Mikä saa ihmisen uskomaan jumalaan?

Jokainen uskoo eri tavoin. Olen uskossa mutta minulla ei ole Jeesusta, Saatanaa tai muutakaan. Taivaankin ymmärrän aivan toisin mitä tässä tarkoitetaan. Minä en uhkaile millään eikä minua ole koskaan uhkailtu millään porteilla sun muilla :)
Täysin asian ulkopuolelta, mutta mulla tuli tuosta "portilla uhkailusta" sellainen mielikuva että joku kiukkuinen äijä seisoo portilla, joku siinä edessä valmiina kävelemään läpi, ja tämä kiukkuilija uhkailee että kaataa portin päälle jos toinen tyyppi ei tottele :D En tiedä miksi, sori, ei liittynyt asiaan millään tavalla :D

Tuollaiset uskonnot/uskot ymmärrän erittäin hyvin, tai siis ainakin paremmin, joihin ei liity mitään hillittömiä uhkakuvia ja vihaisia, kostonhimoisia jumalia.
 
Mutta heitäkin kuitenkin on. Arabimaissa monissa se on vaarallista tunnustaa julkisesti mutta heitä on.
Ihan varmasti on, mutta jotenkin kuvittelisin ettei se ole ainoa mihin uskoon tullaan maissa joissa kristinusko ei ole suuressa roolissa. Olen myös monesti miettinyt onko näissä maissa ja kulttuureissa tultu uskoon kristinuskon näkemyksen mukaisesti ennenkuin koko uskonnosta ollaan tiedetty. Eikö sen kuitenkin pitäisi olla mahdollista koska jumala on koko ajan ollut jne.?
 
"vieras"
Ristiriita muihin asiasta kirjoitettuihin tuossa lienee se, että uskovakaan ei menisi automaattisesti taivaaseen vaan synnit vaikuttaa jne. En minä tästä tarkemmin tiedä, ihmettelen vaan kun asiasta on miljoona ja sata eri näkemystä ja kaikki eroavat toisistaan aika perustavanlaatuisissa asioissa. Olen hämmentynyt.
No, raamatun mukaan Jeesukseen uskova menee Taivaaseen.
Room. 8:1. "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."
En tiedä mistä olet saanut käsityksen ettei niin olisi. Olisihan se kamala olla epävarmuudessa tuosta asiasta.
 
Tästä haluaisin vielä kysyä kun nostit keskusteluun aiheen evoluutio vs. luominen, eli mitä sinä (tai muut joiden kanssa ehkä asiasta olet keskustellut) ajattelet ajasta ennen ihmistä, eli onko sellaista ollut, onko dinosauruksia ym. ollut olemassakaan, ns. luolamiehiä, mitään sellaisia, vai onko tänne kerralla tullut ihmiset ja sivilisaatio? Entä maailmankaikkeus kokonaisuutena, mikä ajatus luomisteoriaan uskovalla on maapallon ulkopuolella sijaitsevasta?
No dinosauruksia on ollut, onhan se todennettavissa oleva asia. Eri asia sitten että miten vanhoja ne dinosauruksen luut ovat. Eivät todellakaan miljoonia vuosia. Ja ihminen on alusta asti ollut ihminen, ei ihminen ole mikään jalostunut apina. Apinan Jumala loi erikseen.
 
Täysin asian ulkopuolelta, mutta mulla tuli tuosta "portilla uhkailusta" sellainen mielikuva että joku kiukkuinen äijä seisoo portilla, joku siinä edessä valmiina kävelemään läpi, ja tämä kiukkuilija uhkailee että kaataa portin päälle jos toinen tyyppi ei tottele :D En tiedä miksi, sori, ei liittynyt asiaan millään tavalla :D

Tuollaiset uskonnot/uskot ymmärrän erittäin hyvin, tai siis ainakin paremmin, joihin ei liity mitään hillittömiä uhkakuvia ja vihaisia, kostonhimoisia jumalia.
:LOL: Itse en oikein ole ikinä ihan tajunnut mitä se sanonta pitää sisällään tai mitä se niin kuin tarkoittaa...
 
