Rollo ja muut nelikymppiset harmittaako asua vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja "hilla"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No selvensin vähän sitä mitä aiemmin tarkoitin :)

Enkä muuten jaksa selventää yhtään enempää, jos et tajunnu ni ei oo mun ongelma
Jos maksat vuokraa 500e/kk ja asut siinä 40 vuotta, niin olet jo pulittanut 240000 pelkistä seinistä. Ja vuokrahan nousee koko ajan ja harvalla enää noinkaan pieni summa, joten aika paljon vuokralainen maksaa niitä tonneja vuokranantajalle. Eiköhän sillä summalla pienet putkirempat hoida...

kfkfkf
En mä nyt sitä ihan noin tarkoittanut-
Pidemmällä ajalla tietysti fiksumpaa ostaa se oma, mutta kaikki eivät vain halua ostaa, Vaikka asunto olis oma, voi yhtiövastike olla monta sataa euroa. Mä mieluummin asun huolettomasti ja velattomasti vuokralla :)

kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28749227:
Kai ymmärrät, että vuokralainen maksaa aina yhtiövastikkeen + vuokran?
huoh...

Vaikka asunto olis sun oma, voit joutua maksamaan monta sataa euroa sitä yhtiövastiketta.. Mä elän mieluummin huolettomasti ja velattomasti vuokralla ja maksan sen muutaman satasen enemmän siitä asumisesta. Jos mulla ois asuntorahat tilillä, ostaisin ehdottomasti sen asunnon.
Jos olet omakotitalossa vuokralla ja tulee joku tosi iso remppa, niin et sä joudu ottamaan lisää lainaa sitä remppaa varten, vaan maksat ehkä muutaman kympin enemmän kuussa vuokraa.

Jos ette tajua mitä tarkoitan ni ei voi mitään

"tööt"
En ole ehkä kohderyhmääsi kuuluva varsinaisesti, mutta pakko kysyä että miksi harmittaisi? Onhan se maailman ehkä helpointa asumista täysihoitolan jälkeen...yleensähän vuokralaisen ei tarvitse itse maksaa jos jotain hajoaa (esim. tiskikone, jääkaappi, lämmitysjärjestelmä tms.) vaan se kuuluu vuokranantajalle, toisin kuin omistusasunnossa jossa maksat kaiken itse ja taloyhtiöissä usein vielä vähän muidenkin esim. vastikkeen muodossa.

Ja joo, ite asutaan okt, mutta voisin vallan hyvin kuvitella asuvani myös vuokralla.
No jos vuokranantajan vastike nousee, niin kyllä se ihan taatusti nostaa vuokralaisensa vuokraa.

kfkfkf
[QUOTE="tööt";28749257]No jos vuokranantajan vastike nousee, niin kyllä se ihan taatusti nostaa vuokralaisensa vuokraa.[/QUOTE]

Huoh... sulla hajoaa vaikkapa neljän tonnin juttu siellä asunnossa. Okei,vuokra nousee parilla kympillä. No muutat vuoden päästä isompaan asuntoon vuokralle, olet tähän mennessä maksanut sitä neljän tonnin juttua 240e.
Isommassakin asunnossa hajoaa juttuja ja nyt maksatkin niistä taas sen 240e vuodessa/kahdessa- Oot maksanut 8000e jutuista 480e, kun asunnon omistaja on joutunut ostamaan ne... Tätä mä tarkoitan

Mä edelleen mieluusti asun vuokralla ja maksan vähän enemmän vuokraa, enkä ole vastuussa koko asunnon varustelusta ja niiden korjaamisista

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;28749284:
Ja lisäksi: mielestäni tässä ketjussa on niin järkyttävän typeriä kommentteja, että on melkein vaikea pysyä tyynenä.
Aivan. Itsekin alan pikku hiljaa uskoa, että ei kannettu vesi kaivossa pysy, enkä näin ollen jaksa näihin enää juurikaan kommentoida. Paitsi joskus, jos on mielenkiintoisia keskustelijoita...

"vieras"
Ihan käsittämätön ketju taas. Jos onnistuu saamaan vuokra-asunnon tosi halvalla, se voi vielä ollakin fiksua. Mutta on omistusasuminen nyt huomattavasti järkevämpää pitkällä tähtäimellä mikäli varallisuutta ei muuten suuremmin ole. Omistusasunnon voi aina myydä ja vaihtaa pienempään/suurempaan. Vuokra-asunnossa pitää yleensä asua ainakin vuosi vaikka ei viihtyis yhtään, ei se sen joustavampaa ole jos muuttaa toiseen kaupunkiin. Mulla on nyt toinen omistusasunto menossa ja koen, että tällä tavalla hankin turvaa pahan päivän varalle. Meille jäis nyt suuri summa rahaa jos tää myytäis, en palkkatuloista niin suurta summaa sais millään säästöön.

Mulle on ihan sama miten kukin asuu mutta järkevänä en koko ikäistä vuokra-asumista näe. Perintöä ei tarvitse jättää mutta eläkkeellä on esim. mukavampaa jos ei tarvitse kituuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28749314:
Aivan. Itsekin alan pikku hiljaa uskoa, että ei kannettu vesi kaivossa pysy, enkä näin ollen jaksa näihin enää juurikaan kommentoida. Paitsi joskus, jos on mielenkiintoisia keskustelijoita...
Heeei! Minua huijattiin uskomaan että sinä(kin) olet lopettanut. Täällä.
Minä nimittäin olen. :xmas:

[QUOTE="vieras";28749296]Jokainenhan saa tehdä ihan mitä haluaa, mutta joillakin on niin älyttömiä ja jopa virheellisiä perusteluja asiaan ettei voi kuin ihmetellä.[/QUOTE]

Joku taisi jo tuolla aiemmin kommentoidakin, että varallisuuden karttuminen on kaikkea muuta kuin satunnaista. Kyse on ennen kaikkea valinnoista ja niihin johtavista perusteluista.

Eli nämä ovat tietynlaisia tyhmien ihmisten koulutustilaisuuksia?
Ei ainakaan minun mielestäni. Minusta nämä (jos puhut ketjuista) ovat paikkoja pohtia omia ja toisten valintoja.

Ja kiitos, tämä ketju vahvisti omia valintojani. Olen joissain toista aihetta käsittelevissä ketjuissa joskus miettinyt myös toisin. Tosin en tästä aiheesta.

[QUOTE="vieras";28749357]Miehen työpaikka maksaa asunnon vuokran joten todellakin kannattaa asua vuokralla :D[/QUOTE]

Tämä riippuu ihan siitä, miten sijoitatte varallisuuttanne. Työnantaja ei maksane vuokraanne enää miehesi siirryttyä eläkkeelle? Silloin olisi hyvä olla asunnon hinnan verran rahaa lompakossa.

Yhteistyössä