Töiden aloitus ja mahdollinen uusi raskaus, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Olen jokusen kuukauden päästä, valmistumisen jälkeen, lähdössä töihin, ja "ongelmana" on nyt myös mahdollinen toivottu raskaus ja kyselenkin toimintaohjeita: Voinko ottaa vakipaikan vastaan hyvin tietän, että voisin mahdollisesti olla jo paikkaa saadessa tai pian sen jälkeen raskaana? Miten pian raskauden joutuisi kertomaan työnantajalle? Toisaalta ei taida työnantajalle kuulua mun yksityiselämä ja tulevaisuuden suunnittelu, ja sit pelkään, että jään ilman töitä jos keron aikeistani etukäteen..:/

No tietenkään et kerro mitään suunnitelmistasi eikä kellään ole oikeutta niistä myöskään kysyä. Mulla on kaksi lasta ja molempia odottaessa olen aloittanut uudessa työssä, ekassa raskausviikolla 6 ja tokaa odottaessa rv 12. Ensimmäisellä kerralla kyseessä oli määräaikainen projektityö ja tokassa vakipaikka.

Työnantajalle pitää ilmoittaa 2kk ennen perhevapaille jäämistä. Tosin moni kertoo aiemmin jo siitäkin syystä, että raskaus saattaa näkyä. Itse olen kertonut paria viikkoa ennen kuin on pitänyt, eli myöhään. Toki jos tiedät, että vauvalomalle jäänti aiheuttaa isoja järjestelyjä, niin voi olla reilua ilmoittaa aiemmin. Mutta se on oma päätöksesi.

Työnantaja tietää kyllä sinut palkatessaan että nuori, ammattiin valmistunut nainen on suuressa riskissä jäädä pian äitiyslomalle. Se on hänen tiskinsä jos päättää sinut palkata. Et tietenkään kerro aikeistasi ennenku on tarvis.

Ei niistä suunnitelmista tarvitse kertoa etukäteen. Tuskin kukaan mieskään kertoisi työnantajalle ihan vaan tiedoksi "yritämme vaimoni kanssa lasta ja aion jäädä puolen vuoden hoitovapaalle isyyslomien jälkeen"

Itse olen kertonut aika aikaisin työnantajalle raskauksista (rv 9) vakipaikassani.

Mielestäni on vähän väliä sillä onko kyseessä pieni yritys vai tyyliin Nokia tai S-ryhmä.
Pienen firman talous ja kuviot menee aikalailla sekaisin yhdenkin työntekijän poissaolosta.
Minä en kehtaisi ottaa vakipaikkaa vastaan jos olisin raskaana tai tietäisin pian mahdollisesti olevani.
Kyllä tiedän ettei se lapsi napsauttamalla tule, voi mennä aikaakin.
Mutta ymmärrän hyvin miksi nuoret naiset ei saa helposti töitä kun pelko on että heti jäädään äitiyslomalle. Pienessä firmassa se tuntuu kovasti. Jos minä olisin palkkaamassa työntekijää ja jälkeenpäin selviäisi että hän on ollut raskaana jo työn alkaesa, olisin aika loukkaantunut. En tiedä miten tällainen vaikuttaisi työilmapiiriin sinun kohdaltasi, kun asia tulisi tietoon muille.
Itse koittaisin olla vaikka vuoden-pari ensin töissä uudessa paikassa ennenkuin yrittäisin raskautta - saisi vähän rahaankin säästöön.

Mä en voi sille mitään mutta kyllähän tuo pienimuotoinen huijaus on. Ajatellen niin että ensin haastatteluissa annat äärimmäisen kiinnostuneen kuvan ja innostuneen - ja samalla takaraivossa ainoa mistä on kiinnostunut on raskautuminen...Uuden työntekijän plakkaaminen nykyään ei kaikissa paikoissa ole mikään pikkuprosessi. Itse olen esimiesasemassa, ja äitikin. Ymmärrän että lapset kuuluu elämään ja luojan kiitos kokoajan ollaan menossa suuntaa jossa työelämän ja perheen "sulattaminen" yhteen on helpompaa.

