onko nuo iittalan kipot ja kupit nyt jotenkin erikoisia?

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
mistä se muuten erotta kuin merkistä?
Jos merkkiä ei ole ei voi mitenkään tietää onko se iittalaa.....
Mulla on kolme iitttalan tuikkua. Yhäkän en itse ole ostanut, enkä tule ostamaankaan. JA kas kummaa, mun HALPIStuikut on kestäneet jo vuosia, osa jopa 20 vuotta =)
Kokemuksesta voinkertoa, että ostin Tiimarista halpis tuikun. Näytti samanlaiselta kuin Iittalan lasituikku. Toisella kerralla kun käytin tuikkua, se hajosi kahteen osaa kun tuikku kuumensi sen. Että se siitä tuikusta. Iittakan tuikuista ei yksikään ole hajonnut.

"hei"
Mä ostan Teemaa osittain siitä syystä, että tykkään saada ostaa samaa sarjaa lisää vielä muutamankin vuoden päästä. Siis kun menee lautasia rikki, saan lisää. Valkoista on meillä.

Höysteeksi on muita sarjoja. Tykkään Satumetsän kuviosta ja varsinkin muki on tosi käytännöllinen. Lempparimuki, joten niitäkin meillä on. Tykkään Runon kuvioista talvella, niitä on muutamia. Mutta sitten on myös jotain halpiksia. Mikäs niissä, mutta harmittaa, kun parin vuoden päästä en saa enää mistään samaa mukia lisää, jos tarvitsisi. Sitten on yks kaks jotain... eri paria. En tykkää.

Lasituikuissa mä ostan sitä, mistä tykkään. Ja koriste-esineissä muutenkin. On iittalaa, on paljon jotain muuta.

Ruokalaseissa meillä oli iittalan Ainoja. Saatiin kihlalahjaksi, mutta en koskaan NIIN tykännyt. Muksut on hoidelleet nuo pois päiviltä, tilalle oon ostanut 10 kpl pari euroa laseja. Varsinkin nuorempi tuhoaa niitä siihen tahtiin, et ihan turha ostaa mitään hinnakkaampia ennen kuin noi kasvaa. :D

"Mamma italiana"
Ei noissa mitààn vikaa ole mutta usein ei ole kovin persoonallisia kun on ihan joka perheen helposti hankittavaa markettitavaraa, ainakin uudemmat. Tosin pitààkò niiden ollakaan niin persoonallisia, onkin sitten toinen asia.

Ei kaunis kattaus synny pelkistà lautasista, kipoista ja kupeista. Aikoinaan Suomessa asuessani vein ulkomaillekin suomalaisia lasiesineità ajattelematta ettà lasitavaroita valmistetaaan paljon muuallakin. Iittala yms. on ok, muttei niin ainulaatuinen kuin joskus itsekin kuvittelin.

vaikka näin
mistä se muuten erotta kuin merkistä?
Jos merkkiä ei ole ei voi mitenkään tietää onko se iittalaa.....
Mulla on kolme iitttalan tuikkua. Yhäkän en itse ole ostanut, enkä tule ostamaankaan. JA kas kummaa, mun HALPIStuikut on kestäneet jo vuosia, osa jopa 20 vuotta =)
Kyllä minä mielummin annan vaikka perinnöksi ison kasan vanhaa iittalaa tuikkukippoja ym kuin jotakin halpiskamaa, saa sitten ainakin noista iittaloista edes jotakin rahaa jos muuten ei saa, tosin kuin halpis kamat joutuu roskiin ei mene edes kirppiksellä myyden

astalea
Toiset nauttii eri asioista kuin toiset. Mä tykkään, että meillä kotona on esineitä jotka on kauniita. Mieluummin syön ruokani teemasta kuin ikean lautasista :) Mieluummin ostin 390 eurolla eero aarnion valaisimen, kuin et oisin menny sama raha kourassa ikeaan ostoksille.

