onko nuo iittalan kipot ja kupit nyt jotenkin erikoisia?

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
mulla on itselläni ollu halpisastioita, ja kun niistä on ajan myötä menny osia rikki, niin mistään ei enää löydy samanlaisia.
toki esim teemakin (jota oon nyt ostanut ) aina välillä muuttaa kokoja ja värejä, mut siltikin on helppo ostaa uusia osia, eikä aina uusia astiastoja :xmas:

ja teemaan päädyin sen takia, kun sain 8hlö astiaston ruotsista alemyynnistä 50€:lla joten kovin kalliiks ei tullu sekään.

"Sadie"
[QUOTE="vieras";28530132]Siis niitähän myydään ihan huutiksessakin niitä pelkkiä iittalan tarroja, hyvään hintaan tietenkin. Ne tarrathan niissä astioissa on se clue.[/QUOTE]

:D
Jos se tarra olis tarkotettu siinä pysymään, se varmaan ei olis tarra..

"vieras"
Kuka mitäkin arvostaa. Joillekki on ihan sama minkä muotoinen tai minkä värinen tavara on, kuhan se tavara toimii.

Jollekki toiselle taas sillä on hyvinkin iso merkitys että muotoilu, väri, ja materiaali on just sitä mitä haluaa.

Minä olen jälkimmäinen.

Vaikka puhuttaisiin perusastiastosta, niin toki hankintahinta on isompi mitä vastaavalla halpaversiolla, mutta laadukkaat astiat kestävät niin paljon kauemmin kuin halpaversiot, että se on sekä ekologisesti että taloudellisesti edullisempaa hankkia se laadukas astiasto halpaversion sijasta.

Minulla itsellä on mm. teemaa (kiltaa) ihan sieltä 50-luvulta täysin moitteettomassa kunnossa.

Keräilyjutut ovat taasen ihan oma jutunjuurensa, ne jopa nostavat arvoa vuodesta toiseen.

[QUOTE="Vieras";28530923]Yks asia johon en ikinä panostaisi on astiat. Halvemmatkin kestää vuosia, ja mieluummin käytän säästyvän rahan esim. matkusteluun.[/QUOTE]

Eipä sillä muutaman euron hintaerolla paljon matkailla. Aika harva varmaan ostaa koko astiastoa kerralla (paitsi lahjaksi).

Rollolainen
[QUOTE="poikia3";28529974]Joku kerää perinnöksi, joku ihan omaan käyttöön. On kyllä aika paljon näppärämpää, kun esim. rippijuhlissa kaivaa ne kahvikupit ihan omasta kaapista, eikä joudu ostamaan jotain halpissarjaa, josta on vain rippeet jäljillä, kun perheen seuraavia juhlia juhlitaan.[/QUOTE]

mun juhla-astiat ovat kyllä ketäneet juhlat aivan hyvin, koska nitä käytetään VAIN juhlissa. Arkena voin juoda kahvit eripari kupeista ja jopa muovimoteista =D

enkä myöskän pesisi ikinä juhla-astioita astianpesukoneessa. Mun tietäkseni iittalaa ei edes suositella konessa pestäväksi aiknakinmun tuikkukipoissa lukee etteivät sovellu konepesuun

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vanhat arabian astiastot on todella kauniita. Käsiini on tullut Sunnuntai ja Kielo astiastoa, sekä muutama kahvikuppi asetteineen Tyttiä ja Pauliinaa. Aivan ihania. Ei ihan joka päivä raski käyttää, mutta ei ihan koristeenakaan pitää.

ssssss
Eihän tuikkukippoja suositellakkaan konepesuun, mut ei se tarkota sitä ettei kahvikuppeja ja muita asioita vois pestä koneessa. Tai toki Rollon mielestähän se on sama asia.

