitä; niissä yhdistyy sekä vuokra- että omistusasumisen negatiiviset puolet.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kääk!;28815543:
Meillä lainaa melkein 200000, pienet tulot ja kohtuupitkä laina-aika. Silti olen alle 50 kun laina maksettu :) Meille joku rintamamiestalo olisi kauhistus, me ihmiset kun ollaan erilaisia :)

[QUOTE="Petra";28817164]No meillä ei niin ole rahasta kiinni, joten valitsimme yksinkertaisimman tien.[/QUOTE]

Joko talo on valmis? Menikö kaikki kuten Strömsössä? Tiesitkö muuten, että rakentamiseen ja remontoimiseen liittyvät tapaukset ovat heti käytettyjen autojen kaupan jälkeen toiseksi yleisimpiä kuluttajariitalautakunnan käsittelemiä tapauksia?

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28815700:
Eli miten sitten ratkaisisit asumispulman vaikkapa pk-seudulla asuvan lapsiperheen kohdalla, joka nyt ei ole sattunut vaikkapa voittamaan lotossa? Vuokralla ei kannata asua, mutta omaankaan ei kannata lainaa ottaa... ööh?

Sanotaan se nyt jo valmiiksi, että erilaiset ASO:t ym. välimallin viritykset ovat todellakin juuri sitä; niissä yhdistyy sekä vuokra- että omistusasumisen negatiiviset puolet.
Pötyä. Asoratkaisuissa voi olla hyvinkin paljon järkeä ja se voi olla kaikista fiksuin tapa asua Helsingissä.

"Murmur"
Meitä on 6 henkeä ja samankokoinen talo. Hyvä pohjaratkaisu 4 mh, oh , keittiö pesutilat, khh. Ja olemme erittäin tyytyväisiä =) !

Ajattelimme mieheni kanssa ettemme halua liikoja lainaa, ja ajattelimme että tänne mahdumme ja jokaiselle on sitä omaakin tilaa =) !
Ja me jäämme tänne vielä joskus kaksin, miksi siis hukkaneliöitä tarvisi olla sadoittain vaikka porukkaa onkin.
Talo valmistui viime vuonna ja lainaa otimme 180 000, olemme viihtyneet!

fiola
Ihmiset ovat nykyään varmaan erittäin velkaantuneita ja monella kaiken hienouden takana on myös vanhemmat. Moni aikuinen ihminen saa paljon taloudellista tukea vanhemmiltaan. Se, että sinä et ole saanut koskaan penniäkään ja olet muuttanut 12-vuotiaana orjaksi Namibiaan, ei poista sitä faktaa, että MONI selviää ilman opintolaina vanhempien avustuksella ja monet nelikymppisetkin saavat vanhemmiltaan rahaa, vanhemmat maksavat esim. joululahjaksi vakuutusmaksut, ostavat tontin tms..
Osa on tottakai voinut saada perintöä tai voittaa vaikka kenossa ja osalla tosiaan on niin isot tulot itselläänkin, että on varaa maksaa kallista taloa yms pois.

Uskoisin, että suurin osa silti on korviaan myöten veloissa.

Me asumme uudella asuinalueella, jossa jokainen talo luonnollisesti uusi. Jokaisen talon pihassa seisoo pari tuliterää autoa ja paljon tuntuu perheet reissaavan. Koko kesän ollaan menossa ja syksyksi on jo varattu ulkomaanreissua, mökkiä lapista hiihtolomalle. Lapsilla on pelkkää Gantia yms..

Sitten suurin osa vanhemista on ihan tavallisissa ammateissa: Prisman myyjää, City Marketin myyjää, lähihoitajia, autonkorjaajia, tehdastyöläisiä, taksikuskeja, kokkeja, maalareita yms..

"Katja"
Vielä pari vuotta sitten lainaa sai kuka vain niin paljon kuin halusi. Mun bruttotulot ovat noin 1900e/kk ja miehen bruttotulto samaa luokkaa. Mulla on vuorotyö ja lisät tekevät plussaa palkkaan.
Meidän lainassa on toki kaksi takaajaa. Ilman takaajia ei ehkä oltaisi saatu lainaa.
Meidän laina on jotakin noin 300 000 ja laina-aika oli muistaakseni 45v.
Tuloista menee suurin osa kyllä lainoihin.

Autolainaa on mun autosta jäljellä 4000e, mutta maksan sitä vain 200e kuussa pois. Miehen auto olis maksanut Suomessa yli 65.000 mutta saatiin Saksasta 46.000. Mies hoitaa ite autolainansa ja maksaa sitä vissin jonkun 400e kuussa.

Eli tulot menee kyllä ihan lainoihin ja laskuihin kaikki. Lainat ja laskut saadaan maksettua. Lasten harrastukset tulee yleensä lahjaksi.. esim. tytön luistinkerhon vuosimaksun maksaa yleensä kummit lahjana, uudet luistimet saa lahjana jne...

Kaikki pakollinen saadaan maksettua ja ruokaan jää hyvin vähän kuussa. Me saaadaan yleensä jouluisin ja synttäreinä lahjaksi rahaa ja ne rahat menee matkusteluun. Matkustellaan jonkun verran. Nyt kesällä oltiin Turkissa ja Turkissa käytiin myös viime syksynä.

Mä myyn paljon kirpparilla tarpeettomia vaatteita jne ja ostan merkkivaatteet pitkälti huutiksesta. Mun sisko asuu ulkomailla, jossa saa halvalla merkkivaatteita ja lasten Gantit, Hilfigert jne on pitkälti mun siskolta saatuja tulijaisia. Tytölle ostin kouluun Lacosten tennarit huutiksesta 15eurolla ja tommy hilfigerin hupparin kympillä tutuilta.

Säästöjä meillä ei ole ja Visaa käytetään joka kuukausi. Sitten kun on oikein tiukkaa, niin tehdään sivutöitä kumpikin. Meen heittään keikkaan vanhoihin työpaikkoihin, yleensä yövuoroihin ja mies on ennen ajanut sukulaisellaan taksia ja menee sitten ajamaan viikonlopuksi taksia tms.

Kulutusluottoja ei nyt ole, mutta välillä on ellokselle, halensille, nelly.comille tms ollut osarilla jotain ja yksi kreikan loma on kerran ollut osarilla, josta jouduttiin pulaan ja josta mun äitini pelasti meidät. Ei siis ikinä enää matkoja osarilla!

Itsekin pukeudumme ihan hienosti, mutta mä ostelen vaatteita pääasiassa vero modasta tms. Miehelle on merkit tärkeämpi. Ainut kalliimpi juttu on mun kynsihuolto joka kuukausi ja rakennekynsien ylläpito. Hiuksetkin värjään kotona itse :)

Yleensä mua ei velat ahdista. ollaan tähänkin asti pärjätty. Päivä kerrallaan!

Jos minä olen onnellinen näin, "ylivelkaantuneena" niin mitä se teiltä muilta on pois?

Yhteistyössä