Mies ehdottaa elareita 155 €, maksukyky 700 €...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
ertyui
[QUOTE="a p";28711740]On tosiaan jännä mitä paskaa täällä tulee niskaan ihan automaationa ja tilanteesta riippumatta. Niin ja turha olla kateellinen, me kärsitään lapsen kanssa joka päivä kaikesta mitä isä tekee ja tadaa, silti minä olin taas se paha, ahne ja kohtuuton jne. Kyllä olette uskomattomia, ei olis pitänyt täältä kysyä, arvasinhan mä sen mutta muitakaan vertaistukipalstoja ei ole![/QUOTE]

Kyllä on. Nuoretäidit.fi. nimi hiukan harhaan johtava, mutta hiukka fiksumpaa menoa!

Ymmärrän toisin
Mielestäni tuo miehen ehdottama summa on todella pieni, jos maksukykyä kuitenkin löytyy noinkin hyvin. Lapsen harrastuksiin saattaa mennä sievoinen summa rahaa + muut kulut päälle. Miksei lapselleen saisi haluta parasta. Lähtisin ehdottomasti hakemaan ainakin 300 €. Eriasia on sitten jaksatko tapella oikeutta myöden.

"a p"
No helvetti. Onhan täällä tämän tästä kaikenmaailman palkkagalluppeja. Jos minä kerron nyt että minä saan ansiosidonnaista 1400 euroa netto ja mieheni nettopalkka on noin 3100 euroa. Sen lisäksi saamme lapsilisiä n. 210 euroa. Meillä on asuntolaina, josta kk lyhennykset on 1200 euroa. Kesällä sähkölasku on satasen luokkaa, talvella ehkä 150 euroa. Jätemaksu on 8 euroa per tyhjennyskerta. Juu ja vesi, sitä menee n. 10 kuutiota kuussa. Ja sen lisäksi autolaina 300 euroa. Ja sen lisäksi kuukausittaisiin bensoihin menee 500 euroa. Ja ruokakauppaan saman verran, ellei jopa tuplasti. Niin entä sitten? Kuka tästä sen enempää kostuu? Paitsi se, että auttaisi meitä muita ymmärtämään, jos ap avaisi taustoja vähän enemmän.
No mulla on hoitoalan AMK tutkinto, sen olen kertonut jo. Mies on AMK:n käynyt myös. Ja voisitte kai jo uskoa että summat on oikein kun ne on taulukoiden ja faktatietojen pohjalta lastenvalvojalla laskettu eli siinä on faktaa minkä pohjalta ei liene vaikea tätä keskustelua käydä. Minä en asu enkä elä liian kalliisti, eikä sitä edes huomioitaisi laskelmissa vaan niissä on laskennallinen yläraja mikä katsotaan kohtuulliseksi asumismenoksi perhekoon ym. mukaan. Niin ja ne taulukot löytyy kyllä netistä jos joku haluaa tarkemmin laskea. Ei mulla ole mitään salattavaa mutta kai nyt jokainen suurinpiirtein tietää mitä asumiseen, ruokaan, vaatteisiin tmv. menee kuussa joten mitä järkeä mun on alkaa niitä tässä luetteloimaan. Meillä on ihan normimenot ja mulla hoitajan tulot. Miehellä on vastaavasti ylisuuret menot niinkuin noilla ihmisillä yleensä vaikka on suuret tulotkin. Eli hän mieluummin ostaa itselleen asioita, kalliita autoja ymv. kuin lapselleen kenkiä tai tuhlaa bensarahaa tämän hakemiseen viikonloppu tapaamiseen. Tämä oli se juttu. Mutta ei niinhän, ei voi olla eikö niin.

"a p"
[QUOTE="nainen";28712118]Oikeusministeriön ohjeen mukaan elatusavun ohjeellinen määrä lasketaan selvittämällä ensin, kuinka paljon lapsi tarvitsee kuukaudessa elämiseensä rahaa.

Onko teillä ap siis selvitetty, että lapsi tarvitsee elämiseen 350e+350e+lapsilisät (150e?)?

Lastenvalvojilta usein kysyttyä - Sosiaali- ja perhepalvelut - Oulun kaupunki
Onko elatusavulla ylärajaa?
Lapsen elatuksen tarve on yläraja.[/QUOTE]

On, juuri näin meillä on tehty.

