Mies ehdottaa elareita 155 €, maksukyky 700 €...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Paljonko sinun maksukykysi on? Kai sinunkin pitää lapsestanne taloudellisesti huolehtia, eikä nyhtää isää vaan kuiviin.

Sanoit että lapsen laskennallinen tarve on 350 euroa. Miksi haluat enemmän? Itseesikö upotat ne ylimääräiset rahat? Jos laskennallinen tarve on 350 euroa, niin lapsilisä vähennettynä vanhemmille jää maksettavaa 200 euroa. Mitä jos jakaisitte vaikka sen tulojen suhteessa keskenään, esim. sinä 100 euroa/isä 100 euroa tai isä 150 euroa ja sinä 50 euroa???
Minä maksan KAIKEN hoitajan tuloilla!!!! Sekö on oikeus ja kohtuus?! Minulla miehellä on samanpituinen koulutus ja hän on normaalisti alansa hommissa eli ei yrittäjä tai raad muutenkaan niska limassa eli minä olen kohtuuton?! Ja minä elän kuin nunna, että ihan on turha mussuttaa. Onko vaikea ymmärtää, että joku todellakin osaa ajatella ja ajattelee vain lastaan? Vaikka te itsekin olette isejä ja äitejä?! Mihin tämä maailma on oikein mennyt?!

"a p"
Paljonko sinun maksukykysi on? Kai sinunkin pitää lapsestanne taloudellisesti huolehtia, eikä nyhtää isää vaan kuiviin.

Sanoit että lapsen laskennallinen tarve on 350 euroa. Miksi haluat enemmän? Itseesikö upotat ne ylimääräiset rahat? Jos laskennallinen tarve on 350 euroa, niin lapsilisä vähennettynä vanhemmille jää maksettavaa 200 euroa. Mitä jos jakaisitte vaikka sen tulojen suhteessa keskenään, esim. sinä 100 euroa/isä 100 euroa tai isä 150 euroa ja sinä 50 euroa???
Niin ja tarkeennus vielä eli ISÄN laskennallinen osuus on tuo 350 euroa jota ajattelin pyytääkin!!! Tulisko vihdoin selväksi.

matemaatikko
[QUOTE="a p";28711792]Niin ja tarkeennus vielä eli ISÄN laskennallinen osuus on tuo 350 euroa jota ajattelin pyytääkin!!! Tulisko vihdoin selväksi.[/QUOTE]

No voisitko vielä kertoa omat nettotulosi ja miehesi nettotulot, sekä esim. lasen luonapidon ja iän.

[QUOTE="pinni";28711713]Mutta eihän isän kuulu yksin maksaa lapsen elämistä, vaan sinulle kuuluu siitä puolet.[/QUOTE]

Meneekö se tosiaan näin? Siis että se elatus menee puoliksi, vaikka toinen eläisi toimeentulotuella ja toinen olisi miljonääri?

Mä olin ollut siinä luulossa, että se kenellä on enemmän rahaa, ottaa elatuksesta suuremman vastuun (kuten se normisti perheessäkin menee), riippumatta siitä, onko kyseessä lähi-, vai etävanhempi.

Eipä tulisi itselleni mieleenkään alkaa tappelemaan tällälailla elareista, kun mitä ihmiset niistä tuntuu tappelevan. Mun mielestäni kun on päivän selvää, että se kellä on enemmän maksukykyä, maksaa enemmän. Herttileijaa, siinähän on OMASTA LAPSESTA kyse. Jos musta joskus tulisi etävanhempi, niin erittäin mielelläni lapsiini rahaa laittaisin aivan samalla tapaa, kuin mitä laitan tälläkin hetkellä.

Viimeksi muokattu:
"a p"
[QUOTE="pinni";28711776]Elä nyt riehaannu. Itse sanoit aloituksessa, että lapsen laskennallinen tarve on 350 €. Miksi isän pitäisi maksaa se koko summa, kun saat kuitenkin vielä lapsilisänkin 150 €.[/QUOTE]

No kyllä riehaannun, kehtaattekin aikuiset ihmiset kirjotella kaikkea turhaa paskaa mistään kuitenkaan mitään tietämättä! Niin ja sori siis isän osuus on 350 euroa niinkun jo äsken korjasin.

