Käsi sydämelle: haluaisitteko, että oma poikanne menisi sotimaan, jos Suomi joutuisi sotaan?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"myy"
En tietenkään haluaisi asettaa omaa lastani vaaraan, mutta sellaisessa tilanteessa se ei ehkä olisi valintakysymys. Jos isoisäni (ja muiden meidän isoisät) olisivat olleet sitä mieltä että pitää mennä piiloon ja säästää oma persaus, niin me puhuttas nyt venäjää tai saksaa.

Jossain tilanteissa joutuu aatella muutakin kuin omaa napaa tai omaa turvallisuutta. Miettikääs asiaa niin päin, et kuin moni olis valmis pistämään kaiken likoon omien lastensa turvallisuuden ja vapauden eteen?

"huom"
[QUOTE="vieras";28709676]Kandee miettiä ketä äänestää ja tutkia ehdokkaan Nato-kanta tarkasti ennen päätöstä. Niihin sotiin pitää sitten osallistua, jos ollaan jäsenmaa.[/QUOTE]

Nato-jäsenyys olisi vika tikki. Historiasta kannattaisi ottaa oppia: aina kun Suomi on nostanut miekan Venäjää vastaan on tullut turpaan. Milloin enemmän, milloin vähemmän.

isänmaan äiti
[QUOTE="vieras";28709344]Minä ainakin muuttaisin välittömästi ulkomaille enkä missään tapauksessa haluaisi, että oma poikani menisi rintamalle.[/QUOTE]

Miksipä antaa pojan mennä rintamalle. Mukavampaahan se on kun r*ssät tulee raiskaamaan minut , ja tappamaan lapsemme.

"Entinen Ksantippa S."
No en todellakaan haluaisi. Eikä haluaisi miehenikään, vaikka kukkasia on kauluksiinsa saanutkin.

Jostain luin ehdotuksen, että kaikista maailman sodista päättämään pitäisi asettaa neuvosto, jossa on pelkästään asevelvollisten nuorten miesten äitejä. Kannatan lämpimästi.

"Entinen Ksantippa S."
Alkuperäinen kirjoittaja isänmaan äiti;28709790:
Miksipä antaa pojan mennä rintamalle. Mukavampaahan se on kun r*ssät tulee raiskaamaan minut , ja tappamaan lapsemme.
Ja Vanhalan sanoin: nuorempien äiteetkin saavat suureen tarpeeseensa, khihihii...

Solttunainen
Eipä siinä olisi minulla sananvaltaa. Menisin itsekin rintamalle koska olen suorittanut palveluksen. Ajattelin kuitenkin että pojista tulee sen verran koulutettuja, että heidän tietojaan ja taitojaan käytettäisiin muualla kuin eturintamalla.
Sodankäynti muutenkin on erilaista nykyään, lähestulkoon perustuu taktisiin iskuihin ja informaation hallintaan. Ollaanhan me sodassa jo nytkin, meitä aivopestään joka suunnasta ja emme edes tunne päättäjiä jotka päättävät meidänkin laeista ja asetuksista.
Paras mitä voi tehdä lastensa eteen on antaa niiden kouluttautua ja tukea heidän uteliaisuutta sekä neuvoa heitä kyseenalaistamaan asioita. En usko että Venäjä tulee olemaan suurin uhka Suomelle, uskon että uhka tulee lännestä.

"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28709796]No en todellakaan haluaisi. Eikä haluaisi miehenikään, vaikka kukkasia on kauluksiinsa saanutkin.

Jostain luin ehdotuksen, että kaikista maailman sodista päättämään pitäisi asettaa neuvosto, jossa on pelkästään asevelvollisten nuorten miesten äitejä. Kannatan lämpimästi.[/QUOTE]

Kaunis ajatus, mutku nää hommat ei mene kukkahattujen mielihalujen mukaan.

"vieras"
Eipä siinä olisi minulla sananvaltaa. Menisin itsekin rintamalle koska olen suorittanut palveluksen. Ajattelin kuitenkin että pojista tulee sen verran koulutettuja, että heidän tietojaan ja taitojaan käytettäisiin muualla kuin eturintamalla.
Sodankäynti muutenkin on erilaista nykyään, lähestulkoon perustuu taktisiin iskuihin ja informaation hallintaan. Ollaanhan me sodassa jo nytkin, meitä aivopestään joka suunnasta ja emme edes tunne päättäjiä jotka päättävät meidänkin laeista ja asetuksista.
Paras mitä voi tehdä lastensa eteen on antaa niiden kouluttautua ja tukea heidän uteliaisuutta sekä neuvoa heitä kyseenalaistamaan asioita. En usko että Venäjä tulee olemaan suurin uhka Suomelle, uskon että uhka tulee lännestä.
Afganistanissa rynkyin ja tienvarsipommein aseistetut talibaanit ovat voittamassa maailman mahtavimman sotilasmahdin liittolaisineen.

