Mies ehdottaa elareita 155 €, maksukyky 700 €...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
[QUOTE="poikia3";28712381]Jospa kävisit lukemassa sen ihan koko elatusmaksuohjeen, ennen kuin alat pätemään. Yleisten kustannusten lisäksi elatustarpeeseen lasketaan esim. asumiskulut (lapsen osuus, tästäkin säännöt) ja päivähoitomaksut. Lapsen elatuksen tarve on hyvinkin helposti jopa sen 700 euroa. 291 + 250 (päivähoito) + asuminen. Jos lapsi tarvitsee esim. jotain lääkitystä summa on heti vieläkin korkeampi.

Tässä vielä kohdat joihin kannattaa käydä siellä ohjeessa perehtymässä.

2 luku. Lapsen elatuksen tarpeen arvioiminen ................................................22
2.1 Lähtökohdat ...............................................................................................22
2.2 Yleiset kustannukset ..................................................................................22
2
2.3 Erityiset kustannukset ................................................................................24
2.3.1 Lapsen osuus asumiskustannuksista...................................................24
2.3.2 Päivähoitokulut...................................................................................25
2.3.3 Koululaisen aamu- ja iltapäivätoiminnasta aiheutuvat kulut .............26
2.3.4 Koulutuskustannukset ........................................................................26
2.3.5 Erityisestä harrastuksesta aiheutuvat kustannukset............................27
2.3.6 Vakuutusmaksut .................................................................................28
2.3.7 Erityiset terveydenhoitokustannukset.................................................28
2.3.8 Muut erityiset kustannukset................................................................29
2.4 Vähennykset...............................................................................................29
2.4.1 Lapsilisä..............................................................................................29
2.4.2 Lapsen ansiotulot................................................................................30
2.4.3 Lapsen pääomatulot ja varallisuus .....................................................31[/QUOTE]

Näin juuri. Kiitos.

"a p"
[QUOTE="Sirkkeli";28712375]Ainut neuvo: Älä tee sopimusta kestämään täysi-ikään asti. Vaan siihen, kun peruskoulu loppuu. Sitten nääs muuttuu kulutuskin ihan eri luokkaan taas, opiskelun takia. Ja kannattaa pyytää hyvä summa kerralla. Ikinä ei tiedä, että jos lapsi vaikka sarastuu tai haluaa aloittaa kalliin harrastuksen. Tuollainen äijähän ei sitä sopimusta tule muuttamaan tilanteiden vuoksi. Ja 350 euroa on ihan hyvä summa, varsinkin jos menee iltapäivähoitoon yms. maksuja.[/QUOTE]

Kiitos, joo en varmasti tee. Minustakin saisi olla vaikka nyt useamman vuoden tuo 350 euroa ja kattoisi sitten vaikka teini-iässä tilannetta uusiksi. Toinen vaihtoehto on ettei maksa senttiäkään mutta tapaa lasta harvemmin ja antaa minun sitten oikeasti huoltaa lastamme vailla kiristystä ja kiusaamista.

Hipulihwi
Luin vain ekan sivun kommentit ja ihmettelen kovasti vastauksianne.

Meillä lapset harrastavat taitoluistelua. Pelkästään tuo harrastus yhden lapsen kohdalla maksaa 300e/kk + leirit, kisat, lisenssit, varusteet jne. Kun isä jättää perheensä pitääkö lasten kärsiä? Heidän ISÄ pystyy harrastuksen edelleen tarjoamaan. Yksin en olisi koskaan lapsia hankkinut, ja yksinhuoltajana tuota isän paljon kannustamaa harrastusta ei olisi aloitettu. Nyt voi sitten vittuilla äidille ja sitä kautta kostaa LAPSILLEEN. Itse en miehen rahoista halua penniäkään, mutta toivon, että lasten kuluihin hän osallistuu. Minä voin asua kaupungin vuokratalossa (mies jäi omakotitaloon), kuskata lapset rämällä autolla jne. Miehelläkö on moraalinen oikeus maksaa vain välttämättömään elämään tarvittava minimi kun haluaa kostaa ex-vaimolle? Pennittömältä en pyytäisi mitään, mutta miehen tuloilla ja aloitteesta lapset ovat harrastuksensa aloittaneet.