"a p"
No voisitko vielä kertoa omat nettotulosi ja miehesi nettotulot, sekä esim. lasen luonapidon ja iän.
No en varmasti kerro täällä enää yhtään mitään! Nuo laskelmat on tehty lastenvalvojalla eli ne on puhdasta faktaa, jossa on huomioitu kaikki nuo mainitsemasi asiat. Lähinnä olisin täältä kaivannut muiden kokemuksia oikeudesta tmv. Mutta antaa olla taas.

"kkk"
[QUOTE="a p";28711808]No kyllä riehaannun, kehtaattekin aikuiset ihmiset kirjotella kaikkea turhaa paskaa mistään kuitenkaan mitään tietämättä! Niin ja sori siis isän osuus on 350 euroa niinkun jo äsken korjasin.[/QUOTE]

No mitä jos kertoisit ne omat tulosi ja miehesi tulot kun niitä täällä kysytään. Totta helvetissä me ollaan tietämättömiä, jos et pysty faktoja lyömään kuitenkaan pöytään.

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="a p";28711808]No kyllä riehaannun, kehtaattekin aikuiset ihmiset kirjotella kaikkea turhaa paskaa mistään kuitenkaan mitään tietämättä! Niin ja sori siis isän osuus on 350 euroa niinkun jo äsken korjasin.[/QUOTE]
No mitäs luulet että pitäisiköhän jo aloituksessa tuoda asiaan liittyvät seikat selkeästi esiin?

• Tykkää
Reactions: chef
"pinni"
[QUOTE="a p";28711808]Niin ja sori siis isän osuus on 350 euroa niinkun jo äsken korjasin.[/QUOTE]

No tuohon muuttaa asiaa ihan olleellisesti. Varmaan vastauksetkin olisi ollut ihan erilaisia, jos tämä fakta olisi ollut alusta asti tiedossa.

"vieras"
Niin tai näin tuo 155e on kyllä tänä päivänä liian pieni elatusmaksu. Varsinkin jos lähivanhempi on pienituloinen. Itse olen pienituloinen ja samoin lapsen isä. Silti hän maksaa 200 euroa elatusmaksua. Sovittiin ihan keskenämme, muuten hän ei osallistu lapsen elämään juurikaan. Mitä nyt tapaa kerran vuodessa, mutta mitään ei osta, ei edes synttäri- tai joululahjaa.

Toki pyydät lapsen isältä hieman suurempaa elatusmaksua. Luulen, että jos pyydät esim. 250 euroa, niin saattaa suostua ettei tarvitse lähteä oikeuteen ja maksaa vielä isompaa elatusmaksua.

ciona
[QUOTE="a p";28711815]No en varmasti kerro täällä enää yhtään mitään! Nuo laskelmat on tehty lastenvalvojalla eli ne on puhdasta faktaa, jossa on huomioitu kaikki nuo mainitsemasi asiat. Lähinnä olisin täältä kaivannut muiden kokemuksia oikeudesta tmv. Mutta antaa olla taas.[/QUOTE]

No sitten saat ihan varmasti sitä paskaa niskaan, jos et kerro.

Pääsääntöisesti normaalin, esim. 1-7 vuotiaan lapsen laskennallinen kulutus on noin 400-700 euroa kuukaudessa. Tästä kun vähennetään lapsilisä, niin jää 250-550 euroa kuussa.

Eli ei se isän maksama osuus nyt vaan mitenkään voi olla esim. 700 euroa, kun se jo menee yli kulutuksen. Sanoisin, että isän maksama elari on 90% tapauksista 100-200 euron väliin. Lisäksi isälle tulee ylimääräisiä kuluja (niinkuin äidillekin voi tulla) lapsensa huoltamisesta isän luona, meillä ainakin ne kulut on luokkaa 100-200 euroa kuussa. Että kyllä se vaan niin on, että ahneelta kuulostat, jos 350 euroa pyydät. Kun isän pitää lapsestaan huolehtia sen lisäksi omassa kotonaan, ja siihen menee vielä se 100-200 euroa per kk.

