Millaisia vaivoja uskotte tulleen omille/tuttujen lapsille raskaudenaikaisesta tupakoinnista?

• Viestiketjun aloittaja "tyttönen"
  • Ensimmäinen viesti
tiedän
Yhden tuttavan lapsi syntyi kuurona.Toisen lapselle taas puhkesi eräs harvinainen verisuonisairaus lapsena ja se on tieteellisissä tutkimuksissa yhdistetty tupakointiin raskausaikana. Kuten myös kuurous joissain tapauksissa. Englanniksi löytyy tietoa tästä.

Ennen äidit polttivat raskausaikana useammin kuin nykyään, mutta eipä siitä varmaan suurta merkitystä lopulta ole ollut. Oma äitini poltti, ja ihan normaali ja terve mies minusta kuitenkin tuli :D mutta kyllä itse olen sitä mieltä, että tupakka ei kuulu raskaanaolevalle tai imettävälle.

"Vieras"
En tunne ketään, joka olisi polttanut raskausaikana, mutta mulla oli huonekaverina synnärillä äiti, joka poltti kuin korsteeni. Hän oli ollut synnärillä etuajassa syntyneen vauvansa kanssa jo viikon keltaisuuden vuoksi, eikä päässyt vielä kotiin silloin, kun itse kotiuduin. Erityisesti jäi mieleen se, miten hän oli sen synnärillä viettämänsä viikon aikana ehtinyt ystävystyä toisen ketjupolttajaäidin kanssa, joka oli myöskin keltaisen vauvan valohoidon takia ollut jo jonkin aikaa synnärillä. En tiedä, oliko yhteensattumaa, mutta jostain syystä nyt vaan molemmilla näillä ketjupolttajaäitien vauvoilla oli samanlaiset ongelmat.

lekuri
Ei todellakaan yhtään mitään vaivoja, se on lähes sataprosenttista huuhaata ja jeesustelua että normaalista raskaudenaikaistesta tupakoinnista olisi muka potentiaalista pysyvää haittaa sikiön kehitykselle ja lapselle tulevaisuudessa. Kunhan tupakointi pysyy normaaleissa rajoissa eli aski tai vähemmän päivässä ei mitään vaaraa ole.

hu huh
Ei todellakaan yhtään mitään vaivoja, se on lähes sataprosenttista huuhaata ja jeesustelua että normaalista raskaudenaikaistesta tupakoinnista olisi muka potentiaalista pysyvää haittaa sikiön kehitykselle ja lapselle tulevaisuudessa. Kunhan tupakointi pysyy normaaleissa rajoissa eli aski tai vähemmän päivässä ei mitään vaaraa ole.
Oletko VALE-lekuri? :D

hyi
Tuttavani tupakoi raskausaikana ja lapsi painoi syntyessään n.2700g. Vauva kuoli kuukauden ikäisenä. :( Todella karseaa oli, kun tuli uudelleen raskaaksi ja näin hänet kaupungilla taas posket lommolla vetämässä röökiä... :/

Ehkä hirveintä kuitenkin se, että antoi toiselle lapselleen lähes saman nimen, kuin sille kuolleelle... Yhden kirjaimen ero yhdessä nimessä ja toiset nimet tismalleen samat. (Ihan niinkuin se toinen lapsi olisi vain joku korvike, joka piti heti perään tehdä, kun ensimmäinen ei selvinnyt.)

"sairaanhoitaja"
pienipainoisuutta, väsähtämistä, anemiaa, ei jaksa syödä, minkä vuoksi ei pääse kotiin heti ja VIEROITUSOIREITA. Ei häävejä katsoa. Lisäksi saattaa olla osallisena ollut esim joihinkin kehityshäiriöihin. En ole tutut polttaneet odotusaikana, asiakkaina on siis heitä ollut.

Ken guru
Korvatulehduksia. Jatkuvaa nenän tukkoisuutta ja sairastelua koko vauva ajan. Itkuisuutta. Oppimisvaikeuksia. Nämä nyt ainakin. Niin, ja pientä syntymäpainoa vaikka syntyi yliajalla.

"vieras"
Mun äiti poltti mua odottaessa ja mulla on atooppinen iho. Minä poltin esikosta odottaessa ja esikoisella on atooppinen iho. kuopusta odottaessa en polttanut ja sillä ei ole iho-ongelmia...

"vieras"
Tuttavani lapsi (12v).Ei osaaajaapolkupyörää.
Koordinaatio ongelmia myös luistelussa ym.

Tuttavani poltti koko raskausajan yli askin päivässä. Polttaa edelleen, odottaa neljättään.

"Lilli"
Äitini poltti raskausaikana, mutta olen ihan terve ollut koko ikäni (40v nyt). Painoin syntyessäni yli 4 kiloa, ei mitään perussairauksia tai ongelmia. 70-luvulla tupakointi oli paljon yleisempää kuin nykyään.

