Miksi on myös köyhiä ja sairaita uskovaisia?

  • Viestiketjun aloittaja "saara"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="saara";28711092]Ovatko he niin pahoja ettei Jumala halua heitä siunata vai miksi?[/QUOTE]

Mistä päättelet, että uskon myötä Jumala siunaa ihmistä menestyksellä tai vaikkapa terveydellä? Se on harhaoppia nimeltä menestysteologia. Usko on jo sinällään lahja ja siunaus.
 
"saara"
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28711147:
Mistä päättelet, että uskon myötä Jumala siunaa ihmistä menestyksellä tai vaikkapa terveydellä? Se on harhaoppia nimeltä menestysteologia. Usko on jo sinällään lahja ja siunaus.
Koska aika paljon uskovaisissa on menestyneitä ihmisiä ja lapsuuteni helluntaiseurakunnan parissa viettäneenä olen huomannut kuinka kaikki ovat vain heidän ns.kavereitaan. Jos olet köyhä,sairas tms niin aika harva tulee edes tervehtimään jos menee kokoukseen.
 
[QUOTE="saara";28711153]Koska aika paljon uskovaisissa on menestyneitä ihmisiä ja lapsuuteni helluntaiseurakunnan parissa viettäneenä olen huomannut kuinka kaikki ovat vain heidän ns.kavereitaan. Jos olet köyhä,sairas tms niin aika harva tulee edes tervehtimään jos menee kokoukseen.[/QUOTE]

Kyse onkin hellareista, se onkin vähän sellaista porukkaa. Luterilainen vastaisi sinulle näin: elämän koettelemukset ovat Jumalan siunausta, sillä omiaan Hän koettelee :) koettelee, mutta ei jätä.
 
"pumpuli"
[QUOTE="saara";28711153]Koska aika paljon uskovaisissa on menestyneitä ihmisiä ja lapsuuteni helluntaiseurakunnan parissa viettäneenä olen huomannut kuinka kaikki ovat vain heidän ns.kavereitaan. Jos olet köyhä,sairas tms niin aika harva tulee edes tervehtimään jos menee kokoukseen.[/QUOTE]

Minä olen ex-helluntailainen ja olimme köyhä ja monilapsinen perhe ja kokemukseni on aivan eri. Pienehkössä seurakunnassa kaikki tervehtivät toisiaan, seurustelivat keskenään ja auttoivat erilaisissa asioissa (kokouskyytejä, ruoka- ja tavaralahjoituksia jos itsellä oli ylimääräistä ja ihan rahankin antamista johonkin tiettyyn tarkoitukseen). Minusta juuri tuo sosiaalinen puoli ja auttavaisuus oli uskomattoman hienoa, se oppi sitten ei ollut niinkään.

Oletko sinä ollut jossain suuressa seurakunnassa, jossa on ollut joku parempien ihmisten porukka? Semmoistakin kai tapahtuu. Yleistää ei kuitenkaan pidä.
 
"pumpuli"
Köyhät ja sairaat uskovaiset ovat köyhiä ja sairaita jumalan armosta. Niin se asia kai kuuluu selittää, että jumala tietää mikä on kullekin ihmiselle parasta, ns. pahat asiat on tarkoitettu kasvattamaan ihmistä, Jumala ei anna kenellekään enemmän taakkaa kuin tämä kestää jne. Kaikki köyhät tai muuten vähemmän onnekkaat uskovaiset jotka minä tunnen, ovat kuitenkin tyytyväisiä elämäänsä ja uskoonsa. Se on se suhtautumistapa, joka ratkaisee. Itse en kyllä sulattaisi ihan mitä vaan, mutta toisaalta minkäs noille asioille voi.
 
"saara"
[QUOTE="pumpuli";28711267]Minä olen ex-helluntailainen ja olimme köyhä ja monilapsinen perhe ja kokemukseni on aivan eri. Pienehkössä seurakunnassa kaikki tervehtivät toisiaan, seurustelivat keskenään ja auttoivat erilaisissa asioissa (kokouskyytejä, ruoka- ja tavaralahjoituksia jos itsellä oli ylimääräistä ja ihan rahankin antamista johonkin tiettyyn tarkoitukseen). Minusta juuri tuo sosiaalinen puoli ja auttavaisuus oli uskomattoman hienoa, se oppi sitten ei ollut niinkään.