"nainen"
[QUOTE="poikia3";28712381]Jospa kävisit lukemassa sen ihan koko elatusmaksuohjeen, ennen kuin alat pätemään. Yleisten kustannusten lisäksi elatustarpeeseen lasketaan esim. asumiskulut (lapsen osuus, tästäkin säännöt) ja päivähoitomaksut. Lapsen elatuksen tarve on hyvinkin helposti jopa sen 700 euroa. 291 + 250 (päivähoito) + asuminen. Jos lapsi tarvitsee esim. jotain lääkitystä summa on heti vieläkin korkeampi.
[/QUOTE]

Kiitos, olen toki tuon kaiken lukenut jo aikoja sitten. Laitoin nyt ensi alkuun nuo yleiset kustannukset ja monet muutkin ovat kertoneet tässä ketjussa noista laskentaperusteita.

Yleiset kohtuulliet asumiskulut on Helsingissä (oletettavasti 2 hengen taloudelle): max 57m2 ja vuokra max. 13e/neliö eli 741e/kk. 1 lapsen osuus tästä on elatustukea määriteltäessä 23% eli 170e/kk.

Kuvaamaasi 250e lapsen asumiseen ei missään tapauksessa hyväksytä KELAn rajojen mukaan.

Päivähoitomaksukaan ei varmana ole tuon suuruinen, jos ap valittaa tulojensa vähyyttä.

Sivusta seurannut
Ei ole vastaavasta tilanteesta kokemusta, mutta on pakko sanoa, että olen aivan järkyttynyt joidenkin kommenteista. Täysin vailla empatiaa ja pelkkää vittuilua täynnä olevia kommentteja. Mikä teitä vaivaa?!

Ap:lle toivon, että tilanne lapsesi kanssa selviää parhain päin ja että sinulla ja teillä on lähellä edes joitakin hyviä ihmisiä. Kovasti voimia!

"a p"

Meillä lapset harrastavat taitoluistelua. Pelkästään tuo harrastus yhden lapsen kohdalla maksaa 300e/kk + leirit, kisat, lisenssit, varusteet jne. Kun isä jättää perheensä pitääkö lasten kärsiä? Heidän ISÄ pystyy harrastuksen edelleen tarjoamaan. Yksin en olisi koskaan lapsia hankkinut, ja yksinhuoltajana tuota isän paljon kannustamaa harrastusta ei olisi aloitettu. Nyt voi sitten vittuilla äidille ja sitä kautta kostaa LAPSILLEEN. Itse en miehen rahoista halua penniäkään, mutta toivon, että lasten kuluihin hän osallistuu. Minä voin asua kaupungin vuokratalossa (mies jäi omakotitaloon), kuskata lapset rämällä autolla jne. Miehelläkö on moraalinen oikeus maksaa vain välttämättömään elämään tarvittava minimi kun haluaa kostaa ex-vaimolle? Pennittömältä en pyytäisi mitään, mutta miehen tuloilla ja aloitteesta lapset ovat harrastuksensa aloittaneet.
Näin juuri. Tuntuu pahalta ja kohtuuttomalta että haukutaan ahneeksi ja mitä lie kun tilanne on tämä. Minäkin asun vuokralla (kaksiossa vieläpä!) sillä hoitajan palkalla ei Hesassa asuntoa osteta, samoin auto on vuodelta -99, romu mutta maksettu kuten joku osuvasti sanoi. Ja lapsen harrastukset eivät ole olleet kalliita sillä mulla ei olisi ollut sellaisiin varaa mutta isä ei maksa niistä vähistäkään mitään. Että minä olen kohtuuton ja ahne kun yritän selvitä arjesta yksin hoitaen ja hankkien kaiken kun toinen porsastelee sillä aikaa miten haluaa? Ex on AMK-insinööri että turha on mussuttaa että kyllä koulutus tai kova työnteko pitää palkassa näkyäkin ja saa rahat itse pitää. Really, vaikka minäkin olen samanpituisen ja -tasoisen koulutuksen saanut ja teen yhtä paljon duunia mutta peruspalkka ja etenemismahdollisuudet tekee meillä tuloihin noin räikeän eron eli insinöörikin pääsee pikkupomoksi kun työvuosia kertyy, hoitaja ei ja jo lähtöpalkassa on huikea ero että repikää siitä. Kuka tässä siis on se ahne kohtuuton. Toistan, mun ex ei ole maisteri, "iso" johtaja tai ympäripyöreää päivää tekevä yrittäjä joten mikä tässä on oikein ja kohtuullista? Ja minä tosiaan maksan kaiken ja hän vaan leikkii ja kiusaa. Naisten asema on edelleen paikoin tosi huono eikä tällaiset asenteet helpota tai auta ja muuta asiaa yhtään.

