Mitä tavoittelemista on lääkkeettömässä synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "outoko"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"outoko"

Vieras
Tuntuu että on ihan muotijuttu ja jotain hienoa jos pystyy synnyttämään ilman lääkkeitä?
Siis ymmärrän jos asenne on valmiiksi "en ota jos ei ole pakko", mutta mitä ihannoitavaa siinä on? Kiva jos jollakin on niin helppo synnytys ettei tarvitse (käy ihan kateeksi kun oma oli niin kipeä) mutta mitä hienompaa siinä on?!

Joillakin on vaan kipeämpi synnytys ja joillain kivuttomampi, jos ei tarvitse sitä kipulääkettä niin kiva juttu, aika hyvä tuuri jos niin helpon synnytyksen saa.
Ei mulla ainakaan tulisi mieleenikään pakottautua kipeässä synnytyksessä etten vaan ota EN OTA kipulääkettä ja vaarantaa paniikilla koko tapahtuma. :D Jos taas olisi helppo niin ei olemitään syytä turhaan pumpata lääkkeitä. Ihmettelen vaan tätä ilmiötä.

Paras asenne on juurikin "tilanteen mukaan" eikä päätä mitään typeryyksiä. Ei sitä synnytystä kannata suunnitella. "mulla ei tule olemaan niin kipeä synnytys että tarvitsisin". :D
Mitään hienoa en siinä näe, tietynlaista kateutta jos joku saa niin kivuttoman synnytyksen ettei tarvitse, mutta ei voi mitään.

No en mä nyt muutenkaan lääkkeitä tykkää itteeni pumpata, joten se siinä oli hienoa. Ei ainakaan lapsi altistunut millekkään lääkkeille eikä tullut esim. epiduraalin riskejä otettua.

Ei mun synnytys kyllä silti helppo tai kivuton ollut, ei läheskään. Mistä tuollainen ajattelutapa sitten kumpuaa? Ihan yhtä helvetin kivulias se synnytys on, otti lääkettä tai ei.

Mä jätin "rankat" kivunlievitykset ottamatta, koska pelkäsin että hidastavat synnytystä ja tulee helpommin repeämiä.
Särkylääkkeellä ja lämpöpusseilla on siis meikäläisen synnytyksissä helpotettu oloa.

Kyllähän se on kipeätä tehnyt, mutta en usko että seuraavassakaan synnytyksessä otan mitään kovia aineita :D
Ja toivottavasti suoriudun siitäkin nopeasti ja ilman tikkejä :)

No olen miettinyt synnytystä ilman epiduraalia, mutta ainoastaan siksi, että saattaa puuduttaa paikat turhankin paljon, ettei saa kunnon otetta ponnistamiseen. Esikoinen syntyi epiduraalin kanssa eikä ongelmaa, mutta tällä kertaa pelottaa, jos vaikuttaa liikaa. Todennäköisesti sen otan silti, kun tulee sattumaan sen verran. Eihän sitä muita lääkkeitä edes tarvitse?

Itse haluaisin synnytyspelon takia lääkkeettoman synnytyksen. Pelkään että kivunlievitys pidentää ponnitusvaihetta. Mutta synnytys on vasta edessä joten sen näkee sitten siinä, että miten se menee.

Olen yhdessä synnytyksessä saanut epiduraalin ja kolme synnyttänyt ilman. Jos vielä saisin lapsen, niin jättäisin epiduraalin ottamatta. Ei sovi minulle synnyttää ilman kipua. Minusta synnytksen ei tarvitse olla kivuton tapahtuma. Jokainen tyylillään siis. En ole minkään muodin takia ollut ottamatta lääkkeitä. Ja ne synnytykset, joissa en ole lääkettä saanut eivät ole olleet helppoja ja kivuttomia. Hyvin kuitenkin ovat menneet ja kipu unohtuu nopeasti!

No en mä nyt muutenkaan lääkkeitä tykkää itteeni pumpata, joten se siinä oli hienoa. Ei ainakaan lapsi altistunut millekkään lääkkeille eikä tullut esim. epiduraalin riskejä otettua.

Ei mun synnytys kyllä silti helppo tai kivuton ollut, ei läheskään. Mistä tuollainen ajattelutapa sitten kumpuaa? Ihan yhtä helvetin kivulias se synnytys on, otti lääkettä tai ei.

