Saisikohan lastensuojelusta avustusta lomamatkaan?

• Viestiketjun aloittaja "Raisa"
  • Ensimmäinen viesti
"Raisa"
Siis tiedän, että lastensuojelusta voidaan lastensuojelullisin perustein myöntää avustusta lomamatkaan, mutta mietin että onkohan se mahdollista meidän tapauksessa.

Lapsella on syömishäiriö ja sairaalaan sosiaalityöntekijä on tehnyt lastensuojeluilmoituksen eli sen takia on lastensuojelun asiakkuus meillä.

Lapsen tilanne alkaa olemaan sellainen, että hän saattaisi pian päästä kotiin. Asiakkuus lastensuojeluun ei toki pääty heti siihen vaan kyllä tilannetta seurataan. Nyt olen suunnitellut pientä matkaa (yksi yö) loppukesään ja mietin, että kehtaisinko kysyä tuohon avustusta.

Olen itse hiljaittain valmistunut ammattiin ja aloittanut työt eli palkkatyössä olen, mutta talous pitää saada tasapainoon. Matkalle lähdemme joka tapauksessa vaikka emme avustusta saisi, mutta olisi se toisaalta helpottavakin asia kun en kuitenkaan ole vielä ollut palkkatyössä pitkää aikaa.

Olen ajatellut matkaa vähän kuin "palkinnoksi" lapselle siitä, että hän tsemppasi ja alkoi syömään ja sai sen halun, että haluaa elää normaalia elämää ilman nenämahaletkua. Elää kuin muut ikäisensä ja käydä heidän kanssaan koulua eikä sairaalakoulua. Samalla matka olisi vähän irtiotto kaikkeen; sairaalaelämään, vaikeisiin asioihin jne.

kfkfkf
Kannattaa sitä kysyä :) Kerro samat perustelut kuin tänne :)
Luulisi, että ihan samasta syystä tekin sitä tukea voitte saada, kuin kaikki muutkin lastensuojelun asiakkaat

kfkfkf
[QUOTE="a p";28571099]Niin mun käsityksen mukaan on kuitenkin eri asia jos lastensuojelu myöntää jotakin lastensuojelullisen perustein kuin että haettaisiin toimeentulotukea.[/QUOTE]

Nimenomaan lastensuojelullisin perustein :) eli lasten parhaaksi jokin harrastus, lomamatka tms. Toimeentulotuessa ei tuollaisiin myönnetä.

• Tykkää
Reactions: Kotilohikäärme
"vieras"
Tt-asiakkaat saavat ainakin loma avustusta harkinnanvaraisena tuettuihin lomiin joissa omavastuu on muutoinkin pieni, joissain tapauksissa maksavat koko omavastuun, en tiedä miten lastiksen puolelle menee?

"vieras"
Voi vittu. Ei voi muuta sanoa. Teidän lomamatkoihin ne verorahat onkin tarkotettu. Kertokaa ihmeessä jos saatte sossun tai lastensuojelun maksamaan ni haen iteki sieltä ilmaset matkat koko suvulle.
Mä en koe verorahojeni menevän mitenkään hukkaan, jos niistä siivu käytetään tuollaiseen ap:n kuvailemaan toimintaan. Uskoisin, että nämä myönnettävät avustukset ovat kuitenkin varsin pieniä, korkeintaan joitakin satasia, eli mitätön pisara julkisen puolen menoissa. Yhden perheen ja lapsen kohdalla tällaisen avustuksen turvin toteutettavalla virkistysmatkalla voi kuitenkin olla suuri merkitys. :)

• Tykkää
Reactions: Rockwood
[QUOTE="vieras";28572140]Mä en koe verorahojeni menevän mitenkään hukkaan, jos niistä siivu käytetään tuollaiseen ap:n kuvailemaan toimintaan. Uskoisin, että nämä myönnettävät avustukset ovat kuitenkin varsin pieniä, korkeintaan joitakin satasia, eli mitätön pisara julkisen puolen menoissa. Yhden perheen ja lapsen kohdalla tällaisen avustuksen turvin toteutettavalla virkistysmatkalla voi kuitenkin olla suuri merkitys. :)[/QUOTE]

Eikös sitten jokaisella köyhällä tai ongelmaperheellä pitäis olla oikeus lomamatkaan? Eikä vaan tietyillä paikkakunnilla asuvat joilla sattuu käymään hyvä tuuri sen suhteen kuka asiasta päättää. Mä en edes kehtais hakea avustusta lomamatkaan. Ymmärrän että haetaan tukia ruokaan ja asumiseen, itekin olen aikasemmin joutunut. Mutta lomamatka ei ole millään tavalla tarpeellinen näiden ihmisten hengissä pysymisen kannalta.. Sen verran on vielä köyhiä tässä maassa että tolle muutamalle sataselle olis käyttöä jossain perheessä ihan ruoan tai vuokran maksuun.

