Käsi sydämelle: haluaisitteko, että oma poikanne menisi sotimaan, jos Suomi joutuisi sotaan?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="myy";28709667]En tietenkään haluaisi asettaa omaa lastani vaaraan, mutta sellaisessa tilanteessa se ei ehkä olisi valintakysymys. Jos isoisäni (ja muiden meidän isoisät) olisivat olleet sitä mieltä että pitää mennä piiloon ja säästää oma persaus, niin me puhuttas nyt venäjää tai saksaa.

Jossain tilanteissa joutuu aatella muutakin kuin omaa napaa tai omaa turvallisuutta. Miettikääs asiaa niin päin, et kuin moni olis valmis pistämään kaiken likoon omien lastensa turvallisuuden ja vapauden eteen?[/QUOTE]

Niin joo, niin kuin kaikki itäeurooppalaisetkin puhuvat venäjää. :D

[QUOTE="vieras";28711194]Meillä olisi nyt noin kahden miljoonan venäläisen vähemmistö jos sotiemme sankarit eivät olisi panneet puna-armeijalle kampoihin viime sotien aikana, eli sinäkin osaisit ainakin pakkovenäjän alkeet.[/QUOTE]

Juu, mutta turha antaa sellaista virheellistä kuvaa, että suomen kieli olisi tällaisessa tilanteessa hävinnyt kokonaan. Missään Itä-Euroopan maassa näin ei nimittäin ole tapahtunut, vaan paikalliset kielet ovat säilyneet. Neuvostoliiton ideologiaanhan ei kuulunut kansojen "lopettaminen" (sekoitat varmaankin natsi-Saksaan), vaan monikulttuurisuus ja kansojen rinta rinnalla eläminen oli suuri osa ideologiaa.

Itse osaan venäjää monien muien kielten lisäksi kyllä ihan sujuvasti, enkä koe sen huonontavan elämänlaatuani mitenkään.

Eikä minua kyllä haittaisi kahden miljoonan venäläisen vähemmistökään. Maailmassa on paljon monikulttuurisia maita. Ei varmaan tekisi pahaa Suomelle, että saataisiin vähän ulottuvuutta geeneihin, on meinaan sen verran paljon perinnöllisiä sairauksia...

zxcvbnm
En!
Oman kaksoiskansalaisuuteni takia veikkaisin että päästäisiin koko perheen voimin turvallisempaan maahan. Jos ei luvalla, niin sitten ilman lupaa. En päästäisi miestäni enkä lapsiani teuratettavaksi.

Huomaa kyllä, että tosipaikan tullen montaakaan ei isänmaa kiinnostaisi. Mielestäni se on ihan oikein. Kerran täällä vain eletään, ja minä en ainakaan elä yhtäkään valtiota, vaan omaa perhettäni varten. Suomi maana ei muutenkaan merkitse minulle paljoakaan, on sen verran tullut ulkomailla asuttua. Maat ovat maita, joissain maissa parempi asua ja olla, joissain huonompi. Siinäpä se.

"vieras"
Juu, mutta turha antaa sellaista virheellistä kuvaa, että suomen kieli olisi tällaisessa tilanteessa hävinnyt kokonaan. Missään Itä-Euroopan maassa näin ei nimittäin ole tapahtunut, vaan paikalliset kielet ovat säilyneet. Neuvostoliiton ideologiaanhan ei kuulunut kansojen "lopettaminen" (sekoitat varmaankin natsi-Saksaan), vaan monikulttuurisuus ja kansojen rinta rinnalla eläminen oli suuri osa ideologiaa.

Itse osaan venäjää monien muien kielten lisäksi kyllä ihan sujuvasti, enkä koe sen huonontavan elämänlaatuani mitenkään.

Eikä minua kyllä haittaisi kahden miljoonan venäläisen vähemmistökään. Maailmassa on paljon monikulttuurisia maita. Ei varmaan tekisi pahaa Suomelle, että saataisiin vähän ulottuvuutta geeneihin, on meinaan sen verran paljon perinnöllisiä sairauksia...
Neuvostoliiton tavoitteena ei tosiaankaan ollut monikulttuurinen vaan monokulttuurinen valtio, jossa asuu neuvostoihmisiä (homo sovietivus) jotka puhuvat venäjää. Nämä kansojen kulttuurijuhlat olivat vain silmänlumetta, propagandaa, jolla yritettiin peittää kauhea todellisuus, johon kuului kansanmurhia Hitlerin tapaan.