Silti, en kyllä kamalasti pisteitä jatkossa anna jos kuulisin että palkaamani henkilö on jo ollut tietoinen raskaudesta hakiessa työtä ja jättänyt sen seikan sanomatta. Palkkaisinko hänet jos olisi rehellinen? voisin palkatakin, koska arvostan rehellisyyttä. Mutta jos työntekijä jää hetki kiinni "salailusta" niin kyllä se vaikuttaa minun suhtautumiseen häntä kohtaa.

Olisit nyt edes 1/2-1 vuoden töissä ennen raskautumista. Se on mielestäni rehellisempi tapa. Tälläisiä kun lukee niin en yhtään ihmettele miksi nuoria naisia välillä syrjitään työhön otossa. Heitä kyllä pitäisi ymmärtää - mutta miksi ei ymmärtäminen voisi olla molemmin puolista? Niin että sinä nuori äiti käsittäisit että "tekosi" vaikuttaa useampaankin juttuun, ei ole pelkästään sinun juttusi vaan esim. minun jonka pitää aloittaa työnhaku prosessi uudestaan ja etsiä sinulle sijainen. Puhumattakaan perehdytysjaksoista jne jne.

Mielestäni on vähän väliä sillä onko kyseessä pieni yritys vai tyyliin Nokia tai S-ryhmä.
Pienen firman talous ja kuviot menee aikalailla sekaisin yhdenkin työntekijän poissaolosta.
Minä en kehtaisi ottaa vakipaikkaa vastaan jos olisin raskaana tai tietäisin pian mahdollisesti olevani.
Kyllä tiedän ettei se lapsi napsauttamalla tule, voi mennä aikaakin.
Mutta ymmärrän hyvin miksi nuoret naiset ei saa helposti töitä kun pelko on että heti jäädään äitiyslomalle. Pienessä firmassa se tuntuu kovasti. Jos minä olisin palkkaamassa työntekijää ja jälkeenpäin selviäisi että hän on ollut raskaana jo työn alkaesa, olisin aika loukkaantunut. En tiedä miten tällainen vaikuttaisi työilmapiiriin sinun kohdaltasi, kun asia tulisi tietoon muille.
Itse koittaisin olla vaikka vuoden-pari ensin töissä uudessa paikassa ennenkuin yrittäisin raskautta - saisi vähän rahaankin säästöön.

Loukkaantunut? Tuntuu hassulta ajatella loukkaantuvansa tuollaisesta asiasta. Lakikin jo sanoo, ettei mitään velvollisuutta ole raskaudesta kertoa työtä vastaanottaessa/hakiessa.

Ymmärrän kyllä, että pienelle yritykselle asia rahallisestikin aika suuri. Mutta ratkaisu ongelmaan on löydyttävä muuten, kuin syrjimällä nuoria naisia työmarkkinoilla.

Loukkaantunut? Tuntuu hassulta ajatella loukkaantuvansa tuollaisesta asiasta. Lakikin jo sanoo, ettei mitään velvollisuutta ole raskaudesta kertoa työtä vastaanottaessa/hakiessa.

Ymmärrän kyllä, että pienelle yritykselle asia rahallisestikin aika suuri. Mutta ratkaisu ongelmaan on löydyttävä muuten, kuin syrjimällä nuoria naisia työmarkkinoilla.

Ap kaltaisia kyllä pitää ymmärtää ja työn joustaa HEIDÄN elämän mukaan. Mutta he eivät ptkääkään jousta työnantajan toiveisiin vaan tekevät juuri niin kuin tykkäävät ja juuri koska tuo laki on olemassa, eipä työnantajille jää muuta vaihtoehtoa kuin puntaroida riskiä, onko uusi hakija raskautumassa vai ei.

Mä perään kuulutan rehellisyyttä ja huomioonottamista. Mutta kun toiset naiset tuntuvat kokevan oikeudekseen tämän hujausta lähentelevän tavan - niin eipä se peli sitten kaunista aina ole.

Jos haluaa saada, on pakko myös antaa. Tämäkään asia ei saisi olla yksisuuntainen tie jossa nuori nainen määrittää kaiken.

Kun toimii noin kuin ap suunnittelee, sahaa paitsi omaa oksaansa, myös niiden muiden nuorten naisten oksaa, jotka olisivat töitä vailla. Itse olen sitä mieltä että ihan hygieniasyistä kannattaa olla töissä se parikin vuotta ennen äitiyslomalle jäämistä, niin siitä kertominen on helppoa eikä tarvitse nolostella.
Työntekijän ja esimiehen suhde ainakin ideaalitilanteessa perustuu luottamukselle ja rehellisyydelle, eikä sitä ole asioiden peittely ja kertomatta jättäminen.

