onko nuo iittalan kipot ja kupit nyt jotenkin erikoisia?

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itselläni on käytössä lakanoita, pellavaliinoja ja posliiniastioita neljän sukupolven takaa. Tykkään itse siitä, ettei tartte ostaa kaikkea uusiksi parin vuoden välein.
En tiedä kuinka kalliita lakanoita pitäisi nykyään ostaakaan, että ne kestäisivät kovin pitkään. "mummon lakanat" sen sijaan vaan paranevat käytössä. Ja jos sattuvat vielä olemaan pitsillä reunustettuja, ovat kauniitakin.

"vieras"
Mä tykkään Iittalan astioista. Teemaa meillä on paria väriä, Pentikiäkin mutta se on mun makuun liian romanttinen. Teema on tarpeeksi yksinkertaisen tyylikäs.

Rollo, mitä astioita teillä käytetään?

"vieras"
Lasitavaroista nyt en tiedä, mutta Iittalalla on todella kauniita mukeja, esim. Taika, Satumetsä, Korento. Mä olen viime vuosina synttärilahjaksi toivonut aina jotain erilaista, isoa mukia. Ymmärrän kyllä että eivät kaikkien makuun ole. :)
Tää on totta, meilläkin keräillään Taikaa ja Satumetsää. Aivan ihania astioita, en ole kauniimpiin törmännyt. :) Siis jotka soveltuvat kuitenkin arkeen. Ja mun aamukahvi ei maistu samalta, jos en saa juoda sitä sellaisesta iiiiisosta Satumetsä-mukista. :D

Rollolainen
[QUOTE="vieras";28529569]ei ne iittalan ja arabian astiat edes ole kalliita[/QUOTE]

on ne kallimpia kuin ne mitä itse ostan.
Kunostin JUHLA-asuiotia täällä vlaitetiin että en onkalliita ( olivat kalliita, kun yksi kahvikuppi maksoi noin 5e/kol) siitä valitettiin kyllä mut ajso haluaa arkiastioissa säästää aj ostaa halvimpia mitä löytää niin saa silloinkin paskaa niskaan.

"sasa"
[QUOTE="vieras";28529569]ei ne iittalan ja arabian astiat edes ole kalliita[/QUOTE]

No ei. Ihan suomalaisen kodin peruskauraa. Meillä ei edes ole muita astiastoja kuin Iittalaa ja Pentikkiä. Villeroyta taitaa olla joku astiasto.

Blue
on ne kallimpia kuin ne mitä itse ostan.
Kunostin JUHLA-asuiotia täällä vlaitetiin että en onkalliita ( olivat kalliita, kun yksi kahvikuppi maksoi noin 5e/kol) siitä valitettiin kyllä mut ajso haluaa arkiastioissa säästää aj ostaa halvimpia mitä löytää niin saa silloinkin paskaa niskaan.
No kyllä mä sanoisin siitä jos joku kehuskelisi ostaneensa kalliin merkittömän kiinajuhla-astiaston jos samaan rahaan saisi jonkun laadukkaan merkillisen astiaston.

Näin
Samaa mieltä monen vastanneen kanssa, että kyllä Iittala/Arabia/Hackmann on ihan perussettiä, meillä käytetään niitä arkena. Lautasia, laseja ja aterimia. Ei meillä edes ole mitään halpiksia ollut opiskeluvuosien jälkeen.

Juhlaan katetaan sitten vaikkapa jompikunpi tositosi vanha perintönä saatu Arabian astiasto tai Villeroyta.

"vieras"
Mulla on ollut iittalan teema-astioita siitä asti, kun olen omilleni lähtenyt. Alkaa olemaan 18 vuotta vanhimmat astiat, osa on menny rikki, osa on vähän kulahtanut, mutta musta teema on vaan paras astia sarja. Oon kokeillu heikkoina hetkinä halppisastioita, mutta ne on heti kohta rikki ja täydennystä ei sitten saa enää mistään.

Ja iittalat mitään kalliita ole, just ostin punasta teemaa vitosella kappale!

"vieras"
Yksi mun kaveri sai aikoinaan mummoltaan häälahjaksi Arabian 1920-luvulla tehdyn astiaston, jonka mummo itse oli saanut häälahjaksi. Astioita on alusta asti käytetty ns. juhla-astiastona, joten kaikki osat ovat ehjiä ja hyväkuntoisia. Lautasten lisäksi siihen kuuluu kannuja ja keittokulho. Halpisastioista ei kyllä ole perinnöksi.

Itse muutin miehen kanssa yhteen 30 vuotta sitten. Ostimme silloin merkittömän ja halvan astiaston 8 hengelle. Yhtään lautasta tai kahvikuppia ei enää ole ehjänä, ne hapristui vuosien myötä ja lopulta särkyivät ihan käsiin. Sen sijaan tuota vanhemmat Arabian astiat ovat edelleen ehjiä ja nyt osa niistä on laitettu kiertoon opiskeleville lapsille.

