Millainen äiti sanoo, että 20-vuotiaan on korkea aika muuttaa kotoa???

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"sasa"
[QUOTE="vieras";28772935]Suurin osa suomalaisista äideistä ja vielä suurempi osa palstan äideistä. Jos lapsi asuu yli 18-vuotiaana kotona on hän palstalaisten mielestä luuseri, josta ei ole mihinkään. Pidän lämpimien maiden yhteisöllisyyttä paljon parempana vaihtoehtona kuin tätä Suomen itsenäisyyden palvontaa.[/QUOTE]

Höpsis. "Lämpimistä maista" esim. Italiassa ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, kuin asua mamman hoivissa. Ei työttömyysturvaa, ei sossua ja mikä tärkeintä, ei töitä nuorille. Milläs siinä mihinkään muutat?

Kun minä tulin 21 vuotiaana armeijasta kotiin, alkoi sen verran ahdistaa asua vanhempien nurkissa, että kolme kuukautta riitti ja muutin omilleni. Kyllä aikuisen lapsen kuuluu itsenäistyä ja muuttaa omilleen.

"vieras"
[QUOTE="sasa";28773358]Höpsis. "Lämpimistä maista" esim. Italiassa ei oikein ole muuta vaihtoehtoa, kuin asua mamman hoivissa. Ei työttömyysturvaa, ei sossua ja mikä tärkeintä, ei töitä nuorille. Milläs siinä mihinkään muutat?

Kun minä tulin 21 vuotiaana armeijasta kotiin, alkoi sen verran ahdistaa asua vanhempien nurkissa, että kolme kuukautta riitti ja muutin omilleni. Kyllä aikuisen lapsen kuuluu itsenäistyä ja muuttaa omilleen.[/QUOTE]

Kyllähän Suomessa verrattuna muihin Euroopan maihin itsenäistytään paljon aikasemmin. Englannissa missä vietin välivuoden oli hyvin normaalia että 18-21v. asuu kotona. Suomen kulttuuri on tässä suhteessa armoton, kova ja ei-inhimillinen. Siksi meillä on mt-ongelmia ja nuorten itsemurhia paljon.

"mami"
Entä jos lapsi sanoo, ettei vielä halua muuttaa omilleen? Eikä loisi, vaan osallistuu asumiskustannuksiin ja kotitöihin? Käskisittekö myös siinä tapauksessa muuttaa pois? Itse muutin ensimmäisen kerran jo 16-vuotiaana, mutta asuin myöhemmin lyhyitä aikoja vanhempieni luona yli 20-vuotiaana. Oman lapseni toivon muuttavan sitten kun itse on siihen valmis, eikä sitten kun tuntee painostusta meidän puolelta.

Avain asemassa lienee se millainen asumisjärjestely on kyseessä. Vastuunkantoa voi lapsi opetella myös kotona asuen, mutta mun mielestä on vanhemmilta täysin vastuutonta antaa lapsen asua kotona ilmaiseksi ja mitään vaatimatta, koska kyllä sen lapsen pitäisi niitä elämän realiteetteja jo parikymppisenä alkaa ymmärtää.

Itse olen muuttanut pois kotoa 19-vuotiaana, osittain sen takia että halusin muuttaa yhteen poikaystävän kanssa ja osin sen takia, että vanhemmat vaativat, että maksaisin vuokraa kotona elämisestä (Tosin siten, että 'vuokrarahat' menisivät tilille, josta saisin ne sitten joskus itselle käyttöön kun esim. ostaisin omaa asuntoa, mikä nyt aikuisena ajatellen olisi ollut todella järkevä systeemi, mutta silloin vielä pienenä ja uhmakkaana olin sitä mieltä, että en todellakaan maksa mitään omassa kodissani asumisesta. Kun siis vanhemmilla ei tosiaan ollut rahasta kiinni tuo vuokran vaatiminen vaan ihan sitä, että oppisin ymmärtämään, että rahaa pitää tuollaisiin menoihin olla.)

Omia lapsiani en missään nimessä 'heittäisi ulos' kotoa minkään ikäisenä, mutta vaikka kotona asuisivatkin niin joutuisivat kyllä oppimaan, että asuminen ja ruoka ei ole ilmaista.

"Miima"
Kyllä minua ihmetyttää ennemminkin miksei tuttuni pistä lapseensa ryhtiä. Tyttö 21 asuu kotona, roikkuu päivät netissä tai katselee telkkaria. Ei tee kotitöitä tai mitään kun ei huvita, lukiota kävi peruskoulun jälkeen vuoden ja sen jälkeen vain suunnitellut mihin menisi kouluun kun oikein mikään ei kiinnosta. Äiti "yksinhuoltaja" tuolle 21 vuotiaalle ja valittaa kun tahat ei meinaa riittää mitenkään edes ruokaan ja vuokraan, tyttö ei siis saa mitään tukia eikä hänen isänsäkään suostu enää osallistumaan kuluihin. Tytöllä ei edes ole mitään sairauksia (paitsi varmaan masennusta ainakin kohta) häntä ei vain huvita ja äitinsä valittaa asiasta mutta ei tee mitään asian korjaamiseksi.

"VIERAS"
Jotkut ovat olevinaan aikuista, 15 vuotiaasta asti kuljetaan seksikkäissä vaatteissa ja jaetaan pillua. Mutta kotoa muutto onkin kova juttu. IMO, siinä vaiheessa kun alkaa jalat leviämään miehen edessä niin pitäisi ymmärtää vastuut ja siihen kuuluu mm. se että pystyisi ruokkimaan yksin lapsensa.

20 on oikein hyvä ikä muuttaa pois kotoa ja etenkin, jos on vakituisessa parisuhteessa. Minä en ainakaan alkaisi hyysäämään miniän- ja vävyntekeleitä nurkissani.

"mie"
[QUOTE="VIERAS";28776196]Jotkut ovat olevinaan aikuista, 15 vuotiaasta asti kuljetaan seksikkäissä vaatteissa ja jaetaan pillua. Mutta kotoa muutto onkin kova juttu. IMO, siinä vaiheessa kun alkaa jalat leviämään miehen edessä niin pitäisi ymmärtää vastuut ja siihen kuuluu mm. se että pystyisi ruokkimaan yksin lapsensa.[/QUOTE]

Tämäkin on totta. Itse ymmärsin muuttaa kotoa pois 17-vuotiaana opiskelujen perään, kun aloin samaan aikaan seurustella ja menetin neitsyyteni. En olisi edes halunnut paneskella vanhempienin nurkissa. Samoin ovat toimineet muut sisarukseni, kun ovat tyttö- ja poikaystävänsä löytäneet. Tunsin olevani tarpeeksi kypsä 17-vuotiaana parisuhteeseen ja omassa asunnossani asumiseen, mutta ymmärrän että ikähaarukka voi olla 18-20. Ja hyvin kaikki menikin (olen nyt 35-vuotias, hyvässä ammatissa, lapsia on ja aviomies) Kyllä viimeistään 21-vuotiaana olisi hyvä muuttaa pois vanhempien hoivista ja ottaa vastuuta omasta elämästään ja taloudestaan.

Yhteistyössä