"nainen"
Jos isällä on elatuskykyä, pyydät tottakai tuon 350€. Tai siis lähdet sitä vaatimaan oikeuden kautta. Ihme lässytystä taas täällä, antaa niiden muiden pyytää se millä just ja just toimeen tulevat, sä pyydät sen mihin sulla on realistinen mahdollisuus! :) Miksi lapsi pitäisi elättää minimillä kitkutellen, jos toisella vanhemmalla kuitenkin on pätäkkää enemmän.
Ymmärrätkö, että oikeuteen on turha mennä, jos ei ole laillisia perusteita vaateilleen. Se, että ex-mies on suurituloinen ei tarkoita sitä, että elatusapu olisi automaattisesti suuri tai vaikka 2000e/kk. Elatusavussa on kyse lapsen tarvitsemasta rahasta elämiseen. Lapsi ei tarvitse elämiseen 2000e/kk tai 700e/kk.

Laki lapsen elatuksesta ja Oikeusministeriön ohje määrittelee, että elatustuen suuruus lähtee lapsen tarpeesta. Siihen ei vielä vaikuta ex-miehen tulot.

Aloittajan pitäisi perustella, miksi hänen lapsi tarvitsee elämiseen vaikka 700e/kk+lapsilisät.

Elämä ja vuokrat Helsingissä, kuten koko PK-seudulla ovat kovia. Tekee tiukkaa yhsinhuoltajalle. Se ei ole kuitekaan syy lapsen suuriin elatustukiin, ikävä kyllä.

Mikäli aloittaja kokee miehen tehneen niin paljon hallaa ja henkistä kärsimystä itselleen, niin voi toki sitten haastaa miehen oikeuteen siitä erikseen.

Lapsen elatustuki ei ole koston väline miehelle.

ertyui
[QUOTE="vieras";28712235]No kylläpä oli hauska juttu, taitaa olla sinulle paremminkin.[/QUOTE]

No mitä hittoa? Oon itse siellä yli 10-vuotta ollu ja saanu hyvän vertaistuen.

Eräs peräs vaan
Jaa, no tuttu mies joutuu maksamaan kolmesta lapsesta elarit äidille, äiti saa myös kaikki lapsilisät. Silti yhteishuoltajuus, ja äiti usein viskoo lapset miehelle hoitoon kun itse juoksee baarireissuillaan, vaikka pitäisi olla 50/50. Kaupassakaan ei osaa neiti Hienohelma käydä lapsien kanssa, vaan Prismaankin mennessä pitää kutsua isä vahtimaan kotiin lapsia jos sattuvat silloin hänellä olemaan.

Elatusrahoilla ostelee itselleen vaatteita. Miehen on elareiden lisäksi ostettava lapsille vaatteita, leluja, ym.

Onko mies sitten yksinkertaisesti pässi kun suostuu moiseen?

No ihan vertaistukena sanon että JOS sulla on narsisti exänä niin suostu siihen minimiin ja jätä tappelematta. Se on sellanen paskamyrsky sit irrallaan jos oikeusteitse lähet sitä 350 € hakemaan että en usko sen olevan sen arvoista. Kuitenkin käy niinkuin mulla että vaatimus on mitä on, käräjäoikeus päätää mitä päättää mutta elarit tulee kuitenkin KELAn kautta ja nehän on silloin ne minimit kuitenkin...

"a p"
[QUOTE="nainen";28712194]Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
lapsen ollessa 0-6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 7-12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 13-17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

Sulla ei ole mitään perusteluja sille, miksi lapsesi tarve olisi suurempi kuin normilapsella.

Et voi perustella elatustuen suuruutta omilla kärsimyksillä tai kuluilla. Ex-miehesi tehtävä ei ole enää kustantaa sinulle vuokraa tai korvata muita menoja.[/QUOTE]

Ja sinähän tämän kaiken tiedät? Kiitos että kerroit, nyt minäkin tiedän oman ja meidän tilanteen ;) Meillä lastenvalvoja on päätynyt tuohon 350 euroon faktojen perusteella sillä niinkuin ehkä itsekin tiedät tilanne ei aina kaikilla ole sama.

"poikia3"
Mulle on ihan sama, mitä lasten valvoja on laskenut, minä vain haluan tietää paljonko on teidän molempien nettopalkka, luonapito ja lapsen ikä. Mutta sitähän sinä et jostain kumman syystä suostu kertomaan, mikä kielii siitä, että jossain mättää ja pahasti...
Miksi hitossa kenenkään tarvitsee netissä kertoa omia tulojaan, puolisonsa tuloja ynnä muita tietoja. Kun olet noin utelias, niin aloitappa sillä, että kerrot omat tulosi, ja kaikki perheen yksityiskohdat täällä. Se, että joku kysyy täällä neuvoa, ei tarkoita, että hänen tarvitsisi kertoa perheestään tai tilanteestaan yhtään enempää.

