[QUOTE="vieras";28572650]Tiesitkö muuten, miten paljon annetaan huostaanotetuille laitoksessa asuville lapsille? Heille maksetaan kalliit jääkiekkoharrastukset varusteineen, vaatteisiin yhtä paljon rahaa kuin hyvätuloisille, kaikenlaisia lahjoja, retkiä tms. Heidän omilleen muuttoaan myös avustetaan ostamalla heille uudet kalusteet ja saavat muistaakseni vielä 21 vuotiaaksi asti korotettua toimeentulotukea, koska sossu on heidän huoltajansa.
Miten huostaanotettu lapsi eroaa työttömien tai alkoholistien lapsesta? Ei kenellekään tietysti mitään ulkomaanlomamatkoja maksella, mutta harrastukset, lomat, retket. Moni toimeentulotukiasiakas olisi tyytyväinen siihen, että hänelle maksetaan parinsadan euron kylpyläloma. Olisivat varmasti tyytyväisiä, jos lapsille ostettaisiin rannekkeet huvipuistoon.
Masennus on sairaus. Ei ole aina laiskuudesta kyse, että vanhempi ei saa tehtyä asioita niin, että elämä helpottuisi. Joskus sitä vaan luovuttaa eikä jaksa. Lapset kärsivät, ei ole lomamatkoja, vaatteisiin annetaan välillä parikymppiä ja lapset käyvät kesätöissä. Huostaanotettuja lapsia ei vaadita menemään kesätöihin tienaamaan rahaa, jotta saavat itselleen vaatteita, pääsevät vaikka huvipuistoon kavereiden kanssa. He saavat tietyn rahan automaattisesti ja tietysti palkintoja hyvästä koulumenestyksestä ja muusta. Tämä ehkä yksi syy, miksi huostaanotetuilla lapsilla on todennäköisemmin surkeampi tulevaisuus. Ei ole tarvinut, on totuttu sossuun. Ei tarvitse kunnioittaa ketään. Kaiken saa muutenkin.
Itsekin paheksun niitä perheitä, jotka oikeasti ajattelevat, ettei heidän tarvitse mennä töihin ja on helpompaa kotona. En tosin usko, että tämä on monellekaan pysyvä ratkaisu. Se, että esimerkiksi erilaiset äidit ohjelmassa suurperheen isä sanoi, että kotonakin on kiva olla, ei jaksaisi töihin mennä, ei tarkoita, ettei mies olisi töihin menossa. Olen aika varma, ettei monikaan jaksaisi sitä kotona löhöämistä, sitä ettei itse pysty vaikuttamaan tuloihin, tulevaisuuteensa, pitää tapella sossun ja kelan kanssa. Ei sitä oikeasti jaksa kovin kauaa. Kokemusta on.
En usko, että kenenkään unelma on elää sossun kassalla. Sitä ei vaan saa saavutettua niitä asioita mitä pitäisi. Vihaan alkoholisteja ja muita loisia, joita ei edes kiinnosta, eivät pysty ajattelemaan omaa napaansa pidemmälle, että tämä meno ei vaan voi jatkua tai sitä sossua ei ole edes niille, joiden on pakko siellä käydä. Joillekin se on vain välttämätön elämänvaihe jossain vaiheessa ja se mitä suomalainen työssäkäyvä veroja valtion kassaan kantaa, on sen verran suuri, että jokaisen tulisi voida hyvällä omalla tunnolla jonkun aikaa elämästään hakea niitä tukia. Moni toki tekee sen äitiyspäivärahan nostolla tai opiskelulla.[/QUOTE]
Mä en ehkä ihan ymmärrä sun pointtia. Et kannata sossupummeja mutta et kannata sitäkään että huostaanotetuille annetaan rahaa. Ja silti olet mun kanssa jostain eri mieltä?
Ei tietenkään masentunut jaksa huolehtia. Mutta en mäkään masennuksen takia saanut lapselleni ulkomaanmatkaa? Enkä todellakaan missään tilanteessa edes sellaista pyytäisi.