Millainen äiti sanoo, että 20-vuotiaan on korkea aika muuttaa kotoa???

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
- jolla ei ole ylimääräistä tilaa?
- normaali?

Vanhempien tehtävä on opettaa lasta itsenäistymään ja itsenäiseen elämään. Mä kyllä ihmettelen niitä aikamiespoikia ja tyttöjä jotka käy töissä, asuu kotonaan ja tuhlaa palkkansa "kivaa"-asioihin säästämättä tai ostamatta järkevää.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Aivan tavallinen äiti. Miksi palstalla tapaa näitä (ilmeisesti jonkin trauman omaavia) immeisiä jotka yrittävät leipoa toisista huonoja äitejä ja isiä jonkun täysin normaalin teon perusteella...hei, sä oot huono äiti jos poltat!!!!! jne.

"Vieras"
No pitäähän se jossain vaiheessa itsenäistyä ja mielestäni 20 vuotta on ihan hyvä ikä muuttaa kotoa pois ja alkaa opetella itsenäistä elämää.

En nyt ymmärrä varsinaista pihalle nakkaamista, mutta se että aletaan kannustamaan ja sievästi vihjailemaan, on ihan hyvä juttu :)
Onko se sitten parempi, että kasvatetaan peräkammarin poikia ja -tyttöjä, ei kannusteta itsenäistymään lainkaan jne.? Sitten ei osata tehdä mitään itse vaan pyöritään vanhempien nurkissa ja pidetään asumiskuluja, laskujen maksua yms. itsestäänselvyytenä.

Itse olen muuttanut 19-vuotiaana kotoa pois ja olin todella valmis ja se jos mikä kasvatti, positiivisessa mielessä.

"aroon"
Kyllä normaalin 20 vuotiaan pitäisi jo itsekkin haluta kotoa pois.. Vaikka pois muuttaakin niin se ei todellakaan tarkoita hylkäämistä. (itse muutin jo 16 vuotiaana opiskeluiden takia ja hyvin pärjäsin)

"mami"
Meidän lapset saa asua kotona niin kauan kuin haluavat, minä en ala ketään potkimaan ulos itsenäistymään. Siihen kyllä kerkeää vaikkei heti 18-vuotiaana muutakaan omilleen! Ehtona tietysti on, että osallistuu kuluihin (tulojensa mukaan) ja kotitöihin: ei se koti mikään täysihoitola ole.

"mies"
[QUOTE="vieras";28772593]Vanhempien tehtävä on opettaa lasta itsenäistymään ja itsenäiseen elämään.[/QUOTE]

Ei ensi sijassa. Vanhempien tehtävä ensi sijassa on tehdä lapsesta tasapainoinen, luottavainen ja hyväkäytöksinen, henkisesti hyvinvoiva, moraalisesti vastuuntuntoinen kansalainen.

Itsenäistymisessä ei ole hyvä pitää hoppua. Katujen lakien hierominen naamaan liian nuorena saattaa tehdä ihmisestä pelokkaan ja kyynisen. _Ääripäistä_ parempi hoivata liikaa kuin liian vähän, liikaa suojaa kuin liian vähän. Lapselle äärimmäisen tärkeä taito on opettaa, että muilta voi pyytää ja saada apua ja muiden lähellä voi olla heikko ja epätäydellinen ja tulla silti rakastetuksi ja hyväksytyksi sellaisenaan.

Itsenäistyminen on vasta kakkosena tämän jälkeen, ja se syntyy kuin itsestään kun tää ykköstavoite on hoidettu.

"mami"
20 on oikein hyvä ikä muuttaa pois kotoa ja etenkin, jos on vakituisessa parisuhteessa. Minä en ainakaan alkaisi hyysäämään miniän- ja vävyntekeleitä nurkissani.
Eihän vakituinen parisuhde tarkoita, että se miniän- tai vävyntekele muuttaisi saman katon alle. Tuon ikäiset ainakin omassa tuttavapiirissäni asuivat erillään pitkään. Ja jos kyläileekin muutaman kerran viikossa, se ei kai ole kamalaa? Yökylään en minäkään kyllä ottaisi ainakaan kovin usein, mutta lapsi voi elää asian kanssa jos kotona asuu.

mitämitämitä
minä muutin kotoa vasta 23-vuotiaana ja ihan normaaleja olemme minä ja vanhempani. en vain päässyt kouluun enkä saanut haluamaani työtä, joten asuin kotona. olenko siis outo?

"vieras"
Suurin osa suomalaisista äideistä ja vielä suurempi osa palstan äideistä. Jos lapsi asuu yli 18-vuotiaana kotona on hän palstalaisten mielestä luuseri, josta ei ole mihinkään. Pidän lämpimien maiden yhteisöllisyyttä paljon parempana vaihtoehtona kuin tätä Suomen itsenäisyyden palvontaa.

minnee
Eiköhän tuossakin ole melkoinen harmaa alue. Jos perheen kotitalossa on riittävästi tilaa ja nuori ei vain loisi, niin mikä ettei saisi rauhassa etsiä kotia. Esimerkiksi jos nuori opiskelee itselleen ammattia tai käy töissä ja säästää rahaa, jotta voi ostaa kodin, niin kyllähän se on jo ihan itsenäistymistä vaikka vielä saman katon alla asuisi vanhempiensa kanssa. Samoin jos osallistuu elinkustannuksiin, ruokkii ainakin itsensä ja kustantaa vaikkapa oman autonsa, niin mikäpä ettei.

Toisaalta jos parikymppinen lapsi vain loisii kotona, ja vanhemmat haluaisivat muuttaa pienempään asuntoon, koska vuokra on pienituloisille liian kova, on jo aika laittaa aikuistuneelle pennulle ukaasia. Suomessa kuitenkin on mahdollista järjestää asiat vielä niin, ettei nuori ihan kadulle joudu.

Wippy
Mut potkittiin 19-vuotiaana kadulle. Muutama vuos meni, että pääsi jaloilleen. Eihän kukaan nyt asunnotonta töihin palkkaa. Onneksi oli ystävä, joka pääsi isänsä suhteilla esimiestehtäviin. Sain heti töitä ja nyt on katto pään päällä ja mahdollista jatkaa opiskelua. Toivottavasti äiti kuolee yksin vanhana laitoksessa

Hmmmm
Ymmärrän hyvin omien vanhempieni riemun kun ilmoitin saaneeni oman asunnon 19-vuotiaana. Olisin toki saanut asua kotona "niin kauan kuin haluan". Mutta ymmärsin myös, että vanhempieni luona eletään heidän säännöillä. Itse opiskelin, tein kahta duunia ja biletin 2 x viikossa aamu neljään. Vanhemmat eivät oikein saaneet nukuttua ennen kuin ovi kolahti.

Yhteistyössä