Mä en oikein tiedä miten tuhansia vuosia jatkuneen serkkuavioliittoperinteen jälkeläiset parantavat geeniperimäämme, mutta sinä rotutohtorina tunnut tietävän sen paremmin.

lucifer
Perheen kaikki armeijan käyneet lähtisivät automaattisesti puolustamaan Suomea eli ainakin isäntä ja minä. Lapset sitten sen mukaan miten heidät hyväksyttäisiin mukaan.

Khimaira
Jos pojat ovat käyneet siihen mennessä armeijan, niin ei kai siinä mielipiteitä kysytä..

Joutuisin kyllä itsekin (ehdin kyllä valmistua siihen mennessä..) , koska sairaanhoitajia voidaana velvoittaa sotasairaaloihin, yms.

[QUOTE="vieras";28712232]Neuvostoliiton tavoitteena ei tosiaankaan ollut monikulttuurinen vaan monokulttuurinen valtio, jossa asuu neuvostoihmisiä (homo sovietivus) jotka puhuvat venäjää. Nämä kansojen kulttuurijuhlat olivat vain silmänlumetta, propagandaa, jolla yritettiin peittää kauhea todellisuus, johon kuului kansanmurhia Hitlerin tapaan.

Mä en oikein tiedä miten tuhansia vuosia jatkuneen serkkuavioliittoperinteen jälkeläiset parantavat geeniperimäämme, mutta sinä rotutohtorina tunnut tietävän sen paremmin.[/QUOTE]

Ei pidä paikkaansa. Neuvostoliitto oli koko elinaikansa monikulttuurinen ja -kielinen valtio, ja Venäjä on sitä edelleen tänä päivänä, puhutaanhan Venäjällä nykyäänkin lähes kahtasataa eri kieltä. Mitään todellista tavoitetta kansojen tai kielten tuhoamisesta ei Neuvostoliitolla ollut - tavoitteen toteuttaminen kun olisi ollut melkoisen helppoa.

Ihan mielelläni kuulisin lisää venäläisten "tuhansia vuosia jatkuneesta serkkuavioliittoperinteestä", sillä Venäjään liittyen en ole aiheesta aiemmin koskaan kuullutkaan. Sen vain tiedän, että perinnöllisiä sairauksia esiintyy Venäjällä huomattavasti vähemmän kuin Suomessa.

"äitinen"
Huomaa kyllä, että tosipaikan tullen montaakaan ei isänmaa kiinnostaisi. Mielestäni se on ihan oikein. Kerran täällä vain eletään, ja minä en ainakaan elä yhtäkään valtiota, vaan omaa perhettäni varten. Suomi maana ei muutenkaan merkitse minulle paljoakaan, on sen verran tullut ulkomailla asuttua. Maat ovat maita, joissain maissa parempi asua ja olla, joissain huonompi. Siinäpä se.
Olet järkyttävän tyhmä ja itsekeskeinen. Onneksi edes minä kasvatan lapseni isänmaallisiksi, enkä miksikään "lässynlää elän perhettäni varten, paskat isänmaallisuudelle". Voi Luoja armahda.

[QUOTE="äitinen";28714604]Olet järkyttävän tyhmä ja itsekeskeinen. Onneksi edes minä kasvatan lapseni isänmaallisiksi, enkä miksikään "lässynlää elän perhettäni varten, paskat isänmaallisuudelle". Voi Luoja armahda.[/QUOTE]

Millä perusteella tyhmä ja itsekeskeinen? Miksi ihmeessä olisin erityisen isänmaallinen Suomea kohtaan, kun en ole siellä vuosikausiin edes asunut? Suomi on minulle maa muiden joukossa, suomalaiset ihmisiä muiden joukossa jne. En pidä Suomea ja suomalaisia mitenkään parempina kuin muita, joten en näe mitään ideaa myöskään sille, että poikani kuolisi maata puolustaessa. Lol.

"ville"
Millä perusteella tyhmä ja itsekeskeinen? Miksi ihmeessä olisin erityisen isänmaallinen Suomea kohtaan, kun en ole siellä vuosikausiin edes asunut? Suomi on minulle maa muiden joukossa, suomalaiset ihmisiä muiden joukossa jne. En pidä Suomea ja suomalaisia mitenkään parempina kuin muita, joten en näe mitään ideaa myöskään sille, että poikani kuolisi maata puolustaessa. Lol.
Aika hyvin kiteytit tyhmyytesi tähän selitykseesi.

Yhteistyössä