Oletko sinä ollut jossain suuressa seurakunnassa, jossa on ollut joku parempien ihmisten porukka? Semmoistakin kai tapahtuu. Yleistää ei kuitenkaan pidä.[/QUOTE]

En nyt kovin isosta seurakunnasta ollut mutta muistan lapsuudestani kun olimme todella köyhiä että aika harva esim. kätteli kun meni kokoukseen vaan toiset köyhät ja huono-osaiset.
 
Baptistit ainakin muistavat köyhimpiäkin, appivanhemmat rahtaa meille jatkuvasti ruokaa, vaatteita, kenkiä ym. mitä ovat saaneet seurakunnasta jonkun kautta jne. Valitettavasti ruuat on useimmiten jo pilalla meille tullessaan (päiväykset menneet ties milloin, kylmäketjusta ei tietoakaan) mutta esim hyviä talvikenkiä, ulkoiluhousuja ja leipää on tullut otettua joskus vastaan. Appivanhemmat joutuvat pienillä rahoilla elämään ja saavat varmasti paljon myös henkistä tukea seurakunnastaan tavaran/elintarvikkeiden lisäksi.
 
"vieras"
Eiväthän kakki islamilaiset Allahiinkaan uskovat ole rikkaita tai terveitä. Aika monet näinä aikoina näyttävät olvan jopa nuorena kuolleita. Kristityt sentään harvemmin kuolevat tai vammautuvat Jumalansa vuoksi.
 
"Hmh"
No yleensäkin on myös köyhiä ja sairaita ihmisiä, uskossa tai ei...ihmisen osaan maan päällä kuuluu kärsimystä, enemmän tai vähemmän, kaikilla, rikkaillakin, yleensä jossain asiassa... Jeesuskin oli "ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava".
 
Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28711165:
Kyse onkin hellareista, se onkin vähän sellaista porukkaa. Luterilainen vastaisi sinulle näin: elämän koettelemukset ovat Jumalan siunausta, sillä omiaan Hän koettelee :) koettelee, mutta ei jätä.
En tiedä missä helluntaiseurakunnassa ihmiset tälläisiä olisivat... Me ollaan oltu köyhiä, mutta nyt ei niin köyhiä enää. Millään tavalla se ei ole vaikuttanut siihen kuka on meidän ystävä.

Köyhyys ja rikkaus on ainakin suomessa siitä jännä juttu, että siihen voi itse paljonkin vaikuttaa. On ihmisiä, jotka suostuu tekemään työtä, josta maksetaan paljon, mutta joka ei ehkä ole mukavaa. Tai on ihmisiä, jotka on valmiita ottamaan riskejä ja vaikka alkaa yrittäjäksi. Sitten on ihmisiä, jotka tekee työtä johon on kutsumus, siitä ei yleensä paljon makseta. Niitäkin löytyy, jotka odottaa vaan että rahaa tulisi jostain.

Siunauksia on monenlaisia, yksi siunaus on jo se, että asuu Suomessa, missä saa olla aika vapaasti uskovainen, meidän kirkkoihin ja seurakuntiin ei tehdä pommi-iskuja tai vastaavia. Siunausta on se, kun on näin hyvä terveydenhuolto. Perhe on siunaus, ihan kaikki hyvä on siunausta. Mä uskon, että kun haluaa tehdä Jumalan mielen mukaisesti, tulee siunatuksi, eikä se tarkota suoraan jotain menestystä.
 