En minäkään, mutta synnytys oli TODELLA rankka, supistukset oli lääkkeillä aikaansaatuja ja yltyivät niin koviksi etten kyennyt edes liikkumaan enää, makasin ja huusin jännittäen koko vartaloni aivan äärimmilleen, väsyin ja väsyin vuorokauden kunnes otin epiduraalin ja sain kerättyä voimia pari tuntia.
Mulla ei myöskään ollut tarkoitus lääkkeitä ottaa jos en ole NIIN kipeä, mutta sinne se yltyi ja otin.
En näkisi mitään hienoa siinä että olisin jättänyt ottamatta, en todellakaan. :O

Siitä se ajatus kumpuaa, että jotkut synnytykset ovat kipeämpiä kuin toiset ja aivan varmasti niissä helpommin (ja järkevämmällä perusteella) otetaan kipulääkettä.

[QUOTE="vieras";28789712]No olen miettinyt synnytystä ilman epiduraalia, mutta ainoastaan siksi, että saattaa puuduttaa paikat turhankin paljon, ettei saa kunnon otetta ponnistamiseen. Esikoinen syntyi epiduraalin kanssa eikä ongelmaa, mutta tällä kertaa pelottaa, jos vaikuttaa liikaa. Todennäköisesti sen otan silti, kun tulee sattumaan sen verran. Eihän sitä muita lääkkeitä edes tarvitse?[/QUOTE]

Miten olisi spinaali? Toinen synnytys on todennäköisesti nopeampi ja spinaalin vaikutusaika ei ole niin pitkä kuin epiduraalin. Näin ollen et ehkä ole liian puuduksissa kun ponnistusvauhe alkaa.

[QUOTE="vieras";28789730]Olen yhdessä synnytyksessä saanut epiduraalin ja kolme synnyttänyt ilman. Jos vielä saisin lapsen, niin jättäisin epiduraalin ottamatta. Ei sovi minulle synnyttää ilman kipua. Minusta synnytksen ei tarvitse olla kivuton tapahtuma. Jokainen tyylillään siis. En ole minkään muodin takia ollut ottamatta lääkkeitä. Ja ne synnytykset, joissa en ole lääkettä saanut eivät ole olleet helppoja ja kivuttomia. Hyvin kuitenkin ovat menneet ja kipu unohtuu nopeasti![/QUOTE]

No ei mun synnytys ollutkaan kivuton vaikka otin kahdesti epiduraalin! :D
Päinvastoin, se oli niin kipeä että alkoi olla turvallisempaa sen ottaminen. Lääkäri itse sitä suositteli kun näki tilanteen, vähän toruikin ettei pitäisi äärimmilleen odotella.

Itsellä meni epiduraalin lisäksi vaikka mitä (tippateline oli kuin joulukuusi). Epiduraali ei vaikuttanut minulla jostain syystä hyvin. Lapsi syntyi parin vuorokauden kuluttua - oli täysin virhetarjonnassa mutta ilmeisesti oli jokin kätilön kunnia kysymyksessä, että sektioon ei mene (kuulin jo synnytyslääkärin ja kyseisen kätilön väittelevän oven ulkopuolella käytävässä).
Tämän "kauhukokemukseni" jälkeen, totean vaan, että ehkäpä ei niin hirveästi kannattane suunnitella etukäteen ja sektio ei ole maailmanloppu. Se on inhottavampaa, kun neljännen asteen repeämien takia paskantaminen ja pidättäminen ei koskaan enää luonnistu normaalisti....

En minäkään, mutta synnytys oli TODELLA rankka, supistukset oli lääkkeillä aikaansaatuja ja yltyivät niin koviksi etten kyennyt edes liikkumaan enää, makasin ja huusin jännittäen koko vartaloni aivan äärimmilleen, väsyin ja väsyin vuorokauden kunnes otin epiduraalin ja sain kerättyä voimia pari tuntia.
Mulla ei myöskään ollut tarkoitus lääkkeitä ottaa jos en ole NIIN kipeä, mutta sinne se yltyi ja otin.
En näkisi mitään hienoa siinä että olisin jättänyt ottamatta, en todellakaan. :O

Siitä se ajatus kumpuaa, että jotkut synnytykset ovat kipeämpiä kuin toiset ja aivan varmasti niissä helpommin (ja järkevämmällä perusteella) otetaan kipulääkettä.