• Tykkää
Reactions: Porho
[QUOTE="kkk";28711820]No mitä jos kertoisit ne omat tulosi ja miehesi tulot kun niitä täällä kysytään. Totta helvetissä me ollaan tietämättömiä, jos et pysty faktoja lyömään kuitenkaan pöytään.[/QUOTE]

Eihän siihen tarkkoja tulotietoja tarvita, että voi neuvoa, kuten chef edellä, että elatusmaksun voisi mitoittaa tulojen suhteessa, että se olisi oikeudenmukainen. Ja huomioiden, kuinka paljon aikaa lapsi viettää vanhempiensa luona ja lisäksi sopien, miten isommat kulut jaetaan. Sisältyvätkö jo elatusmaksuun vai tulevatko ne lisäksi.

"mii"
Täällä ne katkerat perusRaunon kanssa naimisissa olevat mammat rääkyy kateuttaan. Mies käyttää omat rahansa autoon ja ryyppäämiseen ja mamma shoppaa luotolla laatumerkkejä ja pyytelee kirppareilla maksuaikaa lapsilisiin asti.
Ap pyytää sen minkä laskennallisesti on oikeutettu saamaan :)

"vieras"
[QUOTE="mii";28711851]Täällä ne katkerat perusRaunon kanssa naimisissa olevat mammat rääkyy kateuttaan. Mies käyttää omat rahansa autoon ja ryyppäämiseen ja mamma shoppaa luotolla laatumerkkejä ja pyytelee kirppareilla maksuaikaa lapsilisiin asti.
Ap pyytää sen minkä laskennallisesti on oikeutettu saamaan :)[/QUOTE]

Sinä olet varmaan ap:n kirjoissa semmoinen hyvä ihminen :D

"nainen"
[QUOTE="a p";28711702]Ei kulu vaan tarve meillä 350 euroa, jota ajttelinkin. Hänellä on vaan siis niin kovat tulot, että maksuKYKY olisi jopa 700 euroa (jos siis haluaisi tarjota lapselle ns. samankaltaisen elintason kuin itsellä...).[/QUOTE]

Mikä ihmeen tarve? Siis lapsi tarvii 350e kummaltakin vanhemmalta kuussa?
Elareiden idean siis on, että lapsi elatetaan, ei sinua.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
"a p"
No sitten saat ihan varmasti sitä paskaa niskaan, jos et kerro.

Pääsääntöisesti normaalin, esim. 1-7 vuotiaan lapsen laskennallinen kulutus on noin 400-700 euroa kuukaudessa. Tästä kun vähennetään lapsilisä, niin jää 250-550 euroa kuussa.

Eli ei se isän maksama osuus nyt vaan mitenkään voi olla esim. 700 euroa, kun se jo menee yli kulutuksen. Sanoisin, että isän maksama elari on 90% tapauksista 100-200 euron väliin. Lisäksi isälle tulee ylimääräisiä kuluja (niinkuin äidillekin voi tulla) lapsensa huoltamisesta isän luona, meillä ainakin ne kulut on luokkaa 100-200 euroa kuussa. Että kyllä se vaan niin on, että ahneelta kuulostat, jos 350 euroa pyydät. Kun isän pitää lapsestaan huolehtia sen lisäksi omassa kotonaan, ja siihen menee vielä se 100-200 euroa per kk.
Näin juuri ja meillä LASTENVALVOJA on laskenut ISÄN osuudeksi 350 euroa/kk. Tuo 700 oli laskennallinen ELATUSKYKY. Lastenvalvoja itse ehdotti oikeuteen menoa. Meillä isä on muutenkin tosi härski tyyppi ja lv sanoi että ansaitsisin vihdoin oikeutta ja kohtuutta kaiken tämän keskellä. En vaan oikein luota systeemiin vaikka lv sanoi että se on puhdasta matematiikkaa ja voitan mennen tullen, joten en tiedä. Onko täällä muuten ketään jonka ex olisi provosoitunut äärimmilleen jos asia on lähtenyt oikeuteen? Saitteko mistään oikeasti suojaa ja turvaa jos niin kävi? Meillä uhkailut ymv. eivät ainakaan toistaiseksi ole johtaneet rajuun väkivaltaan vaikka joskus niin pelkäsinkin. Miten teillä muilla kenellä on häiriintynyt ex?