155 euroa elareita on todella vähän, jos etävanhempi on yhtään parempi tuloinen. Lapsilisässä ei huomioida yhkorotuksia, kun niitä summataan lähivanhemman tuloihin. Pelkkä päivähoitomaksu voi haukata ison osan lähivanhemman tuloista.

Jos lastenvalvoja on laskenut lapsen elatuksen tarpeeksi 700 euroa, se on sillä selvä. Ihan lapsen peruskulutus on jo useampia satoja euroja, näin ihan oikeusministeriön elatusmaksuohjeen mukaisesti.

Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

Näiden summien päälle tulee asumiskulut ja myös esim. päivähoitomaksut.

Aika harva oikeasti osaa laskea mitä siihen lapseen kuluu rahaa, kun moni täällä vinkuu, että summa on suuri. Jos kuitenkin se toinen palkansaaja perheestä katoaa, on silti ensisijaisesti lasten vanhempien velvollisuus elättää lapsi, ei yhteiskunnan siten, että olisi esim. turvauduttava toimeentulotukeen kun rahat eivät riitä.

Väkivaltaisesta isästä mulla ei ole kokemuksia. Ap:lle toivotan tsemppiä! Jos isä on hyvätuloinen se 350 on ihan hyvä elari etenkin jos isällä ei ole muita lapsia.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän toisin;28712218:
Mielestäni tuo miehen ehdottama summa on todella pieni, jos maksukykyä kuitenkin löytyy noinkin hyvin. Lapsen harrastuksiin saattaa mennä sievoinen summa rahaa + muut kulut päälle. Miksei lapselleen saisi haluta parasta. Lähtisin ehdottomasti hakemaan ainakin 300 €. Eriasia on sitten jaksatko tapella oikeutta myöden.
Niinpä. Jotenkin kun on oikeudenkin päätöksiä jopa läheltäkin seurannut, niin ei aina tunnu siltä että oikeus olisi edes tapahtunut. Siinä voisi mennä vielä pahemmin rikki kaikki mitä on yrittänyt kasassa pitää.

"nainen"
[QUOTE="a p";28712247]On, juuri näin meillä on tehty.[/QUOTE]

Mikä on siis syynä, että lapsesi tarvitsee enemmän kuin normaalimäärän elatustukea?

Yleiset kustannukset ja erityiset kustannukset?

Voitko edes kertoa, mikä on tuon yleisten kustannusten määrä? Yleensä suuria elatustukia saa vain, jos erityskustannukset (terveydenhoitokulut, vakuutus) on suuret.

totta kai
että hyvätuloinen mies ei halua osallistua kohtuullisella osuudella tuloistaan lapsensa elämään. Tottakai lapsi ansaitsisi saman elintason kuin oma isänsä! Tuo 350 e kuulostaa vähintään kohtuulliselta, ja miksei enemmänkin, kun kerta miehellä on maksukykyä. Eihän mies elätä ex:äänsä, vaan rahat on tarkoitettu lapselle! Voihan tuon miehen kanssa vaikka sopia, että osa rahoista menee lapsen tilille tulevia opintoja tms. varten.

"a p"
[QUOTE="vieras";28712123]Ei kai se nyt niin ole, että hanki mahd. rikas mies ja saa isommat elarit. Jos itse olisin mies, haluaisin maksaa naiselle ne vähimmäiselarit 150 kuussa ja ostaisin itse sitten kaikenlaista lapselle. Helposti se äiti itseensä ne rahat pistää eikä lapseensa.[/QUOTE]

Tätäkin olen ehdottanut, sillä ajattelen tässä oikeasti lastani mutta hänelle se ei käy. Hän ei osaa rakastaa tai huomioida ketään. Ja se joka sanoi että teit sitten kuitenkin lapsen hänen kanssaan, niin tiedätkö hänen todellinen luonteensa alkoi paljastua vasta pikkuhiljaa ja niin vaivihkaa ettei tajunnut kuin jälkeenpäin ne vaaranmerkit. Ja pahimmat asiat tapahtuu usein juuri erotessa, niin meilläkin oli. En halunnut hänelle pahaa, halusin vaan jatkaa elämääni rauhassa. En pettänyt tai muutakaan, mutta kun otin eron esille hän vannoi tuhoavansa minut ja pitää meitä siis edelleen otteessaan.

