Vauvalle ihottumaa hapanmaitotuotteista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kerttu"

Vieras
Onko kenenkään vauvalle tullut ihottumaa, kun on aloitellut maitotuotteita? Meillä 10kk tyttö, jolle olen varovasti aloittanut pari viikkoa sitten antamaa raejuustoa, bulgarian jugurttia ja A-jugurttia. Nyt on iho alkanut oireilemaan, kuivia ihottumaläiskiä pitkin kehoa ja raajoissa. Varsinkin iltaisin näyttävät pahoilta suihkun jälkeen. Voisiko maitotuotteista tulla tällaista?

Omalle lapselleni tehtiin kaikki puurot korvikkeeseen ja siitä ei tullut iho-oireita. Kuitenkin 10 kk ikäisenä hapanmaitotuotteiden aloittamisen jälkeen alkoi iho oireilla ja kuivia läiskiä ilmestyä pitkin kehoa. Lääkärin mukaan kyseessä oli jonkinlainen herkkyys maidolle, sillä ruokavalio ei ollut muuten muuttunut. Tällöin ei käynyt enää mikään maitopohjainen tuote. N. 1,5-vuotiaaksi asti käytimme kauramaitoa ja sen jälkeen olemme voineet siirtyä takaisin maitotuotteiden pariin ilman ongelmia.

Esikoiselle tuli myös ihottumaa maitotuotteita alotellessa, lähinnä suun ympärille. Pidin taukoa muutaman viikon ja alottelin hiljalleen uudelleen. Imetin silloin samalla vielä. Muistaakseni noin 1v2kk jälkeen ei enää tullut mitään oireita.

Hei kiitti! Pidän nyt parin viikon tauon maitotuotteista ja yritän sitten uudelleen. Hyvä tietää, että kauramaitoakin voi antaa. Olen kyllä imettänyt ja imetän edelleen juoden maitotuoteita...

Mun tietääkseni nykyään ei suositella välttämään jotain ruoka-ainetta jos tulee esim. pientä ihottumaa. Jos menee pahaksi niin sitten tietenkin, mutta enemmän suositellaan siedätystä. Varsinki jos lasta ei se ihottuma häiritse niin ei kannattais välttää.

Tuo ihottuma on paikka paikoin aika laajaa, masussakin on pari kohtaa, missä on tyyliin 4cm halkaisijaltaan olevia ihottumaläiskiä. Myös toisessa kädessä hauiksen kohdassa on samanmoista. Muualla on pieniä sentin kokoisia läiskiä ja osa on tosi haaleita ja kuivia. Ja tosiaan suihkun jälkeen punoittavat enemmän. Onkohan nämä nyt sitten isoja vai ei, suhteellinen käsite... Pitää seurata tilannetta.