Minun mielestäni on ihan sama, mihin ihmiset rahansa laittavat. Huono on yleensä halpaa ja huonolaatuisia tavaroita joutuu ostamaan useammin siinä kun hyvälaatuiset kestävät. Minusta Arabian ja Iiittalan astiat eivät edes ole kovin kalliita. Samoin astioita voi ostaa pikkuhiljaa, kun samaa sarjaa valmistetaan vuosia.

Rollolainen
[QUOTE="vieras";28529649]Mulla on ollut iittalan teema-astioita siitä asti, kun olen omilleni lähtenyt. Alkaa olemaan 18 vuotta vanhimmat astiat, osa on menny rikki, osa on vähän kulahtanut, mutta musta teema on vaan paras astia sarja. Oon kokeillu heikkoina hetkinä halppisastioita, mutta ne on heti kohta rikki ja täydennystä ei sitten saa enää mistään.

Ja iittalat mitään kalliita ole, just ostin punasta teemaa vitosella kappale![/QUOTE]
on se kallis jos vitosen on kappale, halvemmalalkin saa astioita.

Rollolainen
[QUOTE="tiina";28529669]no kaikkihan sulle on kalliita. Toivottavasti olet varautunut siihen ettet ikinä työllisty ja pysyt aina köyhänä.[/QUOTE]

vaikka olisin rikas en ostisi niitä, on kauniimpiakin astioita

kfkfkf
Teemaa meillä ja ei ne mahdu edes astiakaappiin kuivumaan :( Tai korkeussuunnassa mahtuu, mutta kolot liian pieniä. Pakko säilyttää niitä kaapissa ja kuivata aina pesun jälkeen käsin

huoh

Lisäks löytyy verna laseja, ne tuntuu aika jämäköiltä

"vieraana"
[QUOTE="vieras";28529404]En tiedä kuinka kalliita lakanoita pitäisi nykyään ostaakaan, että ne kestäisivät kovin pitkään. "mummon lakanat" sen sijaan vaan paranevat käytössä. Ja jos sattuvat vielä olemaan pitsillä reunustettuja, ovat kauniitakin.[/QUOTE]

No, voin kertoa ettei ainakaan 75 euroa parivuoteen pellavalakanasta riittänyt takaamaan kestävyyttä... :D Harmi. Mitäs maksoin!

allalla
Mua itseäni jotenkin viehättää se, että voimme käyttää arkiastioinakin sellaisia, jotka on meitä itseämme vanhempia, tarjota kahvit vieraille 50-luvun kahvikupeista tai juoda 70-luvun laseista.

Yksi plussa tuollaisssa sarjoissa on nimenomaan se, että niitä saa monia vuosia. Halpiskauppojenkin astioita olen joskus ostellut, mutta jos tiedän että yhden rikkoutuessa en enää kahden vuoden päästä löydä samaa sarjaa, niin mielummin ostan sitten sitä tylsää Teemaa tsjp.

Aiemmin meillä oli Iittalan laseja, mutta sitten kun alkoivat lasten käsitteltyssä yksi kerrallaan rikkoutua, siirryin Riihimäen lasin kehrä-laseihin, joita löytää kirpparilta vielä hyvin ja edullisesti. Vaikka saisinkin ikeasta ehkä muutamalla eurolla tusinan laseja, sama se minulle on, ostan mielummin sellaisia jotka miellyttävät minun silmääni.

"vieras"
on se kallis jos vitosen on kappale, halvemmalalkin saa astioita.
Laatu maksaa. Ja halvemmallakin toki saa astioita, jotka hajoo alta aikayksikön. Minusta se on kallista, että ostaa astioita parilla eurolla ja uusi koko astiaston joka vuosi. Lisäksi tykkään, että kaikki astiat on samaa sarjaa, teemalla se onnistuu vuodesta toiseen, vaikka joku kuppi tai lautanen joskus sattuiskin hajoomaan.

Köyhän ei kannata ostaa halpaa vaan satsata laatuun.

"vieras"
Minä en halua ostaa halpoja, joista lasite rikkoontuu ja joihin tulee helposti rikamia. Meillä on ollut samat Teema-lautaset käytössä vuodesta 2001. Kerran ostin jotain halpislautasia Citymarketista, mutta niistä meni pinnoite pahaksi parissa vuodessa.

Luulisin, että halvemmaksi näin tulee kuin se, että ostaa muutaman vuoden välein halpoja astioita. Ajattelen myös sitä, että eipä tule niin paljon turhaa jätettä.

Yhteistyössä