"a p"
Voi vittu. Ei voi muuta sanoa. Teidän lomamatkoihin ne verorahat onkin tarkotettu. Kertokaa ihmeessä jos saatte sossun tai lastensuojelun maksamaan ni haen iteki sieltä ilmaset matkat koko suvulle.
No ensimmäiseksi hanki lastensuojeluasiakkuus vaikkapa lapsen syömishäiriön takia. Saatte kuluttaa verorahoja heti sairaalahoidolla, lääkityksellä, hoitohenkilökunnalla, terapioilla ja tuon tahon järjestämillä esim. ratsastustunneilla, kuvataideryhmillä. Varaudu kuitenkin siihen, että lapsi tulee olemaan kuukausia sairaalassa. Mieti sitä.

Kokoomus rules
Samoin täälläkin! En vaan voi ymmärtää miksi ongelmaperheille täytyy saada vähintäänkin sitä mitä töissä käyvä perhe saavat.
Yksi tuntemani yh-mamma on sairaseläkkeellä, ja yksi lapsi. Lapsi saa joka viikko vähintäänkin kerran käydä perhetyöntekijän kanssa hampurilaisilla ja uimassa/leffassa, kerran kesässä johonkin leirille, harrastukseen tukea(saivat tonnin maksaneen sähköpianon), kaikenmaailman Hyvä mieli-lahjakortteja,,,Hohhoi!

[QUOTE="a p";28572151]No ensimmäiseksi hanki lastensuojeluasiakkuus vaikkapa lapsen syömishäiriön takia. Saatte kuluttaa verorahoja heti sairaalahoidolla, lääkityksellä, hoitohenkilökunnalla, terapioilla ja tuon tahon järjestämillä esim. ratsastustunneilla, kuvataideryhmillä. Varaudu kuitenkin siihen, että lapsi tulee olemaan kuukausia sairaalassa. Mieti sitä.[/QUOTE]

Miten se tähän liittyy? Suomessa on paljon muitakin lapsia sairaalassa milloin minkäkin takia, eikä silti valtio kustanna lomamatkaa. Se kun ei ole paranemisen kannalta tarpeellista.

"a p"
Eikös sitten jokaisella köyhällä tai ongelmaperheellä pitäis olla oikeus lomamatkaan? Eikä vaan tietyillä paikkakunnilla asuvat joilla sattuu käymään hyvä tuuri sen suhteen kuka asiasta päättää. Mä en edes kehtais hakea avustusta lomamatkaan. Ymmärrän että haetaan tukia ruokaan ja asumiseen, itekin olen aikasemmin joutunut. Mutta lomamatka ei ole millään tavalla tarpeellinen näiden ihmisten hengissä pysymisen kannalta.. Sen verran on vielä köyhiä tässä maassa että tolle muutamalle sataselle olis käyttöä jossain perheessä ihan ruoan tai vuokran maksuun.
On olemassa myös sellainen kuin ennaltaehkäisevä sosiaalityö ja se voi olla esim. lastensuojelullisen perustein maksettu harrastus lapselle. Sillä pyritään takaamaan se, että asiat menisivät paremmin eikä lisää ongelmia tulisi.

Säälittävä olet jos et tajua, että tässä on kyse lapsen vakavasta sairaudesta ja siitä johtuvasta lastensuojeluasiakkuudesta. Kuinka joku voi olla kateellinen tuollaisesta?

[QUOTE="a p";28572162]On olemassa myös sellainen kuin ennaltaehkäisevä sosiaalityö ja se voi olla esim. lastensuojelullisen perustein maksettu harrastus lapselle. Sillä pyritään takaamaan se, että asiat menisivät paremmin eikä lisää ongelmia tulisi.

Säälittävä olet jos et tajua, että tässä on kyse lapsen vakavasta sairaudesta ja siitä johtuvasta lastensuojeluasiakkuudesta. Kuinka joku voi olla kateellinen tuollaisesta?[/QUOTE]

En tosiaan ole kateellinen, lähinnä harmittaa niiden puolesta joilla ei ole varaa edes ruokaan tai siihen että hoitaisivat lapsensa sairautta. Ja te taas vingutte lisää rahaa LOMAMATKAAN.
Ja jo se että sanot arvostelijoiden olevan kateellisia kertoo aivan riittävästi todellisesta rahan tarpeesta.
Ja lomamatkahan ei ole harrastus.

"a p"
Miten se tähän liittyy? Suomessa on paljon muitakin lapsia sairaalassa milloin minkäkin takia, eikä silti valtio kustanna lomamatkaa. Se kun ei ole paranemisen kannalta tarpeellista.
LASTENSUOJELUASIAKKUUS. Ymmärrätkö? Lastensuojelu myöntää apua lomamatkoihin ja sä et sille voi mitään. Tuollaisilla toimilla on ihan omat tarkoitusperänsä joita sun kaltainen vähä-älyinen ei selvästikään ymmärrä.