"vieras"
Just viikonloppuna ostin kirpparilta 8 kpl koboltinsinisiä Kartio-laseja 15 eurolla. Ei mun mielestä nyt niin kauheen kova kappalehinta tullut lasille :)
Minä ostin viime viikolla kaupasta omon pesujauhetta ja sain sen vuoksi 2 kpl kartio-laseja ilmaiseksi kaupan kylkiäisenä.
En edes huomannut tuollaista, onneksi se ystävällinen myyjä kysyi haluaisinko tuollaisen myös.

Mun mielestä se kertoo jotain tuotteen arvostuksesta ja laadusta, jos sitä jaetaan ilmaiseksi pesuaineen ostajille. :(

"vieras"
Mä en ala säästelemään astioita juhlakäyttöön ja juo sen takia jostain risoista tai eripareista arkena. Kaappitilaa on rajoitetusti, joten haluan sinne vaan silmää miellyttäviä astioita. Tosin projekti on vähän kesken, pitäisi saada jonnekin lahjoitettua ne eriparit..

Se merkki ja laatu tekee arvokkaammaksi, ja niissä säilyy (ja lopulta kohoaa) jälleenmyyntiarvo. Mutta eivät toki kaikki ymmärrä niiden päälle ja silloin toki voi tyytyväisenä ostaa halpiskamaa.
Minua kyllä kummastuttaa, miten kaikkein todennäköisimmin rikkoutuvien käyttötavaroiden, kuten astioiden ja lastenvaatteiden (!!!) kohdalla puhutaan jälleenmyyntiarvosta. Käyttötavarat ovat huono sijoituskohde, mieluummin kannattaa sijoittaa taiteeseen tai osakkeisiin. En tarkoita, etteikö mainittuja astioita kannattaisi ostaa - toki kannattaa silloin, kun niistä tykkää - mutta meillä on tässä lyhyen ajan sisällä mennyt rikki pari vanhaa Arabian kuppia, ja jos olisin ne ostaessani miettinyt jälleenmyyntiarvoa, niin nyt voisi harmittaa.

kfkfkf
Toiset nauttii eri asioista kuin toiset. Mä tykkään, että meillä kotona on esineitä jotka on kauniita. Mieluummin syön ruokani teemasta kuin ikean lautasista :) Mieluummin ostin 390 eurolla eero aarnion valaisimen, kuin et oisin menny sama raha kourassa ikeaan ostoksille.

Toiset menis ehdottomasti mieluummin sinne ikeaan, kuin ostaisivat yhden valaisimen. Ei sekään ole väärin :)

"vieras"
Toiset nauttii eri asioista kuin toiset. Mä tykkään, että meillä kotona on esineitä jotka on kauniita. Mieluummin syön ruokani teemasta kuin ikean lautasista :) Mieluummin ostin 390 eurolla eero aarnion valaisimen, kuin et oisin menny sama raha kourassa ikeaan ostoksille.

Toiset menis ehdottomasti mieluummin sinne ikeaan, kuin ostaisivat yhden valaisimen. Ei sekään ole väärin :)
Samoilla linjoilla.

Mielummin hankin kotiini muutamia klassikoita vuodessa, kuin että pistäisin samat rahat kertakäyttökrääsään tai vaikkapa tupakkaan.

Ajatonta sisustusta ei tarvitse olla uusimassa vuoden, eikä edes kymmenen vuoden välein. Klassikoita hankitaan elämänkumppaneiksi, ei kaatopaikkojen tukkeeksi.

Viimeisin iso ostokseni oli Aarnion pastilli, menihän siihen rahaa kyllä, mutta on se taatusti jokaisen euron arvoinen. Tiedän että moni ihminen olisi kalustanut samalla rahalla vaikka koko huushollinsa, minä en.

Toki näitä aarteita löytää ilmaiseksikin, mm. artekin huonekaluja olen haalinut roskalavoilta. Eräskin jakkara 40-50 lukujen taitteesta ja tukeva edelleen.

Ikean rimpulat kestävät vuoden-kaksi, kyseinen jakkara on jo 60-vuotias vanhus.

Laadusta kannattaa maksaa!

Yhteistyössä