"vieras"
Ihan varmasti on, mutta jotenkin kuvittelisin ettei se ole ainoa mihin uskoon tullaan maissa joissa kristinusko ei ole suuressa roolissa. Olen myös monesti miettinyt onko näissä maissa ja kulttuureissa tultu uskoon kristinuskon näkemyksen mukaisesti ennenkuin koko uskonnosta ollaan tiedetty. Eikö sen kuitenkin pitäisi olla mahdollista koska jumala on koko ajan ollut jne.?
Kyllä uskoon voi tulla muuallakin kuin kristityissä maissa.
Olen lukenut moniakin elämänkertoja ihmisistä joille Jeesus on ilmestynyt (esim. unessa, näyssä tms) ja jotka ovat sitten löytäneet jeesuksen vaikka elävät esim. muslimimaassa. Tällaisesta kertoo mm. kirja nimeltä "Revitty huntu", joka kertoo musliminaisesta joka löysi Jeesuksen.
Niin ja lähetystyöntekijät, internet, radio jne. onhan näitä kanavia nykyään, mitä kautta voi kuulla evankeliumin.
 
[QUOTE="Ccc";28616131]Mutta oikeasti aiheuttaa sotia, kaaosta ja sortamista. Ilman uskontoja maailma olisi parempi.[/QUOTE]

Itse en usko tähän ihan siitä syystä kun uskonnottomissa on samanlaisia hihhuleita kuin uskovaisissakin ja samaa fundamentalismia. Eli molemmissa on ääripäänsä. Ja sotia on käyty ilman uskoakin.
 
[QUOTE="vieras";28616136]:O Luulin että tällaisia mielipiteitä on vaan elokuvissa.[/QUOTE]

Sitten elät jossain tynnyrissä. Miljoonat ihmiset maailmassa ajattelevat juuri noin. Ja mitä ihmeellistä tuossa on? Mun mielestäni on vieläkin kummallisempaa että aikuinen ihminen uskoo siihen että kaikki elämä on syntynyt tyhjästä. Jos yhtään tutkii tarkemmin biologiaa niin huomaa miten tarkkaan suunniteltua ja säädeltyä kaikki on. Oletko itse lukenut darwinin kirjan evoluutioteoriasta + lukuisat kirjat joissa on selitetty kaikki luomakunnan hienoudet?
 
"vieras"
Sitten elät jossain tynnyrissä. Miljoonat ihmiset maailmassa ajattelevat juuri noin. Ja mitä ihmeellistä tuossa on? Mun mielestäni on vieläkin kummallisempaa että aikuinen ihminen uskoo siihen että kaikki elämä on syntynyt tyhjästä. Jos yhtään tutkii tarkemmin biologiaa niin huomaa miten tarkkaan suunniteltua ja säädeltyä kaikki on. Oletko itse lukenut darwinin kirjan evoluutioteoriasta + lukuisat kirjat joissa on selitetty kaikki luomakunnan hienoudet?
Miten niin tyhjästä? Emme me ajattele että maailma olisi tyhjästä syntynyt.

Siellä missä on mahdollisuus koulutukseen ja pääsy tietoon ei oikeastaan uskota noin kuin sinä. Aivan häviävän pieni porukka uskoo noin. Sitten on paljon kehitysmaita, missä koulutusta ei saa ja uskomukset ovat vallalla.
 
[QUOTE="Ccc";28616131]Mutta oikeasti aiheuttaa sotia, kaaosta ja sortamista. Ilman uskontoja maailma olisi parempi.[/QUOTE]

Tarkoitin kyllä ihmisen sisäistä maailmaa, sitä miten hän havannoi ja tulkitsee maailmaa.
 
[QUOTE="vieras";28616168]Miten niin tyhjästä? Emme me ajattele että maailma olisi tyhjästä syntynyt.

Siellä missä on mahdollisuus koulutukseen ja pääsy tietoon ei oikeastaan uskota noin kuin sinä. Aivan häviävän pieni porukka uskoo noin. Sitten on paljon kehitysmaita, missä koulutusta ei saa ja uskomukset ovat vallalla.[/QUOTE]

Suomessa on tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia ihmisiä jotka uskoo noin. JOs et usko niin otapa selvää. MIkä tuossa mun alkuperäisessä jutussani oli NIIN ihmeellistä? Sekö että ihminen on luotu suoraan ihmiseksi? Jokainen tunnustava kristitty Suomessa uskoo niin, eikä se ole koulutuksesta kiinni. Omaan seurakuntaanikin kuuluu paljon korkeasti koulutettuja, tohtoreiksi väitelleitä, professoreita jne ja se uskovat tasan noin kuin kirjoitin. Ja dinosauruksiahan on tutkittu paljon eivätkä ne voi mitenkään olla miljoonia vuosia vanhoja, korkeintaan joitain tuhansia.

Mutta kukin uskoo tyylillään, sinä omallasi ja me (ilmeisesti sinun mielestäsi tyhmät ja kouluttamattomat) omallamme. Aika näyttää kumpi on oikeassa.
 