tuota noin
Yleiset kustannukset llapsen ollessa 0-6-vuotias 291 euroa kuukaudessa,
Lapsen osuus vuokrasta maksimissaan 170 euroa pääkaupunkiseudulla (max)
Päivähoitomaksut max. n. 250 euroa

AP valittaa omien tulojen vähäisyydestä, joten päivähoitomaksu ei varmasti ole tuota luokkaa. Oletetaan sen olevan 100 euroa/kk. Täydet hoitomaksut menee n. 3500 euron kk tuloilla. AP:lla tuskin tuota luokkaa on, koska valittaa tulojen pienuudesta. Joten oletetaan niiden olevan n. 2500 euroa brutto, jolloin hoitomaksu on hieman yli 100 euroa.

Tällöin lapsen kulutus on lapsilisien vähennyksen jälkeen n. 450 euroa. Tästä siivusta ap olettaa saavansa 350 euroa. Reilua? Ottaen huomioon, että hänen omatkin nettotulot olisivat n. 2000 euroa. Nettotulot toki voivat olla pienemmätkin, mutta silloin käytännössä hoitomaksua ei ole ja lapsen elatuksen tarve vähenee 350 euroon lapsilisien jälkeen. Tätäkö hän nimen omaan lapsen isältä halusikin? Että isä maksaisi kaiken?

"a p"
[QUOTE="nainen";28712529]Kiitos, olen toki tuon kaiken lukenut jo aikoja sitten. Laitoin nyt ensi alkuun nuo yleiset kustannukset ja monet muutkin ovat kertoneet tässä ketjussa noista laskentaperusteita.

Yleiset kohtuulliet asumiskulut on Helsingissä (oletettavasti 2 hengen taloudelle): max 57m2 ja vuokra max. 13e/neliö eli 741e/kk. 1 lapsen osuus tästä on elatustukea määriteltäessä 23% eli 170e/kk.

Kuvaamaasi 250e lapsen asumiseen ei missään tapauksessa hyväksytä KELAn rajojen mukaan.

Päivähoitomaksukaan ei varmana ole tuon suuruinen, jos ap valittaa tulojensa vähyyttä.[/QUOTE]

Aivan mutta mistään ei asuntoa tuolla hinnalla enää Hesasta saa!! Ainoastaan kaupungilta jonne pääsee 6 % hakijoista vuosittain! Mä olen nalkissa 870 euron kaksiossa (n. 18 euroa neliö) enkä halvempaa löydä tai saa vaikka kuinka yritän. Se on totta että Hesan tilanne on todella paha etenkin pienituloisille ja pienille perheille. Niin ja mun bruttopalkka on 2100 € kuussa eli jotain 1500 netto että laskekaa vaan mitä jää käteen. Ja asumistuki on samoin vain nimellinen sillä sekään ei huomioi todellisia asumiskustannuksia vaan siinäkin on katto joka ei vastaa todellisuutta, ihan niinkuin noissa elareissakin. Minä siis sinnittelen ja teistä olen kohtuuton ja vaadin liikaa?!! Ja mies asuu isossa lukaalissa Hyvinkäällä ja tienaa vaikka mitä ja te inisette että kauheata miten paljon yrität miesparalta nyhtää?!! Really!!!?? Voi helvetti sentään!

"a p"
[QUOTE="a p";28712613]Aivan mutta mistään ei asuntoa tuolla hinnalla enää Hesasta saa!! Ainoastaan kaupungilta jonne pääsee 6 % hakijoista vuosittain! Mä olen nalkissa 870 euron kaksiossa (n. 18 euroa neliö) enkä halvempaa löydä tai saa vaikka kuinka yritän. Se on totta että Hesan tilanne on todella paha etenkin pienituloisille ja pienille perheille. Niin ja mun bruttopalkka on 2100 € kuussa eli jotain 1500 netto että laskekaa vaan mitä jää käteen. Ja asumistuki on samoin vain nimellinen sillä sekään ei huomioi todellisia asumiskustannuksia vaan siinäkin on katto joka ei vastaa todellisuutta, ihan niinkuin noissa elareissakin. Minä siis sinnittelen ja teistä olen kohtuuton ja vaadin liikaa?!! Ja mies asuu isossa lukaalissa Hyvinkäällä ja tienaa vaikka mitä ja te inisette että kauheata miten paljon yrität miesparalta nyhtää?!! Really!!!?? Voi helvetti sentään![/QUOTE]