Minusta on ihan ok että joku haluaa epiduraalin tm lääkettä, mutta sitä en hyväksy että minun synnytyskipuja tullaan väheksymään, koska olen synnyttänyt luomusti. Kyllä se oli ihan helvettiä, mutta en ala siitä sen enempää kirjoittamaan, koska minusta ylipäätään on typerää kilpailla kenellä oli rankin synnytys. Ei sellaista voi edes tutkia kuka kärsi eniten, koska meillä ei ole mitään yhtä totuutta kertovaa kipumittaria. Siinä on vain luotettava sen äidin omaan tuntemukseen, jos se äidistä tuntuu helvetiltä, silloin se tuntuu siltä. Piste.

Lähes kaikkiin synnytyksessä käytettäviin lääkkeellisiin kivunlievitysmuotoihin liittyy merkittäviä riskejä. Ja vieläpä vauvan hyvinvointiin liittyviä riskejä. Suuri osa synnyttäjistä ei näitä riskejä tiedä ja vielä suurempi osa ei halua niitä ajatella.

Minusta on ihan ok että joku haluaa epiduraalin tm lääkettä, mutta sitä en hyväksy että minun synnytyskipuja tullaan väheksymään, koska olen synnyttänyt luomusti. Kyllä se oli ihan helvettiä, mutta en ala siitä sen enempää kirjoittamaan, koska minusta ylipäätään on typerää kilpailla kenellä oli rankin synnytys. Ei sellaista voi edes tutkia kuka kärsi eniten, koska meillä ei ole mitään yhtä totuutta kertovaa kipumittaria. Siinä on vain luotettava sen äidin omaan tuntemukseen, jos se äidistä tuntuu helvetiltä, silloin se tuntuu siltä. Piste.

Mitä pahaa siinä on jos jollakin toisella oli kipeämpi synnytys kuin sinulla ja oli parempi kipulääke ottaa? Ei kukaan väheksy kenenkään kipua, mutta hyvin todennäköisesti lääkkeettömänä synyttäneillä ainakin keskimääräisesti on kivuttomammat synnytykset kun ei ole lääkäri suositellut tai ei ole itse menty niin paniikkishokkiin valtavasta kivusta että olisi tullut tarpeeksi. Se että ei ole yhtä kivulias, ei tarkoita etteikö se olisi ollut kivulias. Uskon kyllä että joka ikisen synnytys on jollain asteella kivulias, ilman kilpailua.

Sitäpaitsi ottaisin paljon mieluummin sen lääkkeettömänä hoidetun kipeän synntytyksen kuin omani, helvetillisisen paniikkisynnytyksen jossa jouduttiin ottamaan lääkettä. Mutta ei saa valita.

[QUOTE="hmmm";28789744]No ei mun synnytys ollutkaan kivuton vaikka otin kahdesti epiduraalin! :D
Päinvastoin, se oli niin kipeä että alkoi olla turvallisempaa sen ottaminen. Lääkäri itse sitä suositteli kun näki tilanteen, vähän toruikin ettei pitäisi äärimmilleen odotella.[/QUOTE]

Niin ei kai se synnytys kivuton olekaan. Onhan sitä kipua kun kerran lääkettäkin tarvitaan. Mutta on vaikea tätä sen enempää selittää, on siinä kuitenkin iso ero onko saanut jotain lääkettä tai ei yhtään mitään! Ja minusta jokainen tekee niin kuin parhaaksi kokee. Minulle ei sovi kivunlievitys synnytyksessä. Hoitohenkilökunta kyllä sitä mielellään tarjoaa, mutta minusta olisi tärkeää tarjota muitakin vaihtoehtoja. Se vaan on työläämpää. Oikein harmittaa, että menin siinä yhdessä synnytyksessäni sellaiseen harhaan, että kuvittelin että en selviä ilman epiduraalia. Sitten ihan paniikissa, kivusta jähmettyneenä odottelin anestesialääkäriä ikuisuudelta tuntuvan ajan.

[QUOTE="kkk";28789771]Lähes kaikkiin synnytyksessä käytettäviin lääkkeellisiin kivunlievitysmuotoihin liittyy merkittäviä riskejä. Ja vieläpä vauvan hyvinvointiin liittyviä riskejä. Suuri osa synnyttäjistä ei näitä riskejä tiedä ja vielä suurempi osa ei halua niitä ajatella.[/QUOTE]

Mutta joissain tilanteissa kipulääkkeen otto on myös turvallisempaa kuin ottamatta jättäminen, varsinkin käynnistetyissä synnytyksissä joissa supistukset yleensä kaksinkertaisia kivultaan. Äidin paniikkiin meneminen ja koko kehollaan vuorokausia jännittäminen itsensä uuvuksiin ähertäminen ei ole turvallista synnytystä vauvalekaan.
Tämä ihan ammattilaisten suusta.