[QUOTE="vieras";28616102]No, raamatun mukaan Jeesukseen uskova menee Taivaaseen.
Room. 8:1. "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."
En tiedä mistä olet saanut käsityksen ettei niin olisi. Olisihan se kamala olla epävarmuudessa tuosta asiasta.[/QUOTE]

Siis juurikin niiden ihmisten puheista/kirjoituksista jotka sanovat olevansa uskossa mutta pelkäävät kadotusta koska ovat kuitenkin syntisiä ja jospa sitä joutuukin helvettiin. Emmie tiiä miksi he niin ajattelee, mutta pelottavaltahan se kuulostaa.
 
No dinosauruksia on ollut, onhan se todennettavissa oleva asia. Eri asia sitten että miten vanhoja ne dinosauruksen luut ovat. Eivät todellakaan miljoonia vuosia. Ja ihminen on alusta asti ollut ihminen, ei ihminen ole mikään jalostunut apina. Apinan Jumala loi erikseen.
Ovatko ihmiset ja dinosaurukset sitten eläneet yhtaikaa rinnakkain, vai dinosaurukset jossain eri kolkissa palloa vai..?

Entäs tämä koko maailmankaikkeus. Onko jumala luonut senkin ja mitä tuolla muualla on?
 
"vieras"
Suomessa on tuhansia, ellei kymmeniä tuhansia ihmisiä jotka uskoo noin. JOs et usko niin otapa selvää. MIkä tuossa mun alkuperäisessä jutussani oli NIIN ihmeellistä? Sekö että ihminen on luotu suoraan ihmiseksi? Jokainen tunnustava kristitty Suomessa uskoo niin, eikä se ole koulutuksesta kiinni. Omaan seurakuntaanikin kuuluu paljon korkeasti koulutettuja, tohtoreiksi väitelleitä, professoreita jne ja se uskovat tasan noin kuin kirjoitin. Ja dinosauruksiahan on tutkittu paljon eivätkä ne voi mitenkään olla miljoonia vuosia vanhoja, korkeintaan joitain tuhansia.

Mutta kukin uskoo tyylillään, sinä omallasi ja me (ilmeisesti sinun mielestäsi tyhmät ja kouluttamattomat) omallamme. Aika näyttää kumpi on oikeassa.
Mä olen uskossa mutta en koe luomisteorian ja evoluutioteorian kumoavan toisiaan. Se seitsemän päivää minkä Jumala käytti luomistyöhön voi olla Jumalan ja ihmisen ajanlaskussa kovin toisenlaisia.

Eikä sitä ole kovin kauaa kun tieteellisenä faktana pidettiin sitä että maapallo on litteä. Emme tiedä kaikkea, ja oikeastaan mun mielestä joku dinosaurusten luiden hiiliajoitus ei vaikuta suuntaan eikä toiseen uskoani sen suhteen onko Jumala luonut ihmiset, eläimet ja kasvikunnan.

On helpompaa uskoa että Jumala on luonut maan ja avaruuden kuin että alussa oli ei mitään, ja sitten se ei-mitään räjähti ja taivaankappaleet saivat sattumalta liikeratansa ja maapallo ilmakehänsä.

Vaikeimpia asioita uskossa on minusta ymmärtää kärsimystä ja sitä miksi Jumala sallii viattomien esim. lasten kärsiä kun Kristus on jo kuollut ristillä ihmisten syntien sovittamiseksi. Niin paljon inhimillistä kärsimystä, hätää jne jonka Jumala sallii tapahtuvan.
 
Ovatko ihmiset ja dinosaurukset sitten eläneet yhtaikaa rinnakkain, vai dinosaurukset jossain eri kolkissa palloa vai..?

Entäs tämä koko maailmankaikkeus. Onko jumala luonut senkin ja mitä tuolla muualla on?
Kristillisen näkemyksen mukaan ovat eläneet yhtäaikaa. Dinosaurukset ilmeisesti kuolivat vedenpaisumuksen yhteydessä sukupuuttoon. Jumala on luonut koko maailmankaikkeuden, sitä, mitä muualla on, ei ole meille kerrottu. Vai onko jollekin kerrottu, tunnustaako joku? :D

Ja sivuhuomautuksena että muutkin tunnustavat kristityt kuin minä ajattelee noin, tuo on sellainen "yleisluonteinen" näkemys.
 
[QUOTE="vieras";28616217]Mä olen uskossa mutta en koe luomisteorian ja evoluutioteorian kumoavan toisiaan. Se seitsemän päivää minkä Jumala käytti luomistyöhön voi olla Jumalan ja ihmisen ajanlaskussa kovin toisenlaisia.

