[QUOTE="aapee";28746229]Hmm, tietenkään mikään puolue ei ole täysin omanlainen, siis aina löytyy henkilöitä/mielipiteitä sieltä puolueesta mistä ei pidä. Mutta varmasti joku on lähimpänä omaa arvomaailmaa ja mielipiteitään! Nukkuvat ei ole useinkaan ottaneet selvää, vaan valittavat vain "poliitikot ei tee mtn hyvää" ja mussuttavat ja ruikuttavat.. Tekisivät sen sijaan itse oman osansa äänestämällä![/QUOTE]
Mutta jos eivät ole ottaneet selvää, eikö ole parempi, että tosiaan nukkuvat? Mitä virkaa sellaisilla äänillä on, jotka perustuvat vaikka siihen, kuka on parhaimman näköinen ehdokas? Jos tuolla perusteella antaa äänensä, silloinko saa valittaa, kun kerran on kansalaisvelvollisuutensa täyttänyt? Kansalaisvelvollisuutena tulisi äänestämisen sijaan olla pikemminkin yleinen yhteiskunnallinen valveutuneisuus, joka toki toisi mukanaan pääosin myös se äänestämisen, mutta siis itseisarvo ei mielestäni ole se, että kaikki äänestäisivät.
Kerran minulla on ollut tilanne, jossa en kerta kaikkiaan löytänyt ehdokasta, jolle olisin ääneni halunnut antaa. Silloin äänestin samaa ehdokasta kuin mieheni. Hän sai siis tavallaan käyttää kaksi ääntä. Puoluekin oli miehen ehdokkaalla sellainen, ettei nyt suoranaisesti harmittanut sen ehdokasta äänestää. Minulla ei siis ole mitään yhtä tiettyä puoluetta, jota pitäisin muita parempana, mutta on joitakin puolueita, joiden ehdokasta en koskaan äänestäisi.