Toiset menis ehdottomasti mieluummin sinne ikeaan, kuin ostaisivat yhden valaisimen. Ei sekään ole väärin :)
Kaiken muun ymmärrän, mutta että Teema on sinusta niin kaunista, että ostat sitä kauneuden takia, ja Ikeassa on sitten sitä rumaa? Öh. Siis Teema, joka on niiiin persoonaton, tavis ja joka ikisessä kuppilassa ja koulussakin. No miten vaan, mutta en kyllä usko että ne Teemat edes sinusta ovat kauniimpia kuin jotkut Ikean perusastiat.

ps. meilläkin on teemaa, mutta ei nyt sen huippukauneuden takia ;)

"vieras"
Kaiken muun ymmärrän, mutta että Teema on sinusta niin kaunista, että ostat sitä kauneuden takia, ja Ikeassa on sitten sitä rumaa? Öh. Siis Teema, joka on niiiin persoonaton, tavis ja joka ikisessä kuppilassa ja koulussakin. No miten vaan, mutta en kyllä usko että ne Teemat edes sinusta ovat kauniimpia kuin jotkut Ikean perusastiat.

ps. meilläkin on teemaa, mutta ei nyt sen huippukauneuden takia ;)
Minun mielestä teema on nimenomaan kaunis ja tyylikäs astiasarja, niistä on karsittu kaikki turha pois, ovat todella funktionaalisia ja yksinkertaisia.

Minä en pidä mistään prinsessakrumeluureista, vaan minimalisesta muotoilusta.

"jaahas"
Köyhälle kaikki on liikaa...Ap oi ihan varmasti olla ostamatta ja tulee varmaan olemaankin ostamatta kalliita laatuastioita.Ihan sama minulle,minä käytän mitä käytän ja muut samaten-

mielenkiintoist
mun juhla-astiat ovat kyllä ketäneet juhlat aivan hyvin, koska nitä käytetään VAIN juhlissa. Arkena voin juoda kahvit eripari kupeista ja jopa muovimoteista =D

enkä myöskän pesisi ikinä juhla-astioita astianpesukoneessa. Mun tietäkseni iittalaa ei edes suositella konessa pestäväksi aiknakinmun tuikkukipoissa lukee etteivät sovellu konepesuun
Niin minunkin iittalan juhla-kahviastiasto jonka sain perinnöksi mummoltani <3
Kummallakohan astiastolla on tiukan paikan tullen enemmän arvoa ;) Sinun mitä lie vaiko minun mummolta saatu iittalan astiasto ;)
Ja älä nyt järkyty mutta tiskikoneessa niitä olen pessyt :LOL:

"poikia3"
[QUOTE="Mamma italiana";28533449]Ei noissa mitààn vikaa ole mutta usein ei ole kovin persoonallisia kun on ihan joka perheen helposti hankittavaa markettitavaraa, ainakin uudemmat. Tosin pitààkò niiden ollakaan niin persoonallisia, onkin sitten toinen asia.

Ei kaunis kattaus synny pelkistà lautasista, kipoista ja kupeista. Aikoinaan Suomessa asuessani vein ulkomaillekin suomalaisia lasiesineità ajattelematta ettà lasitavaroita valmistetaaan paljon muuallakin. Iittala yms. on ok, muttei niin ainulaatuinen kuin joskus itsekin kuvittelin.[/QUOTE]

Iittalassa on osia, jotka muualla päin maailmaa ovat ainutlaatuisia. Esim. vein 90-luvulla Meksikoon sikäläiselle kirjeenvaihtoystävälleni Aalto-maljakon, meillä Suomessa nykyään niin kovin halveksitun. Ystäväni pitin sen muotoilua modernina ja vaasia upeana.

Mutta totta on se, että hienoa lasia osataan tehdä myös muualla, vähän joka maassa on oma arvostettu lasinsa, esim. Italiassa Murano.

astalea
[QUOTE="vieras";28533519]Minun mielestä teema on nimenomaan kaunis ja tyylikäs astiasarja, niistä on karsittu kaikki turha pois, ovat todella funktionaalisia ja yksinkertaisia.

Minä en pidä mistään prinsessakrumeluureista, vaan minimalisesta muotoilusta.[/QUOTE]

Mitä olen Ikeassa katsellut, sielläkin on ollut ihan kauniita, yksinkertaisia ja funktionaalisia astioita. Mut uskotaan, ne ei oo Iittalaa niin ne ei oo kauniita.

mun juhla-astiat ovat kyllä ketäneet juhlat aivan hyvin, koska nitä käytetään VAIN juhlissa. Arkena voin juoda kahvit eripari kupeista ja jopa muovimoteista =D

enkä myöskän pesisi ikinä juhla-astioita astianpesukoneessa. Mun tietäkseni iittalaa ei edes suositella konessa pestäväksi aiknakinmun tuikkukipoissa lukee etteivät sovellu konepesuun
Enpä ikinä ole tiskikoneeseen tuikkukippoja laittanut,on sitten Iittalaa tai muuta...