Emmekä me edes välttämättä saa tuollaista avustusta, mutta en silti ala raivoamaan jos joku muu perhe saa. Ja kyse ei tosiaan ole mistään mielettömän isoista summista vaan ihan parista satasesta mitä myöntävät.

"a p"
En tosiaan ole kateellinen, lähinnä harmittaa niiden puolesta joilla ei ole varaa edes ruokaan tai siihen että hoitaisivat lapsensa sairautta. Ja te taas vingutte lisää rahaa LOMAMATKAAN.
Ja jo se että sanot arvostelijoiden olevan kateellisia kertoo aivan riittävästi todellisesta rahan tarpeesta.
Ja lomamatkahan ei ole harrastus.
Älä nyt tuo omaa tyhmyyttäsi enempää esille. Kun et tuon vertaa tajunnut, että se harrastus oli vain yksi esimerkki.

[QUOTE="a p";28572172]LASTENSUOJELUASIAKKUUS. Ymmärrätkö? Lastensuojelu myöntää apua lomamatkoihin ja sä et sille voi mitään. Tuollaisilla toimilla on ihan omat tarkoitusperänsä joita sun kaltainen vähä-älyinen ei selvästikään ymmärrä.

Emmekä me edes välttämättä saa tuollaista avustusta, mutta en silti ala raivoamaan jos joku muu perhe saa. Ja kyse ei tosiaan ole mistään mielettömän isoista summista vaan ihan parista satasesta mitä myöntävät.[/QUOTE]

Hienoa kun sä rakastat sitä että olet köyhä, olet oikein ylpeä siitä! Mutta ei, edelleenkään mä en halua voida SILLE asialle mitään. Mun mielestä vaan on väärin edes hakea tollasia avustuksia ja varsinkin kun just sanoit että aiotte joka tapauksessa sille matkalle lähteä. Se nyt vaan on niin että yli varojen ei kannata elää mutta valitettavasti se on Suomessa mahdollista ja muiden maksettava. Ja itseasiassa mähän en sitä maksa kun opiskelen enkä käy töissä. Ja ajattele, silti en hae avustusta huviretkiin!

[QUOTE="a p";28572181]Eikä mulla todellakaan ole mitään isoja tuloja joten aivan turha soittaa suutaan todellisesta rahantarpeesta.[/QUOTE]

Luultavasti sulla onkin isommat tulot ku mulla jos kerran lomamatkoihin on varaa. Silti mulle ei tulis mieleenkään pyytää avustuksia sellaseen.

"a p"
Hienoa kun sä rakastat sitä että olet köyhä, olet oikein ylpeä siitä! Mutta ei, edelleenkään mä en halua voida SILLE asialle mitään. Mun mielestä vaan on väärin edes hakea tollasia avustuksia ja varsinkin kun just sanoit että aiotte joka tapauksessa sille matkalle lähteä. Se nyt vaan on niin että yli varojen ei kannata elää mutta valitettavasti se on Suomessa mahdollista ja muiden maksettava. Ja itseasiassa mähän en sitä maksa kun opiskelen enkä käy töissä. Ja ajattele, silti en hae avustusta huviretkiin!
Mitä sä oikein sekoilet? :O Mitä ihmettä tuo ensimmäinen lause tarkoitta?!

Kyse on nyt lapsesta ja hänen sairaudestaan! Et voi edes käsittää sitä huolen määrää mikä on ollut kun oma lapsi kieltäytyy syömästä! Lapsi oli nenämahaletkussa ja tuntui toivottomalta kun lapsi ei suostunut syömään ja juomaan yhtään mitään! Tulee todella paha mieli tällaisesta ivaamisesta kun on itkenyt silmät päästään lapsensa takia. Sitä ei voi ymmärtää miksi 10-vuotias lapsi pitää itseään lihavana ja lopettaa syömisen. Lapsi kuukausia sairaalassa pitkän matkan päässä ja sitä miettiin miten toinen siellä jaksaa.

Mutta mitä mä tähän enempää selitän koska paskaa tulee niskaan vain. Kyynelsilmin olen nytkin että kiitosta vain. En vastaa tähän enää mitään.

Blue
Mä olen yleensä TODELLA vastaan kaikkia mahdollisia sossuelättejä ("saiskohan sossusta rahaa siihen ja siihen" ja "jos ilmoittaudun työttömäksi niin onko pakko mennä töihin"), mutta ap:n tapauksessa todella soisin heille yhteiskunnan varoilla pienen avustuksen lomaan.

Yhteistyössä