"Jokuvaan"
Minusta ei ole siunaus syntyä Suomeen ja koko kirkko on aikuisten keksimää satua jolla aivopestään myös tulevat sukupolvet eli lapset ennen kuin he edes ymmärtävät koko uskon ja ja uskonnon merkitystä. Olen myös siinä käsityksessä että tekopyhyys on pahasta ja moni itseään kunnon uskovaisena pitävä on tekopyhä, mainostavat lauseita, anteeksiantoa ja ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta, todellisuudessa heidän käytöksensä ja puheensa ovat ristiriidassa asian kanssa ja epäilläkseni huonon itsetunnon pönkitystä. Moni köyhä tai sairas toteuttaa raamatun oppeja "puhtaamin" kuin rikas ja terve!
 
hmmmm
sanoi ettei rikkaat pääse taivaaseen.
Joo niin sanoi.Tosin, rikkaushan on aina suhteellinen käsite. Pitää olla myös köyhyyttä mihin verrata, jotta voisi sanoa mikä on rikkautta.

Jeesuksen aikanahan rikaskin ihminen olisi ollut köyhä, verrattuna nykyajan "sossuköyhään", jolla kuitenkin on ruokaa, vesijohto, sisävessa, jääkaappi, terveydenhuolto kunnossa jne.

Voidaanko tästä siis vetää johtopäätös, että Jeesuksen mukaan kukaan länsimainen ihminen ei pääse sinne Taivaaseen? Paitsi ehkä jotkut kadulla asuvat kodittomat.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28711614]Mark.10:25. Siinä.[/QUOTE]

Ensinnäkin siinä puhuttiin Jumalan valtakunnasta, eikä varsinaisesti taivaasta. Jumalan valtakunnalla tarkoitetaan sitä ideaa ja elämäntyyliä, jota Jeesus oli tuomassa meille. Toisekseen Jeesus ei ollut vielä kuollut ihmisten edestä. Luuletteko te,että köyhäkään pääsee yhtään mihinkään Jumalan valtakuntaan taitaivaaseen omilla ansioillaan?

Jeesus puhui siitä asenteesta, mikä ihmisillä on, kun ne omistaa jotain. Jumalan valtakunnassa ei enää omisteta, vaan Jumala omistaa. Jos Jumala tuleeselkeäsanaisesti sanomaan, että kaikki omaisuus on annettava pois, niin tehdään, tai ei eletä Jumalan valtakunnassa. Jumalan valtakunnassa hallitsee Jumala.
 
Peyote
Rikkaudesta ja antamisesta vieläsen verran, että meillä suomessahan on järjestelmä olemassa, joka ottaa rikkailta ja antaa köyhille, meillä on verotusta ja avustamista. Sen lisäksi tietysti voi vielä auttaa muita.
 
Ensinnäkin siinä puhuttiin Jumalan valtakunnasta, eikä varsinaisesti taivaasta. Jumalan valtakunnalla tarkoitetaan sitä ideaa ja elämäntyyliä, jota Jeesus oli tuomassa meille. Toisekseen Jeesus ei ollut vielä kuollut ihmisten edestä. Luuletteko te,että köyhäkään pääsee yhtään mihinkään Jumalan valtakuntaan taitaivaaseen omilla ansioillaan?

Jeesus puhui siitä asenteesta, mikä ihmisillä on, kun ne omistaa jotain. Jumalan valtakunnassa ei enää omisteta, vaan Jumala omistaa. Jos Jumala tuleeselkeäsanaisesti sanomaan, että kaikki omaisuus on annettava pois, niin tehdään, tai ei eletä Jumalan valtakunnassa. Jumalan valtakunnassa hallitsee Jumala.
Jeesus puhui siitä, että mammona ja omaisuus "orjuuttaa" ihmistä, niiden hankkimisesta tulee helposti elämäntehtävä ja tarkoitus. Ja kaikki mikä vie pois Jumalan luota, on syntiä.
 
[QUOTE="vieras";28711431]Eiväthän kakki islamilaiset Allahiinkaan uskovat ole rikkaita tai terveitä. Aika monet näinä aikoina näyttävät olvan jopa nuorena kuolleita. Kristityt sentään harvemmin kuolevat tai vammautuvat Jumalansa vuoksi.[/QUOTE]

Niin ei olekkaan. Ja Islamissa sanotaan että Allah koettelee niitä joista välittää("on Jumalalle todella rakkaita"). Että se köyhyys/sairastelut on koettelemus Jumalalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28711165:
Kyse onkin hellareista, se onkin vähän sellaista porukkaa. Luterilainen vastaisi sinulle näin: elämän koettelemukset ovat Jumalan siunausta, sillä omiaan Hän koettelee :) koettelee, mutta ei jätä.
Jaakobin kirjeen 1:13: ”Pahalla ei Jumalaa voida koetella eikä hän itse koettele ketään.”