Minnee
Tunnen naisen joka poltti odottaessaan esikoistaan. Nuorempaa odottaessaan ei polttanut.

Esikoinen syntyi täysaikaisena mutta painoi vain 2050 g, oli lapsena ylivilkas ja aikuisenakin keskittymisvaikeuksia, hänellä on lukihäiriö ja hän polttaa itse.

Nuorempi syntyi normaalipainoisena ja on rauhallinen tyyppi eikä polta, tosin hänellä on kielellisiä vaikeuksia.

penttilä
ei lapseen vaikuttanut mitenkään kaverin tupakointi, terve ja vähän turhankin tukeva (äitinsä myös), mutta synnytyksessä ongelmia, istukka piti leikata pois ja sitten imetys ei lähtenyt käyntiin.

-
Jotkut ystäväni ovat polttaneet raskausaikana. Lapset ovat täysin terveitä, isokokoisia ja fiksuja.
Lieköhän noita tupakoinnin vaaroja vähän liioteltu?
Toiseksi, eikös juurikin englantilaistutkimus todistanut, että on parempi, jos raskaana oleva käyttää 3-7 alkoholiannosta viikossa? Eikös sekin ollut vielä hetki sitten big no no suomessa?
Tosin on riskialtista sanoa juopolle, että raskaana saa kohtuukäyttää alkoholia... kun se kohtuukäyttö on niin suhteellista.

-
[QUOTE="vieras";28653362]Ei edes pysty lukee noita :( Hyi helvetti miten itsekkäitä jotkut äidit on argh.[/QUOTE]

Jaa... mun mielestä vanhemmat tekee paljon pahempiakin asioita lapsilleen, joten tuo ei jaksa paljoa hetkauttaa.

-
[QUOTE="vieras";28653375]No voi jumalauta, kyse on pienestä lapsesta jolle annetaan helvetin huono alku elämälle, jos se ei sinua hetkauta niin käy sääliksi. Pakkohoitoon nuo onneksi joutuu tulevaisuudessa![/QUOTE]

Kuten aiemmin sanoin, en tiedä yhtäkään lasta, jolla olisi ollut oireita tai vaivoja äidin tupakoinnista.
Toiseksi, olisi varmaan parempi, jos äidit ei polttaisi.
Kolmanneksi, kyllä mua hetkauttaa paljonkin lapset, joita kaltoinkohdellaan. Kaiken näkemäni jälkeen, toi tupakointi raskausaikana on mun mielestä aika pieni juttu kaiken sen ohella mitä oikeasti tapahtuu ja miten lapsien terveyttä ja mieliä tuhotaan.
Ihmettelen, miksi sinä suhtaudut tupakoimiseen raskausaikana niin jyrkästi? Onhan se tietysti ihan fiksua olla polttamatta, mutta itse en tiedä yhtäkään tapausta, jossa äidin raskausajan tupakointi olisi vaikuttanut lapsen terveyteen. Mikäli olisi, niin yksikään serkuistani ei olisi terve ja he olisivat vielä huomattavan pienikokoisia. Itse olen ainut, joka on sairastellut ja olen pienikokoinen... oma äitini ei ole koskaan polttanut.

Mun äiti tupakoi raskausaikana ja mulla on ollut iho-ongelmia, mutta niin on kummallakin vanhemmalla joten lienee perinnöllistä. Muuta ei ole ollut. Pikkuveljellä on siitepölyallergiaa.

Itse poltin jonkun verran raskaana ollessa ja samaa iho-ongelmaa on munkin lapsella, sekin lienee perinnöllistä. Korvakierre on ollut. Maitoallergia oli vauvana, mutta niin on isälläänkin ollut että se voi johtua siitäKIN.

Suurin osa tuttavista ja kavereista on tupakoinut raskausaikana. Ei tule mieleen mitään erityistä. Tuttavapiirissä ei ole yhtäkään allergista tai erityislasta tmv.

Viimeksi muokattu:
hur
Jotkut ystäväni ovat polttaneet raskausaikana. Lapset ovat täysin terveitä, isokokoisia ja fiksuja.
Lieköhän noita tupakoinnin vaaroja vähän liioteltu?
Toiseksi, eikös juurikin englantilaistutkimus todistanut, että on parempi, jos raskaana oleva käyttää 3-7 alkoholiannosta viikossa? Eikös sekin ollut vielä hetki sitten big no no suomessa?
Tosin on riskialtista sanoa juopolle, että raskaana saa kohtuukäyttää alkoholia... kun se kohtuukäyttö on niin suhteellista.
Eikö toi liittynyt siihen, että lapsella on parempi tasapainoaisti, jos raskauden aikana on käytetty alkoholia? Minusta se on niin vähäpätöinen "hyöty", että en todellakaan ottaisi vaurioiden riskiä. Tuskin lapsestani on tulossa nuorallatanssijaa.

Yhteistyössä