Voidaanhan myös ajatella, että työntekijä yrittää säästää työnantajaa moraaliselta ongelmalta ja ihan lain rikkomiselta, kun ei kerro raskaudestaan.

Jos kaikista pätevin hakija onkin se rv9 oleva ja hän kertoo siitä avoimesti ja työnantaja jättää hänet siitä syystä palkkaamatta. Onko sekään oikein?

Ei ole huijaamista tai salailua jättää kertomasta raskaudesta. Työntekijä voi olla joustava ja lojaali vaikka ei tästä aluksi hyvin yksityisestä asiasta kerrokaan. Työnantaja sen sijaan on hyvin pikkusieluinen, jos antaa tuollaisen asian vaikuttaa negatiivisesti.

Edelleen olen sitä mieltä, että raskauksista syntyviä kustannuksia täytyisi jakaa eri tavalla, ettei nuorten naisten syrjintää työmarkkinoilla esiintyisi tämän maailman luonnollisimman asian takia.

[QUOTE="Mies";28677052]Juuri tämän takia en palkkaa naisia.[/QUOTE]

Miehet vaihtaa helpommin työpaikkaa, joten uuden rekrytointi voi olla joka tapauksessa edessä. Palkkasi sitä kenet tahansa, niin aina siinä riskinsä on.

Ei ole huijaamista tai salailua jättää kertomasta raskaudesta. Työntekijä voi olla joustava ja lojaali vaikka ei tästä aluksi hyvin yksityisestä asiasta kerrokaan. Työnantaja sen sijaan on hyvin pikkusieluinen, jos antaa tuollaisen asian vaikuttaa negatiivisesti.

.

Se joustava ja lojaali työntekijä voi viettää vaikkapa 5 vuotta kotona lasten kanssa. Yleensähän työntekijä palkataan siksi, että hänen työpanostaan tarvitaan, ei palkkaamisen ilosta. Siksi en ymmärrä tällaista ajattelumallia, että mennään töihin, vaikka hyvin tiedetään ettei siellä kauaa olla. Juuri kun hommansa oppii, jää pois.
Nämä asiat riippuvat tietenkin kovasti työn luonteesta ja firman koosta myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28677346:
Se joustava ja lojaali työntekijä voi viettää vaikkapa 5 vuotta kotona lasten kanssa. Yleensähän työntekijä palkataan siksi, että hänen työpanostaan tarvitaan, ei palkkaamisen ilosta. Siksi en ymmärrä tällaista ajattelumallia, että mennään töihin, vaikka hyvin tiedetään ettei siellä kauaa olla. Juuri kun hommansa oppii, jää pois.

Työntekijä voi myös lähteä tai sairastua juuri kun oppii hommansa.

Työnantaja voi lopettaa toimintansa tai vain potkia osan pois.

Ja nyt ei sitten saisi tehdä töitä edes seitsemää kuukautta, vaikka pystyisi, haluaisi ja työtä olisi?

Muoks

Ja äitiysvapailta saattaa palata hyvin motivoitunut työntekijä. Ajatelkaa näinkin voi käydä.

Ap kaltaisia kyllä pitää ymmärtää ja työn joustaa HEIDÄN elämän mukaan. Mutta he eivät ptkääkään jousta työnantajan toiveisiin vaan tekevät juuri niin kuin tykkäävät ja juuri koska tuo laki on olemassa, eipä työnantajille jää muuta vaihtoehtoa kuin puntaroida riskiä, onko uusi hakija raskautumassa vai ei.

Mä perään kuulutan rehellisyyttä ja huomioonottamista. Mutta kun toiset naiset tuntuvat kokevan oikeudekseen tämän hujausta lähentelevän tavan - niin eipä se peli sitten kaunista aina ole.

Jos haluaa saada, on pakko myös antaa. Tämäkään asia ei saisi olla yksisuuntainen tie jossa nuori nainen määrittää kaiken.