Eikä sitä ole kovin kauaa kun tieteellisenä faktana pidettiin sitä että maapallo on litteä. Emme tiedä kaikkea, ja oikeastaan mun mielestä joku dinosaurusten luiden hiiliajoitus ei vaikuta suuntaan eikä toiseen uskoani sen suhteen onko Jumala luonut ihmiset, eläimet ja kasvikunnan.

On helpompaa uskoa että Jumala on luonut maan ja avaruuden kuin että alussa oli ei mitään, ja sitten se ei-mitään räjähti ja taivaankappaleet saivat sattumalta liikeratansa ja maapallo ilmakehänsä.

Vaikeimpia asioita uskossa on minusta ymmärtää kärsimystä ja sitä miksi Jumala sallii viattomien esim. lasten kärsiä kun Kristus on jo kuollut ristillä ihmisten syntien sovittamiseksi. Niin paljon inhimillistä kärsimystä, hätää jne jonka Jumala sallii tapahtuvan.[/QUOTE]

En minäkään väitä että kaikki on luotu kirjaimellisesti 7 päivässä ja mikroevoluutiota kyllä tapahtuu koko ajan, makroevoluutio (se, että jostain eläinlajista muotoutuisi joku ihan toinen eläinlaji, esim apinasta ihminen) on sitten eri asia. Jos yhtään perehdytte asiaan ja tutkitte aiheita ja tutkimuksia näistä jutuista niin huomaatte kyllä. Makroevoluutiossa on niin paljon aukkoja joita tiedemiehet eivät kykene selittämään että vaikea uskoa että se olisi totta.

Mutta se, että maailman ois miljoonia vuosia vanha, on täysin mahdoton ajatus nykytutkimusten valossa.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28616139]Kyllä uskoon voi tulla muuallakin kuin kristityissä maissa.
Olen lukenut moniakin elämänkertoja ihmisistä joille Jeesus on ilmestynyt (esim. unessa, näyssä tms) ja jotka ovat sitten löytäneet jeesuksen vaikka elävät esim. muslimimaassa. Tällaisesta kertoo mm. kirja nimeltä "Revitty huntu", joka kertoo musliminaisesta joka löysi Jeesuksen.
Niin ja lähetystyöntekijät, internet, radio jne. onhan näitä kanavia nykyään, mitä kautta voi kuulla evankeliumin.[/QUOTE]

Nii-in..? Tätä en yrittänytkään kieltää, vaan kyselin mahtaako olla mahdollista tulla kristinuskon määritelmän mukaiseen uskoon ellei maassa ole tietoakaan koko uskonnosta. Että eikö tämän pitäisi olla mahdollista jos jumala on niin olemassa ja läsnä koko ajan ja aina ollut?
 
Kristillisen näkemyksen mukaan ovat eläneet yhtäaikaa. Dinosaurukset ilmeisesti kuolivat vedenpaisumuksen yhteydessä sukupuuttoon. Jumala on luonut koko maailmankaikkeuden, sitä, mitä muualla on, ei ole meille kerrottu. Vai onko jollekin kerrottu, tunnustaako joku? :D

Ja sivuhuomautuksena että muutkin tunnustavat kristityt kuin minä ajattelee noin, tuo on sellainen "yleisluonteinen" näkemys.
Miksei raamatussa mainita dinosauruksia? Vai tekikö Nooa väärin kun ei koonnutkaan dinosauruksia mukaan arkkiinsa?

Eli siis sinun (teidän) näkemyksen mukaan on täysin mahdollista että muuallakin on elämää, mutta kaikki vaan on jumalan luomaa oli siellä mitä tahansa?
 
En minäkään väitä että kaikki on luotu kirjaimellisesti 7 päivässä ja mikroevoluutiota kyllä tapahtuu koko ajan, makroevoluutio (se, että jostain eläinlajista muotoutuisi joku ihan toinen eläinlaji, esim apinasta ihminen) on sitten eri asia. Jos yhtään perehdytte asiaan ja tutkitte aiheita ja tutkimuksia näistä jutuista niin huomaatte kyllä. Makroevoluutiossa on niin paljon aukkoja joita tiedemiehet eivät kykene selittämään että vaikea uskoa että se olisi totta.

Mutta se, että maailman ois miljoonia vuosia vanha, on täysin mahdoton ajatus nykytutkimusten valossa.
Miksi se on mahdoton ajatus?

Anteeksi nyt jos jälleen hoen itsestäänselvyyksiä niille jotka eivät uskossa ole, mutta eipä kovin aukottomasti pysty jumalankaan olemassaoloa tai raamatun tapahtumia todistamaan, että sinällään on vähän hassua lähteä väittelemään siitä kumpi on todennäköisempi tai uskottavampi selitys, evoluutio vai kreationismi :D
 

Yhteistyössä