Suomen suurin uhka on meidän omat poliitikot.

[QUOTE="huom";28709715]Nato-jäsenyys olisi vika tikki. Historiasta kannattaisi ottaa oppia: aina kun Suomi on nostanut miekan Venäjää vastaan on tullut turpaan. Milloin enemmän, milloin vähemmän.[/QUOTE]

Historiasta pitää oppia. Katsokaa suomalaisten historiaa myös.

Saksassa:
"seudun katolisissa kirkoissa rukoiltiin messun aikana vielä 40-luvun puolivälissä Jumalaa varjelemaan mm. katovuosilta, kulkutaudeilta - ja suomalaiselta ratsuväeltä"

Ollaan mekin oltu joskus euroopassa, tosin ruotsin vallan alaisina mutta eivät he rukoilleet että ruotsalaiset eivät tulisi sinne enään..

+ siellä on vieläkin se yksi kirkko jonka portinpielessä lukee suurinpiirtein että "luoja varjele meitä suomalaisilta"

+talvisota
+jatkosota

Edelleen ollaan itsenäisiä sen vuoksi että ollaan oltuu valmiita puolustamaan itseämme.

"ville"
[QUOTE="huom";28709715]Nato-jäsenyys olisi vika tikki. Historiasta kannattaisi ottaa oppia: aina kun Suomi on nostanut miekan Venäjää vastaan on tullut turpaan. Milloin enemmän, milloin vähemmän.[/QUOTE]

Huomaa, että tämä stoori on naisen kirjoittama. Ei järjen hiventäkään ensimmäinen virke vs. loppu lätinä.

"vieras"
[QUOTE="ville";28709916]Te siis puolustaisitte isänmaatamme kitaraa soittamalla Ruotsissa. No, onneksi vielä löytyy oikeitakin miehiä.[/QUOTE]

Jos haluaa soittaa Ruotsissa kitaraa sodan aikana, pitää Suomen pölyt karistaa jo nyt jaloista, koska jo sodan uhan aikana rajat menevät kiinni ja kansalaisten perusoikeuksiin puututaan isolla kädellä.

"vieras"
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28709817]Ja Vanhalan sanoin: nuorempien äiteetkin saavat suureen tarpeeseensa, khihihii...[/QUOTE]

Loppuis sullakin hihittely lyhyeen kun parikymmentä vihollistaistelijaa jonottaisi vuoroaan päästäkseen raiskaaman sut.

olen mies
Mulla ei ole kuin tyttöjä, joten en osaa sanoa. Mutta itse lähtisin ainakin. Ja niille tiedoksi, jotka luulee ettei tarvitse lähteä sotimaan, kun on sivari. Heidät pikakoulutetaan sotaan tai sitten pääsevät rakennushommiin tai miinanpolkijoiksi. Turha luulla, että kotiin saa jäädä äitin kanssa. Ja ne, jotka luulee että pääsee ulkomaille, niin epäilen. Taidetaan käännyttää rajalta tai lentokentältä takaisin. Ja piiloon ei kannata mennä. Kaikki tietää mitä piiloonmenijöille tapahtui viime sodassakin. Toivataan, ettei Suomeen tule enää ikinä sotaa. Enkä haluaisi lähettää suomalaisia myöskään muiden sotiin. Siksi en kannata Natoa. Niin ja saisi kaikki sodat loppua maailmasta. Kaikki sodat on turhia.

La Paset
Kuinkakohan monelta aviovaimolta tai nuorukaisen äidiltä kysyttiin, halusiko tämä omaisensa talvisotaan, tai mahdollisesti vasta jatkosotaan? Siitä, että menivät, saamme nyt kiittää heitä. Ei viety Suomelta kuin hameenhelma ja toinen käsi.

"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";28709891]Kaunis ajatus, mutku nää hommat ei mene kukkahattujen mielihalujen mukaan.[/QUOTE]

Voi elämä taas.

Tuossa otsikossa kysytään, että "haluaisitteko"? Minä vastaan, että en haluaisi. Ja sitten joku tulee väläyttämään, että eipä se ole mun haluamisesta kiinni.

No joo, kuluuhan se aika näinkin. Keskustellen.

Rokan isä
Kova paikka, mutta olettaisin, että poikani tekisivät osansa isänmaan puolustamiseksi. Nykysota on aika erilaista kuin Tuntemattomassa Sotilaassa. Aika realistinen visio lienee Youtubesta hakusanalla "taistelukenttä" löytyvä.

Yhteistyössä