No siksi.
Sillä on status- samalla tavalla kuin jollain Adidaksella tms- en mä osta merkkilenkkareita koska juoksen halvemmillakin, mutta veteni juon Iittalan laseista :D
Tietyistä, kaikista en pidä. Mutta ostan toki halpislaseja, mukeja tms, kun löydän jotain joka silmää miellyttää.

"vieras"
Tää on niin tätä.

On sisustajia ja "sisustajia"

Toinen ryhmä on kiinnostunut muotoilusta, suunnittelijoista, sisustamisesta, väriopista, tyylisuunnista, materiaaleista, taidehistoriasta, valmistusmenetelmistä ja niin edelleen.

Toinen ryhmä taasen ei tajua mistään mitään.

Sama pätee myös astioihin.

guoe
[QUOTE="Mamma italiana";28533449]Ei noissa mitààn vikaa ole mutta usein ei ole kovin persoonallisia kun on ihan joka perheen helposti hankittavaa markettitavaraa, ainakin uudemmat. Tosin pitààkò niiden ollakaan niin persoonallisia, onkin sitten toinen asia.

Ei kaunis kattaus synny pelkistà lautasista, kipoista ja kupeista. Aikoinaan Suomessa asuessani vein ulkomaillekin suomalaisia lasiesineità ajattelematta ettà lasitavaroita valmistetaaan paljon muuallakin. Iittala yms. on ok, muttei niin ainulaatuinen kuin joskus itsekin kuvittelin.[/QUOTE]

Onhan ne sitten persoonallisia jos ostaa ne siksi että itse tykkää. Vai pitäisikö itse askarella savesta kupit ettei vaan kellään olisi samanlaisia ja olisi persoonallinen. Persoonallisuus syntyy siitä kun käyttää mitä itse haluaa, välittämättä siitä onko kellään samanlaisia tai onko kaikilla samanlaiset. Typerää mennä massan mukana kumpaankaan suuntaan.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Mitä olen Ikeassa katsellut, sielläkin on ollut ihan kauniita, yksinkertaisia ja funktionaalisia astioita. Mut uskotaan, ne ei oo Iittalaa niin ne ei oo kauniita.
varmasti löytyy, mut näin 100km päässä lähimmäst ikeasta, on paljon helpompaa (ja halvempaa ) hakea sen rikkoutuneen astian tilalle uusi tosta 1km päässä olevasta iittalan myymälästä, tai jostain muusta lähempänä olevasta kaupasta.

ja töissä meillä on ikean astioita, kesätävät kyllä hyvin, mut kun noin vuoden välein käydään hakemassa lisää astioita,ni ylläripylläri ei olekkaan enää samoja myynnissä, vaan pitää ostaa erilaisia.

"poikia3"

Sä et taida sitten järjestää juhlia kovin usein? Meillä juhla-astiat ovat pöydässä useamman kerran joka vuosi: jouluna, syntymäpäivinä (lasten syntymäpäivinä on tapana kutsua myös meidän vanhempien sisaruksia ja heidän lapsia perheineen, kovin usein, kun ei heitä tule nähtyä), ja jos on jokin muu syy juhlia.

Mun mielestäni tuommoisetkin vierailut ansaitsevat paremmat astiat pöytään ja jouluna katetaan pöytä koreaksi. Arkikin tuntuu paremmalta, kun saa välillä tehdän juhlan sen keskelle.

Iittalassa on osia, jota ei astianpesukoneessa pestä. En sinne laittaisi esim. mun ohuen ohuita kuohuviinilaseja. Mutta on todellakin astioita, jotka siellä voi pestä.

