Mulle on ihan sama, mitä lasten valvoja on laskenut, minä vain haluan tietää paljonko on teidän molempien nettopalkka, luonapito ja lapsen ikä. Mutta sitähän sinä et jostain kumman syystä suostu kertomaan, mikä kielii siitä, että jossain mättää ja pahasti...
Miksi hitossa kenenkään tarvitsee netissä kertoa omia tulojaan, puolisonsa tuloja ynnä muita tietoja. Kun olet noin utelias, niin aloitappa sillä, että kerrot omat tulosi, ja kaikki perheen yksityiskohdat täällä. Se, että joku kysyy täällä neuvoa, ei tarkoita, että hänen tarvitsisi kertoa perheestään tai tilanteestaan yhtään enempää.
155 euroa elareita on todella vähän, jos etävanhempi on yhtään parempi tuloinen. Lapsilisässä ei huomioida yhkorotuksia, kun niitä summataan lähivanhemman tuloihin. Pelkkä päivähoitomaksu voi haukata ison osan lähivanhemman tuloista.
Jos lastenvalvoja on laskenut lapsen elatuksen tarpeeksi 700 euroa, se on sillä selvä. Ihan lapsen peruskulutus on jo useampia satoja euroja, näin ihan oikeusministeriön elatusmaksuohjeen mukaisesti.
Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:
kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
lapsen ollessa 06-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 712-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 1317-vuotias 455 euroa kuukaudessa.
Näiden summien päälle tulee asumiskulut ja myös esim. päivähoitomaksut.
Aika harva oikeasti osaa laskea mitä siihen lapseen kuluu rahaa, kun moni täällä vinkuu, että summa on suuri. Jos kuitenkin se toinen palkansaaja perheestä katoaa, on silti ensisijaisesti lasten vanhempien velvollisuus elättää lapsi, ei yhteiskunnan siten, että olisi esim. turvauduttava toimeentulotukeen kun rahat eivät riitä.
Väkivaltaisesta isästä mulla ei ole kokemuksia. Ap:lle toivotan tsemppiä! Jos isä on hyvätuloinen se 350 on ihan hyvä elari etenkin jos isällä ei ole muita lapsia.