Niin ja lisäisin vielä että kyllä on ainakin mun oikeustaju ollut todella kovalla koetuksella tässä tilanteessa. Samoin usko ihmisiin ja niiden älyllisen toiminnan mahdollisuuksiin.

"vieras"
[QUOTE="a p";28712142] Ja jos täällä on joku joka on käynyt läpi jotain samankaltaista niin pliis kertokaa missä voisi vaihtaa ajatuksia sillä tämä ei taida oikein olla se paikka. Onko joku hyvä keskustelupalsta missä ei tarvitsisi selitellä näin paljon (eli kohdennettu ja rajattu tarkemmin)? Ja missä ei tulisi niin paljon asiatonta ja loukkaavaakin tekstiä. [/QUOTE]

Eroperhe.net (Eroperhe.net - Etusivu) -keskustelufoorumilta saa vertaistukea ja asiallista keskustelua eroon, eroperheeseen, elatukseen ja muihin eroon ja sen jälkeiseen elämään liittyvissä asioissa. Suosittelen tutustumaan.

"kkk"
[QUOTE="a p";28712613]Aivan mutta mistään ei asuntoa tuolla hinnalla enää Hesasta saa!! Ainoastaan kaupungilta jonne pääsee 6 % hakijoista vuosittain! Mä olen nalkissa 870 euron kaksiossa (n. 18 euroa neliö) enkä halvempaa löydä tai saa vaikka kuinka yritän. Se on totta että Hesan tilanne on todella paha etenkin pienituloisille ja pienille perheille. Niin ja mun bruttopalkka on 2100 € kuussa eli jotain 1500 netto että laskekaa vaan mitä jää käteen. Ja asumistuki on samoin vain nimellinen sillä sekään ei huomioi todellisia asumiskustannuksia vaan siinäkin on katto joka ei vastaa todellisuutta, ihan niinkuin noissa elareissakin. Minä siis sinnittelen ja teistä olen kohtuuton ja vaadin liikaa?!! Ja mies asuu isossa lukaalissa Hyvinkäällä ja tienaa vaikka mitä ja te inisette että kauheata miten paljon yrität miesparalta nyhtää?!! Really!!!?? Voi helvetti sentään![/QUOTE]

Joo, mutta kun kela, sossu ja kaikki muut tahot tekevät tietyt vuokrakatot. Ei sossukaan maksa 2000 euron luxuskattohuoneistoa yksin asuvalle sosiaalipummille. Siksi on tehty tietty vuokrakatto. Ja lapsesi osuus vuokrasta ei suinkaan ole 50%, vaan se on (en tarkkaan muista) 20-30%, mutta siinäkin on siis se katto, joka pk-seudulla taitaa olla sen 170 euroa. Loput katsotaan "luksukseksi", joka ei ole välttämätöntä asumiseen.

Ok, mies asuu hirveässä lukaalissa hyvinkäällä, mutta mietippä. Sinäkin voisit asua samankokoisessa kaksiosssa Hyvinkäällä, jolloin säästäisit parisataa euroa. Sen sijaan, että muuttaisit Hyvinkäälle tahi hieman kauemmas, Haluat asua Helsingin keskustassa ja maksattaa ex-miehellesi sen parisensataa, minkä voisit säästää muuttamalla sinne Hyvinkäälle,. Onko se sitten reilua?

"nainen"

Minä en inise mitään. Olen kertonut vain faktat, joiden perusteella oikeus tekee päätöksensä.

En voi sille mitään, että KELA määrittelee maksimiasuinneliöt ja enimmiäisasumismenot, jotka otetaan elatustuessa huomioon. Helsingissä tosiaan tuo maksimituki 1 lapselle elatustuessa on tuo 170e/kk.

Jos sun taloudellinen tilanne on huono, et voi sillä perusteella vaatia ex-miestä maksamaan lisää, koska oikeus perustaa päätöksensä olemassa oleviin säädöksiin ja lakeihin.