Synnyttäköön kukin niinkuin haluaa, jos se on mahdollista. Itse olisin ekassa synnytyksessä halunnut kipulääkkeitä. Pääsin sillä perusteella sisään sairaalaan. Muuten olisivat laittaneet takaisin kotiin, Loppujen lopuksi kävi kuitenkin niin, etten saanut yhtään mitään. Kivut olivat mielettömät, joten olisin kyllä ottanut ihan mitä tahansa olon helpotukseksi. Mutta siitäkin selvisi. Toisella kertaa olin onnellinen, kun sain ilokaasua.

[QUOTE="vieras";28789783]Niin ei kai se synnytys kivuton olekaan. Onhan sitä kipua kun kerran lääkettäkin tarvitaan. Mutta on vaikea tätä sen enempää selittää, on siinä kuitenkin iso ero onko saanut jotain lääkettä tai ei yhtään mitään! Ja minusta jokainen tekee niin kuin parhaaksi kokee. Minulle ei sovi kivunlievitys synnytyksessä. Hoitohenkilökunta kyllä sitä mielellään tarjoaa, mutta minusta olisi tärkeää tarjota muitakin vaihtoehtoja. Se vaan on työläämpää. Oikein harmittaa, että menin siinä yhdessä synnytyksessäni sellaiseen harhaan, että kuvittelin että en selviä ilman epiduraalia. Sitten ihan paniikissa, kivusta jähmettyneenä odottelin anestesialääkäriä ikuisuudelta tuntuvan ajan.[/QUOTE]

Mulle sopi, pääsin hetkeksi lepäämään. Silti synnytys oli sitä kahta tuntia lukuunottamatta niin kipeä, että kävin puhumassa siitä useaan otteeseen.
Ei enää onneksi tarvitse lapsia hankkia, mutta jos hankkisin niin toivoisin lääkkeetöntä synnytystä, eli sitä vähemmän kipeää samalla.

Mitä pahaa siinä on jos jollakin toisella oli kipeämpi synnytys kuin sinulla ja oli parempi kipulääke ottaa? Ei kukaan väheksy kenenkään kipua, mutta hyvin todennäköisesti lääkkeettömänä synyttäneillä ainakin keskimääräisesti on kivuttomammat synnytykset kun ei ole lääkäri suositellut tai ei ole itse menty niin paniikkishokkiin valtavasta kivusta että olisi tullut tarpeeksi. Se että ei ole yhtä kivulias, ei tarkoita etteikö se olisi ollut kivulias. Uskon kyllä että joka ikisen synnytys on jollain asteella kivulias, ilman kilpailua.

Sitäpaitsi ottaisin paljon mieluummin sen lääkkeettömänä hoidetun kipeän synntytyksen kuin omani, helvetillisisen paniikkisynnytyksen jossa jouduttiin ottamaan lääkettä. Mutta ei saa valita.

Huoh, miten vaan. Se joka kärsii eniten, kai kirkkaimman kruunun saa..

Noi nyt on vaan sun omia tilastoja millä ei ole totuusperää. Ja koko ajan sinä väheksyt muiden kipuja...

"Se että ei ole yhtä kivulias, ei tarkoita etteikö se olisi ollut kivulias. Uskon kyllä että joka ikisen synnytys on jollain asteella kivulias"

Muilla oli vain "kipuja", mutta sulla oli "helvetilliset kivut". On se niin kovin vaikeaa tajuta, että ehkä oli muillakin..... kaikkihan ei edes ehdi sitä lääkettä katsos saamaan, että joo, ei voi aina valita ei.

