Onko ihmiset nykyään erittäin rikkaita, vai onko rahan arvo sumentunut? Rakentamisesta..

• Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Hanna"
Ollaan nuoria rakentajia. Molemmat 26-vuotiaita. Meillä on vain yksi lapsi ja enempää ei ole terveydellisistä syistä. Kolmehenkinen perhe harvoin tarvitsee mitään linnaa muutenkaan.
Meille tulee 135m2 talo + käyttöullakko 20m2. Mielestäni ihan tilava talo. Tontti on 2000m2 ja autotalli rakennetaan parin vuoden sisällä. Asutaan landella ja talo on sellainen perinnetalo, mitä nyt rakennetaan paljon. Kaikkeen olemme budjetoineet noin 300.000 ja näyttäisi siltä, että budjetissa pysytään, mutta ei sen alikaan jäädä kauheasti.

Meiltä kysellään jatkuvasti miksi emme rakentaneet isompaa taloa, ainakin 200 neliöistä, miksi emme rakenna heti tallia, miksi meille ei tule erillistä saunamökkiä, miksi emme ota poreallasta ja miksi en palkkaa sisustussuunnitelijaa, miksi ei tilata valmista ruohomattoa, tuleeko meille puutarhasuunnittelija, miksi emme ottaneet pihalle sitä ja tätä ja tota.

Onko ihmisillä oikeasti varaa tuohon kaikkeen? Olemmeko joku poikkeus?

Meillä on poikkeuksellisen pieni laina, sillä olemme säästäneet + saaneet hiukan perintöä. Olisimme voinut toki ottaa lainaa vaikka kuinka paljon.
Mä vaan ihmettelen siis tuota ja toisaalta se vähän loukkaakin. Miksi mun pitäisi palkata sisustussuunnittelija? Enkö itse osaa vai?

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
"heh"
Hassua. En kyllä tiedä. Toisaalta tuntuu, että teki niin tai näin, niin ei olla tyytyväisiä. Meinaan, omassa suvussani haukutaan naista, joka rakensi kaiken kalliilla ja jatkuvasti pitää olla jotain lisää, kalleinta ja parasta. Säälitään miestä kun joutuu muka kaiken kustantaa. (itse en heidän raha-asioitaan tiedä).

"hmmm"
Ihmiset luulee että raha kasvaa puussa tai jos rakentaa itse niin rahaa on kuin roskaa. Mikä ei pidä paikkaansa.

Ja miksi kaiken pitäis olla heti. Miksi autotallia ei voisi rakentaa myöhemmin yms... :)

Ihmiset on outoja, älä välitä :)

• Tykkää
"hmmm"
Nykyään monet ajattelevat, että lainaa otetaan niin paljon kuin saadaan. Tai niin paljon kuin just nyt on vara maksaa, ei mitään ajatusta tulevaisuuteen, mahdolliseen työttömyyteen (nyk aika yleistä) ja siihen, että korkotilanne voi muuttua paljonkin. Te olette järkeviä :)

• Tykkää
Omassa tuttavapiirissäni ne joilla "isointa, hienointa ja kalleinta" on myös pienemmät tulot ja isompi laina.
Ne joilla on suuret tulot ja ei välttämättä lainaa ollenkaan, on pienemmät talot, talli rakennettu myöhemmin yms. Näin siis MINUN tuttavapiirissäni. En tunne jokaista suomalaista.

Osa haluaa rakentaa esim. sen tallin ilman lainaa ja säästää siihen pari vuotta rahaa, osa rakentaa heti lainarahalla yms.

Lähtökohtia, tilanteita ja ihmisiä on monenlaisia.

"hmm"
Omassa tuttavapiirissäni ne joilla "isointa, hienointa ja kalleinta" on myös pienemmät tulot ja isompi laina.
Ne joilla on suuret tulot ja ei välttämättä lainaa ollenkaan, on pienemmät talot, talli rakennettu myöhemmin yms. Näin siis MINUN tuttavapiirissäni. En tunne jokaista suomalaista.

Osa haluaa rakentaa esim. sen tallin ilman lainaa ja säästää siihen pari vuotta rahaa, osa rakentaa heti lainarahalla yms.

Tiedätkö niiden tulotkin vai?

"tiina"
Me rakensimme koko talon ilman lainaa. Meillä oli riihikuivaa 250 tonttia ja tontti omasta takaa. Sillä halusimme pärjätä. Vakitöiden yms puolesta lainaa olisi irronnut. Emme halunneet ottaa lainaa. Talo kuluineen imaisi 240.000 ja kymppitonni meni pihan laittoon yms.
Päätimme säästää sitten tallia varten ja talli valmistui parin vuoden kuluttua.