Etkö ole saanut sitten tarpeeksi omaisuutta erotessa?

Haluaisin vielä lisätä, että tietääkseni KKO ei ole koskaan määrännyt elatustukea yli 250e/kk. Olen nähnyt vain ratkaisuja, joissa tuen määrä on 200e tai alle per kk.

Kirjoituksestasi saa kuvan, että käyttäisit elatustuen omiin menoihisi, kun valitat elämänkalleutta?

Jos lapsellasi ei ole mitään sairautta, lääkityksiä, kalliita harrastuksia (etävanhemman aloittamina), vakuutksia, niin aika vaikea vaatia yli normin elatustukea, koska elatustuki perustuu lapsen tarpeeseen.

"nainen"
[QUOTE="a p";28712624]Niin ja lisäisin vielä että kyllä on ainakin mun oikeustaju ollut todella kovalla koetuksella tässä tilanteessa. Samoin usko ihmisiin ja niiden älyllisen toiminnan mahdollisuuksiin.[/QUOTE]

Itse en voi ottaa kantaa, miten mun oikeustajuni luokittelisi tätä asiaa.
Niin paljon tietoa kuitenkin puuttuu, jota et ole kertonut (eikä tosiaan tarttekaan, mikäli et itse halua).

Tässä kuitenkin itseäni eniten arveluttavat kysymykset.
1) Miksi ap lapsi ei selviä samalla summalla kuin muut lapset?
2) Mihin ihmeeseen lapsi kuluttaa tuollaiset 850e/kk? (Äläkä sano et vuokraan, koska sitä ei saa ottaa huomioon kuin max 170e/kk Oikeusministeriön mukaan)

Emme tiedä myöskään lapsesi ikää, joten vaikea ottaa kantaa. Toki teineillä vaikka menee rahaa mihin, mutta elatustuen tehtävänä on turvata peruselämä.

Elatustuen tehtävä ei ole tarjota sulle tuloja omaan elämään, se pitää muistuttaa. Tuntui se reilulta tai ei.

Ilmiselvään sulla on hampaankolossa raha-asioita ex-miestäsi kohtaan.
Tee toki oikeuscase häntä vastaan, jos et ole saanut osituksessa rahojasi tai sulle kuuluvaa omaisuutta (puolet talosta?).

"poikia3"
[QUOTE="nainen";28712529]Kiitos, olen toki tuon kaiken lukenut jo aikoja sitten. Laitoin nyt ensi alkuun nuo yleiset kustannukset ja monet muutkin ovat kertoneet tässä ketjussa noista laskentaperusteita.

Päivähoitomaksukaan ei varmana ole tuon suuruinen, jos ap valittaa tulojensa vähyyttä.[/QUOTE]

ap:n tuloja me emme tiedä mutta tavallisella hoitajan palkalla päivähoidosta maksettavasi jää 140 euroa, 170 + 140 + 290 = 610 euroa, tuohon saa aika helposti 100 euroa vielä muita maksettavia kuluja, jos lapsella on esim. sairaus joka vaatii säännöllistä hoitoa.

Minä kommentoin, että 700 euroa saa rikki melkoisen helposti. Esim. itse olen aikoinaan maksanut täydet päivähoitomaksut. Mikä ei ole mitenkään epätavallista.

155 euron elareita maksavat ihan tavalliset duunarit melkoisen pienistä palkoistaan.

"poikia3"
[QUOTE="nainen";28712880]Itse en voi ottaa kantaa, miten mun oikeustajuni luokittelisi tätä asiaa.
Niin paljon tietoa kuitenkin puuttuu, jota et ole kertonut (eikä tosiaan tarttekaan, mikäli et itse halua).

Tässä kuitenkin itseäni eniten arveluttavat kysymykset.
1) Miksi ap lapsi ei selviä samalla summalla kuin muut lapset?
2) Mihin ihmeeseen lapsi kuluttaa tuollaiset 850e/kk? (Äläkä sano et vuokraan, koska sitä ei saa ottaa huomioon kuin max 170e/kk Oikeusministeriön mukaan)

Emme tiedä myöskään lapsesi ikää, joten vaikea ottaa kantaa. Toki teineillä vaikka menee rahaa mihin, mutta elatustuen tehtävänä on turvata peruselämä.