Sen sijaan paholainen, Saatana, koettelee kyllä senkin edestä. Ilmestys 12:12: "Voi maata ja merta, sillä Panettelija on tullut alas teidän luoksenne suuren suuttumuksen vallassa, koska hän tietää, että hänen aikansa on lyhyt.”

Saatanalla on vain lyhyt aika yrittää kääntää ihmisten huomio pois Jumalasta. Näin hän ehkä veisi edes osan "lampaista" kadotukseen mukanaan. Saatanahan yrittää Raamatun mukaan saada ihmiset palvomaan itseään Jumalan sijaan. Ihmisillä on kuitenkin synneistään huolimatta mahdollisuus armoon ja ikuiseen elämään vailla sairauksia, murheita ja kuolemaa.

Näin minulle on kerrottu.
 
Toisaalta Raamatussa on kohtia, joissa Jumala koettelee ihmisten uskoa sallimalla heille tapahtua ikäviä. Yksi tunnetuimmista esimerkeistä lienee kertomus Jobista. Siinä hurskas ja hyvä mies saa osakseen epäinhimillisiä vaikeuksia toinen toisensa perään, mutta ei lausu pahaa sanaa Jumalaa vastaan. ”Kun otamme Jumalan kädestä hyvän, totta kai meidän on otettava myös paha”.

Jobin uskon taistelu käydään siinä, miten hänen jumalasuhteensa kestää elämän vaikeuksissa. Kun hän lopulta antaa kunnian Jumalalle kärsimyksenkin keskellä, Jumala muuttaa hänen kohtalonsa.
 
Khimaira
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28711878:
Toisaalta Raamatussa on kohtia, joissa Jumala koettelee ihmisten uskoa sallimalla heille tapahtua ikäviä. Yksi tunnetuimmista esimerkeistä lienee kertomus Jobista. Siinä hurskas ja hyvä mies saa osakseen epäinhimillisiä vaikeuksia toinen toisensa perään, mutta ei lausu pahaa sanaa Jumalaa vastaan. ”Kun otamme Jumalan kädestä hyvän, totta kai meidän on otettava myös paha”.

Jobin uskon taistelu käydään siinä, miten hänen jumalasuhteensa kestää elämän vaikeuksissa. Kun hän lopulta antaa kunnian Jumalalle kärsimyksenkin keskellä, Jumala muuttaa hänen kohtalonsa.
Naurettava tuollainen jumala. Testaa ja koettelee ihan vaan nähdäkseen uskovatko häneen todella...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28711878:
Toisaalta Raamatussa on kohtia, joissa Jumala koettelee ihmisten uskoa sallimalla heille tapahtua ikäviä. Yksi tunnetuimmista esimerkeistä lienee kertomus Jobista. Siinä hurskas ja hyvä mies saa osakseen epäinhimillisiä vaikeuksia toinen toisensa perään, mutta ei lausu pahaa sanaa Jumalaa vastaan. ”Kun otamme Jumalan kädestä hyvän, totta kai meidän on otettava myös paha”.

Jobin uskon taistelu käydään siinä, miten hänen jumalasuhteensa kestää elämän vaikeuksissa. Kun hän lopulta antaa kunnian Jumalalle kärsimyksenkin keskellä, Jumala muuttaa hänen kohtalonsa.
Job on tavallaan hyvä esimerkki tähän aiheeseen liittyen. Hän sairastui ja menetti kaiken omaisuutensa, sitten taas parani ja sai mahdottomat määrät Jumalalta lisää omaisuutta. Eli oli köyhä, sairas, rikas ja terve. Mutta koko ajan hän oli Jumalalle mieluinen mies, koska sydän oli kiinni Jumalassa.
Eli oli sitä rikas tai köyhä, niin Jumalan on oltava ykkönen.
 

Yhteistyössä