jos sulla ennestään lapsi hällä sun sukunimi, saatte uuden miehen kans lapsen, kenen sukunimi lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastatkaas tähän: Jos menen naimisiin puolisoni kanssa, voiko puolisoni estää minua ottamasta samaa sukunimeä kuin hänellä on? Aina puhutaan siitä, että joku ottaa puolisonsa sukunimen, mutta mitä jos toinen ei halua tuota nimeä antaa?

Jos tuossa vaiheessa moisesta asiasta tulis vääntöä, ainakaan mulle ei tulisi häitäkään....

Mutta jos nyt kuitenki tulisi, äh, en mä pysty kuvittelemaan tuollaista tilannetta.

Kyllähän sitä ollaan rakastuneita, kun mennään naimisiin ja tietenkin halutaan antaa toiselle vaikka mitä, jopa nimi. Eikö se niin mene? :)

Suojatut sukunimet voi joskus aiheuttaa hieman hakaliakin tilanteita, aina ei riitä uuden nimen antamiselle vain oma tahto. Voi olla että tarvitsee jonkin oikeuden päätöksen nimenvaihdolle.

Kyllähän sitä ollaan rakastuneita, kun mennään naimisiin ja tietenkin halutaan antaa toiselle vaikka mitä, jopa nimi. Eikö se niin mene? :)
Totta kai tilanne on täysin hypoteettinen. Mutta minua kiinnostaa, onko lain silmissä ihmisellä oikeus päättää omasta nimestään. Sukunimenhän saa itselleen vain osoittamalla sen olleen käytössä omassa suvussaan tai sitten naimalla jonkun, jolla on tuo haluttu sukunimi. Mutta tuoko avioliitto oikeuden nimeen automaattisesti vai voiko sen estää?

Itse en myöskään ymmärrä, miksi nämä nimiasiat menevät aina niin, että mitäs kun naisella on exänsä nimi tai kun nainen ottaa uuden miehen nimen... Tällaisia ongelmia tulisi paljon vähemmän, jos useammat naiset pitäisivät oman nimensä. Näin olisi aika sama, kumman nimi uudesta suhteesta syntyvälle lapselle annetaan, kun joka tapauksessa kaikilla lapsilla olisi biologisen vanhempansa nimi eikä kenenkään nimillä tarvitsisi tehdä vaihtokauppoja.

Mutta joo, kukin tavallaan. Itse kyllä haluaisin kaikille lapsille oman nimeni. Jos mieskin haluaisi, asiasta keskusteltaisiin, mutta veikkaan, että minulla olisi paremmat perustelut. Miehen toive ei tietenkään sinänsä painaisi enemmän vain siksi, että hän on mies.

Totta kai tilanne on täysin hypoteettinen. Mutta minua kiinnostaa, onko lain silmissä ihmisellä oikeus päättää omasta nimestään. Sukunimenhän saa itselleen vain osoittamalla sen olleen käytössä omassa suvussaan tai sitten naimalla jonkun, jolla on tuo haluttu sukunimi. Mutta tuoko avioliitto oikeuden nimeen automaattisesti vai voiko sen estää?

Ei sitä taida voida estää.

Mun mielestä on naurettavaa, että nainen antaa lapsilleen niiden isän sukunimen. En ole ikinä sitä tajunnut.

Tuossa tilanteessa antaisin kaikille lapsille äidin sukunimen enkä itsekään uutta sukunimeä ottaisi naimisiin mennessä. Olis jotenkin tosi typerää, jos lapsilla olisi eri sukunimet.

[QUOTE="hmm";28746519]Mun mielestä on naurettavaa, että nainen antaa lapsilleen niiden isän sukunimen. En ole ikinä sitä tajunnut.

Tuossa tilanteessa antaisin kaikille lapsille äidin sukunimen enkä itsekään uutta sukunimeä ottaisi naimisiin mennessä. Olis jotenkin tosi typerää, jos lapsilla olisi eri sukunimet.[/QUOTE]

Jälkimmäisen takia otimme minun nimeni.

[QUOTE="vieras";28746275]Suojatut sukunimet voi joskus aiheuttaa hieman hakaliakin tilanteita, aina ei riitä uuden nimen antamiselle vain oma tahto. Voi olla että tarvitsee jonkin oikeuden päätöksen nimenvaihdolle.[/QUOTE]

Kaikki nimet ovat suojattuja. Tarkoittaa sitä siis, että kukaan ei voi tuostan noin vain ottaa jonkun nimeä käyttöön, vaan nimeen pitää olla oikeus, jonka saa avioliiton kautta tai sitten voi ottaa esi-isän nimen käytöön.

Minun lapsella on minun sukunimeni, ja niin tulee olemaan vatsassa olevallakin lapsella, vaikka isä on eri. Uusi mieheni itse sanoi, että hänen mielestään lapsilla tulisi olla sama sukunimi, ja niin minun mielestänikin. Naimisiin en aio tämän uuden miehen kanssa mennä, ja vaikka menisinkin, en vaihtaisi sukunimeäni. Ihan turha jäänne niiltä ajoilta, jolloin nainen vaihdettiin isän "omistuksesta" aviomiehen "omistukseen".

Minulla on ennestään yksi lapsi, syntynyt avioliiton ulkopuolella, isää ei kuvioissa millään tapaa. Olen siis yksinhuoltaja. Lapsella minun sukunimeni. Nyt odotan toista lasta, (eri miehelle) ja tämän lapsen isä on kuvioissa. Kumpi sukunimi kuuluis antaaa tulevalle lapselle ? Minun mielestäni on erittäin tyhmää jos molemmilla lapsilla on eri sukunimi, mielestäni kuuluisi tulla minun sukunimeni myös tulevalle lapselle. Miten tämä oikein määräytyy ? Ja minä en ole naimisissa, enkä todellakaan ole menossa.. Help me !

[QUOTE="ninski";29087640]Minulla on ennestään yksi lapsi, syntynyt avioliiton ulkopuolella, isää ei kuvioissa millään tapaa. Olen siis yksinhuoltaja. Lapsella minun sukunimeni. Nyt odotan toista lasta, (eri miehelle) ja tämän lapsen isä on kuvioissa. Kumpi sukunimi kuuluis antaaa tulevalle lapselle ? Minun mielestäni on erittäin tyhmää jos molemmilla lapsilla on eri sukunimi, mielestäni kuuluisi tulla minun sukunimeni myös tulevalle lapselle. Miten tämä oikein määräytyy ? Ja minä en ole naimisissa, enkä todellakaan ole menossa.. Help me ![/QUOTE]

Ei kai "kuulu" mennä mitenkään... paitsi, että päätätte lapsen isän kanssa yhdessä asian, olitte sitten naimisissa tai ei.

Mun avomiehen suvussa on tullut useampaan kertaan esiin näitä sukunimijuttuja. Heillä on harvinainen sukunimi ja miehen suvussa on useita eronneita miehiä, joiden exät on pitänyt miehen nimen. Nyt noille parille exälle on syntynyt uuden miehen kanssa lapsi ja lapsille on annettu naisella oleva ex-miehen sukunimi.

[QUOTE="Miimis";29087700]Mun avomiehen suvussa on tullut useampaan kertaan esiin näitä sukunimijuttuja. Heillä on harvinainen sukunimi ja miehen suvussa on useita eronneita miehiä, joiden exät on pitänyt miehen nimen. Nyt noille parille exälle on syntynyt uuden miehen kanssa lapsi ja lapsille on annettu naisella oleva ex-miehen sukunimi.[/QUOTE]

Todella kummallista. Patriarkaalisuuden huipentuma, sanoisin.

Yhteistyössä