Elatustuen tehtävä ei ole tarjota sulle tuloja omaan elämään, se pitää muistuttaa. Tuntui se reilulta tai ei.

Ilmiselvään sulla on hampaankolossa raha-asioita ex-miestäsi kohtaan.
Tee toki oikeuscase häntä vastaan, jos et ole saanut osituksessa rahojasi tai sulle kuuluvaa omaisuutta (puolet talosta?).[/QUOTE]

1) Miksi sinä et tyydy siihen, että lastenvalvoja on laskenut lapsen elatuksen tarpeen, ja jopa määritellyt elatusmaksun. Miksi intät, että miksei ap:n lapselle riitä tavanomainen määrä. Esim. minun lapseni elatuksen tarve olisi ollut 290 + 260 (täysi päivähoitomaksu) + 170 + 40 (lapsivakuutus) 760. Josta vähennetään lapsilisä 110 euroa, ilman yhkorotusta. Lapsen elatuksen tarve siis 650 euroa.

2) 650 euroa kuulostaa sekin suurelta, mutta kun itse aikoinani laskin kaikki lapsen menot vuosittain. Vaatteet, kengät, polkupyörät, sukset, luistimet, lääkärikäynnit jne. jne. Niin summa oli yllättävän suuri, tämä siitä huolimatta, että iso osa vaatteista hankittiin kirpputorilta. Päälle vielä päivähoitomaksut ja vuokra.

Ja vaikka kuinka oikeusministeriö ei hyväksy kuin tietyn summan asumisesta, on se loppusummakin maksettava.

Minä olin aikoinani hyvätuloinen yh, asuimme esim. tilavassa paritalokolmiossa vuokralla, jotta lapsi sai oman huoneen ja asuinalue oli turvallinen ja viihtyisä. Se ylimääräinen, mitä halusin lapselleni tarjota meni tietenkin omasta pussistani - lukemattomia kertoja olen silti minäkin kuullut olevani ahne paska vaikka olen halunnut lapsen saavan sen, mikä hänelle kuuluu. Edes laskennallisista hyväksyttävistä kuluista lapsen isä ei ole maksanut edes omaa maksukykynsä mukaista osuutta - hän tienasi jopa enemmän kuin minä, eli olisi pitänyt maksaa jopa enemmän kuin minun. Nyt täytyy muistaa, että kyse on nimenomaan lapsen edusta. Siitä äiti joutuu tinkimään, jos muuttaa esim. pienempään ja halvempaan vuokra-asuntoon. Ei voi olla oikein, että lähivanhempi joutuu joka asiasta tinkimään, ja rahat eivät riitä mihinkään ylimääräiseen, kun etävanhemp ei maksa omaa osuuttaan ja samaan aikaan hassaa rahat kaikkeen muuhun.

En ymmärrä miksi naisten pitäisi tässäkin asiassa antaa periksi - joka tapauksessa 155 euron on liian pieni. Sitä onko 350 euroa kohtuullinen, en pysty sanomaan, minusta se kuulostaa suurelta, mutta minä en olekaan nähnyt niitä laskelmia, eikä minun tarvitsekkaan.

Pienituloinen etä
Kyllä sillä etävanhemmallakin menoja on.

Ihan yhtälailla siellä etänkin luona on vaatteita ja harrastusvälineitä, on leluja ja tarvikkeita, on sänky ja pöytä..... Ihan yhtälailla se etävanhempi ostaa lapselleen ruokaa ja lääkkeitä. Ihan yhtälailla siellä etävanhemman luona voi olla lapselle oma huone.

Niin.. Eikä se etävanhempi saa mihinkään mitään tukea.

Moni etävanhempi joutuu lisäks maksamaan lapsen hakemiseen ja tuomiseen käytettävät juna/bussiliput, tai käyttää satoja euroja kuukaudessa auton polttoaineisiin kuten minä. Vain ja ainoastaan että saa pitää muutaman hassun päivän lapsen luonaan.

Kaikki kulut mukaanlukien yksi päivä isin luona maksaa isille 100 euroa.

Pienituloinen etä
Alkuperäinen kirjoittaja Pienituloinen etä;28713476:
Kyllä sillä etävanhemmallakin menoja on.