No epiduraali ainakin voi hidastaa synnytystä (joudutaan laittaa oksitosiinia -- kovat supparit -- lisää epiduraalia jne). Lisäksi epiduraali voi puuduttaa liian vähän/liikaa tai vaikka vain toisen puolen. Lisäksi epiduraalin kanssa ei välttämättä tunne ponnistamisen tarvetta. Lääkkeet lisää muiden toimenpiteiden riksiä (imukuppi, välilihan leikkaus tai edellä mainittu oksitosiini tai muut synnytystä nopeuttavat toimenpiteet). Epiduraali voi pakottaa synnyttäjän makuuasentoon ja estää näin monet muut synnytysasennot. Kaikki lääkkeet menee vauvaan. Tutkimuksissa on todettu että lääkkeettömissä synnytyksissä vauva on virkeämpi ja imetys sujuu keskimäärin nopeammin. Lääkkeet myös sotkee äidin omaa hormonituotantoa, mm. saattaa vaikuttaa kiintymyssuhteen luomiseen alussa kun äidin hormonit on sekaisin.

Tässä on aikas monta syytä. En kuitenkaan ole hihhuli, otan sen jos tarvetta on.

Muotia? Eiköhän se lääkkeellinen kivunlievitys pikemminkin ole nykyään muoti-ilmiö. Täällä Suomessa nimittäin, toisaalla toisin.

Itse halusin synnyttää lääkkeettömästi, koska lähipiirissäni oli siitä hyviä kokemuksia. Ja oli siinä uteliaisuuttakin - halusin tietää miltä se tuntuisi.

Ensimmäinen synnytys oli käynnistetty ja sattui aika kovasti. Toinen käynnistyi spontaanisti ja sattui selvästi vähemmän. Joten on niitä aste-eroja enemmänkin kuin "sattuu niin että tarvitsee epiduraalin - helppo synnytys, menee ilman".

Huoh, miten vaan. Se joka kärsii eniten, kai kirkkaimman kruunun saa..

Noi nyt on vaan sun omia tilastoja millä ei ole totuusperää. Ja koko ajan sinä väheksyt muiden kipuja...

"Se että ei ole yhtä kivulias, ei tarkoita etteikö se olisi ollut kivulias. Uskon kyllä että joka ikisen synnytys on jollain asteella kivulias"

Muilla oli vain "kipuja", mutta sulla oli "helvetilliset kivut". On se niin kovin vaikeaa tajuta, että ehkä oli muillakin..... kaikkihan ei edes ehdi sitä lääkettä katsos saamaan, että joo, ei voi aina valita ei.

Okei sulla on voinutkin olla yhtä kipeä, mistäs minä tiedän. Ihmettelin vain miksi se tarkottaisi kivutonta synnytystä jos toisella oli kipeämäpi?!

No aivan sama, sulla oli kipein synnytys ja vielä sankarillisesti luomuna synnytit, sehän tässä olikin aiheena, kun se on niin hienoa ja lääkettä käyttävät on saaneet kivuttoman synnytyksen. :D Okei evvk.

No onhan siitä vauvalle hillittömästi etua, etteii sitä pumpata lääkkeisiin juuri ennen syntymää.
Kaikki lääkkeet mitkä menee äitii, menee myös vauvaan. Vauvan elimistö ei edes pysty eliminoimaan kaikkia lääkeaineita, joten siksi tiettyjä lääkkeitä ei edes saa antaa synnytyksen lähellä, vaan muutamaa tuntia ennen, jotta äidin elimistö ehtiii metaboloida ne ennen kuin vauva syntyy.

Nimim. paljon vauvoja nähnyt, joka on huomannut työssään epiduraali- ja luomuvauvan erot käyttäytymisessä ja erityisesti syömiseen opettelussa.

[QUOTE="huoh";28789816]Okei sulla on voinutkin olla yhtä kipeä, mistäs minä tiedän. Ihmettelin vain miksi se tarkottaisi kivutonta synnytystä jos toisella oli kipeämäpi?!

No aivan sama, sulla oli kipein synnytys ja vielä sankarillisesti luomuna synnytit, sehän tässä olikin aiheena, kun se on niin hienoa ja lääkettä käyttävät on saaneet kivuttoman synnytyksen. :D Okei evvk.[/QUOTE]

Mä en ole kyllä puhunut mitään tuollaista, ihan itse sä siellä keuhkoat koska sulla taitaa olla asiasta jotain patoutumia.

Kommentoin vaan tämänkaltaisiin kommentteihin, että vaikka synnyttää luomuna, ei se tee siitä synnytyksestä mitenkään normaalia kivuttomampaa...

" jos joku saa niin kivuttoman synnytyksen ettei tarvitse, mutta ei voi mitään."

Yhteistyössä