No, jos ap kertoisi olevansa raskaana, niin palkkaisitko hänet? Et varmasti, joten.. Mites se huomioonottaminen työnantajan puolelta? Kertoisitko itse haastattelussa, että teillä on perheenperustaminen suunnitteilla vuoden sisään? Palkkaisitko ihmisen, joka niin kertoo? Ainahan on mahdollista, ettei raskaudu tai siinä kestää vaikka 5 vuotta ja vaikka se tapahtuisi hetikin, niin töissä ehtii olla hyvinkin sen puoli vuotta ja ylikin.

Itse olen ollut aina määräaikaisessa työsuhteessa ja se on ainakin mun alalla ihan tuskaa yrittää etsiä töitä hoitovapaan jälkeen. Olisipa vakituinen paikka odottamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28677270:
Itse olen sitä mieltä että ihan hygieniasyistä kannattaa olla töissä se parikin vuotta ennen äitiyslomalle jäämistä, niin siitä kertominen on helppoa eikä tarvitse nolostella.

Anteeksi mitä?

Työntekijä voi myös lähteä tai sairastua juuri kun oppii hommansa.

Työnantaja voi lopettaa toimintansa tai vain potkia osan pois.

Ja nyt ei sitten saisi tehdä töitä edes seitsemää kuukautta, vaikka pystyisi, haluaisi ja työtä olisi?

Muoks

Ja äitiysvapailta saattaa palata hyvin motivoitunut työntekijä. Ajatelkaa näinkin voi käydä.

Hän on hyvä js tulee maksamaan kustannukset. On maailmaa hivelevää sivellä asiaa näin. Että ah, on niin pätevä hakija että ihan 7kk ajaksi on hänet kiva palkata ja palaa alansa ammattilaisena taas töihin 5 vuoden päästä.

Kyllä pitää naisillakin olla joskus jotain vastuutaa työnantajankin suuntaa jos meinaavat että asema paranee. Ei se ap:n kaltaisten naisten avulla muutu mihinkään. Päinvastoin asenteet on ja pysyy. Ja jotkut vielä henkeen ja vereen asiaa puolustaa - kuten sinä.

Mieti hetki sen yrittäjän kannalta tilannetta. JOS osaat, osa äideistä tuppaa olemaan kovin omanapaisia valitettavasti ja näin pilaa meidän moraalisesti tunnollistenkin ihmisten maineen. Valitettavasti.

[QUOTE="hmmm";28677382]No, jos ap kertoisi olevansa raskaana, niin palkkaisitko hänet? Et varmasti, joten.. Mites se huomioonottaminen työnantajan puolelta? Kertoisitko itse haastattelussa, että teillä on perheenperustaminen suunnitteilla vuoden sisään? Palkkaisitko ihmisen, joka niin kertoo? Ainahan on mahdollista, ettei raskaudu tai siinä kestää vaikka 5 vuotta ja vaikka se tapahtuisi hetikin, niin töissä ehtii olla hyvinkin sen puoli vuotta ja ylikin.

Itse olen ollut aina määräaikaisessa työsuhteessa ja se on ainakin mun alalla ihan tuskaa yrittää etsiä töitä hoitovapaan jälkeen. Olisipa vakituinen paikka odottamassa.[/QUOTE]

Rehellisen voisin palkata jos hän on ehdokaista paras. Tosin meillä pelkän rekrytointiluvan hankkiminen vie aikaa, hakijaproseduuri on tarkka, kestää minimissään 3kk. Useita eri vaiheita, psykologiset testit jne. Sitten kun yksi ihminen käy nämä testit läpi ja saa paikan - menee kuukausi kun selviää että hänen intonsa olikin joku muu - niin kyllä se vaikuttaa esimies-alaissuhteeseen negatiivisesti. Alkaa uusi regryrumba -uudet haastattelut, testi ym.

Meillä ihmisten sisäänajo tehtäviinkin ottaa jo sen 1-2 vuotta. Ei nyt ole kyse mistään "Liukuhihna" työstä. Mä olen itsekin äiti ja ollut molemmilta lapsiltani 2 vuotta kotona (mies oli viimeisen kolmanne vuoden kummallakin). Minulla oli toki tämä paikka odottamassa, olinhan ollut tässä työssä jo 5 vuotta ennen lapsia. Perhe-elämä mahtuu työkuvioihin , silloin kun aiheessa ollaan rehellisiä.