Ihan yhtälailla siellä etänkin luona on vaatteita ja harrastusvälineitä, on leluja ja tarvikkeita, on sänky ja pöytä..... Ihan yhtälailla se etävanhempi ostaa lapselleen ruokaa ja lääkkeitä. Ihan yhtälailla siellä etävanhemman luona voi olla lapselle oma huone.

Niin.. Eikä se etävanhempi saa mihinkään mitään tukea.

Moni etävanhempi joutuu lisäks maksamaan lapsen hakemiseen ja tuomiseen käytettävät juna/bussiliput, tai käyttää satoja euroja kuukaudessa auton polttoaineisiin kuten minä. Vain ja ainoastaan että saa pitää muutaman hassun päivän lapsen luonaan.

Kaikki kulut mukaanlukien yksi päivä isin luona maksaa isille 100 euroa.
+ Tietenkin elarit päälle.

"vieras"
Olenko minä nyt jotenkin tyhmä? Isä on ollut osallisena lasten maailmaan saattamisessa, joten luulisi, että hän haluaisi lapsilleen parhaan elämisen ja toimeentulon, jos hänellä siihen on varaa. Jos sitten isä on sellainen häpeäpilkku, että hän ei halua tähän ryhtyä, niin maksakoon silloin ansionsa mukaan.

"vieras"
[QUOTE="nainen";28712827]Minä en inise mitään. Olen kertonut vain faktat, joiden perusteella oikeus tekee päätöksensä.

En voi sille mitään, että KELA määrittelee maksimiasuinneliöt ja enimmiäisasumismenot, jotka otetaan elatustuessa huomioon. Helsingissä tosiaan tuo maksimituki 1 lapselle elatustuessa on tuo 170e/kk.

Tuota, missäs Kela noin määrittelee? Minun käsittääkseni elatustuen määrään voi vaikuttaa vain ja ainoastaan elatusavun määrä. Tähän kyllä haluaisin ihan faktaa vaikkapa Kelan nettisivuilta.

no just
[QUOTE="nainen";28712827]Minä en inise mitään. Olen kertonut vain faktat, joiden perusteella oikeus tekee päätöksensä.

.[/QUOTE]

Tässä taas näkee, että kirjoitellaan puuta heinää asioista sen kummemmin mitään tietämättä...

[QUOTE="a p";28711702]Ei kulu vaan tarve meillä 350 euroa, jota ajttelinkin. Hänellä on vaan siis niin kovat tulot, että maksuKYKY olisi jopa 700 euroa (jos siis haluaisi tarjota lapselle ns. samankaltaisen elintason kuin itsellä...).[/QUOTE]

Sori, en ole lukenut koko ketjua. Mutta pakko kysyä, kun en tajua yhtä juttua - pitäisikö eron jälkeen lapsella olla sama elintaso, mitä oli ennen eroa? Jos lähivanhempi on huomattavasti pienituloisempi, niin eihän se ole mahdollista. Miksi se olisi edes tarpeen?

Voihan etä sitten yhdessä lapsen kanssa käydä vaikka hienoilla matkoilla, voi ostaa lapselle kalliita lahjoja jne. Mutta tuntuisi oudolta, että hän maksaisi lähivanhemmalle suuria summia, joiden käyttöön ei kuitenkaan voisi vaikuttaa. Teoriassa siis lähi voi käyttää osan niistä itseensä ja omankin elintasonsa parantamiseen (esim. hienompi asunto) - ja käytännössä niin varmaan käykin ainakin jonkin verran.

Itselläni ei ole mitään kokemusta tällaisista kuvioista, mutta voisin vaan kuvitella, että hiukan ärsyttäisi olla etävanhempi, joka ensin ei saa enää elää koko aikaa lapsen kanssa (pari viikonloppua kuussa ei ole paljon mitään) ja sitten vielä joutuisin maksamaan älyttömästi - vaikka itse olisin se menettänyt osapuoli. Toki puolet lapsen kuluista maksaisin, mutta mieluummin maksaisin harrastusmaksut ja muut sellaiset kuin siirtäisin rahaa lähivanhemmalle.

Eikäö tällaisessa tilanteessa isä voi edelleen maksaa harrastusmenot? Miksi rahan pitää kiertää äidin kautta? En siis tarkoita, etteikö teillä saisi mennä niin, mutta eihän tavallisen kokoinen elatusapu tarkoita sitä, etteikö mies voisi muuten tukea lapsia suoraan.

Yhteistyössä