Rollo ja muut nelikymppiset harmittaako asua vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja "hilla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Valkosipuli";28747802]Asian vierestä ehkä mutta kerrompa ainakin yhden hyvän puolen vuokralla asumisesta. Vanhempani asuivat aikoinaan ensin omakotitalossa josta muuttivat rivariosakkeeseen. Syytä en täällä kerro mutta joutuivat muuttamaan vuokralle. Ja miksikö se oli hyvä juttu? Kun kuolo vei heidät oli hiton helppoa tyhjentää kämppä, siivota se ja that's it. Eipä tullut mitään osaketta tai pahemmassa tapauksessa omakotitaloa meikäläisen riesaksi.[/QUOTE]

:LOL:

"Vieras"
[QUOTE="Valkosipuli";28747802]Asian vierestä ehkä mutta kerrompa ainakin yhden hyvän puolen vuokralla asumisesta. Vanhempani asuivat aikoinaan ensin omakotitalossa josta muuttivat rivariosakkeeseen. Syytä en täällä kerro mutta joutuivat muuttamaan vuokralle. Ja miksikö se oli hyvä juttu? Kun kuolo vei heidät oli hiton helppoa tyhjentää kämppä, siivota se ja that's it. Eipä tullut mitään osaketta tai pahemmassa tapauksessa omakotitaloa meikäläisen riesaksi.[/QUOTE]

No minkä nyt kokee riesaksi. Äitini asui kuollessaan reilut 10 v. vanhassa okt:ssa. Myin sen muutamassa viikossa (ilman välittäjää) ja tyhjensin asunnon (annoin suurimman osan irtainmistosta sukulaisille ilmaiseksi kun en itse tarvinnut ja ei olllut mitään arvokasta). Jo perukirjaan sain laitettua talon todellisella arvolla.

"vieras"
Ymmärrän kyllä niitä, jotka ei halua omistusasuntoa. Mutta onko teille tullut mieleen, että jos on omistusasunto, se on todnäk eläkeläisenä sitten maksettu, jolloin siitä eläkkeestä jää enemmän rahaa törsättäväksi...? ;)

Mutta joo, itsekin olin reilusti yli kolmikymppinen kun hommattiin oma talo.

"sipsi"
Olen nuoruudessani asunut vuokralla, edullisestikin. Kuitenkin pidän tätä oman talon lainojen maksamista nyt turvana vanhuutta ajatellen. Jos myisimme tämän pois nyt, saisimme ihan hyvän velattoman rt-neliön tilalle. Tällä hetkellä kuitenkin haluan/ haluamme asua ok-talossa, ja mieluummin maksan lainaa kuin saman verran vuokraa/kk.

Perillisiä on yksi, joten talosta ei tarvitse riidellä jos/ kun kuolo meidät (joskus) korjaa :)

"vieras"
Joo, eipä kannata vahingossakaan säästää itselleen mitään omaisuutta, kun siitä on sitten perinnönjaossa niin paljon vaivaa. Pitää perillisten talokin tyhjentää, ja riitakin siitä varmaan tulee. On se kamalaa.

Tähän se silmienpyörittelyhymiö.

kfkfkf
[QUOTE="vieras";28748873]Joo, eipä kannata vahingossakaan säästää itselleen mitään omaisuutta, kun siitä on sitten perinnönjaossa niin paljon vaivaa. Pitää perillisten talokin tyhjentää, ja riitakin siitä varmaan tulee. On se kamalaa.

Tähän se silmienpyörittelyhymiö.[/QUOTE]

Ja sitä omaisuutta voi säästää vain ja ainoastaan ostamalla asunnon? :D

kfkfkf
Hihittelysi olisi ollut aavistuksen verran uskottavampaa, jos olisit samalla kertonut, mistä kaltaisesi sijoutusnero saa tällä hetkellä omistusasumista paremman tuoton rahalleen. Uskon, että en ole ainoa, joka olisi tästä erittäin kiinnostunut.
Vastasin sun ihan omaan viestiis; "Joo, eipä kannata vahingossakaan säästää itselleen mitään omaisuutta"
Aivan kuin ei voisi olla mitään muuta omaisuutta, kuin se asunto

äly hoi
[QUOTE="vieras";28747915]No ei ihan noin, mutta Suomessa yliarvostetaan omistusasumista. Kaikki ei koe tarvitsevansa omistusasunnon tuomaa statusta. [/QUOTE]

Enemmän kuin statuksesta kyse lienee siitä, että tämä meidän järjestelmämme nyt vaan sattuu suosimaan omistusasumista paljon voimakkaammin kuin monissa muissa maissa. Esim. Saksassa järjestelmä ei tue samaan tapaan omistusasumista ja siellä vuokra-asuminen onkin melko yleistä vielä nelikymppistenkin keskuudessa. Meillähän siinä aikuisten työssäkäyvien ihmisten vuokra-asumisessa ei ole järjen hiventä.

Tämäntyyppiset ketjut havahduttavat aina huomaamaan, että ei se taida ihan sattumaa ollakaan, kenelle sitä omaisuutta karttuu ja kenelle jää vain tuulen huuhtoma perse.