MIKÄ hinku on samantien raskautua kun sen työn saa. Miksi ei voi odottaa vuotta kahta? Koska tuossahan on ihan selvästi vain yksi päämäärä -saada vakityö odottamaan kun hoidetaan muut asiat ensin. Onhan se kaiketi äidistä turvallinen ja hyvä ratkaisu. Mutta kyllä siinä työnanatajaa vedetaan silmään...

Hän on hyvä js tulee maksamaan kustannukset. On maailmaa hivelevää sivellä asiaa näin. Että ah, on niin pätevä hakija että ihan 7kk ajaksi on hänet kiva palkata ja palaa alansa ammattilaisena taas töihin 5 vuoden päästä.

Kyllä pitää naisillakin olla joskus jotain vastuutaa työnantajankin suuntaa jos meinaavat että asema paranee. Ei se ap:n kaltaisten naisten avulla muutu mihinkään. Päinvastoin asenteet on ja pysyy. Ja jotkut vielä henkeen ja vereen asiaa puolustaa - kuten sinä.

Mieti hetki sen yrittäjän kannalta tilannetta. JOS osaat, osa äideistä tuppaa olemaan kovin omanapaisia valitettavasti ja näin pilaa meidän moraalisesti tunnollistenkin ihmisten maineen. Valitettavasti.

No, olen edelleenkin sitä mieltä, että kustannukset täytyisi jakaa toisella tavalla. Ja minä ainakin olen miehen kanssa lapseni tehnyt ei se mikään nuorten naisten oma keksintö ole.

Minä taas olen sitä mieltä, ettei se naisen asema sinun mielipiteilläsi parane. Eläisimmekin maailmassa, jossa perhesuunnitelmistaan voisi kertoa ilman, ettei se vaikuta työnsaantiin.

Mieheni on yrittäjä ja tiedän kyllä ihan omalta osaltani millaista elämä yrittäjänä ja yrittäjän puolisona voi olla, niin hyvässä kuin pahassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28677346:

Jos sillä työntekijällä on suunnitteilla perheen perustaminen ja olla viisi vuotta lasten kanssa kotona, niin joka tapauksessahan se jossain vaiheessa sen on (tietysti sillä edellytyksellä, että saa lapsia). Mitä eroa on olla kaksi vuotta töissä ja raskautua tai raskautua työn aloitusvaiheessa. Kyllähän siinäkin ennättää töitä tekemään eikä heti jäädä äitiyslomalle. Jos sijaisen joutuu hankkimaan, niin sen joutuu hankkimaan - tapahtui äitiyslomalle jääminen vuoden tai viiden vuoden jälkeen.

Toisekseen, jos perheen perustamista jää liikaa miettimään työelämän mukaan, voi olla, ettei lapsille ole koskaan oikea aika. Olet ajatellut, että olet pari vuotta töissä, jonka jälkeen voisi alkaa lasta yrittää. Parin vuoden kuluttua yrityksessä onkin yt:t ja huomaat olevasi työttömänä. Saat uuden työpaikan ja taasko odotat pari vuotta. Lapsentekoikä/(kyky) voi mennä huomaamatta ohi.

Olen itse yrittänyt ajatella asioita työnantajan näkökulmasta, mutta yritän päästä siitä ajattelutavasta eroon. Ei se työnantajakaan ajattele työntekijöitään. Ei irtisanomisvaiheessa mietitä, että oliko työntekijällä asuntolainaa ja pieniä lapsia. Jos työnantajalta alkaa kyselemään milloin on hyvä aika tehdä lapsia, niin tuskin sitä aikaa koskaan tulee. Lapsia kannattaa yrittää silloin kun niiden aika on...

Rehellisen voisin palkata jos hän on ehdokaista paras. Tosin meillä pelkän rekrytointiluvan hankkiminen vie aikaa, hakijaproseduuri on tarkka, kestää minimissään 3kk. Useita eri vaiheita, psykologiset testit jne. Sitten kun yksi ihminen käy nämä testit läpi ja saa paikan - menee kuukausi kun selviää että hänen intonsa olikin joku muu - niin kyllä se vaikuttaa esimies-alaissuhteeseen negatiivisesti. Alkaa uusi regryrumba -uudet haastattelut, testi ym.