Suurin osa luuli, että meillä ei ollut varaa ja olimme nostaneet lainaa jo maksimimäärän. Todellisuudessa meillä ei ollut lainaa ja tallilaina oltaisiin saatu nopeasti ja maksettukin pois nopeasti. Tämä nyt vaan oli meidän tapa toimia.

"ilona"
Monet ei osaa tai halua tehdä ja suunnitella itse, jos rahaa on palkataan sisustussuunnittelijaa ja tilataan puutarhasuunnitelma. Itse en ole näitä palveluja käyttänyt, olen samoilla linjoilla kanssasi: rahan voi käyttää muuhunkin. Mielestäni minulla on myös värisilmää ja tyylitajua. Eikä sekään haittaa, vaikka pensaan istuttaa väärään paikkaan, voihan sen siirtää seuraavana kesänä :D

• Tykkää
hhhhh

Helsingissä tuo ei ole mahdollista, koska hulppeaa et vain yksinkertaisesti saa. Kukaan keskituloinen ei saa 450t lainaa, keskituloinen saa sen 200t vähän kiikunkaakun riippuen vuodesta ja säästöistä jne. Pienituloinen ei välttämättä yhtään mitään, koska lainaa saat niin vähän ettei sillä saa rupustakaan perheasuntoa ja asutaan sitten vuokralla. En ole koskaan täällä törmännyt esimerkiksi pienituloiseen jolla 90 neliön asunto, sellainen ei oikein ole mahdollista.

"Liisa"
Tuo on kiinni paljon siitä kuinka kaukana kasvukeskuksista asuu, itselleni tuo kuulostaa leveilyltä. Meillä, 40v. pariskunnalla on 120 neliötä rivitaloasunto 4 hengelle ja asumme mielestämme ihan tilavasti Helsingissä :)

"minna"
Järkevältähän teidän tyyli kuulostaa. Kaikkea ei ole pakko saada heti ja mahdollisimman suurena, mutta kaikki eivät ajattele samoin. Mua ihmetyttää ja maisemallisesti surettaa nykytyyli, jossa rakennusoikeudesta näytetään jokainen neliösenttikin ja mukavat väljät asuinalueet muuttuvat turboahdetuiksi tunkualueiksi. Meidänkin tontille mahtuisi toinenkin talo ja useampi on ehdottanut tontin jakamista. "Sitten teillä olisi rahaa rempata mielin määrin!" Joo niin olisi, mutta sitten meillä ei olisi omaa rauhaa ja kivaa pihaa.

Professional Griefer
.
Samaa huomattu. Sekä onkohan ihmiset jotenkin liian tottuneita sellaseen "kyllä pankki antaa 100% lainaa ja aina voi mennä sossuun jos tulee tiukkaa" -tyyliin? Tuntuu, että aika moni pitää yli varojensa elämistä jotenkin oikeutena.

"heh"
Samaa huomattu. Sekä onkohan ihmiset jotenkin liian tottuneita sellaseen "kyllä pankki antaa 100% lainaa ja aina voi mennä sossuun jos tulee tiukkaa" -tyyliin? Tuntuu, että aika moni pitää yli varojensa elämistä jotenkin oikeutena.
me otettiin 100% laina,koska maksettiin sillä säästöllä auto pois.
Että jos pahasti käy niin auto myyntiin, kahden vakituisen tulot kyllä aika varmat on etenkin tällä minun alalla ja miehelläkin mahdollisuuksia satelee koko ajan. Että se siitä sossusta, kenelle tahansa tietysti VOI joskus jotain tapahtua, mutta mieluummin näin kuin maksaa vielä enemmän vuokraa kuukaudessa.
Voit toki ylenkatsoa, mutta samapa tuo. :)

"vieras"
[QUOTE="hmm";28805550]Tiedätkö niiden tulotkin vai?[/QUOTE]

No kyllä meillä ystäväpiirissä puhutaan useinin tuloista ja moni samassa työssä tai samankaltaisessa työssä. Tiedän suurinpiirtein kyllä lähipiirini tulot.