• Tykkää
Reactions: SeInka
kerro nyt jo
Vastasin sun ihan omaan viestiis; "Joo, eipä kannata vahingossakaan säästää itselleen mitään omaisuutta"
Aivan kuin ei voisi olla mitään muuta omaisuutta, kuin se asunto
Et ole voinut vastata minulle, kun tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun. Mutta se jäi vieläkin auki, mistä sinä saat tällä hetkellä omistusasumista paremman tuoton sijoittamallesi varallisuudelle?

kfkfkf
Et ole voinut vastata minulle, kun tuo oli ensimmäinen viestini tähän ketjuun. Mutta se jäi vieläkin auki, mistä sinä saat tällä hetkellä omistusasumista paremman tuoton sijoittamallesi varallisuudelle?
Kukaan ei oo puhunut mistään tuotoista :O Mä vain sanoin, että voi sitä olla muutakin omaisuutta kuin se asunto :headwall: Kun JOKU sanoi, ettei kannata vahingossakaan säästää mitään omaisuutta... Rautalangasta, voi sitä omaisuutta säästää muutenkin, jos ei halua asua omistusasunnossa

[QUOTE="Sirkkeli";28748601]Jos mä haluaisin maksaa jotain omaa, niin se olisi omakotitalo. Mutta joo, on lähellä myös kerrostalo-osakkeen omistajia. Jestas niitä sääntöjä, milloin saat esim. remontoida. Ei viikonloppuna eikä kuuden jälkeen illalla ja muuta sellaista idioottia. Ja lainaerän lisäksi maksat vuokran kokista vastiketta. on se hienoo...[/QUOTE]

Koskevathan ne taloyhtiön järjestyssäännöt hyvänen aika vuokralaistakin! Ja niin, ei taida löytyä sellaista asuntoa, jonka vastikkeen hinnalla saisi vuokrattua.

Jos ei senttiäkään tarttis lainaa ottaa, niin ostettais heti oma. Isoa asuntolainaa en enää halua ottaa. Asuminen joo halvempaa sitten kun se on oma, mut siihen menee aika pirun kauan. Siihen saakka asuminen aika sikahintaista, mieluummin asun kokoajan edullisesti :)
Me ostettiin omistusasunto, koska ei ollut varaa vuokra-asuntoon :). (Pidemmän päälle tietysti muutenkin fiksu veto, mutta näin Helsingissä...lyhennetään lainaa vähemmän kuin maksettaisiin vastaavasta vuokraa.

Yksi vuokralainen
Miten te, jotka ette säästä omistusasuntoa, kartutatte omaisuuttanne? Joku sanoi, että asuntoon sijoittaminen ei välttämättä tuota aina parhaiten. Haluaisin kuulla, mikä sijoitusmuoto tuottaa paremmin, kun huomioidaan omistusasujan asumismenoissa säästämät rahat.
En oikeastaan kartuta omaisuuttani. Tuloja on vähän, ja ne vähät käytän ns. "reppureissaamiseen". Vanhemmillani on sen verran omaisuutta, että jos eläkepäiviäni mietin, niin ihan tyhjän päälle tuskin jään ;)

Periaatteessa minun on mahdollista saada oma asunto maksamatta siitä mitään ja näkemättä yhtään vaivaa.

kfkfkf
Miten te, jotka ette säästä omistusasuntoa, kartutatte omaisuuttanne? Joku sanoi, että asuntoon sijoittaminen ei välttämättä tuota aina parhaiten. Haluaisin kuulla, mikä sijoitusmuoto tuottaa paremmin, kun huomioidaan omistusasujan asumismenoissa säästämät rahat.

Ei siinä omistusasumisessa välttämättä säästä yhtään. Vuokralla on huoletonta kun kaikki korjataan sun puolesta, jos tulee esim hissiremontti, vuokra voi nousta parilla kympillä, mutta harva vuokralainen sitä hissiremppaa kokonaisuudessaan tulee kuitenkaan maksamaan

Ei siinä omistusasumisessa välttämättä säästä yhtään. Vuokralla on huoletonta kun kaikki korjataan sun puolesta, jos tulee esim hissiremontti, vuokra voi nousta parilla kympillä, mutta harva vuokralainen sitä hissiremppaa kokonaisuudessaan tulee kuitenkaan maksamaan
oot väärässä, kaikki taloyhtiön kulut tulee ennen pitkää asukkaiden maksettaviksi aivan riippumatta siitä onko oma vai vuokralla

• Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
kfkfkf
oot väärässä, kaikki taloyhtiön kulut tulee ennen pitkää asukkaiden maksettaviksi aivan riippumatta siitä onko oma vai vuokralla
Mutta harva oikeesti asuu siinä asunnossa niin kauan, että koko summa on maksettu.
Jos mulla ois omakotitalo, maksaisin siihen aivan kaiken. Jos mä olen vuokralla samaisessa talossa, niin mulle ei voi yhtäkkiä tulla tuhansien eurojen laskua...

Yhteistyössä