Uusi tilanne, uudet säännöt
Meneekö se tosiaan näin? Siis että se elatus menee puoliksi, vaikka toinen eläisi toimeentulotuella ja toinen olisi miljonääri?

Mä olin ollut siinä luulossa, että se kenellä on enemmän rahaa, ottaa elatuksesta suuremman vastuun (kuten se normisti perheessäkin menee), riippumatta siitä, onko kyseessä lähi-, vai etävanhempi.

Eipä tulisi itselleni mieleenkään alkaa tappelemaan tällälailla elareista, kun mitä ihmiset niistä tuntuu tappelevan. Mun mielestäni kun on päivän selvää, että se kellä on enemmän maksukykyä, maksaa enemmän. Herttileijaa, siinähän on OMASTA LAPSESTA kyse. Jos musta joskus tulisi etävanhempi, niin erittäin mielelläni lapsiini rahaa laittaisin aivan samalla tapaa, kuin mitä laitan tälläkin hetkellä.
Joo-o, menee toki näin perheessä, kun asutaan yhdessä. Eron jälkeen harvempi varmaan viitsii elättää sitä exää. Omalla miehelläni on tilanne, että exänsä päätti alkaa opiskella ja romahduttaa tulonsa neljäksi vuodeksi. Isän pitäsi maksaa lasten kaikki hankinnat, harrastukset sun muut. Lapset siis vuoroviikoin.
Silti exälle maksetaan elareita 350 euroa per kk ja saa lapsista lapsilsät ysinhuoltajakorotuksella. Silti ei ole tyytyväinen, vaan pitäisi kuulemma korottaa elareita. Minneköhän ne elarit menee muuta kuin lasten äidin elättämiseen tässä tapauksessa...
Ahneudella vaan ei ole rajaa, se korpeaa.

"a p"
[QUOTE="nainen";28711869]Mikä ihmeen tarve? Siis lapsi tarvii 350e kummaltakin vanhemmalta kuussa?
Elareiden idean siis on, että lapsi elatetaan, ei sinua.[/QUOTE]

Joo ja lapsesta puhuin koko ajan...minä siis maksan nyt kaiken...

[QUOTE="a p";28711894]Näin juuri ja meillä LASTENVALVOJA on laskenut ISÄN osuudeksi 350 euroa/kk. Tuo 700 oli laskennallinen ELATUSKYKY. Lastenvalvoja itse ehdotti oikeuteen menoa. Meillä isä on muutenkin tosi härski tyyppi ja lv sanoi että ansaitsisin vihdoin oikeutta ja kohtuutta kaiken tämän keskellä. En vaan oikein luota systeemiin vaikka lv sanoi että se on puhdasta matematiikkaa ja voitan mennen tullen, joten en tiedä. Onko täällä muuten ketään jonka ex olisi provosoitunut äärimmilleen jos asia on lähtenyt oikeuteen? Saitteko mistään oikeasti suojaa ja turvaa jos niin kävi? Meillä uhkailut ymv. eivät ainakaan toistaiseksi ole johtaneet rajuun väkivaltaan vaikka joskus niin pelkäsinkin. Miten teillä muilla kenellä on häiriintynyt ex?[/QUOTE]

Meillä ei saatu sopua MISTÄÄN kun ex ei tullut edes lastenvalvojalle. Vein asian käräjille joista sain mieleisen päätöksen. Ex valitti ja mennään nyt sitten hoviin. Että en suosittele jos vaan jonkinlaisen sopparin saisit aikaan. Älä tee rahasta kynnyskysymystä.