"Sirkkeli"
Ainut neuvo: Älä tee sopimusta kestämään täysi-ikään asti. Vaan siihen, kun peruskoulu loppuu. Sitten nääs muuttuu kulutuskin ihan eri luokkaan taas, opiskelun takia. Ja kannattaa pyytää hyvä summa kerralla. Ikinä ei tiedä, että jos lapsi vaikka sarastuu tai haluaa aloittaa kalliin harrastuksen. Tuollainen äijähän ei sitä sopimusta tule muuttamaan tilanteiden vuoksi. Ja 350 euroa on ihan hyvä summa, varsinkin jos menee iltapäivähoitoon yms. maksuja.

"poikia3"
[QUOTE="nainen";28712194]Elatusapuohjeessa olevat rahamäärät ovat 1.1.2013 lukien seuraavat:

lapsen ollessa 0-6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 7-12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 13-17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.

Sulla ei ole mitään perusteluja sille, miksi lapsesi tarve olisi suurempi kuin normilapsella.

Et voi perustella elatustuen suuruutta omilla kärsimyksillä tai kuluilla. Ex-miehesi tehtävä ei ole enää kustantaa sinulle vuokraa tai korvata muita menoja.[/QUOTE]

Jospa kävisit lukemassa sen ihan koko elatusmaksuohjeen, ennen kuin alat pätemään. Yleisten kustannusten lisäksi elatustarpeeseen lasketaan esim. asumiskulut (lapsen osuus, tästäkin säännöt) ja päivähoitomaksut. Lapsen elatuksen tarve on hyvinkin helposti jopa sen 700 euroa. 291 + 250 (päivähoito) + asuminen. Jos lapsi tarvitsee esim. jotain lääkitystä summa on heti vieläkin korkeampi.

Tässä vielä kohdat joihin kannattaa käydä siellä ohjeessa perehtymässä.

2 luku. Lapsen elatuksen tarpeen arvioiminen ................................................22
2.1 Lähtökohdat ...............................................................................................22
2.2 Yleiset kustannukset ..................................................................................22
2
2.3 Erityiset kustannukset ................................................................................24
2.3.1 Lapsen osuus asumiskustannuksista...................................................24
2.3.2 Päivähoitokulut...................................................................................25
2.3.3 Koululaisen aamu- ja iltapäivätoiminnasta aiheutuvat kulut .............26
2.3.4 Koulutuskustannukset ........................................................................26
2.3.5 Erityisestä harrastuksesta aiheutuvat kustannukset............................27
2.3.6 Vakuutusmaksut .................................................................................28
2.3.7 Erityiset terveydenhoitokustannukset.................................................28
2.3.8 Muut erityiset kustannukset................................................................29
2.4 Vähennykset...............................................................................................29
2.4.1 Lapsilisä..............................................................................................29
2.4.2 Lapsen ansiotulot................................................................................30
2.4.3 Lapsen pääomatulot ja varallisuus .....................................................31

"a p"
[QUOTE="nainen";28712262]Ymmärrätkö, että oikeuteen on turha mennä, jos ei ole laillisia perusteita vaateilleen. Se, että ex-mies on suurituloinen ei tarkoita sitä, että elatusapu olisi automaattisesti suuri tai vaikka 2000e/kk. Elatusavussa on kyse lapsen tarvitsemasta rahasta elämiseen. Lapsi ei tarvitse elämiseen 2000e/kk tai 700e/kk.

Laki lapsen elatuksesta ja Oikeusministeriön ohje määrittelee, että elatustuen suuruus lähtee lapsen tarpeesta. Siihen ei vielä vaikuta ex-miehen tulot.

Aloittajan pitäisi perustella, miksi hänen lapsi tarvitsee elämiseen vaikka 700e/kk+lapsilisät.

Elämä ja vuokrat Helsingissä, kuten koko PK-seudulla ovat kovia. Tekee tiukkaa yhsinhuoltajalle. Se ei ole kuitekaan syy lapsen suuriin elatustukiin, ikävä kyllä.

Mikäli aloittaja kokee miehen tehneen niin paljon hallaa ja henkistä kärsimystä itselleen, niin voi toki sitten haastaa miehen oikeuteen siitä erikseen.