Meillä ihmisten sisäänajo tehtäviinkin ottaa jo sen 1-2 vuotta. Ei nyt ole kyse mistään "Liukuhihna" työstä. Mä olen itsekin äiti ja ollut molemmilta lapsiltani 2 vuotta kotona (mies oli viimeisen kolmanne vuoden kummallakin). Minulla oli toki tämä paikka odottamassa, olinhan ollut tässä työssä jo 5 vuotta ennen lapsia. Perhe-elämä mahtuu työkuvioihin , silloin kun aiheessa ollaan rehellisiä.

MIKÄ hinku on samantien raskautua kun sen työn saa. Miksi ei voi odottaa vuotta kahta? Koska tuossahan on ihan selvästi vain yksi päämäärä -saada vakityö odottamaan kun hoidetaan muut asiat ensin. Onhan se kaiketi äidistä turvallinen ja hyvä ratkaisu. Mutta kyllä siinä työnanatajaa vedetaan silmään...

Luulen kyllä, että palkkaisit sen toiseksi parhaan, joka ei olisi raskaana kuin parhaan raskaana olevan. Siis jos rehellisesti sanot.

Joskus asiat tapahtuu yhtä aikaa ihan suunnittelematta. Suositteletko aborttia siinä vaiheessa jos on ollut vasta pari kuukautta töissä ja tulee raskaaksi?

Tälleen 30+v ikäisenä, kahden pienen lapsen äitinä ei todellakaan ole kuumaa valuuttaa työmarkkinoilla, joten vakipaikka olisi kiva. On siinä työnantajillakin vastuuta otettava, kun te ette palkkaa nuoria naisia, koska kohta kuitenkin ovat raskaana ja pienten lasten äidit on taas koko ajan kotona sairaiden lasten kanssa ja yli 40v on sitten jo ihan ikäloppu ja muutenkin vanha harppu. Yritä siinä sit etsiä töitä.

Itse yritin selvitä tästä ongelmasta hankkimalla lapsen opiskelujen aikana, mutta tässä 1,5 vuoden aikana ei ole tärpännyt. Kohta kun valmistun, valmistun tilanteessa missä lapsettomuushoidot ovat juuri alkaneet. Onneksi työni on aika "liukuhihna" työtä.

[QUOTE="vieras";28677423]Jos sillä työntekijällä on suunnitteilla perheen perustaminen ja olla viisi vuotta lasten kanssa kotona, niin joka tapauksessahan se jossain vaiheessa sen on (tietysti sillä edellytyksellä, että saa lapsia). Mitä eroa on olla kaksi vuotta töissä ja raskautua tai raskautua työn aloitusvaiheessa. Kyllähän siinäkin ennättää töitä tekemään eikä heti jäädä äitiyslomalle. Jos sijaisen joutuu hankkimaan, niin sen joutuu hankkimaan - tapahtui äitiyslomalle jääminen vuoden tai viiden vuoden jälkeen.

Toisekseen, jos perheen perustamista jää liikaa miettimään työelämän mukaan, voi olla, ettei lapsille ole koskaan oikea aika. Olet ajatellut, että olet pari vuotta töissä, jonka jälkeen voisi alkaa lasta yrittää. Parin vuoden kuluttua yrityksessä onkin yt:t ja huomaat olevasi työttömänä. Saat uuden työpaikan ja taasko odotat pari vuotta. Lapsentekoikä/(kyky) voi mennä huomaamatta ohi.

Olen itse yrittänyt ajatella asioita työnantajan näkökulmasta, mutta yritän päästä siitä ajattelutavasta eroon. Ei se työnantajakaan ajattele työntekijöitään. Ei irtisanomisvaiheessa mietitä, että oliko työntekijällä asuntolainaa ja pieniä lapsia. Jos työnantajalta alkaa kyselemään milloin on hyvä aika tehdä lapsia, niin tuskin sitä aikaa koskaan tulee. Lapsia kannattaa yrittää silloin kun niiden aika on...[/QUOTE]

Jatkaa vielä...
Niitä töitä ennättää tekemään myös äitiysloman jälkeen. Ei se työhistoria siihen äitiyslomaan yleensä lopu. Jos samalla työnantajalla on loppuikänsä, niin sitä työhistoriaa kertyy ihan saman verran, oli sitten missä vaiheessa tahansa äitiyslomalla.

Yhteistyössä