Onko muilla tullut kuparikierukasta ihottumaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minä kävin lääkärillä kun kuparikierukka ollut nyt 4 kk ja pari viikkoa sen laitosta alkoi tulla ihottumaa ja iho kuivumaan, lääkäri totes että se on tästä kierukasta johtuvaa, meinas nikkeliallergiaa....

Missä sulla ihottumaa, alapäässäkö? Mulla kans ihottumaa tai ihme punaläiskiä ilmeentynyt. Syytä en ole keksinyt ja olenkin ensi viikolla menossa ihotautilääkärille. Mulla kylläkin iho-ongelmaa lähinnä kasvoissa ja kuparikierukkakin ollut jo parisen vuotta, et taitaa syy olla joku muu..

Nostelen tätä vaikka onkin todella vanha ketju. Minulla kuparikierukan laitosta alkoi tulla ihottumaa n.2vkon jälkeen. Pahenee vain. Ihottuma on käsivarsissa ja mahassa sekä leviää vain. Liekö syy sitten kierukan.. muillakin kokemuksia?

Mulla kuparikierukka ollu kaksi kuukautta. Ihottumaa tuli kaulaan 1kk jälkeen laitosta. Sellaisia punaisia isoja kutiavia läikkiä. Hoidin antihistamiinilla ja apteekin hydrokortisolilla. Lähtivät pois, mutta nyt on taas samaa ihottumaa. Mitään muuta en oo keksinyt ihottuman syyksi kuin kierukka. Olen allerginen nikkelille. Rihkamakorut tms. Aiheuttavat pieniä kutiavia näppylöitä. Tajusin että ihottuma on ilmestynyt kuukautisten aikana, olisiko mahdollista että tällöin nikkeliä vapautuisi enemmän?

Minulle tuli!!! Nikkeliallergiaa minulle ei ole. Kärsin kierukan laiton jälkeen useita kuukausia ihmeellisesta "nokkosrokosta" joka tuli aina iltaisin ja kutisi koko yön. Nokkosrokkoa oli koko selkä täynnä, rinnat, vatsa ja käsivarret myös. Antihistaamini auttoi, mutta ihoreaktiot palasivat aina kuitenkin takaisin.

Kävin työterveyshuollossa, mutta lääkäri ei osannut sanoa johtuuko kierukasta vai mistä. Nokkosrokkoa voi kuulemma tulla oikeastaan mistä vaan.

Kierukan mukana tulleesta lapusta katsoin, että voi aiheuttaa ihoreaktioita. Soitin valmistajalle ja kysyin millaisia ne ihoreaktiot on. Siletä ei osattu vastata.

Lopulta sain soittoajan kokeneelle gynekologille, joka totesi että kierukka täytyy poistaa heti. Sain ajan samalle päivälle. Kierukka poistettiin ja oireet alkoivat muistaakseni nopeasti helpottamaan. Muutamien päivien kuluessa koko nokkosrokko oli loppunut. Parin kuukauden kutinahelvetti oli ohi! Kyseessä oli ilmeisesti elimistöni reaktio kierukan aiheuttamaa steriiliä tulehdusreaktiota kohtaan.

Ei hitto, luin että kuperkeikasta, ajattelin että jotaki asfalttiihottumaa varmaan.:laugh:

Mulla oli 5 v kuparikierukka ja nyt kun muistelen, niin sinä talvena kun se asennettiin, mulle tuli ihme iho-oireita. Ihoon jäi pienimmästäkin raapaisusta pitkäksi aikaa sellainen punainen jälki, siihen saattoi siis tavallaan piirtää. Ja toisaalta vyönsoljesta tuli kutisevaa ihottuman tapaista. Se meni kyllä sitten itsestään ohi. Ehkä jotenkin siedätyin?

[QUOTE="...";28600335]No hei haloo.. Ei kuparikierukassa mitään nikkeliä ole. Nikkeliallergia on tiedostettu ongelma, eikä sitä lisätä mihinkään terveydenhoitovälineisiin.[/QUOTE]

Kyllä se on vaan ihan tutkittua juttu, että useimmille nikkeliallergikoille ei sovi kuparikierukka. Lukee ihan niissä kuparikierukan vasta-aiheissa.

[QUOTE="...";28600335]No hei haloo.. Ei kuparikierukassa mitään nikkeliä ole. Nikkeliallergia on tiedostettu ongelma, eikä sitä lisätä mihinkään terveydenhoitovälineisiin.[/QUOTE]

No hei haloo itelles.. kyllähän on kuparikierrukassa nikkeliä. Siksi minulle ei edes suostuttu laittamaan, kun on niin paha allergia.

Kyllä muuten on ja siitä terkkakin mulle sanoi kun pohdin kierukkaa. Mulla kun on nikkeliallergiaa. Eikä loppujenlopuksi kuparinen mulle sopinut.

Mulla oli kuparikierukka yli vuoden. N. 7 kk jälkeen laitosta mulle alkoi syntyä vähitellen pahenevaa ihottumaa taipeisiin, silmien ympärille ja muualle kasvoihin. Silmäkin turposi. Lääkäri meinas, et ihan tavallista atopiaa ja turpoaminen johtuu ihottumasta, joka ärsyttää silmää. Päätin itse mennä poistattamaan kuparikierukan kun olin lukenut netistä juttuja, että voi olla ihottuman/turvotuksen taustalla ja nyt 2 vko myöhemmin ihottuma on parantunut ja silmän turvotus hävinnyt. En oo aikaismemmin tiennyt olevani nikkeli- tai kupari-allerginen.

Yhteistyössä