"vieras"
[QUOTE="heh";28805584]me otettiin 100% laina,koska maksettiin sillä säästöllä auto pois.
Että jos pahasti käy niin auto myyntiin, kahden vakituisen tulot kyllä aika varmat on etenkin tällä minun alalla ja miehelläkin mahdollisuuksia satelee koko ajan. Että se siitä sossusta, kenelle tahansa tietysti VOI joskus jotain tapahtua, mutta mieluummin näin kuin maksaa vielä enemmän vuokraa kuukaudessa.
Voit toki ylenkatsoa, mutta samapa tuo. :)[/QUOTE]

Harvasta autosta saa myydessä sen saman rahan mitä siihen on ostaessa laittanut. Auto on siten sijoituksena kaikkein huonoimmasta päästä, yleensä.

sama.
[QUOTE="vieras";28805605]Harvasta autosta saa myydessä sen saman rahan mitä siihen on ostaessa laittanut. Auto on siten sijoituksena kaikkein huonoimmasta päästä, yleensä.[/QUOTE]

Se on tiedossa, kyllä siitä kuitenkin saisi vähintään vuoden lainanmaksut. :D

En oikein tiedä mitä olisimme voineet tehdä? Säästää juu, täälläpäin vuokrat ovat niin älyttömät, että siinähän säästät vuosikausia maksaen samalla taivantuuliin vuokraa kun voit halvemmalla maksaa sitä lainaa pois. :D

Professional Griefer
[QUOTE="heh";28805584]me otettiin 100% laina,koska maksettiin sillä säästöllä auto pois.
Voit toki ylenkatsoa, mutta samapa tuo. :)[/QUOTE]

Ai että ylenkatsomista.
Hyvä jos teille tuo ratkaisu on toiminut ja olette varmoja, ettette "joudu vaikeuksiin". Mutta mun mielestä on aika hurjaa että tosi nuoret ottaa 100% isoja lainoja ja just ostaa/rakennuttaa jopa ylihintaisia kiinteistöjä/taloja yli tarpeidensa. Ja taustalla on joku "no jos joudutaan pulaan niin voivoi, kyllä yhteiskunta auttaa!" -asenne.

sama.
Ai että ylenkatsomista.
Hyvä jos teille tuo ratkaisu on toiminut ja olette varmoja, ettette "joudu vaikeuksiin". Mutta mun mielestä on aika hurjaa että tosi nuoret ottaa 100% isoja lainoja ja just ostaa/rakennuttaa jopa ylihintaisia kiinteistöjä/taloja yli tarpeidensa. Ja taustalla on joku "no jos joudutaan pulaan niin voivoi, kyllä yhteiskunta auttaa!" -asenne.
ei ole taustalla tuollainen, olemme kyllä jossitelleet kaikki tilanteet eikä vaikuttanut ollenkaan pahalta. Toki riskinsä kaikessa, mutta sitä kannattaa punnita. Ei se vuokralla asuminen sen järkvämmältä tuntunut. Säästäminenkin ison vuokran ohella aika hidasta. Nyt kuukaudessa vähemmän kuin ennen miinus auto josta saisi myydessä kuitenkin jotain apua. Sossuun asti emme edes miettineet asiaa, koska ei seole meille mikään suuttileman hyvä idea :D

"vieras"
Meilläpäin puhutaan raha-asioista aika avoimesti. Moni kaveri/työkaveri tms on monesti puhunut, miten heidän vanhemmillaan, suvulla tms ei ole varaa auttaa yhtään yms. Jos on samassa työpaikassa kuin minä, palkkakin on sama kuin mulla, ehkä 100-200e voi olla eroa lisistä riippuen.
Jos mies on töissä paikassa X ja ammatiltaan X niin kyllä sitä nyt voi päätellä palkan.

Kaikista kalleimmat talot tuntuu olevan juuri näillä.

hahaha
[QUOTE="vieras";28805651]Meilläpäin puhutaan raha-asioista aika avoimesti. Moni kaveri/työkaveri tms on monesti puhunut, miten heidän vanhemmillaan, suvulla tms ei ole varaa auttaa yhtään yms. Jos on samassa työpaikassa kuin minä, palkkakin on sama kuin mulla, ehkä 100-200e voi olla eroa lisistä riippuen.
Jos mies on töissä paikassa X ja ammatiltaan X niin kyllä sitä nyt voi päätellä palkan.

Kaikista kalleimmat talot tuntuu olevan juuri näillä.[/QUOTE]

Ihme kun tilastollisesti pienituloisimmat asuvat vaatimattomimmin ja suurituloiset keskimäärin isommissa ja kalliimmissa asunnoissa. Toki kateellisten mielestä se on aina noin. :D Vai väitätkö tosiaan että vähävaraisimmat asuvat hulppeimmin ja isotuloiset ahtaasti köyhistellen? ;)

perus palstamamman juttu, aina! :D Köyhillä myös ticketin haalarit eikö? ;) Ai että kirpasee! :D

"vieras"
No itse ihmettelen jo sitä, miten niin monella tämän ikäisellä (mekin olemme 26), on ylipäänsä varaa rakentaa joku 300 000 euron talo. Meillä rakentaminen suunnitteilla sitten kun säästöjä on saatu kokoon ja silloinkin joudumme turvautumaan halvimpiin talomallistoihin.

Yhteistyössä