jos sulla ennestään lapsi hällä sun sukunimi, saatte uuden miehen kans lapsen, kenen sukunimi lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettiiii

Vieras
tuntuu hölmöltä jos perheessä kaksi lasta mut heillä eri sukunimi..mitäs jos menee naimisiin äiti ottaa miehen sukunimen mutta äidin lapsi jää tyttönimelle?

Mulla on lapset isiensä sukunimillä ja mun mielestä se on ainoa oikea tapa. Miks helkkarissa vääntää jonkun toisen nimeä kehiin, kun kerran lapsi on tiettyä alkuperää? Ei siinä oo mitään hävettävää, päinvastoin, nimi on se, jonka sukuun lapsi kuuluu ja sillä siisti.

Kukin tyylillänsä, mutta mun esikoinen oli alunperin mun sukunimellä. Kn tapasin uuden miehen, saimme lapsen ja menimme naimisiin, niin sekä minä, että esikoiseni otimme mieheni sukunimen. Monen mielestä varmaan outoa, mutta esikoisen isälle tämä sopi, ja muutenkin mieheni on ollut kuten isä esikoiselle ainam joten miksi ei näin?
Ei se nimi lapsen alkuperää muuta, mutta onpahan hänellä ainakin sellainen olo, että olemme yhtä perhettä :)

Mun kolmella lapsella on isänsä sukunimi, joka on ollut myös minulla. Erosimme miehen kanssa, mutta meille kaikille jäi tuo eksäni sukunimi. Löysin uuden miehen, jonka kanssa menin naimisiin ja sain lapsen. Minulla, miehellä ja tyttärellämme on yhteinen sukunimi ja eksän kanssa saaduilla lapsilla on eri. Olisin tietysti voinut ottaa kaksoisnimen, mutta päädyimme tähän ratkaisuun. Lapset on eksän lapsia, mutta minä en ole hänen vaimo.

Nää sukunimiasiat on vähän hassuja. Aatellaan vaikka että oot naimisissa miehen nro 1 kanssa ja teillä on sama sukunimi. Sitten tulee ero mutta pidät edelleen ex-miehen sukunimen. Jos saat lapsen miehen nro 2 kanssa ilman että olette menneet naimisiin niin miehen nro 2 lapsi saa ainakin aluksi miehen nro 1 sukunimen. Eikai se mitään jos on joku tavallinen Virtanen mutta jos on vaikka joku harvinaisempi, suojeltu sukunimi niin kai se vois sitä miestä nro 1 vähän harmittaa. Tokihan sen lapsen sukunimen voi vaihtaa isyydentunnustuksen jälkeen miehen nro 2 sukunimeksi.

[QUOTE="vieras vaan";28746135]Nää sukunimiasiat on vähän hassuja. Aatellaan vaikka että oot naimisissa miehen nro 1 kanssa ja teillä on sama sukunimi. Sitten tulee ero mutta pidät edelleen ex-miehen sukunimen. Jos saat lapsen miehen nro 2 kanssa ilman että olette menneet naimisiin niin miehen nro 2 lapsi saa ainakin aluksi miehen nro 1 sukunimen. Eikai se mitään jos on joku tavallinen Virtanen mutta jos on vaikka joku harvinaisempi, suojeltu sukunimi niin kai se vois sitä miestä nro 1 vähän harmittaa. Tokihan sen lapsen sukunimen voi vaihtaa isyydentunnustuksen jälkeen miehen nro 2 sukunimeksi.[/QUOTE]

No tää on kyllä aika :snotty: juttu. Varsinkin, jos naine ehdottomasti haluaa oman sukunimensä lapselle :D Kiva miehelle sit et omalla lapsella on muijan exän nimi :D

[QUOTE="vieras vaan";28746135]Nää sukunimiasiat on vähän hassuja. Aatellaan vaikka että oot naimisissa miehen nro 1 kanssa ja teillä on sama sukunimi. Sitten tulee ero mutta pidät edelleen ex-miehen sukunimen. Jos saat lapsen miehen nro 2 kanssa ilman että olette menneet naimisiin niin miehen nro 2 lapsi saa ainakin aluksi miehen nro 1 sukunimen. Eikai se mitään jos on joku tavallinen Virtanen mutta jos on vaikka joku harvinaisempi, suojeltu sukunimi niin kai se vois sitä miestä nro 1 vähän harmittaa. Tokihan sen lapsen sukunimen voi vaihtaa isyydentunnustuksen jälkeen miehen nro 2 sukunimeksi.[/QUOTE]

Meidän kaste- ja vihkipappi sanoi, että lapsi saa sukunimen vasta, kun se ilmoitetaan maistraattiin, siis 2kk kuluessa syntymästä. Meillä oli kaste ja vihkiminen samaan aikaan ja mulla oli ennen sitä eksän sukunimi. Papin mukaan lapsella ei sitä kuitenkaan ole koskaan ollut.

Viimeksi muokattu:
Meidän kaste- ja vihkipappi sanoi, että lapsi saa sukunimen vasta, kun se ilmoitetaan maistraattiin, siis 2kk kuluessa syntymästä. Meillä oli kaste ja vihkiminen samaan aikaan ja mulla oli ennen sitä eksän sukunimi. Papin mukaan lapsella ei sitä kuitenkaan ole koskaan ollut.

Ei pidä paikkaansa. Vauvalla on aina äidin nimi ensin. Jos vanhemmilla on erimielisyys nimestä niin vauva pysyy äidin nimisenä, koska nimen muutokseen tarvitsee molempien huoltajien suostumuksen.

[QUOTE="vieras";28746198]Ei pidä paikkaansa. Vauvalla on aina äidin nimi ensin. Jos vanhemmilla on erimielisyys nimestä niin vauva pysyy äidin nimisenä, koska nimen muutokseen tarvitsee molempien huoltajien suostumuksen.[/QUOTE]

Ok. Väestörekisterikeskuksen sivuilla lukee tuosta asiasta. Sen mukaan lapsi saa syntyessään vanhempien sukunimen, jos heillä on yhteinen sukunimi. Jos taas vanhemmilla on eri sukunimet, niin heidän täytyy ilmoittaa maistraatille kumman nimen lapsi saa. Ilmoitus tulee tehdä 2kk kuluessa syntymästä. Muussa tapauksessa lapsi saa äidin sukunimen.

Viimeksi muokattu:
entäs tilanne jossa naisella lapsi omalla nimellään ja miehellä lapsi omalla nimellään, kumman sukunimi yhteiselle lapselle? naisen ja tämän lapsen sukunimi naisen oma, ei ex:ltä tullut. Naisen lapsen sukunimeä ei voi muuttaa uuden miehen nimelle koska lapsen isä kuvioissa mukana.

voi ottaa myös jonkun yhdessä sovitun uuden sukunimen mikä ei ole kummankaan oma kun menee naimisiin. Mulla yksi kaveri meni naimisiin ja naisen etunimi Anu ei sopinut miehen sukunimeen Saukkonen, nainen ei halunnit pitää omaa nimeään kuitenkaan kun naimisiin menee. Sukunimeksi tuli miehen mummon sukunimi.

Vastatkaas tähän: Jos menen naimisiin puolisoni kanssa, voiko puolisoni estää minua ottamasta samaa sukunimeä kuin hänellä on? Aina puhutaan siitä, että joku ottaa puolisonsa sukunimen, mutta mitä jos toinen ei halua tuota nimeä antaa?

Yhteistyössä