Lapsen elatustuki ei ole koston väline miehelle.[/QUOTE]

Niin no lastenvalvoja itse minulle sanoi että nämä menee oikeudessa kevyesti läpi. On oikein ja tarkkaan laskettu ja ihan selvä juttu meillä. Samoin en kosta exälle, mutta jäin myös erossa perusteetta tyhjän päälle menettäen jopa omaa omaisuuttani mutten silloin jaksanut viedä asiaa pidemmälle vaan olin kiitollinen että oltiin turvassa.

"nainen"
[QUOTE="a p";28712303]Ja sinähän tämän kaiken tiedät? Kiitos että kerroit, nyt minäkin tiedän oman ja meidän tilanteen ;) Meillä lastenvalvoja on päätynyt tuohon 350 euroon faktojen perusteella sillä niinkuin ehkä itsekin tiedät tilanne ei aina kaikilla ole sama.[/QUOTE]

No sinähän et tähän keskusteluun halua antaa mitään faktoja, joten postasin tuon Oikeusministeriö ohjeistuksen Yleisistä kuluista.

Miten niin tilanne ei ole kaikille sama? Kyllä ohjeet ja laki koskaa kaikkia kansalaisia.

Yleiset kulut ovat kaikille samat lasten iän perusteella. Sitten lapsen elatuksen tarpeeseen lasketaan erityiset kulut, joita on mm. kohtuulliset harrastukset (jos etävanhempi on aloittanut harrastukset tai se lapseen luonteen perusteella on luonnollista), sairauskulut, vakuutukset yms.

Onko teidän lapsen elatustarve siis 350e/kk vaiko 350e+350e+lapsilisät eli 850e/kk?

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs peräs vaan;28712286:
Jaa, no tuttu mies joutuu maksamaan kolmesta lapsesta elarit äidille, äiti saa myös kaikki lapsilisät. Silti yhteishuoltajuus, ja äiti usein viskoo lapset miehelle hoitoon kun itse juoksee baarireissuillaan, vaikka pitäisi olla 50/50. Kaupassakaan ei osaa neiti Hienohelma käydä lapsien kanssa, vaan Prismaankin mennessä pitää kutsua isä vahtimaan kotiin lapsia jos sattuvat silloin hänellä olemaan.

Elatusrahoilla ostelee itselleen vaatteita. Miehen on elareiden lisäksi ostettava lapsille vaatteita, leluja, ym.

Onko mies sitten yksinkertaisesti pässi kun suostuu moiseen?
Voi olla, en tiedä. Meillä on kyllä jotain ihan muuta että verrata ei kyllä voi.

"a p"
No ihan vertaistukena sanon että JOS sulla on narsisti exänä niin suostu siihen minimiin ja jätä tappelematta. Se on sellanen paskamyrsky sit irrallaan jos oikeusteitse lähet sitä 350 € hakemaan että en usko sen olevan sen arvoista. Kuitenkin käy niinkuin mulla että vaatimus on mitä on, käräjäoikeus päätää mitä päättää mutta elarit tulee kuitenkin KELAn kautta ja nehän on silloin ne minimit kuitenkin...
Tätä mietinkin. Samoin mietin, että hermostuuko niin että tarvii alkaa taas oikeasti pelkäämään, en tiedä. Mutta joku sopimus meidän pitäis saada tehtyä ettei kyykytä mua jatkuvasti miten haluaa. Tässä on vaan se ongelma että joko hän sanelee sopimussisällön tai mitään sopimusta ei kuulemma tule. Hän kuvittelee voittavansa oikeudessa vaikka viranomaiset ovat toistamieltä ja siitähän se helvetti sitten varmaan repeääkin. Tulevaisuus turvatalossa? Ei kiitos.

"a p"
[QUOTE="nainen";28712330]Mikä on siis syynä, että lapsesi tarvitsee enemmän kuin normaalimäärän elatustukea?

Yleiset kustannukset ja erityiset kustannukset?

Voitko edes kertoa, mikä on tuon yleisten kustannusten määrä? Yleensä suuria elatustukia saa vain, jos erityskustannukset (terveydenhoitokulut, vakuutus) on suuret.[/QUOTE]

Ei meillä ole mitään erityistarpeita vaan pelkkiä normikuluja. Tuo "poikia3":n vastaus nro 87 ilmaisi asian tosi hyvin eli tuohon laskelma meilläkin perustuu.

Yhteistyössä