Ja joo, en kyllä käsitä, kuka tunkisi tuikkukupin astianpesukoneeseen - eihän siinä ole mitään järkeä. Mulla on muuten niitä Iittalan tuikkukuppeja melkoinen määrä, kivituikkuja taitaa olla 17 kappaletta + 1 isompaa kokoa. Näiden lisäksi on sitten vielä monia muun mallisia tuikkukuppeja. Nuo Iittalan Kivi-tuikut ovat pimeinä syysiltoina aivan ihanat kun tuikkivat ikkunalla eri väreissään kuin timantit.

Järkytänpä sinua vielä lisää - mun vanhemmillani on isäni vanhemmiltaan perimä häälahja-astiasto (Arabiaa), peräsin 1930-luvulta. Koska tuo astiasto on pelastettu rauniotalosta, siitä puuttuu useita osia. Minä toivon tuon saavani tuon astiaston joskus perinnöksi, ja olempa ostunut siitä puuttuvia osia jo itse. Esim. kermakosta / sokerikosta maksoin yhteensä 50 euroa. Sitä ajan patinaa ja astiastoon liittyviä tunnearvoja kun ei voi millään rahalla mitata. Isoisäni on kuollut sodassa, isoäitini kun isäni oli 12-vuotias. Heistä meidän perheessämme on jäljellä muutama valokuva ja tuo astiasto. Ja vaikka kaikki osat eivät olekaan aitoja ja alkuperäisiä perittyjä - astiastoa täydentämällä saan sen käyttöön enkä kaappiin pölyttymään. Kaunis astiastoa kunnioitetaan nimenomaan käyttämällä sitä.

astalea
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28533625:
varmasti löytyy, mut näin 100km päässä lähimmäst ikeasta, on paljon helpompaa (ja halvempaa ) hakea sen rikkoutuneen astian tilalle uusi tosta 1km päässä olevasta iittalan myymälästä, tai jostain muusta lähempänä olevasta kaupasta.

ja töissä meillä on ikean astioita, kesätävät kyllä hyvin, mut kun noin vuoden välein käydään hakemassa lisää astioita,ni ylläripylläri ei olekkaan enää samoja myynnissä, vaan pitää ostaa erilaisia.
Niinpä, nämä ovat mm. niitä syitä miksi meilläkin on sitä Teemaa ja Arcticaa. Mutta ehkä jollekin se Teeman kauneus on sitten niin huikeaa.

"poikia3"
Ikeassa on ihan kauniita astioita - se mutta tulee siitä, että ne eivät kestä, muutaman vuoden päästä sarjaa ei pysty enää täydentämään, ja jos joku astia kestäisikin pidempään, esim. lautasten pinta naarmuuntuu todella nopeasti. Se ei ole kaunista.

Mun silmät vuotaa verta, jos joudun katselemaan eripariastiastoa kaapissa. Siinä yksi iso syy sille, miksi olen valinnut meille Teeman. Sitä saa aina lisää.

Voisin myös sekoittaa siihen vaikka KoKoa, koska sitäkin saa lisää.

On meillä Ikeaakin, sillä kartio-lasit eivät kestäneet käyttöämme. Ei tosin Ikeakaan ja kunhan tämä ko. lasi poistuu heidän valikoimistaan, pitää meidän ostaa kokonaan uudet lasit. Mitään lasisekamelskaa en halua katsella.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28533625:
No ei sen Ikean konseptin mukaan ihan kauhean suuri ylläripylläri pitäisi olla.

astalea
[QUOTE="poikia3";28533704]Ikeassa on ihan kauniita astioita - se mutta tulee siitä, että ne eivät kestä, muutaman vuoden päästä sarjaa ei pysty enää täydentämään, ja jos joku astia kestäisikin pidempään, esim. lautasten pinta naarmuuntuu todella nopeasti. Se ei ole kaunista.[/QUOTE]

Niin niin, nämä ovat taas ihan eri syitä. Nämä nyt jokainen ymmärtää ja hyväksyy (paitsi ehkä Rollo).

"vieras"
Iittalan astioissa on se hyvä puoli että ovat toisiaan täydentäviä sarjoja. Niitä voi yhdistellä mielinmäärin toistensa kanssa ilman, että näyttävät sekamelskalta.

Meillä on teemaa, egoa, kokoa, taikaa, kastehelmeä, ainoa aaltoa, ultima thulea ja essenceä. Sulassa sovussa.

Yhteistyössä