....
Eikö sellainen diili kuulostais hyvältä että ex maksaa elareita (eli rahaa sinulle) sen mikä nyt tuntuu sopivalta 150-250€ väliltä, ja tekisitte sellaisen sopimuksen että mies pistäisi lukitulle tilille kuukausittain tietyn summan jonka lapsi (ei ex-vaimo) saa sitten tietynikäisenä?

Uskon että miestä v*tuttaa alkaa maksamaan itseään kipeäksi vain koska sattuu tienaamaan hyvää palkkaa. Kuitenkaan lapsi ei millään käytä yli 700€ kuukaudessa JOKA kuukausi, eihän?

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
"a p"
Meillä ei saatu sopua MISTÄÄN kun ex ei tullut edes lastenvalvojalle. Vein asian käräjille joista sain mieleisen päätöksen. Ex valitti ja mennään nyt sitten hoviin. Että en suosittele jos vaan jonkinlaisen sopparin saisit aikaan. Älä tee rahasta kynnyskysymystä.
Joo en mä teekään enkä halua oikeuteen sillä mä pelkään ja aiheesta. Silti näinkään en pysty enää elämään koska ei olla päästy exästä eroon vaikka tämä on lapsellekin haitallista. En oikein tiedä mitä tekisin. Olen yrittänyt tasapainoilla jotenkuten tässä tilanteessa mutta nyt tuntuu etten enää oikein tiedä miten jatkaa eteenpäin. Ex on täysin häikäilemätön ja arvaamaton ja rikkoo kaiken lähellään. Pitää silti pihdeissään todella tiukasti eikä anna meidän olla vaikkei meistä välitäkään.

[QUOTE="a p";28711947]Joo en mä teekään enkä halua oikeuteen sillä mä pelkään ja aiheesta. Silti näinkään en pysty enää elämään koska ei olla päästy exästä eroon vaikka tämä on lapsellekin haitallista. En oikein tiedä mitä tekisin. Olen yrittänyt tasapainoilla jotenkuten tässä tilanteessa mutta nyt tuntuu etten enää oikein tiedä miten jatkaa eteenpäin. Ex on täysin häikäilemätön ja arvaamaton ja rikkoo kaiken lähellään. Pitää silti pihdeissään todella tiukasti eikä anna meidän olla vaikkei meistä välitäkään.[/QUOTE]

MItä sä siis haluat? Elareita? valvottuja tapaamisia? Isäähän ei voi kokonaan heittää lapsen elämästä pois. Jos oisin sinä jättäisin rahasta tappelemisen ja tapaamiset paperille ja niissä pysytään. Ei noita hulluja kannata härkkiä.

ciona
[QUOTE="a p";28711894]Näin juuri ja meillä LASTENVALVOJA on laskenut ISÄN osuudeksi 350 euroa/kk. Tuo 700 oli laskennallinen ELATUSKYKY. Lastenvalvoja itse ehdotti oikeuteen menoa. Meillä isä on muutenkin tosi härski tyyppi ja lv sanoi että ansaitsisin vihdoin oikeutta ja kohtuutta kaiken tämän keskellä. En vaan oikein luota systeemiin vaikka lv sanoi että se on puhdasta matematiikkaa ja voitan mennen tullen, joten en tiedä. Onko täällä muuten ketään jonka ex olisi provosoitunut äärimmilleen jos asia on lähtenyt oikeuteen? Saitteko mistään oikeasti suojaa ja turvaa jos niin kävi? Meillä uhkailut ymv. eivät ainakaan toistaiseksi ole johtaneet rajuun väkivaltaan vaikka joskus niin pelkäsinkin. Miten teillä muilla kenellä on häiriintynyt ex?[/QUOTE]

Mulle on ihan sama, mitä lasten valvoja on laskenut, minä vain haluan tietää paljonko on teidän molempien nettopalkka, luonapito ja lapsen ikä. Mutta sitähän sinä et jostain kumman syystä suostu kertomaan, mikä kielii siitä, että jossain mättää ja pahasti...

Yhteistyössä